Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Útěk z MS-1 | Lockout [75%]

V kinech SR od: 17.05.2012 Magic Box

Akční / Thriller / Sci-Fi | Francie / USA, 2012, 95 min

Režie: James Mather, Stephen St. Leger
Scénář: Stephen St. Leger, James Mather, Luc Besson
Hudba: Alexandre Azaria
Hrají: Maggie Grace, Guy Pearce, Peter Stormare, Vincent Regan, Tim Plester, Lennie James, Joseph Gilgun, Anne-Solenne Hatte

Produkce Luca Bessona vět­ši­nou zna­me­ná béč­ko­vou podí­va­nou bez zby­teč­ných okol­ků. Ať už se režie ujme sám, nebo ji pře­ne­chá něko­mu jiné­mu, z jeho pro­dukč­ní stá­je vychá­ze­jí kla­si­ky na poli akč­ních béček. Za posled­ní roky při­šel napří­klad se sérií Kurýr nebo vele­ú­spěš­nou akč­ní zále­ži­tos­tí 96 Hodin. Tentokrát ovšem při­chá­zí sní­mek, kte­rý se hod­lá svézt na nevděč­né vlně vesmír­ných akcí a při­tom citu­je ote­vře­ně osm­de­sát­ky na plný plyn. Jak dopadlo akč­ně zalo­že­né béč­ko, kte­ré suplu­je na poma­lu se vyprazd­ňu­jí­cí pozi­ci obdob­ných žánro­vek v nabíd­ce kin?

Bývalý agent Snow je dopa­den a obvi­něn z vraž­dy agen­ta CIA, kte­rý v uta­je­ní pra­co­val na dopa­de­ní lidí sto­jí­cích za infor­mač­ním úni­kem stát­ních tajem­ství. Je bez pro­ce­su odsou­zen k tři­ce­ti letům v nej­přís­něj­ším věze­ní, kte­rým lid­stvo dis­po­nu­je. Je záro­veň také nej­bez­peč­něj­ší, neboť není na povrchu Země. To vše ale jen do doby, než na palubě díky nespl­ně­ní bez­peč­nost­ních pod­mí­nek vypuk­ne vzpou­ra a mezi rukojmí­mi se oci­tá pří­mo dce­ra pre­zi­den­ta Spojených stá­tů Amerických. Snowovi je nabíd­nu­ta šan­ce jak si svůj trest odpy­kat. Musí pota­jí infil­tro­vat ono bez­peč­nost­ní zaří­ze­ní, vypá­t­rat v něm dív­ku a bez­peč­ně ji ze zaří­ze­ní dostat. Nebude to ovšem jed­no­du­ché. Ve věz­ni­ci je 500 těch nej­ne­bez­peč­něj­ších psy­cho­pa­tů kte­ré Země nabí­zí a ti jakmi­le zjis­tí, koho mezi rukojmí­mi mají, se nebu­dou chtít vzdát pre­zi­dent­ské dcer­ky jen tak bez boje.

Je straš­ně fajn sle­do­vat podob­né poku­sy. Člověk si pak hned řek­ne, že tes­toste­ro­no­ví hrdi­no­vé ješ­tě nevy­mře­li. V době kdy kina ovlá­da­jí vyleš­tě­ní hezoun­ci s pudřen­kou na obli­če­ji, je jed­no­du­še poho­da si dát sní­mek, kde akce hra­je prim a hlav­ní hrdi­na je nabou­cha­ný bijec s ciga­re­tou v jed­nom kout­ku a suchý­mi hláš­ka­mi v kout­ku dru­hém. Ano, při pohle­du Lockout se člo­věk ale­spoň na chví­li vrá­tí do dob, kdy tyhle fil­my měli své prá­vo­plat­né mís­to mezi nej­ví­ce kon­zu­mo­va­nou pro­duk­cí. Všechno tu totiž je. Silnější infu­zi osm­de­sá­tek a deva­de­sá­tek totiž v sou­čas­nos­ti v kinech nedo­sta­ne­te. A to se vše­mi kla­dy ale i zápo­ry. Tedy ale­spoň ne do pří­cho­du dru­hé­ho dílu Expendables.

