Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Kód Enigmy | The Imitation Game [75%]

Kód Enigmy | The Imitation Game [75%]

Dalším z letos na Oscara nomi­no­va­ných sním­ků, kte­rým se tady na plo­še své­ho blo­gu chci věno­vat před­tím, než budou zná­my výsled­ky, je Kód Enigmy. Historické dra­ma s Benedictem Cumberbatchem v hlav­ní roli Alana Turinga o tom, jak se Britové v prů­bě­hu dru­hé svě­to­vé vál­ky pokou­še­li pro­lo­mit němec­ký šif­ro­va­cí stroj Enigma, bylo nomi­no­vá­no hned na osm význam­ných oce­ně­ní. Stojí ale sní­mek za to, nebo se jed­ná o dal­ší artov­ku cíle­nou pře­de­vším na aka­de­mi­ky?
Alan Turing (Benedict Cumberbatch) je i přes svůj bez­mez­ný mate­ma­tic­ký talent out­si­de­rem i mezi aka­de­mi­ky. Když pro­puk­ne dru­há svě­to­vá vál­ka a Němci začnou vyu­ží­vat Enigmy k šif­ro­vá­ní svých zpráv, roz­hod­ne se při­dat do slu­žeb její­ho veli­čen­stva a spo­leč­ně s dal­ší­mi před­ní­mi inte­lek­tu­á­ly roz­lousk­nout záha­du němec­ké­ho stro­je a zvrá­tit tak zatím nepří­z­ni­vý prů­běh vál­ky. Prolomit ovšem nej­lep­ší šif­ro­va­cí zaří­ze­ní na svě­tě nebu­de nic jed­no­du­ché­ho. Zvláště když je Alan zvyk­lý pra­co­vat pře­de­vším sám a zde je nucen spo­lu­pra­co­vat s kolek­ti­vem, kte­rý jeho vizi s ním nesdí­lí. Tady ovšem jde o více, než jen dekó­do­vá­ní něko­li­ka vojen­ských zpráv...
Zfilmovat pří­běh Alana Turinga je něco, o co už se pokou­še­lo něko­lik fil­ma­řů, s vět­ší či men­ší úspěš­nos­tí a ani tady to není jiné. Onen pro­ble­ma­tic­ký aspekt jeho osob­nos­ti na poza­dí toho vše­ho co doká­zal je stá­le jako stín nad jeho fil­mo­vý­mi adap­ta­ce­mi a ani Kód Enigmy z toho nevy­chá­zí úpl­ně bez újmy. Za pomo­cí skvě­lých herec­kých výko­nů (tedy až na Keiru Knightley a pár jedin­ců ve ved­lej­ších rolích) se sna­ží odvy­prá­vět dlou­há léta taje­né pro­lo­me­ní kódu rafi­no­va­né­ho šif­ro­va­cí­ho zaří­ze­ní, zatím­co s opa­tr­nos­tí odkrý­vá s opa­tr­nos­tí osob­ní život věd­ce. To vše sice v pří­jem­ně oso­bi­tém sty­lu, avšak jakou­ko­liv rafi­no­va­nost nebo výraz­nou nápa­di­tost v pří­bě­hu nehle­dej­te.
Norský reži­sér Morten Tyldum totiž ser­ví­ru­je pove­de­né dobo­vé dra­ma s vyda­ře­nou atmo­sfé­rou a z počát­ku podob­ným dojmem u divá­ka, jako vyvo­lá­va­la tře­ba Čistá duše Rona Howarda, avšak jen do chví­le, než se sní­mek samot­ný začne dro­lit do poně­kud vykal­ku­lo­va­né­ho, byť hod­ně solid­ní­ho opi­su z živo­ta geni­ál­ní­ho mate­ma­ti­ka, vysta­vě­né­ho na kla­sic­kých žán­ro­vých klič­kách. Solidní audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka sto­jí­cí na kame­ře Óscara Faury také není na ško­du, tím co ovšem drží tohle solid­ní his­to­ric­ké dra­ma oprav­du na nohou je instru­men­tál­ní hudeb­ní dopro­vod fil­mu. Alexandre Desplat totiž hned v něko­li­ka momen­tech doka­zu­je, proč je v sou­čas­nos­ti pova­žo­va­ný za nej­za­jí­ma­věj­ší­ho skla­da­te­le fil­mo­vé hud­by. Soundtrack ke Kódu Enigmy totiž pat­ří bez oba­lu k tomu nej­lep­ší­mu, co jsem za posled­ní roky sly­šel. Tak pod­ma­ni­vá a při­tom nápa­di­tá kom­po­zi­ce, vyu­ží­va­jí­cí téma­ti­ku fil­mu k expe­ri­men­to­vá­ní s rytmy s až mecha­nic­kou přes­nos­tí v jed­not­li­vých moti­vech, to je něco, co pros­tě osl­ní a jen tak nepus­tí,

Jsou li tak bio­gra­fic­ké sním­ky s pozlát­kem něco pro váš vkus, roz­hod­ně si Kód Enigmy nenech­te ujít. Solidní herec­ké obsa­ze­ní, feno­me­nál­ní soun­d­track a obstoj­ná repre­zen­ta­ce jed­né z nej­dů­le­ži­těj­ších osob­nos­tí dru­hé svě­to­vé vál­ky. Sice mís­ty tro­chu zavá­dě­jí­cí a zdlou­ha­vé, v rám­ci žán­ru se ovšem jed­ná o sil­ný nad­prů­měr, kte­rý roz­hod­ně v kině neu­ra­zí. Benedict Cumberbatch v roli dal­ší geni­ál­ní mys­li s pro­blémy v soci­ál­ní sfé­ře opět vlád­ne. Jen to není zkrát­ka tako­vá pec­ka, jakou tahle dobo­vá výpo­věď moh­la být.

Stylové his­to­ric­ké dra­ma o živo­tě jed­no­ho z nej­dů­le­ži­těj­ších mate­ma­ti­ků minu­lé­ho sto­le­tí. Potenciál byl sice ješ­tě o něco vět­ší a úklo­ny k popu­la­ri­za­ci živo­ta věd­ce stá­ly film něko­lik zavá­dě­jí­cích úkro­ků bokem, avšak i tak se jed­ná o parád­ní dobo­vou son­du do brit­ské sna­hy pro­lo­mit němec­kou šif­ro­va­cí sta­ni­ci. Herecky parád­ní (až na Keiru Knightley), co ovšem nesku­teč­ně zasti­ňu­je vše oko­lo, je feno­me­nál­ní soun­d­track Alexandre Desplata, kte­rý s kaž­dým dal­ším posle­chem a shléd­nu­tím zra­je jako víno.

30% Druhá svě­to­vá
30% Geniální mys­li
40% Německá šif­ra

Kód Enigmy
(The Imitation Game)
Válečný / Životopisný / Thriller / Drama
Velká Británie / USA, 2014, 114 min

Režie: Morten Tyldum
Předloha: Andrew Hodges (kni­ha)
Scénář: Graham Moore
Kamera: Óscar Faura
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Mark Strong, Charles Dance, Allen Leech, Tuppence Middleton, Rory Kinnear, Matthew Beard, Tom Goodman-Hill, Steven Waddington, Lee Asquith-Coe, Alex Lawther, Victoria Wicks, Winston Churchill (a.z.), Adolf Hitler (a.z.)

Česko V kinech od: 29.01.2015 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 29.01.2015 Forum Film SK
USA V kinech od: 21.11.2014 The Weinstein Company