Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 300: Vzestup říše | 300: Rise of an Empire [80%]

300: Vzestup říše | 300: Rise of an Empire [80%]

rp img 300 rise of an empire05.jpg
rp img 300 rise of an empire05.jpg
Jsou fil­my na kte­ré se bez­mezně těší­te a hod­lá­te je navští­vit při nej­bliž­ší mož­né pří­le­ži­tos­ti v kině. Pak jsou fil­my, kte­ré vás zaujmou a dáte jim šan­ci buď v kině nebo poz­dě­ji, jak dora­zí na trh s pře­nos­ný­mi nosi­či nebo do stre­a­mo­va­cích slu­žeb. Pak jsou tu ale také fil­my, kte­ré vás nechá­va­jí napros­to chladným/chladnou a vy nějak nemá­te potře­bu jim věno­vat část své­ho času. U mě je přes­ně tohle pří­pad pokra­čo­vá­ní antic­ké řež­by 300: Bitva u Thermopyl s názvem 300: Vzestup říše, kte­rá se zrov­na dnes dostá­vá do čes­kých kin. I přes­to, že jsem vývoj sním­ku sle­do­val už od začát­ku, kdy se mělo ješ­tě jed­nat o prequel původ­ní­ho fil­mu, nějak jsem poces­tě o mate­ri­ál ztra­til zájem a trai­le­ry tomu roz­hod­ně nepo­moh­ly. I tak jsem ovšem nako­nec skon­čil v kině, tak­že, sto­jí dru­há třís­tov­ka za to nebo je to jen zby­teč­ný film a ztrá­ta vaše­ho času, kte­rá se jen sna­ží vytřís­kat pení­ze z vaší kapsy?
Příběh krá­le Sparty Leonidase a jeho tří sto­vek sta­teč­ných mužů, kte­ří vzdo­ro­va­li něko­li­ka­ná­sob­né pře­si­le per­ských jed­no­tek se stal legen­dou. Zatímco však u Thermopyl Leonidas vzdo­ro­val, zby­tek řec­ka se sna­žil pře­mlu­vit athén­ský hrdi­na Themistokles (Sullivan Stapleton) k jed­not­né­mu boji. Svobodné Řecko pod jeho vede­ním mělo uká­zat, že se neza­lek­nou Xerxesových (Rodrigo Santoro) jed­no­tek a ude­ří mu smr­tí­cí ránu, kte­rá odvrá­tí dáv­né pro­roc­tví o zká­ze Athén z rukou per­ša­nů. K něče­mu tako­vé­mu je ovšem potře­ba pře­svěd­čit všech­ny měst­ské stá­ty a tedy i Spartu, kte­rá se zvláš­tě po poráž­ce své­ho krá­le odmí­tá dal­ší­ho krvepro­li­tí zúčast­nit. Tady je ovšem v sáz­ce budouc­nost celé­ho náro­da...
Je doce­la pře­kva­pi­vé, jak u mě dru­hé třís­tov­ka vlast­ně dopadla. I když mě totiž sní­mek do prv­ní minu­ty v kině doce­la neza­jí­mal a nad­še­né reak­ce z pro­pa­go­va­ných mate­ri­á­lů a trai­le­rů jsem bral s hod­ně vel­kou rezer­vou, v momen­tě kdy na plát­ně naběh­ly závě­reč­né titul­ky, jsem měl doce­la jas­no. Tohle byla nesku­teč­ná pec­ka, kte­rou jsem se ani neod­vá­žil oče­ká­vat.
Dvojka sice jede přes­ně ve šlé­pě­jích jed­nič­ky, tedy prim hra­je vizu­ál­ně vypi­lo­va­ná akce, s hek­to­li­t­ry pře­hna­ně digi­tál­ní krve, macho ele­ment a to celé zahna­né do video­kli­po­vě digi­tál­ní rádo­by his­to­ric­ké akce, kte­rá nechá­vá mozek s pře­hle­dem doma v šuplí­ku. Nicméně ten zvrat při­chá­zí v momen­tě, kdy i sebe­na­iv­něj­ší záplet­ka a prázd­né řeči ten­to­krát jed­no­du­še fun­gu­jí. Sullivan Stapleton sice není Gerard Butler, nicmé­ně i přes absen­ci tra­de­mar­ko­vé­ho „This is Sparta!“ jeho posta­va v rám­ci fil­mu ros­te, že mu ve finá­le tu pozi­ci roze­né­ho vůd­ce a sjed­no­ti­te­le řec­kých vojsk jed­no­du­še věří­te. I přes­to že je to typic­ký akcí vyte­sa­ný řek, náznak hlub­ší­ho cha­rak­te­ru dělá divy. Stejně jako opět bez­kon­ku­renč­ně démo­nic­ká Eva Green, kte­rá si nejen na tri­ko zapi­su­je jed­nu z nej­za­jí­ma­věj­ších zápor­ných žen­ských hrdi­nek posled­ních let, nicmé­ně před­vá­dí i jed­nu z mála smys­lu­pl­ných sex sce­nes, kte­rá mís­to aby půso­bi­la zby­teč­ně a do počtu jako tomu bylo u před­chůd­ce, tady to pros­tě fun­gu­je bez pro­blé­mu jako onen důle­ži­tý klín vra­že­ný mezi dva nepřá­tel­ské vůd­ce.
