Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mission Impossible - Ghost Protocol [65%]

V kinech SR od: 15.12.2011 Tatrafilm
Na DVD od: 02.05.2012 Magic Box
Na Blu-ray od: 02.05.2012 Magic Box

Režie: Brad Bird
Scénář: Josh Appelbaum, André Nemec
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Paula Patton, Michael Nyqvist, Vladimir Maškov, Samuli Edelmann, Ivan Shvedoff, Anil Kapoor, Léa Seydoux, Josh Holloway, Miraj Grbic, Tom Wilkinson, Michelle Monaghan, Darren Shahlavi, Brian Caspe, Ivo Novák, Ving Rhames, Pavel Kříž, Claudia Vašeková

Akční / Dobrodružný / Thriller | USA, 2011, 133 min

Jmenuje se Hunt, Ethan Hunt. Patří mezi nej­vět­ší akč­ní iko­ny fil­mo­vé­ho plát­na posled­ních pár desí­tek let. Filmová série, kte­rá svým prv­ním dílem v roce 1996 defi­ni­tiv­ně ustá­li­la Star power Toma Cruise, se po nece­lých šes­ti letech opět pokou­ší o divác­kou pří­zeň. Překonat ovšem prá­vě tře­tí díl, kte­rý byl pro mno­ho lidí (včet­ně mé malič­kos­ti) vrcho­lem jinak poně­kud roz­břed­lé série bude nesmír­ně těž­ké. Zvláště když na reži­sér­ské ses­li vystří­dal nápa­di­té­ho J.J. Abramse, dopo­sud reži­sér ani­má­ků Brad Bird. Jek tedy čtvr­té nespl­ni­tel­né dob­ro­druž­ství dopadlo?

Speciální agent Ethan Hunt a jeho agen­tu­ra IMF mají pro­blém. Zatímco totiž Ethan byl uvěz­něn v rus­kém věze­ní, mise kte­rou jeho agen­tu­ra skon­či­la nezda­rem a tero­ris­té zís­ka­li kódy k odpá­le­ní nuk­le­ár­ních hla­vic. Jeho nová mise je tedy zjis­tit identi­tu vůd­ce tero­ris­tic­ké sku­pi­ny a zís­kat ukra­de­né kódy zpět. Zatímco však plní svo­ji misi v rus­kém Kremlu, někdo ji pro­zra­dí a Ethan i jeho tým musí z budo­vy uprch­nout. O něko­lik oka­mži­ků poz­dě­ji je vel­ká část rus­ké­ho monu­men­tu srov­nán se zemí. Rusko je na nohou a Americká vlá­da aby pře­de­šla hro­zí­cí­mu váleč­né­mu kon­flik­tu, dává ofi­ci­ál­ně od IMF ruce pryč. Agent Hunt to ovšem nehod­lá jen tak nechat a se svým týmem se poku­sí pola­pit sku­teč­né­ho viní­ka bom­bo­vé­ho úto­ku, tero­ris­tu vydá­va­jí­cí­ho se pod jmé­nem Kobalt, a zachrá­nit tak nejen pověst IMF ale i svůj vlast­ní krk. Je to ovšem nesmír­ně těž­ký úkol, neboť po vyhlá­še­ní „Ghost Protocolu“, jsou ze čle­nů agen­tu­ry lid­ské ter­če, kte­ré se nemo­hou dovo­lit důvě­řo­vat niko­mu.
Kariéra Toma Cruise prá­vě nej­spí­še zaží­vá něco, co by se dalo ozna­čit za malý come­back. V posled­ní době se v moc fil­mech neob­je­vo­val a fanouš­ci mu stá­le tak nějak neže­rou ty scien­to­lo­gic­ké kecy. Asi mu už došlo, že když se bude věno­vat hlav­ně herec­tví, bude to výhod­něj­ší jak pro jeho Star power tak i pro samot­né fanouš­ky. Posledně to sice se Zatím spo­lu, zatím živí zase tak slav­né neby­lo, nicmé­ně Cruise doka­zu­je (jako napří­klad v Tropické bou­ři), že ješ­tě do staré­ho žele­za nepat­ří.  Čtvrtá nespl­ni­tel­ná mise je tak tím před­vo­jem, kte­rý před­chá­zí jeho letoš­ním dvě­ma sním­kům, násle­do­va­ným dvě epic­ký­mi Sci-fi o rok poz­dě­ji.

Brad Bird dostal pře­kva­pi­vě vel­kou důvě­ru od stu­dia, pře­ci jen točit vyso­ko­roz­počto­vý díl zave­de­né série bez zku­še­nos­tí s hra­ným fil­mem je tro­chu risk, nicmé­ně zabo­do­val napros­to s pře­hle­dem. Slušelo by se říci, že nejsem pří­liš vel­kým fanouš­kem prv­ních dvou dílů série, kde pla­tí pra­vi­dlo jed­nou a dost.Třetí ovšem doká­zal pře­kva­pit pře­kva­pi­vě vyrov­na­nou mírou zábav­nos­ti a absur­dit, kte­rá v adre­na­li­no­vém koktej­lu s vizu­ál­ní­mi atrak­ce­mi jed­no­du­še fun­go­va­la napros­to spo­leh­li­vě a sta­no­vi­la tak pro pří­pad­ná dal­ší pokra­čo­vá­ní těž­ko pře­ko­na­tel­nou hra­ni­ci.

