Pepek námořník je americká hudební komedie z roku 1980, kterou režíroval Robert Altman a produkovaly společnosti Paramount Pictures a Walt Disney Productions. Film je založen na komiksové postavě Pepka námořníka od E. C. Segara. Scénář napsal Jules Feiffer a v hlavních rolích se představili Robin Williams jako Pepek námořník a Shelley Duvall jako Olive Oylová. Jeho příběh sleduje Pepkova dobrodružství, která zažívá, když přijíždí do městečka Sweethaven.
Film měl premiéru 6. prosince 1980 v Los Angeles v Kalifornii a ve zbytku Spojených států jej následující týden uvedla společnost Paramount Pictures, přičemž o mezinárodní distribuci se postarala společnost Walt Disney Productions prostřednictvím Buena Vista International. Během premiérového víkendu vydělal 6,3 milionu dolarů a celosvětově 49,8 milionu dolarů při rozpočtu 20 milionů dolarů. V době svého prvního uvedení do kin se film setkal s negativním hodnocením kritiků, ale postupem času se jeho hodnocení zlepšilo.
Zápletka
Pepek, drsný, ale dobrosrdečný námořník, přijíždí do malého pobřežního městečka Sweethaven, když pátrá po svém zmizelém otci. Pronajme si pokoj v penzionu rodiny Oylových, kde Oylovi plánují zasnoubení své dcery Olive s kapitánem Blutem, mocným, věčně rozzlobeným rváčem, který řídí město ve jménu tajemného komodora. V noci zásnubního večírku se Olive vytratí poté, co zjistí, že jediným atributem, který může svému tyranskému snoubenci nahlásit, je velikost. Na večírku se setkává s Pepkem, kterému se nepodařilo zapadnout mezi obyvatele města. Oba nakonec najdou opuštěné dítě v košíku. Pepek a Olive dítě adoptují, pojmenují ho Swee’Pea podle městečka Sweethaven a oba se vracejí do domu Oylů. Bluto, kterého se Olive zastala, se o tomto setkání dozví a ze vzteku zmlátí Pepka a uvalí na majetek a vlastnictví Oylových vysoké daně. Chamtivý daňový úředník jde za Blutovým požadavkem, ale Pepek pomůže finanční situaci Oylů a vyhraje tučnou cenu, když porazí boxera jménem Oxblood Oxheart.
Dalšího dne Pepek zjistí, že Swee’Pea umí předpovídat budoucnost tím, že zapíská, když uslyší správnou odpověď na otázku. Toho si všimne i J. Wellington Wimpy, místní neustále hladový moula a drobný hazardní hráč, a požádá Pepka a Olive, aby vzali Swee’Pea na procházku. Ve skutečnosti ho vezme na „koňské dostihy“ (mechanická pouťová hra na koně) a vyhraje dvě hry. Když se o tom dozví Olive a její rodina, rozhodnou se zapojit do akce a využít Swee’Pea k výhře, ale rozhořčený Pepek Swee’Pea odvede.
Později, poté co Pepek hodí daňka do moře (čímž si získá respekt města), Wimpy na Blutův příkaz dítě unese. Později večer, když Olive Pepka v soukromí kontroluje, zaslechne, jak naříká, že si Swee’Pea zaslouží mít dva rodiče a že lituje, že odešel tak, jak odešel. Druhý den ráno Wimpy informuje Pepka o únosu poté, co mu Olive vyhrožuje. Pepek se vydává na komodorovu loď, kde se dozvídá, že komodor, kterého nedávno svázal Bluto, je skutečně Pepkův otec, Pepek Pupík, který po odhalení Pepkovy nenávisti ke špenátu uznává, že Pepek je jeho syn. Bluto mezitím unese Olive a vydá se s ní a Swee’Pea hledat zakopaný poklad, který slíbil Pappy. Pepek, Pappy, Wimpy a rodina Oylových se nalodí na Pappyho loď a pronásledují Bluta na pustý ostrov uprostřed oceánu, který se jmenuje Ostrov strupů.