Noam Murro za kame­rou je dal­ší z vel­kých pře­kva­pe­ní. I když to během prv­ních minut vypa­dá, že se nezmů­že na nic jiné­ho než na pou­ho­pou­hé kopí­ro­vá­ní ruko­pi­su Zacka Snydera se zpo­ma­lo­vač­kou na kaž­dém rohu, postup­nou gra­da­cí roz­ví­jí dale­ko obsáh­lej­ší a výprav­něj­ší sto­ry o kon­flik­tu náro­dů i jed­not­li­vých vojen­ských jed­no­tek mezi sebou, kte­rá ztrá­cí ele­ment samo­ú­čel­nos­ti a repe­ti­tiv­nos­ti, kte­rý byl tak čas­to pří­to­men v prv­ní díle. Dvojka pro­ti sobě sta­ví pře­de­vším Themistokla a Artemisiu (Eva Green) a jejich bojo­vé jed­not­ky (tedy podob­ný kon­flikt kte­rý vlá­dl v jed­nič­ce s tím, že Xerxes je ten­to­krát jen upo­za­děn), nicmé­ně neza­po­mí­ná i na roz­ví­je­ní celé fil­mo­vé myto­lo­gie, kte­ré navíc pod­po­ru­jí parád­ní námoř­ní bitvy. Plus má i reduk­ce vyeska­lo­va­ných záku­lis­ních čachrů, kte­ré hrá­ly význam­nou roli v pře­de­šlém díle. Tady jdou pros­tě ruka­vi­ce dolů a bojov­ní­ci si jdou po krku. A divák se baví podob­ně, ne-li více jako posled­ně.
Za mě ovšem bez­kon­ku­renč­ně nej­vět­ší pochva­lu sklí­zí Holanďan Tom Holkenborg vystu­pu­jí­cí pod názvem Junkie XL, kte­rý nad dru­hou třís­tov­kou pře­vzal kon­t­ro­lu coby hudeb­ní skla­da­tel po Tyleru Batesovi. Jeho pří­jem­ná kom­bi­na­ce kla­sic­kých kli­ček his­to­ric­ky ladě­ných akč­ních fil­mů a pří­jem­ných elektronicko-industriálních moti­vů narou­bo­va­ných na kla­sic­ké sché­ma půso­bí nesku­teč­ně efek­tiv­ně (věřím, že slo­vo kuler­vou­c­ně by bylo na mís­tě) a nene­chá vás zvol­nit. Epickým scé­nám dodá­vá oprav­du hut­nou atmo­sfé­ru a v mezi­ča­se pod­kres­lu­je dia­lo­go­vé scé­ny aby divák ani na vte­ři­nu nevy­chlad­nul. V kom­bi­na­ci s pří­jem­ný­mi digi­tál­ní­mi tri­ky a hod­ně solid­ní akcí (i když ten digi­tál­ní kečup byl mís­ty mož­ná už tro­chu moc) tak jen dokres­lu­je vybrou­še­nou audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ku, kte­rá nejen, že nedě­lá jed­nič­ce ostu­du, ona ji i ve vět­ši­ně pří­pa­dů pře­ko­ná­vá.
A to je pří­pad celé­ho fil­mu. I když bych si to ješ­tě před pár dny neod­vá­žil tip­nout, dru­há třís­tov­ka se ze zby­teč­né­ho pokra­čo­vá­ní vyklu­ba­la ve zdat­né­ho, zábav­něj­ší­ho a vypi­lo­va­něj­ší­ho brat­říč­ka, kte­rý zdat­ně pře­kra­ču­je své­ho před­chůd­ce a nasa­zu­je lať­ku krva­vé zába­vy zase o něco výš. Pokud vás bavi­la jed­nič­ka, nemě­li bys­te s návště­vou dvoj­ky otá­let ani na minu­tu (A to i v pří­pa­dě, že by vás trai­le­ry, jako mě, nepře­svěd­či­ly). Společně s původ­ním fil­mem totiž Vzestup říše při­ná­ší krva­vý pří­běh o vzpou­ře Řeků pro­ti moc­né­mu per­ské­mu impé­riu, kte­rý s pře­hle­dem pat­ří k těm nej­pří­jem­něj­ším akč­ňá­kům posled­ních let.

