Pracujete s dětmi v mateřské škole, které mluví odlišným mateřským jazykem, či mají různé logopedické vady? Tak právě vám je určena metodická příručka, která vám pomůže pracovat s dětmi s odlišným mateřským jazykem, s logopedickými vadami, autismem nebo sluchovými vadami.
Děti s odlišným mateřským jazykem, dále jen (OMJ) je dnes velice častý jev v MŠ a je třeba, aby se na to učitelky připravily. V dnešní době je možné navštívit různé školení či kurzy, které vám pomohou, jak s takovým dítětem i rodiči jednat, jaké mají zvyky, stravovací návyky, co umožňuje, ba naopak neumožňuje jejich víra. Pokud oba rodiče neumí česky, je třeba zajistit tlumočníka. Existuje několik organizací, které se dětem i rodinám s OMJ věnují a jsou ochotny poskytnout materiály, rady i zkušenosti.
Hned na začátku publikace naleznete informace o tom, když nastoupí dítě s OMJ do mateřské školy, jak s ním pracovat, dále vysvětlení a metodické pokyny, jak pracovat s obrázkovými kartami. Další částí této metodické příručky vás provede skřítek, který prožívá různé situace běžného života. Skřítek cestuje světem, seznámí se s Českou republikou, se svými kamarády, kteří cestují kolem světa, pozná barvy, naučí se počítat od 1 do 10, procvičí si pusinku pomocí artikulačních cvičení, zvládne pojmenovat jednotlivé emoce, které prožívá, orientuje se v prostoru a pochopí, co celý den děláme.
Celkem 8 kapitol s různými tvořivými aktivitami a kartami s obrázky děti zvládnou vše, co jim může činit potíže rozumět.
Publikaci zajisté ocení učitelky mateřských škol, vychovatelky školních družin a školních klubů, které mají ve své třídě s OMJ. Dále také děti s autismem, logopedickými a sluchovými vadami nebo také mentální retardací.
Tato publikace mě moc zaujala. Jak svým obsahovým zaměřením, jelikož dětí s OMJ v MŠ přibývá a je třeba vědět, jak se k těmto dětem chovat, jak s nimi pracovat, aby zvládly a pochopily okolní svět a byl pro ně vstup do mateřské školy co nejjednodušší. Nesmírně mě zaujaly ilustrace autorky, která knihu nejen napsala, ale taktéž ilustrovala. Jelikož jsou černobílé, lze je snadno kopírovat, vybarvit společně s dětmi a zalaminovat. Skřítek, který je na obrázcích je krásný a určitě zaujme děti a bude se jim líbit.
Jelikož pracuji v mateřské škole jako učitelka a logopedická preventistka, bude pro mě tato příručka velkým přínosem. Jednotlivé aktivity jsou detailně rozpracované, doplněné různými básničkami. Nejvíce mě zaujala kapitola s motorikou mluvidel a také jak skřítek poznává Českou republiku.
Několik slov o autorce:
Kateřina Konvalinová je učitelka MŠ, která dlouhodobě působí ve třídách s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a na toto téma publikovala již několik článků v odborných časopisech. V Portále vyšly její knihy Jaro, léto, podzim, zima - ve školce je pořád prima a ŠPL 19 a 24.
Ukázka z knihy:
Projedeme celý svět
až na konec, a pak zpět.
Projdeme každý světadíl,
všechny řeky i tu Nil.
Poznáváme všechny jazyky
i co tam slaví za zvyky.
Barev máme na světě
jako malíř v paletě.
Modré nebe, bílý sníh,
rudé máky na polích.
Prostě jich je kolem moc,
černá ta je jako noc.
To je ale záhada
tahle naše nálada.
Když je smutek, tečou slzy,
zklamání to často mrzí.
Radost, tu nám úsměv zdobí,
mračí se ten, kdo se zlobí.
- Autor: Kateřina Konvalinová
- Ilustrace: Kateřina Konvalinová
- Žánr: metodická příručka
- Vydáno: 2021, Vydal Portál, Praha
- Počet stran: 62
- Vazba knihy: brožovaná s laminovaným potahem
- ISBN 978-80-262-1734-3
Foto: Nakladatelství Portál s. r. o.
Nejnovější komentáře