Pepek Bluta dostihne a bojuje s ním, ale je přemožený. Během boje Pappy získá zpět svůj poklad a otevře truhlu, v níž najde sbírku osobních sentimentálních předmětů z Pepkova dětství, včetně několika plechovek špenátu. Poté, co Pappy zachrání Swee’Pea před podobným osudem, se probudí obrovská chobotnice Salty Sam a zaútočí na Olive zpod vody. Když se Pepek dusí, hodí mu Pappy plechovku špenátu; Bluto pozná, že Pepek špenát nemá rád, a násilím mu ji podá, než ho hodí do vody. Špenát Pepka oživí, dodá mu sílu a pomůže mu porazit Bluta i Slaného Sama. Pepek oslavuje své vítězství a nově nabytou úctu ke špenátu, zatímco Bluto odplouvá, protože doslova zežloutl.
Obsazení
- Robin Williams jako Pepek
- Jack Mercer jako hlas Pepka v úvodu
- Shelley Duvall jako Olive Oylová
- Paul L. Smith jako Bluto
- John Wallace jako Blutův zpívající hlas
- Paul Dooley jako J. Wellington Wimpy
- Richard Libertini jako George W. Geezil
- Ray Walston jako Poopdeck Pappy
- Donald Moffat jako Daňový úředník
- MacIntyre Dixon jako Cole Oyl
- Roberta Maxwell jako Nana Oylová
- Donovan Scott jako Castor Oyl
- Allan F. Nicholls jako Rough House
- Wesley Ivan Hurt jako Swee’Pea
- Bill Irwin jako Ham Gravy
- Sharon Kinney jako Cherry
- Peter Bray jako Oxblood Oxheart
- Linda Hunt jako paní Oxheartová
- Geoff Hoyle jako Scoop
- Wayne Robson jako Chizzelflint
- Klaus Voormann jako Von Schnitzel
- Van Dyke Parks jako klavírista Hoagy
- Dennis Franz jako Spike
- Carlos Brown jako Slug
- Robert Fortier jako Bill Barnacle
Produkce
Ve své knize Fiasko: A History of Hollywood’s Iconic Flops, James Robert Parish uvedl, že muzikál Popeye měl svůj základ v nabídkové válce o filmovou adaptaci broadwayského muzikálu Annie mezi dvěma hlavními studii, která se ucházela o práva, Columbia a Paramount. Když se Robert Evans dozvěděl, že Paramount prohrál výběrové řízení na Annie, uspořádal schůzku s Charlesem Bluhdornem, šéfem mateřské společnosti Paramountu Gulf Western, a manažery Barrym Dillerem, Michaelem Eisnerem a Jeffreym Katzenbergem, na které se zeptal na komiksové postavy, na které má studio práva a které by se daly využít k vytvoření filmového muzikálu, a jeden z účastníků řekl „Pepek námořník“.
V té době si sice televizní práva na Pepka a příbuzné postavy ponechala společnost King Features Syndicate (jednotka Hearst Communications), přičemž Hanna-Barbera tehdy v licenci od King Features produkovala seriál The All-New Popeye Hour, ale Paramount již dlouho držel práva na filmovou postavu Pepka, a to díky tomu, že studio v letech 1932 až 1957 vydávalo krátké kreslené filmy o Pepkovi z produkce studií Fleischer a Famous Studios.
Evans pověřil Julese Feiffera, aby napsal scénář. V roce 1977 uvedl, že chce, aby Pepka hrál Dustin Hoffman po boku Lily Tomlinové v roli Olive Oyl a režíroval John Schlesinger. Hoffman později od natáčení odstoupil kvůli tvůrčím neshodám s Feifferem. Do role Olive Oylové byla zvažována také Gilda Radnerová, tehdy populární jako členka původního štábu Saturday Night Live. Manažer Radnerové Bernie Brillstein ji od přijetí role zrazoval kvůli obavám o kvalitu scénáře a obavám z její několikaměsíční práce na izolovaném place s Evansem a Altmanem, kteří byli známí svým nevyzpytatelným chováním a neortodoxními tvůrčími metodami.
V prosinci 1979 se k filmu připojila společnost Walt Disney Productions v rámci smlouvy o produkci dvou filmů (včetně Dragonslayer), přičemž Paramount Pictures se postaral o severoamerickou distribuci a Buena Vista International o mezinárodní distribuci.