Leonidas se sice porou­čel ale nařa­cha­ná řec­ko per­ská bit­ka ve video­kli­po­vém bale­ní tu zůsta­la. Tam kde se jed­nič­ka schy­lo­va­la k oby­čej­né­mu sebestřed­né­mu akč­ní­mu rou­há­ní, dvoj­ka nabí­zí ješ­tě o stu­peň více vypi­lo­va­nou a výprav­něj­ší akci, kte­rá navíc nabí­zí cha­rak­te­ry obo­ha­ce­né o něja­ký osob­ní roz­voj. Druhá třís­tov­ka je pře­kva­pi­vě hod­ně solid­ním akč­ňá­kem střih­nu­tým antic­kým řec­kem, kte­rý sice nabí­zí tolik digi­tál­ní ribí­zo­vé mar­me­lá­dy, že by se tomu i ředi­te­lům v Hamé zamo­ta­la hla­va, nicmé­ně akce ten­to­krát šla­pe na jed­nič­ku, obsa­ze­ní nemá chy­bu a hudeb­ní dopro­vod posu­nu­je celý tenhle bloc­kbus­ter na úpl­ně jinou úro­veň. Naprosto bez­myš­len­ko­vi­tý palec naho­ru.

20% Řecko
20% Akce
20% Videoklipy
20% Zpomalovačky
20% Hektolitry digi­tál­ní krve

300: Vzestup říše
(300: Rise of an Empire, 300: Vzostup impé­ria)
Akční / Drama / Válečný
USA, 2014, 102 min

Režie: Noam Murro
Scénář: Kurt Johnstad, Zack Snyder
Kamera: Simon Duggan
Hrají: Lena Headey, Eva Green, Rodrigo Santoro, Sullivan Stapleton, David Wenham, Jack O’Connell, Hans Matheson, Callan Mulvey, Andrew Tiernan, Mark Killeen, Ashraf Barhom, Luke Roberts, Yigal Naor, Wayne Dalglish, George Georgiou, Peter Ferdinando, Julian Stone, Andrei Claude

V kinech ČR od: 06.03.2014 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 06.03.2014 Continental

Podívejte se na hodnocení 300: Vzestup říše na Kinoboxu.