V kinech SR od: 21.06.2012 Forum Film SK

Komedie / Drama / Romantický
USA, 2012, 110 min

Režie: Kirk Jones
Scénář: Shauna Cross, Heather Hach
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrají: Anna Kendrick, Elizabeth Banks, Cameron Diaz, Brooklyn Decker, Jennifer Lopez, Dennis Quaid, Joe Manganiello, Rodrigo Santoro, Chace Crawford, Thomas Lennon, Ben Falcone, Matthew Morrison, Chris Rock, Wendi McLendon-Covey, Cheryl Cole, Rebel Wilson, Matthew Lintz, Macsen Lintz, Rob Huebel, Amir Talai, Jeff Chase

Těhotenství je nešťast­něj­ší moment páru. Nebo tohle je ale­spoň ste­re­o­typ­ní pohled na toto obdo­bí živo­ta. Jak to ale ve sku­teč­nos­ti v dneš­ní době vypa­dá se vám poku­sí odha­lit sní­mek, kte­rý je vol­nou adap­ta­cí popu­lár­ní kni­hy stej­né­ho názvu z roku 1984. Má sní­mek co nabíd­nout nebo se jen jed­ná o dal­ší z řady téma­tic­kých kome­dií, kte­ré sází hlav­ně na zvuč­né obsa­ze­ní (v tom­to pří­pa­dě bys­te si vysta­či­li hned na něko­lik sním­ků) a ve výsled­ku kon­čí jen jako pro­mar­ně­ná šan­ce?

Alex a Holly mají v plá­nu po letech sna­že­ní o vlast­ní dítě, ado­p­to­vat malé­ho chla­peč­ka z Etiopie. A prá­vě v tuto chví­li nejen oni ale i pár jejich zná­mých vstu­pu­jí do kolo­to­če těho­ten­ství a s tím při­chá­ze­jí­cích nových povin­nos­tí a změn. Někteří to zvlá­da­jí lépe, jiní o něco hůře. Pro Jules při­chá­zí zprá­va o budou­cím potom­ko­vi zrov­na v momen­tě, kdy je její kari­é­ra prá­vě v roz­kvě­tu. Wendy nao­pak zaží­vá v radost­ném oče­ká­vá­ní totál­ní pře­vrá­ce­ní své­ho svě­ta díky zjiš­tě­ní, že teo­rie a vlast­ní rea­li­ta jsou někde úpl­ně jin­de.

Z popi­su děje by se mož­ná dalo říci, že je toho ve fil­mu hod­ně a musí to tak být v pod­sta­tě hod­ně kom­pli­ko­va­ná zále­ži­tost. Není. Jediné co je kom­pli­ko­va­né na sním­ku Jak poro­dit a nezbláz­nit se je sna­žit se dopát­rat o co se vlast­ně tvůr­ci sna­ži­li. V prů­bě­hu této taš­ka­ři­ce totiž pro divá­ka vyvsta­ne dale­ko vhod­něj­ší název pro film, jak pře­žít téměř dvě hodi­ny a nezbláz­nit se.
Nejde pří­mo o poně­kud nepro­stup­ný pří­stup k lát­ce. Ten by až tak neva­dil ovšem aspekt vysti­hu­jí­cí celý sní­mek je těž­ká kri­ze iden­ti­ty. Zaprvé, sní­mek šel do dis­tri­buce s ratingem PG-13, ovšem hned v něko­li­ka scé­nách si bude­te při­pa­dat opět jako v někte­ré z obhrub­lej­ších kome­di­ích z posled­ní doby, ve kte­ré figu­ro­va­ly děti. Jmenovitě tře­ba nedáv­né V cizí kůži. V dal­ším momen­tu však ale při­chá­zí jed­na ze dvou, tří těž­ce seri­oz­ních sek­ven­cí, kte­ré tvo­ří men­ší knockout smys­lu­pl­nos­ti celé­ho sním­ku. Je zde sice jed­no mož­né vysvět­le­ní, že tvůr­ci sní­mek udě­la­li schi­zofren­ní záměr­ně aby reflek­to­va­li pro­měn­li­vé nála­dy žen v obdo­bí těho­ten­ství. To by ale zapr­vé muse­li být tvůr­ci nesku­teč­ně sofis­ti­ko­va­ní jedin­ci a zadru­hé by někte­rá z postav kte­rá má ten­to efekt dokres­lit musel pro­jít něja­kým vnitř­ním vývo­jem.
Je totiž úpl­ně jed­no že máte v obsa­ze­ní men­ší řád­ku celebrit, kte­ré by doká­za­ly samy o sobě pro­dat méně nároč­ný film. Všichni jsou tu jen na okra­su v kolá­ži scé­nek z prů­bě­hu oče­ká­vá­ní dítě­te, kte­ré se celou dobu tvá­ří jako by vám chtě­ly pře­dat hned něko­lik život­ních mou­d­er za sebou. A on to nej­spíš i byl původ­ní plán. Bohužel se to ani tro­chu nepo­ved­lo. Větší rele­van­ci co se týče rad do této pro­ble­ma­ti­ky najde­te tře­ba i v sérii Kdopak to mlu­ví. To že vět­ši­na postav hra­je napros­to ste­re­o­typ­ní posta­vy odpo­ví­da­jí­cí jejich pro­je­vu sto­krát vidě­né už jin­de, není ani tře­ba dále roze­bí­rat.
Jednoduše a pros­tě, Jak poro­dit a nezbláz­nit se je sní­mek, kte­rý se vás trai­le­rem sna­ží pře­svěd­čit o něčem co nako­nec ani zda­le­ka není. Nebudu tvr­dit, že zde nejsou zábav­né momen­ty, jsou. Nicméně jsou při­nej­lep­ším tak tři. Přičtěte si k tomu lepo­re­lo zná­mých tvá­ří kte­ré odký­vá­va­jí hlu­bo­ká moud­ra stej­ně jako hla­va psa s hla­vou na pru­ži­ně. Na kon­ci scé­náris­ta zazvo­ní zvon­kem, všech­ny posta­vy dojdou k morál­ní pro­mě­ně, vy dosta­ne­te pac a pusu a pošlou vás z kina pryč.

Jak pře­žít bez­krev­nou kome­dii a nezbláz­nit se z její blbos­ti. Výprava reži­sé­ra Kirka Jonese do nej­šťast­něj­ší­ho obdo­bí part­ner­ské­ho páru se vylo­že­ně nepo­ved­la. Jediné co nabí­zí je pře­hlíd­ka zná­mých tvá­ří bez ladu a skla­du kře­čo­vi­tě opa­ku­jí­cí kli­šo­id­ní frá­ze a rádo­by hlu­bo­ké myš­len­ky. Závěrečná rapid­ní morál­ní pro­mě­na všech zúčast­ně­ných je pak jen vylo­že­ně oči­vid­ným dokla­dem toho, jak zou­fa­le se sna­ži­li scé­náris­té spo­jit vari­a­ce sním­ků ze živo­ta dohro­ma­dy do něče­ho kom­plex­ní­ho. Jak jak šíle­ně se jim to nepo­ved­lo.

Hodnocení: 30%

Podívejte se na hodnocení Jak porodit a nezbláznit se na Kinoboxu.

90 % Stereotyp