Hlavní natáčení bylo zahájeno 23. ledna 1980. Film se natáčel na Maltě. Rozsáhlé kulisy ve Sweethavenu byly postaveny nad rámec potřebný pro natáčení, což zvýšilo náklady a složitost produkce, spolu s nahrávacím studiem, střižnou a dalšími budovami, včetně obytných prostor. Natáčení skončilo 19. června 1980, tři týdny po plánovaném termínu kvůli špatnému počasí. Z natáčení se stala oblíbená turistická atrakce známá jako Popeye Village. Parish napsal, že Robin Williams o této scéně mluvil jako o „Stalagu Altman“.
Parish zaznamenal i další produkční problémy. Evans trval na tom, aby scénář odrážel komiksového Pepka a ne „zkreslenou“ kreslenou verzi. Feifferův scénář prošel několika přepisy a vyjádřil obavy, že příliš mnoho času na plátně je věnováno vedlejším postavám. Feifferovi se také nelíbily Nilssonovy písně, prý se do filmu nehodily. S Pepkovými původními svalnatými pažemi vytvořenými ze silikonové gumy se Williamsovi po natáčení špatně manipulovalo a odstraňovaly se, takže na Maltu byli přivezeni dva italští řemeslníci, aby je předělali, a Altman musel žonglovat s natáčecím plánem. Během natáčení také nechal herce zpívat některá hudební čísla, čímž porušil tradiční praxi filmových muzikálů, kdy herci nejprve písně nahráli ve studiu a pak je synchronizovali se rty. Tím se snížila kvalita zvuku kvůli obtížím s přesným zachycením hlasů. Williams znovu nahrával své dialogy kvůli problémům se stylem mumlání své postavy, které bylo vedlejším produktem mluvení s dýmkou v ústech. Jeho záliba v ad-libs vedla ke střetům s režisérem. Závěrečnou bitvu s chobotnicí komplikovala porucha mechanického zvířete. Poté, co náklady na výrobu přesáhly 20 milionů dolarů, Paramount Altmanovi nařídil, aby natáčení ukončil a vrátil se do Kalifornie s tím, co měl.
Vydání
Premiéra Pepka námořníka se konala 6. prosince 1980 v Mannově čínském kině v Los Angeles, dva dny před tím, než by E. C. Segar oslavil 86. narozeniny.
Domácí média
Pepek námořník byl vydán na několika formátech domácích médií včetně VHS, Betamaxu, CED, Laserdiscu, DVD a prostřednictvím digitálních služeb ve video rozlišení SD (Standard Definition) a HD (High Definition). Společnost Paramount Home Entertainment vydala první edici Pepka námořníka na disku Blu-ray 1. prosince 2020 na počest 40. výročí vzniku filmu.
Recepce
Přijetí u veřejnosti a kritiky bylo „tak toxické“, že „Altman zůstal bez práce a byl vyhnán do Paříže, kde po zbytek desetiletí režíroval mikrorozpočtové nezávislé divadelní adaptace.“
Box office
Film o premiérovém víkendu vydělal ve Spojených státech 6 milionů dolarů a po 32 dnech vydělal 32 000 000 dolarů. V pokladnách Spojených států film vydělal 49 823 037 dolarů, což je více než dvojnásobek rozpočtu filmu, a celosvětově 60 milionů dolarů.
Film Comment napsal: „Před uvedením filmu se lidé z branže vysmívali producentovi Robertu Evansovi a nazývali ho „Evansgate“.“ Ale „Podle všeho se film solidně uchytil u malých dětí.“
Přestože tržby filmu byly poměrně úspěšné, zejména s ohledem na mnohem nižší cenu vstupenek do kin v té době, film nebyl takovým megahitem, jaký Paramount a Disney očekávali, a proto jej někteří odepisovali jako zklamání.
Film měl „překvapivě lukrativní prodej na domácím videu, který pokračuje dodnes [2015]“.
Ohlasy kritiky
Tehdejší recenze byly vesměs negativní, ale s odstupem času byl film hodnocen pozitivněji. Na serveru Rotten Tomatoes má film na základě recenzí od 43 kritiků hodnocení 58 %, přičemž kritici se shodují na tom, že „Altmanovo pojetí kultovního animáku je chaotické a divoce nevyrovnané, ale jeho silnému humoru a maniakálnímu kouzlu je těžké odolat“. Na serveru Metacritic má film na základě recenzí od 14 kritiků skóre 64 bodů ze 100, což znamená „obecně příznivé hodnocení“.
