Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Everest [70%]

Everest [70%]

Islandský reži­sér Baltasar Kormákur si v posled­ní době začí­ná v Hollywoodu dělat cel­kem jmé­no. Po slib­ně při­je­tém thrille­ru Kontraband se vydal ces­tou komik­so­vé adap­ta­ce při­ve­dl na vět zábav­nou akč­ní podí­va­nou 2 zbra­ně. Od té doby však začal pra­co­vat na fil­mo­vém pra­co­vá­ní tragé­die z roku 1996, kte­rá se udá­la na vrcho­lu nej­vyš­ší hory svě­ta. Ze dvou pro­jek­tů, kte­ré na to to téma byly pro leto­šek při­pra­vo­va­ný pak Everest zůstal jedi­ný a teď se koneč­ně dostá­vá do lokál­ní kino­dis­tri­buce. Stojí tahle tra­gic­ká výpra­va na nehos­tin­ný vrcho­lek naší pla­ne­ty za vaší pozor­nost?
Pokoření nej­vyš­ší hory svě­ta není ničím jed­no­du­chým. Své o tom ví Rob Hall (Jason Clarke), kte­rý se živí vede­ním výprav na Mount Everest. Na roz­díl od kon­ku­ren­ce však Rob a jeho tým neztra­ti­li na vrchol­ku žád­né­ho z horo­lez­ců. Jeho nej­no­věj­ší výpra­va za poko­ře­ním hory je naplá­no­vá­na na 10. květ­na 1996 a jeho tým už se sjíž­dí do Nepálu, aby zahá­jil pří­pra­vy. V Robově aktu­ál­ním týmu je kro­mě něko­li­ka nad­šen­ců a odváž­liv­ců také uzná­va­ný autor a pub­li­cis­ta Jon Krakauer (Michael Kelly), kte­rý o celém výstu­pu má napsat své nové dílo. Co však nikdo z výpra­vy zatím netu­ší je fakt, že výstup na vrcho­lek bude tím men­ším pro­blé­mem, kte­ré­mu budu v násle­du­jí­cích hodi­nách a dnech čelit. Jejich smě­rem se blí­ží bou­ře neví­da­ných roz­mě­rů....

Everest je fajn. Zní to mož­ná tro­chu stro­ze a struč­ně ale je to asi to nej­vý­stiž­něj­ší shr­nu­tí sním­ku. Ono horo­le­zec­kých dra­mat není v posled­ních letech mno­ho, navíc posled­ní výraz­ný sní­mek na kte­rý si v tom­to ohle­du jsem takhle z hla­vy schop­ný vzpo­me­nout je Vertical limit, kte­rý byl ovšem neval­ných kva­lit. V tomhle ohle­du by se tak dalo říci, že Baltasar Kormákur doká­zal do kin dostat pří­jem­ně adre­na­li­no­vou žánro­vou podí­va­nou, kte­rá se kro­mě veli­ce sluš­né­ho herec­ké­ho ansám­blu může také chlu­bit špič­ko­vým zpra­co­vá­ním.
Nebudu tu samo­zřej­mě tvr­dit, že Everest nemá své pro­blémy, což je vidi­tel­né pře­de­vším po obsa­ho­vé strán­ce. Snímek má tak tro­chu pro­blém s hlav­ním hrdi­nou, kte­rýž­to kon­cept je tříš­těn mezi něko­lik postav. To dodá­vá tragič­nos­ti celé­ho pří­bě­hu sice úpl­ně novou úro­veň, nicmé­ně v prů­bě­hu prv­ních dvou čás­tí fil­mu to půso­bí tro­chu zma­teč­ně a podiv­ně. Ač už se ale tak děje, ve vět­ši­ně pří­pa­dů ten­to pro­blém zachrá­ní hned něko­lik výraz­ných herec­kých výko­nů, kte­ré vás po dvě hodi­ny v kině budou pro­vá­zet. Díky nim pak nebu­de­te muset pří­liš řešit mož­ná až pří­liš naiv­ní pří­stup k lát­ce, včet­ně tro­chu pokul­há­va­jí­cí výstav­by děje.
To v čem ovšem film exce­lu­je je audi­o­vi­zu­ál­ní zpra­co­vá­ní. Mrazivá kru­tost a nesku­teč­ná monu­men­tál­nost vrchol­ku snad ješ­tě nikdy neby­la takhle půso­bi­vě zfil­mo­va­ná a dra­ma­tic­ké momen­ty, kte­ré hrdi­no­vé na jejím vrcho­lu zaku­sí, jsou pak o to více ner­vy drá­sa­věj­ší. K tomu vše­mu hra­je plí­ži­vý ale nesmír­ně atmos­fe­ric­ký hudeb­ní dopro­vod Dario Marianelli, kte­rý se sound designem fil­mu pra­cu­je v téměř nero­ze­zna­tel­ném souzně­ní. Zkrátka dob­ro­druž­ný bloc­kbus­ter na moti­vy sku­teč­né udá­los­tí jak má být. Pokud jste ochot­ni pře­nést se přes urči­tá úska­lí, kte­rá skrý­va­jí ony úkro­ky ke komer­ci a mnoh­dy tro­chu zkrat­ko­vi­tá výstav­ba děje, dosta­ne­te jeden z nej­pří­jem­něj­ších dob­ro­druž­ných fil­mů posled­ních let.

