Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Město 44 | Miasto 44 [40%]

Město 44 | Miasto 44 [40%]

rp Miasto44 14.06.2013 041.jpg
rp Miasto44 14.06.2013 041.jpg
Velkofilmy nejsou v evrop­ských pomě­rech ničím zase tolik obvyk­lým. A když už na ně dojde, vět­ši­nou se jed­ná spí­še o zpra­co­vá­ní něja­ké his­to­ric­ké lát­ky, spí­še než kla­sic­ký bloc­kbus­ter. Před dvě­ma lety sla­vil komerč­ní úspěch se svým váleč­ným dra­ma­tem Stalingrad Fjodor Bondarčuk a nyní se podob­nou ces­tou vydá­vá pol­ský tvůr­ce Jan Komasa se svým sním­kem Město 44, kte­rý odkrý­vá osu­du pol­ské­ho povstá­ní ve Varšavě v roce 1944.
Stefan Zawadzki (Józef Pawlowski) slí­bil své mat­ce, že se nebu­de zapo­jo­vat do ozbro­je­ných povstá­ní, kte­ré se začí­na­jí postup­ně for­mo­vat pro­ti němec­ké oku­pa­ci, jeli­kož nechtě­la aby dopa­dl jako jeho otec, kte­rý při­šel ve vojen­ské služ­bě o život. Svůj slib však nedo­dr­žu­je díky pro­blé­mům v prá­ci, kte­ré mu způ­so­bí pový­še­ný němec­ký důstoj­ník. Rozhodne se pro­to při­dat do odbo­je, kte­rý má v plá­nu povstat pro­ti němec­kým utla­či­te­lům a dou­fat, že této situ­a­ce vyu­ži­jí rus­ké vojen­ské slož­ky, kte­ré se nachá­ze­jí neda­le­ko hlav­ní­ho měs­ta. Tenhle tah však polá­kům nevy­chá­zí a to, co v ze začát­ku vypa­da­lo jako krát­ké něko­li­ka­den­ní povstá­ní se mění ve váleč­né peklo, kte­ré pro­puká v uli­cích met­ro­po­le.
Jistě, chá­pu ten úmy­sl. Každý národ rád vzdá hold důle­ži­tým momen­tům své his­to­rie. A dojem­né váleč­né vel­ko­fil­my jsou něčím, co tuhle služ­bu dělá téměř samo. Ne vždy to ovšem dopa­dá tak jak by mělo. Bohužel i to je pří­pad sním­ku Město 44. Jan Komasa se poku­sil o jaký­si mezi­bod mezi kla­sic­ký­mi tem­ný­mi váleč­ný­mi dra­ma­ty, kte­ré divá­ky dusí hut­nou atmo­sfé­rou a explicti­ní­mi výje­vy hrůz vál­ky, a moder­ní akcí napě­cho­va­nou a efekt­ní váleč­nou podí­va­nou, kte­rá se jako­by sna­ží jít napro­ti mlad­ším gene­ra­cím, kte­ré chce oslo­vit pře­de­vším řeme­sl­nou strán­kou věci. Bohužel, po zda­ři­lé úvod­ní tři­ce­ti­mi­nu­tov­ce ztrá­cí kon­takt s tím, co se sna­ží pro­dat divá­kům a film začí­ná motat páté přes devá­té.
Což je doce­la zásad­ní pro­blém. Když totiž chce­te vyprá­vět pří­běh o hrdi­nos­ti pol­ských obča­nů, kte­ří se roz­hod­li napříč pře­si­le posta­vit němec­ké­mu útla­ku, je tře­ba udr­žo­vat ale­spoň něja­ký kon­takt s hrdi­ny. Když ovšem vel­kou část fil­mu strá­ví­te honě­ním vlast­ní­ho oca­su a pořád doko­la pro­dá­vá­te to samé, začne být doce­la pro­blém se nějak emo­ci­o­nál­ně inves­to­vat do děje fil­mu. Ano, umí­ra­jí zde nevin­ní lidé, umí­ra­jí zde děti a všech­no je to straš­ně dojem­né a závaž­né. Bohužel je to spí­še už tak z kon­tex­tu, spí­še než by se vás film o tom sna­žil pře­svěd­čit při­ro­ze­nou ces­tou. Místo toho vám před­ha­zu­je expli­cit­ní zábě­ry na lid­ské utr­pe­ní, na obě­ti růz­ných věko­vých kate­go­rií a nechy­bí samo­zřej­mě i pohléd­nu­tí na trpě­jí­cí dal­ší gene­ra­ci.
Nechybí ale také nut­né zpo­ma­lo­vač­ky v akč­ních sek­ven­cích, akcent na roman­tic­ké pří­běhy na poza­dí vál­ky a říz­ně efekt­ní zábě­ry pod­po­ru­jí­cí akč­ní sek­ven­ce. Když ale Komasa zachá­zí ješ­tě o krok dále a ser­ví­ru­je divá­kům mile­nec­ký pár v pří­mé linii pal­by, zatím­co kolem nich pro­le­tu­jí kul­ky jako spla­še­ní motý­li, nebo v kaná­lo­vé sek­ven­ci dobar­vu­je atmo­sfé­ru dub­ste­pem, hla­va tro­chu pře­stá­vá chá­pat pro koho vlast­ně tenhle film má být.
Město 44 je dosta­teč­ně vel­ko­le­pá váleč­ná podí­va­ná, kte­rá se však ztrá­cí v tom, co se vlast­ně sna­ží být. Efektnost tu je, váleč­ná i emo­ci­o­nál­ní vyhro­ce­nost také, avšak to vše se ztra­tí po pár desít­kách minut a zby­tek fil­mu dokou­ká­te už jen více­mé­ně ze setr­vač­nos­ti. Mohlo to dopad­nout pod­sta­tě hůře, avšak žád­ný zázrak od téhle pol­ské pro­duk­ce roz­hod­ně neče­kej­te. Spíše jen před­ví­da­tel­ný váleč­ný pokus, kte­rý vyšel tak napůl.

Město 44 neví moc o čem vlast­ně chce být. Zda li prav­di­vá a hut­ně atmos­fe­ric­ká výpo­věď o hrůzách, kte­ré si pol­ský odboj pro­žil během nacis­tic­ké oku­pa­ce, nebo o sty­lo­vé akč­ní podí­va­né, kte­rá se sna­ží zalí­bit pokud mož­no všem. Jan Komasa nato­čil na evrop­ské pomě­ry roz­hod­ně zají­ma­vý sní­mek, kte­ré­mu kazí dojem pře­de­vším jeho mno­ho­tvár­nost, kte­rá mu po úvod­ní půl­ho­di­ně cel­kem dras­tic­ky pod­ra­zí nohy.

25% Válka
25% Romance a dub­step
50% Boj za svo­bo­du

Město 44
(Miasto 44, City 44, Mesto 44)
Drama / Válečný
Polsko, 2014, 127 min

Režie: Jan Komasa
Scénář: Jan Komasa
Kamera: Marian Prokop
Hudba: Antoni Komasa-Łazarkiewicz

Hrají: Max Riemelt, Zofia Wichłacz, Tomasz Schuchardt, Michał Żurawski, Monika Kwiatkowska, Krzysztof Stelmaszyk, Bartosz Porczyk, Marcin Korcz, Józef Pawłowski, Anna Próchniak, Maurycy Popiel, Jaśmina Polak, Antoni Królikowski, Wojciech Solarz, Stanisław Penksyk, Tadeusz Chudecki

Česko V kinech od: 26.03.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 26.03.2015 Barracuda Movie
Polsko V kinech od: 19.09.2014 Kino Świat