Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Upgrade

Upgrade

rp UPGRADE 032218 WM.00 07 51 14.Still003.jpg
Máme tu posled­ní srp­no­vý pre­mi­é­ro­vý týden a do nabíd­ky tuzem­ských a slo­ven­ských kin míří v zahra­ni­čí cel­kem opě­vo­va­ný aus­tral­ský akč­ní sní­mek Upgrade, kte­rý sli­bu­je nekom­pro­mis­ní mix sci-fi a akce v podá­ní dlou­ho­le­té­ho horo­ro­vé­ho scé­náris­ty Leigha Whannella, zod­po­věd­né­ho pře­de­vším za sérii Saw a také Insidious. Vyplatí se na tuhle tro­chu netra­dič­ní pec­ku vyra­zit? Pokud pat­ří­te mezi fanouš­ky sci-fi a akce tak jed­no­znač­ně ano.

Automechanik Grey Trace (Logan Marshall-Green) má tro­chu pro­blém sžít se s moder­ní dobou, kdy je život jedin­ce ovlá­da­ný moder­ní tech­no­lo­gií. Jeho žena má dob­ře pla­ce­nou prá­ci a napl­no vyu­ží­vá výdo­byt­ků moder­ní doby. Jednoho dne jsou však oba účast­ní­ky doprav­ní neho­dy, po kte­ré Greyova žena umí­rá umí­rá rukou míst­ních gan­gs­te­rů, kte­ří neho­du způ­so­bi­li, a on sám je upou­tán na inva­lid­ní vozík. Odhodlán vypá­t­rat vra­hy svo­jí ženy, při­jí­má nabíd­ku úspěš­né­ho pod­ni­ka­te­le Erona Keena (Harrison Gilbertson) a nechá­vá si do své páte­ře namon­to­vat expe­ri­men­tál­ní čip, kte­rý mu umož­ní opět cho­dit. A nejen to...
Je hod­ně pozi­tiv­ní, že se i tak­to vyda­ře­né žánrov­ky dosta­nou k nám do kin. Zpravidla totiž fil­my toho­to raže­ní kon­čí s něko­li­ka měsíč­ním zpož­dě­ním na Bluray a DVD. O to víc to potě­ší u fil­mu jako je Upgrade, kte­rý není vylo­že­ně maso­vou zále­ži­tos­tí. To co prá­vě star­tu­je v kinech je totiž poměr­ně bez­o­hled­ná žánro­vá pec­ka, kte­rá si s ničím moc nebe­re ser­vít­ky a divá­kům při­pra­vu­je doce­la tem­nou futu­ris­tic­kou vizi kří­že­nou s akč­ním fil­mem ze sta­ré ško­ly. Zkrátka něco, co si fanou­šek sci-fi a akce nemů­že nechat ujít.
Potěší pro­to sku­teč­nost, že Leigh Whannell se do téma­tu pus­til oprav­du od pod­la­hy a kro­mě napí­na­vé­ho pří­bě­hu, kte­rý nemá o suro­vost a tem­no­tu nou­zi, si dal zále­žet také dost na for­mě, v jaké tenhle pří­běh a jeho svět podá­vá. Jeho stu­de­ný až lehce kyber­pun­ko­vý svět fun­gu­je a hlav­ní hrdi­na je v něm tak tro­chu ryba na suchu, stej­ně jako samot­ný divák. Když však dojde na věc, pře­de­vším díky nesku­teč­ně hra­vé a hod­ně nápa­di­té kame­ře Stefana Duscia, adre­na­lin teče plným prou­dem a akci roz­hod­ně nechy­bí niči­vý náboj. I přes ori­gi­nál­nost zpra­co­vá­ní akce má člo­věk dojem jako by sle­do­val akci z osm­de­sá­tek a deva­de­sá­tek a záro­veň něco, co jede na podob­né vlně jako tře­ba John Wick. Jednoduše mis­tr­ně zvlád­nu­té řemes­lo, kte­ré tu roz­hod­ně není jen do počtu.

Herecky se jed­ná o sluš­ně odve­de­nou prá­ci i přes­to, že ve fil­mu není jedi­ný vylo­že­ně zná­mý herec, pár za posled­ních let pově­do­mých tvá­ří se ve fil­mu obje­ví, přes­to nebo mož­ná prá­vě pro­to má film auru něče­ho netra­dič­ní­ho, kte­rou si budu­je po celých 100 minut. Není to žád­ná non­stop akce ani těž­ké sci-fi, zkrát­ka pod­ma­ni­vá a suro­vá kom­bi­na­ce obo­jí­ho, kte­rou si jen tak s něčím jed­no­du­še nesple­te­te.
Upgrade je tako­vým tro­chu žán­ro­vým kle­no­tem a je zatra­ce­ně dob­ře, že se dostal i k nám do kin. Pokud vám akč­ní film ale­spoň tro­chu něco říká a máte rádi chyt­ré ale v rám­ci mož­nos­tí v rea­li­tě ukot­ve­né sci-fi, pak nezbý­vá než tuhle novin­ku vře­le dopo­ru­čit. Sympaticky suro­vá, hra­vě nato­če­ná a nekom­pro­mis­ně zre­a­li­zo­va­ná odve­ta. Tohle si zkrát­ka nebu­de­te chtít nechat ujít.
Nesmírně vyda­ře­ná žánrov­ka, kte­rá snou­bí chyt­ré sci-fi a nekom­pro­mis­ní akč­ní odve­tu, to vše v atmos­fe­ric­ké a hra­vé podo­bě, kte­rá se vám rych­le zade­re pod kůži. Tahle pec­ka pros­tě fun­gu­je na výbor­nou a díky té hra­vos­ti a nápa­di­tos­ti s jakou ser­ví­ru­je své akč­ní čás­ti, se k ní bude­te rádi vra­cet.

Upgrade
Akční / Thriller / Sci-Fi / Horor

Austrálie, 2018, 100 min