A o její pře­ko­ná­ní se tvůr­ci ani nesna­ží. Čtvrté dob­ro­druž­ství ame­ric­ké­ho taj­né­ho agen­ta se totiž pokou­ší najít jakousi fúzi suro­vě a rea­lis­tič­tě­ji poja­té­ho tře­tí­ho dílu a absurd­ní­ho Bond sty­lu dílů před­cho­zích. Výsledkem je tak o pozná­ní kou­ka­tel­něj­ší akce, ke kte­ré je však tře­ba při­stu­po­vat obe­zřet­ně a s urči­tou mírou pocho­pe­ní. Hold pády v BMW něko­lik desí­tek met­rů čel­ně k zemi a být zachrá­něn air­bagem jsou přes­ně tím typem akč­ních scén, kte­ré jsou tra­de­mar­kem prá­vě téhle fil­mo­vé série. Je ale cel­kem ško­da, že prá­vě ten­to druh scén, se uká­že být hlav­ní deví­zou fil­mu v jeho dru­hé půli. Slušně roze­hra­ná špi­o­náž­ní akce v prv­ní půli (kro­mě výbuchu Kremlu), je pří­sli­bem atmo­sfé­ric­ké­ho napí­na­vé­ho honu na arci-zlosyna, kte­rý chce na svě­tě vyvo­lat dal­ší svě­to­vou vál­ku. V dru­hé polo­vi­ně se však veš­ke­ré nadě­je uto­pí ve změ­ti exo­tic­kých loka­cí a akč­ních výko­nů, kte­ré však i přes jejich adre­na­li­no­vou hod­no­tu postrá­da­jí kýže­ný náboj a poma­lu tak ztrá­ce­jí divá­ko­vu pozor­nost, kte­rá je poté udu­pá­na nemast­ným finá­le v nad­zem­ním par­ko­viš­ti.

Paradoxně hlav­ním pro­blé­mem, co jsem se čtvr­tou Mission Impossible měl, byla kva­li­ta digi­tál­ních tri­ků. Člověk by čekal od tako­vé­ho titu­lu oprav­du prvotříd­ní počí­ta­čo­vé efek­ty, nicmé­ně opak je prav­dou. Kupříkladu u ono­ho výbuchu Kremlu je to až trestu­hod­ně vidět. Naštěstí jich tu není zase tolik, aby hro­zi­la něja­ká trva­lej­ší poško­ze­ní na stra­ně divá­ka. Samozřejmě by se dal lehce zkri­ti­zo­vat pro­duct pla­ce­ment, kte­rý je na plo­še dvou hodin cel­kem výraz­ný, že i běž­né­mu divá­ko­vi musí při­jít div­né, jak­to­že kte­ré­ko­liv auto posta­vy na plát­ně řídí, je jen a pou­ze znač­ky BMW.

I tak je Ghost Protocol pře­kva­pi­vě kou­ka­tel­nou zále­ži­tos­tí, kte­rá i přes svo­ji hloupost a chy­by dosa­hu­je kva­lit, o jakých si mohou prv­ní dva díly série nechat jen zdát. Kvalitní hudeb­ní pod­kres ten­to fakt jen více než dob­ře pod­kres­lu­je. Bohužel jsou zde i momen­ty, kdy se bude­te chy­tat za hla­vu a říkat si tohle už nemů­žou mys­let váž­ně. Když už ale jako vaši zába­vu na poklid­ný večer zvo­lí­te prá­vě film ze série Mission Impossible, asi pře­hna­nou rea­lis­tič­nost neče­ká­te, to je fakt. Za své pení­ze dosta­ne­te dvě a čtvrt hodi­ny dlou­hou jízdu, kte­rá nabí­zí akci, vtip a napě­tí, jen to ve výsled­ku není tak ide­ál­ní jak se z počát­ku moh­lo zdát.

Ethan Hunt má dal­ší akci a ten­to­krát půjde o krk všem z IMF. Ghost Protocol pat­ří roz­hod­ně k těm lep­ším dílům akč­ní série. Míchá akci, vtip a absur­di­ty do zají­ma­vé­ho koktej­lu, kte­rý vám nej­spí­še bude chut­nat, nicmé­ně mezi své nej­lep­ší chu­ťo­vé zážit­ky jej neza­řa­dí­te. Slušná hud­ba, fee­ling jako na pře­lo­mu tisí­ci­le­tí a šered­ně vypa­da­jí­cí tri­ky ve dvou scé­nách jsou jen tako­vá bez­vý­znam­ná poznám­ka šéf­ku­cha­ře. Rozhodně to zkla­má­ní není, i když by to šlo dale­ko lépe. Ale také dale­ko hůře, to je fakt.

Hodnocení: 65%

25 % Adrenalin
25 % Absurdita