Velké dra­ma, nehos­tin­ná ledo­vá poušť a něko­lik desí­tek živo­tů v ohro­že­ní. Everest je zkrát­ka pří­jem­ně nato­če­nou a v rám­ci mož­nos­tí zábav­nou podí­va­nou, kte­rá ser­ví­ru­je téměř dva­cet let sta­rou tragé­dii objek­ti­vem moder­ní­ho vel­ko­le­pé­ho bloc­kbus­te­ru. Skvělé obsa­ze­ní a více než sluš­ná audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka pak vyna­hra­zu­jí mís­ty mož­ná až pří­liš naiv­ní pří­stup ke zdro­jo­vé­mu mate­ri­á­lu. Pro mani­a­ky do adre­na­li­nu, milov­ní­ky osob­ních dra­mat a vůbec fil­mo­vé fanouš­ky je to ale veli­ce pří­jem­ná vol­ba na pod­zim­ní odpoledne/večer.
Nejvyšší vrcho­lek svě­ta a něko­lik horo­lez­ců v ohro­že­ní živo­ta. Baltasar Kormákur nato­čil dal­ší výbor­nou žánrov­ku, kte­rá nabí­zí nejen vypi­lo­va­nou audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ku a více než sluš­né herec­ké obsa­ze­ní, ale také skvě­le zachy­ce­nou monu­men­tál­nost, napě­tí a osob­ní dra­ma.  Škoda snad jen těch něko­li­ka pro­blé­mů v oblas­ti sce­náris­tic­ké. I tak je Everest jed­ním z nej­lep­ších horo­le­zec­kých dob­ro­druž­ných sním­ků, kte­ré jsem viděl.

30% Adrenalin
30% Horolezectví
20% Mount Everest
20% Drama

Everest
Dobrodružný / Drama / Thriller
Velká Británie / USA / Island, 2015, 121 min

Režie: Baltasar Kormákur
Scénář: William Nicholson, Simon Beaufoy
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Dario Marianelli
Hrají: Jason Clarke, Thomas M. Wright, Martin Henderson, Tom Goodman-Hill, Charlotte Bøving, John Hawkes, Naoko Mori, Michael Kelly, Todd Boyce, Emily Watson, Sam Worthington, Keira Knightley, Elizabeth Debicki, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, Vanessa Kirby, Robin Wright, Mia Goth, Ingvar Eggert Sigurðsson, Demetri Goritsas, Micah Hauptman, Clive Standen, Vijay Lama
Produkce: Tim Bevan, Nicky Kentish Barnes

Česko V kinech od: 24.09.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 24.09.2015 Barracuda Movie