Druhá věc kte­rou je tře­ba si uvě­do­mit je fakt, že Útěk z MS-1 je béč­ko. Takže přes­ně to také čekej­te. Trailery nic jiné­ho nesli­bu­jí, tak­že pro toho, kdo čeká soci­ál­ně kri­tic­kou bala­du s hopsa­jí­cí­ma mod­rás­ka­ma může rov­nou změ­nit sál. Z toho samo­zřej­mě vychá­ze­jí hrubé nedo­stat­ky. Tím prv­ním je scé­nář, ve kte­rém vlast­ně moc nejde, celý děj se vejde do dvou vět a něja­kou kom­plex­nost tu váž­ně ani tro­chu nehle­dej­te. Jednoduše tu není. Druhou věcí jsou pení­ze, kte­ré v mno­ha ohle­dech fil­mu pros­tě a jed­no­du­še chy­bí, což pozná­te na kva­li­tě digi­tál­ních tri­ků. Při roz­počtu dva­cet mega ale výsle­dek sto­jí za to. Tedy až na nej­vět­ší šíle­nost, kte­rou je asi tří­mi­nu­to­vá honič­ka na motor­kách, kte­rá je tak blbá, že by si zaslou­ži­la vystřih­nout bez nejmen­ší­ho sli­to­vá­ní. Netrpělivého divá­ka by prá­vě tato digi­tál­ně pochyb­ná a napros­to nesmy­sl­ná věc moh­la pohřbít celý film a to by bylo jed­no­du­še ško­da.

Já si ale dovo­lím tohle všech­no pře­hléd­nout a sním­ku troš­ku nadr­žo­vat. Jednoduše pro­to, že jsem se bavil. Guy Pearce nejen že se s arche­ty­pem sou­do­bé­ho hrdi­ny nesku­teč­ně sžil, dovo­lil bych si tvr­dit, že pat­ří dokon­ce mezi nej­lep­ší, hned ved­le Joe Hallenbecka a Snake Plisskena. To stej­né pak pla­tí o jeho pro­tiv­ní­cích, zvláš­tě u někte­rých nemá­te ani na vte­ři­nu pro­blém uvě­řit onu psy­cho­pa­tič­nost. Zpracování je navíc taky fajn a až na pár zaškobrt­nu­tí se stři­hem a kame­rou v úvo­du a mír­ně kolí­sa­vé tem­po je to jed­no­du­še pří­jem­ná hodin­ka a půl.
Útěk z MS-1 je pro mě vcel­ku pří­jem­ným pře­kva­pe­ním. Měl jsem cel­kem vyso­ká oče­ká­vá­ní hlav­ně kvů­li mé obli­bě jak žán­ru tak typu fil­mu, nicmé­ně téměř všech­ny beze zbyt­ku napl­nil. Snow je fra­jer jak má být a nebýt toho že mu sce­náris­té na něko­li­ka mís­tech pod­ko­pá­va­jí nohy, stej­ně jako mu občas nestí­há kame­ra, bylo by těch 75% napros­to opráv­ně­ných. Nicméně i přes všech­ny nedu­hy a napros­tou igno­ra­ci té zrůd­nos­ti na začát­ku jed­no­du­še nemo­hu jít níž. Je to fra­jer, hláš­ky sype z ruká­vu rych­le­ji než nepřá­te­lé stí­ha­jí pře­bí­jet, má po ruce kost jakou je Maggie Grace a do toho jim suplu­jí zná­mé tvá­ře kte­ré sice neex­ce­lu­jí, nicmé­ně podá­va­jí sta­bil­ní výko­ne bez nejmen­ších kixů. Proto se pro jed­nou opět tro­chu nechám unést a napá­lím Útěku z MS-1 tro­chu vyš­ší hod­no­ce­ní než by si objek­tiv­ně zaslou­žil. Hlavně pro­to, že tyhle fil­my jed­no­du­še baví a i přes poptáv­ku pub­li­ka postup­ně mizí z nabíd­ky kin.
Snow je fra­jer. Hlášky sype z ruká­vu rych­le­ji než nepřá­te­lé stí­ha­jí pře­bí­jet, má po ruce kost jakou je Maggie Grace a i přes zásad­ní kixy ve zpra­co­vá­ní a jed­no­du­chost scé­ná­ře jed­no­du­še baví. Útěk z MS-1 je pro mě napros­to vyda­ře­nou zále­ži­tos­tí, kte­rá před­či­la moje oče­ká­vá­ní a já se jed­no­du­še bavil tak, jako bych sle­do­val svůj oblí­be­ný sní­mek z osm­de­sá­tek.  Scéna s honič­kou na motor­ce by zaslou­ži­la vyma­zat oka­mži­tě z povrchu zem­ské­ho, nicmé­ně zby­tek je i přes chy­by sty­lo­vou esen­cí tes­toste­ro­no­vé zába­vy kte­rá začí­ná divá­kům jako já v kinech setsa­kra­ment­sky chy­bět. Proto si v hod­no­ce­ní dovo­lím sní­mek jed­no­du­še už prá­vě kvů­li tomu lehce nad­hod­no­tit.
Hodnocení: 75%

Podívejte se na hodnocení Útěk z MS-1 na Kinoboxu.

40 % Akce