Církev, ač nechtěně, svým bojkotujícím postojem vyvolala masovou vlnu zájmu u katolického obecenstva, jež mělo chuť nahlédnout pod roušku citlivých událostí okolo náboženských faktů, které propaguje Vatikán. Dan Brown si dovolil zpochybnit dlouholetá fakta křesťanského směru. Církvi se nelíbilo líčení vztahu mezi Ježíšem a Máří Magdalenou, s kterou měl mít podle Browna několik utajovaných dětí. To by bylo proti celému smýšlení náboženského lidu, tudíž i proti celému křesťanství jako takovému. Představenstvo se proti filmu zvedlo a se zdviženými pažemi hulákali o nepravdivosti tvrzení a fiktivním nařčením jejich náboženství.
Režisér Ron Howard si mohl mnout ruce. Větší propagaci Šifry, před uvedením do kin, si ani nemohl přát. Masa lidí náhle projevila zájem a mnohamilionové tržby byly jasnou výslednou substancí. Církev se ze své chyby poučila a i když je Ron Howard trnem v oku celému Vatikánu, již mu žádnou další nechtěnou reklamní kampaň dělat nehodlají a v případě Andělů a démonů zaujali smířlivější stanovisko. Dokonce ve vatikánském listu L’Osservatore Romano vyšly dva komentáře, které stojí přesně mezi kladným a záporným cítěním celé věci .
Na jednu stranu vychvalují impozantní práci s kamerou a na druhou stranu označují poselství filmu jako pomíjivé. Celkově je prý film zcela neškodný a nemůže ublížit, ale neschvalují ho. Ovšem z mého pohledu je nově zaujatý postoj nezachrání a prvotní útoky, jenž mám ještě v živé paměti, se postaraly o obrovskou reklamu, jež bude mít příznivý dopad i pro druhý díl. Zkrátka píchlo se do vosího hnízda a hašteření kolem všeho bylo až dost na jeden maličký stát vně Itálie.
Howard to s církevními pohlaváry neměl až tak jednoduché. Na žádost propůjčení několika kostelů a míst k větší autenticitě celkového dojmu narazil na rychlou vlnu nevole, s čímž se dalo počítat. Ukradněte někomu chleba a následně ho požádejte, ať vám půjčí máslo, myslím si, že se na vás vykašle stejně jako vatikánský spolek bílohábitníků. Tom Hanks, coby Robert Langdon, bude čelit dalšímu spletitému obrazu, ve kterém bude muset nalézt co nejrychleji tu nejsnadnější cestu. V otázce je záchrana kardinálů, jimž hrozí smrtelné nebezpečí, a zároveň musí spojit síly s Ilumináty k nalezení tikající nálože.
Takže půjde o klasický závod s časem s několika nástrahami a dějovými zvraty, jako tomu bylo v díle předešlém. Z vlastního hlediska tento film neberu jako úplně povedený. Styl a spousta aspektů je téměř okopírováno ze Šifry, jako by Danu Brownovi docházeli nápady a jeho originální vnímání se snahou odlišit se, byla ta tam. Měl bych i výtku k Robertu Langdonovi, který prakticky celý film proběhá. To by nebylo až tak zvláštní, když vezmeme v potaz čas, jenž má neustále v patách. Ale co zvláštní je, a trochu mne zaráželo, proč neustále pronáší své dlouhé monology k objasnění celé situace, když má tak na spěch.
Několikaminutové řečnění a následný běh, který měl prostoj dohnat, se mi zdál velice směšný, a kdyby nebylo Ayelet Zurer (výměna za Audrey Tatou), která ho tu a tam popožene, řečnil by dodnes. Takže pokud budete tento film brát s nadhledem a nebude vám vadit 140-ti minutové pobíhání Vatikánem, poněvadž s filmem se za hranice tohoto posvátného místa téměř nedostaneme, můžete si odnést docela slušný zážitek z obyčejně vzhlížející kriminálky s hvězdným obsazením.
Není to špatně natočený film, ale není zase mnoho, co k tomu říci pozitivního. Možná přítomnost předraženého Toma Hankse je jediným tahákem, který rozhoduje jestli se na film podívat nebo ne.
Photo © Columbia Pictures
Nejnovější komentáře