Roger Ebert dal filmu 3,5 hvězdičky ze 4 a napsal, že Duvallová se pro roli Olive Oyl „narodila“ a že Altman s Pepkem námořníkem dokázal, že „je možné vzít široké tahy komiksu a udělat z nich sofistikovanou zábavu“. Gene Siskel rovněž udělil 3,5 bodu ze 4 a napsal, že prvních 30 minut bylo „nudných a zcela bez pointy“, ale jakmile se představí Swee’pea, film „se pak stane docela zábavným a v několika scénách i velmi zvláštním“. Richard Combs z měsíčníku The Monthly Film Bulletin napsal: „Svým osobitým způsobem to funguje.“
Další kritici byli nepřízniví, například Leonard Maltin, který snímek označil za bombu: „Segar v tomto překvapivě nudném filmu nastupuje na palubu potápějící se lodi. Herecké obsazení dělá, co může, s nevtipným scénářem, nepřehlednou inscenací a několika údajnými písničkami. Nalaďte si místo toho pár hodin kreslených filmů Maxe Fleischera, bude to mnohem lepší.“ Vincent Canby z The New York Times film označil za „naprosto okouzlující, nesmírně přitažlivý zmatek, často vysoce duchaplný a vtipný, občas okázalý a plochý, někdy solidně vtipný a často nesrozumitelný. Je to zkrátka velmi nesourodá záležitost.“ Variety napsal, že všichni zúčastnění „nedokážou oživit postavy na úkor velkého počátečního kusu filmu. Teprve když nechají postavy propadnout jejich kreslené ztřeštěnosti, snímek vůbec funguje.“ Gary Arnold z deníku The Washington Post napsal: „I když jsou v této mistrně stylizované, rozčilující hudební slapstickové fantazii věci, které se mohou líbit... objevují se nahodile a poletují sem a tam v nejistém prostředí.“ Charles Champlin z Los Angeles Times označil film za „zřídkakdy nezajímavý, ale málokdy zcela uspokojivý“ a domníval se, že kvůli dospělému tónu dialogů „není jisté, jakému cílovému publiku je film určen“. TV Guide říká: „Tento film režiséra Roberta Altmana a scénáristy Julese Feiffera adaptuje „Pepka námořníka“ do celovečerní podoby - dobrý nápad, který pod Altmanovou režijní taktovkou vyšuměl do ztracena. Pouze v posledních padesáti minutách se Pepek námořník dočká nějakého vzrušení.“
Odkaz
Několik autorů staví Pepka námořníka do kontrastu s pozdějšími komiksovými filmy. Jeden článek jej označuje za „cestu, kterou se v komiksových adaptacích nešlo“. Autor chválí Pepka, Dicka Tracyho a Hulka za to, že používají komiksové techniky, jako je „maskování, paneláž a rozvržení stránky“, tak jak to DC Extended Universe a Marvel Cinematic Universe nedělají. Článek pro WBUR souhlasil s tím, že Pepek a Hulk jsou „umělečtější“ než moderní komiksové filmy, a uvedl, že Pepek byl „omylem“ přehlížen.
Režisér Paul Thomas Anderson je známým fanouškem tohoto filmu, uvádí ho jako svůj oblíbený a dokonce použil Duvallovu píseň „He Needs Me“ ve svém vlastním filmu Punch-Drunk Love.
Ocenění
Film získal cenu Stinkers Bad Movie Award za nejhorší film v původním hlasování a znovu v rozšířeném hlasování v roce 2006. Film také získal nominaci na cenu Saturn Award za nejlepší fantasy film.
Luxusní vydání z roku 2017
V roce 2017 vydala Varèse Sarabande deluxe edici, která řadí písně do původního pořadí z filmu, znovu zařazuje „Everything Is Food“ a obsahuje druhý disk s demo verzemi písní nazpívaných Nilssonem a herci. V roce 2018 vyšlo čtrnáct demosnímků na vinylu pod názvem Music from the Motion Picture Popeye - The Harry Nilsson Demos.
Zdroj: Anglická wikipedie
Nejnovější komentáře