Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Babylon A.D. [35%]

Babylon A.D. [35%]

V kinech ČR: 25.03.2010
V kinech SK: 24.12.2009
Na DVD od: 17.12.2010

Na pul­ty video­půj­čo­ven se dosta­la minu­lý měsíc po něko­li­ka letech pro­blé­mo­vá sci-fi Babylon A.D. s Vinem Dieselem v hlav­ní roli. Tento pří­běh žol­dá­ka z post-apokalyptické budouc­nos­ti pod­le nove­ly Maurice G. Danteca, neměl reži­sér Mathieu Kassovitz mož­nost regu­lér­ně dokon­čit. Problémy se zása­hy stu­dia a pře­kro­če­ní roz­počtu při natá­če­ní vyvr­cho­li­ly vlehce odby­tou ver­zi pro kina, kte­rá vyho­ře­la ja u divá­ků tak u kri­ti­ků. Na DVD se ovšem dostá­vá kro­mě ní i ver­ze Unrated, kte­rá je opro­ti ní obo­ha­ce­na o vyne­cha­né scé­ny a mís­ty odliš­ně sestří­há­na. Výslednou kva­li­tu sním­ku to tedy poměr­ně dost posu­nu­je smě­rem vzhů­ru. Nicméně ani to nesta­čí, aby se z Babylonu A.D. stal dob­rý film.

Ve svě­tě roz­hod­ně pro­blém není. I přes nepří­liš pro­fe­si­o­nál­ní look loka­cí to nepů­so­bí ruši­vě a tak člo­věk v rám­ci mož­nos­tí věří atmo­sfé­ru úpad­ku a tříd­ní děle­ní spo­leč­nos­ti. I celý fee­ling fil­mu tomu napo­má­há a tak kro­mě závě­reč­ných čás­tí fil­mu v moder­ní spo­leč­nos­ti to celé půso­bí pří­jem­ně béč­ko­vě bez něja­kých vyš­ších ambi­cí. Problém však nastá­vá, když začí­ná vrcho­lit sna­ha o hlu­bo­ký nábo­žen­ský pod­text a hloub­ko­vou soci­ál­ní son­du. V Unrated ver­zi je to sice tro­chu věro­hod­něj­ší, nicmé­ně i tak to celé půso­bí spí­še jako špat­ný vtip.

Babylon A.D. je znač­ně nezda­ře­ným poku­sem, kde se pře­mrš­tě­né ambi­ce a sna­ha o kom­plex­nost sta­ly pomy­sl­ným katem celé­ho sním­ku. Ve své Unrated ver­zi nabí­zí divá­ko­vi rela­tiv­ně sro­zu­mi­tel­něj­ší a boha­těj­ší děj s upra­ve­ným vyús­tě­ním, kte­ré celý sní­mek kva­li­ta­tiv­ně zve­dá, hlav­ně v závě­ru. I přes­to se však jed­ná prů­měr­né sci-fi béč­ko, kte­ré nemá moc čím nadchnout. Jako žánro­vá výplň pro orto­dox­ní fanouš­ky žán­ru cel­kem fun­gu­je, ostat­ní ať se poo­hléd­nou jin­de.

Koktejl :
30 % Přehnané ambi­ce
20 % Post-apo svět