Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Hold the Dark

Hold the Dark

Netflix si na fil­mo­vý pod­zim nachys­tal do dis­tri­buce hned něko­lik zají­ma­vých sním­ků, se kte­rý­mi se poku­sí u fanouš­ků zabo­do­vat a doká­zat tak, že zásad­ní udá­los­ti pod­zi­mu divá­ci mohou hle­dat i někde jin­de, mimo plát­na kin. Jedním z nich by měl být i mys­te­ri­oz­ní thriller od reži­sé­ra pove­de­né­ho Green Room. Podařilo se  mu z výle­tu do nehos­tin­né pří­ro­dy na Aljašce vykouz­lit zají­ma­vou podí­va­nou a napo­do­bit tak úspěch podob­ně ladě­né­ho sním­ku Wind River z minu­lé­ho roku?

Spisovatel a expert na vlky Russell Core (Jeffrey Wright) obdr­ží od jed­né ze svých čte­ná­řek dopis, ve kte­rém ho žádá o pomoc se zmi­ze­ním tří dětí ve ves­ni­ci Keelut na Aljašce, za kte­rý­mi sto­jí smeč­ka divo­kých vlků. Její šes­ti­le­tý syn byl posled­ní z dětí, kte­ré má smeč­ka na svě­do­mí. Russell na žádost kýv­ne, nicmé­ně po pří­jez­du do odleh­lé ves­nič­ky zjiš­ťu­je, že všech­no není tako­vé, jak se zdá. Když se totiž vrá­tí z obhlíd­ky teré­nu, nachá­zí mrt­vé tělo šes­ti­le­té­ho Baileyho scho­va­né v jed­nom z domů ve ves­ni­ci...
Pokud je jed­na věc, co bez ohle­du na scé­nář James Saulnier umí, je to navo­dit suro­vou a hut­nou atmo­sfé­ru i bez oká­za­lých inte­ri­é­rů a exte­ri­é­rů. V Green Room si vysta­čil po vět­ši­nu fil­mu s komor­ním pro­stře­dím hudeb­ní­ho klu­bu a jeho oko­lí, tady byť odkrý­vá pří­běh zmi­ze­lé­ho dítě­te na dale­ko vět­ším pro­sto­ru, jeho cit­li­vá prá­ce s nehos­tin­nou kra­ji­nou fun­gu­je doce­la podob­ně. Byť vás totiž pří­běh zatáh­ne do indi­án­ské ves­ni­ce, na pro­mrz­lé aljaš­ské plá­ně či do ves­ni­ce odříz­lé od zbyt­ku civi­li­za­ce kilo­me­t­ry sně­hu a nehos­tin­né mra­zi­vé pouš­tě, ona klaus­tro­fo­bic­ká bez­na­děj a prázd­no­ta fun­gu­je podob­ně tís­ni­vě.
Divák je podob­ně jako hlav­ní hrdi­na vta­žen do pro­stře­dí, kte­ré jeho vnitř­ní logi­ka má pro­blém vysvět­lit. Na poza­dí pří­bě­hu zmi­ze­lé­ho chlap­ce jsou postup­ně odkrý­vá­ny sku­teč­nos­ti, kte­ré poma­lu ale jis­tě trans­for­mu­jí tenhle pří­běh o pát­rá­ní po chlap­ci do něče­ho úpl­ně jiné­ho. Jistě, scé­nář má pro­blém udr­žet krok s poma­lu se mění­cí atmo­sfé­rou. Sice to napo­má­há posí­lit efekt zma­te­ní divá­ka z toho, co se vlast­ně děje v téhle odleh­lé čás­ti svě­ta, mys­lím ale, že šlo dru­hou půli fil­mu pojmout pře­ci jen o tro­chu více sro­zu­mi­tel­ně­ji.

S tím sou­vi­sí i fakt, že herec­ky se ve fil­mu Hold the Dark pře­ci jen najde pár výtek. Jeffrey Wright v hlav­ní roli fun­gu­je na výbor­nou, pře­ci jen se co se týče arche­ty­pu posta­vy jed­ná o jeho poměr­ně zná­mé teri­to­ri­um, jeli­kož si podob­ně ladě­nou posta­vu zahrál již něko­li­krát. James Badge Dale je také rela­tiv­ně pře­svěd­či­vý, pro­blém je ovšem v man­žel­ské dvo­ji­ci, kte­rá se spi­so­va­te­li a poli­cis­to­vi posta­ví do ces­ty. Riley Keough nemá pří­liš pro­sto­ru na to pře­svěd­čit v roli psy­chic­ky naru­še­né mat­ky pohře­šo­va­né­ho dítě­te, nicmé­ně Alexander Skarsgård v roli psy­cho­pa­tic­ké­ho vete­rá­na je za mě asi nej­vět­ší pro­blém celé­ho fil­mu, neboť byl pro­blém mu tuto posta­vu věřit. Zvláště s jeho ome­ze­nou mimi­kou v obli­če­ji a herec­kým pro­je­vem.
Na dru­hou stra­nu film zachra­ňu­je mimo zmí­ně­né atmo­sfé­ry také sluš­ná řeme­sl­ná strán­ka, kte­rá kro­mě sluš­né kame­ry Magnuse Nordenhofa Jøncka sto­jí také na pře­kva­pi­vě sluš­ném a k nehos­tin­né­mu pro­stře­dí fíl­mu skvě­le pad­nou­cím hudeb­ní pod­kre­su dvo­ji­ce Brooke BlairWill Blair kte­ří již se Saulnierem spo­lu­pra­co­va­li u jeho pře­de­šlé­ho sním­ku. Jejich mís­ty hyp­no­tic­ká, mís­ty nao­pak téměř nezna­tel­ná instru­men­tál­ní hud­ba k fil­mu pomá­há navo­dit tu správ­nou atmo­sfé­ru i v momen­tech, kdy si film vybí­rá ony slab­ší momen­ty nebo stag­nu­je na mís­tě.

Hold the Dark mělo hod­ně poten­ci­á­lu na to být dal­ší mra­zi­vou zále­ži­tos­tí, o kte­ré se bude mlu­vit ješ­tě něko­lik měsí­ců po pre­mi­é­ře. Ten se nepo­da­ři­lo napl­no pro­mě­nit, i tak si ovšem tenhle poma­lu gra­du­jí­cí sní­mek vaši pozor­nost zaslou­ží. Když už nic jiné­ho, tak se na téhle nece­lé dvou­ho­din­ce skrý­vá suro­vá podí­va­ná z Aljašky, ve kte­ré se vám pod kůži zary­je nejen všu­dypří­tom­ný mráz. Skvělá řeme­sl­ná strán­ka fil­mu navíc podr­ží tuhle žánrov­ku i v momen­tech, kdy tak úpl­ně nefun­gu­je.
Film Hold the Dark najde­te v nabíd­ce čes­ké­ho Netflixu od 28. září 2018.
Mrazivý thriller z nehos­tin­né Aljašky, ve kte­rém není nou­ze o hut­nou atmo­sfé­ru. Skvělý řeme­sl­ně, nevy­vá­že­ný herec­ky a pří­bě­ho­vě, v cel­ku ale pořád sluš­ný žán­ro­vý počin. Z téhle lát­ky se dalo vytě­žit pod­stat­ně více, avšak i tak Jeremy Saulnier naser­ví­ro­val dal­ší podí­va­nou, kte­rou si jen tak s něčím nesple­te­te.

Hold the Dark
Thriller / Drama / Mysteriózní / Dobrodružný

USA, 2018, 125 min

Režie: Jeremy Saulnier
Předloha: William Giraldi (kni­ha)
Scénář: Macon Blair
Kamera: Magnus Nordenhof Jønck
Hudba: Brooke Blair, Will Blair
Hrají: Jeffrey Wright, Alexander Skarsgård, James Badge Dale, Riley Keough, Beckam Crawford, Macon Blair, Jonathan Whitesell, Conor Boru, James Bloor, Tantoo Cardinal, Eric Keenleyside, Sean Hoy, Savonna Spracklin, Peter McRobbie, Barb Mitchell, Amanda Burke
Producenti: Anish Savjani, Neil Kopp
Střih: Julia Bloch
Scénografie: Ryan Warren Smith