Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Burke & Hare [60%]

Burke & Hare [60%]

Skutečný pří­běh vražd ve West por­tu, kdy se dva pod­ni­ka­ví pod­vod­ní­ci roz­hod­li vyu­žít stou­pa­jí­cí poptáv­ky po nedáv­no zemře­lých, vyu­ží­va­ných pro lékař­ské úče­ly, a to ne zrov­na legál­ním způ­so­bem, je vol­nou inspi­ra­cí pro tuto brit­skou čer­nou kome­dii. Se sku­teč­ný­mi udá­lost­mi se však naklá­dá v lehce poupra­ve­né podo­bě, což není v zájmu zába­vy na ško­du. To je divá­ko­vi nazna­če­nou hned větou „Tenhle pří­běh je prav­di­vý“ s násled­ným dodat­kem “ Až na čás­ti, kte­ré nejsou. “

Do pří­bě­hu těch­to dvou se dostá­vá­me v momen­tě, kdy v Edinburghu pro­bí­ha­lo sou­pe­ře­ní dvou riva­lů na poli lékař­ské­ho vzdě­lá­ní. Díky poli­tic­kým vli­vům své­ho sou­pe­ře byl nucen dok­tor Robert Knox vyku­po­vat lid­ská těla od pochyb­ných pro­dej­ců. A zde při­chá­zí na pře­třes dvo­ji­ce pod­ni­ka­te­lů, kte­ří obje­ví v obcho­du s lid­ský­mi ostat­ky zla­tý důl. Když ovšem při­ro­ze­ná smrt již nestí­há sta­čit potře­bám těch dvou, roz­hod­nou se pro, kul­ti­vo­va­ně řeče­no, ino­va­tiv­ní pří­stup. Ten způ­so­bí, že jejich byz­nys začne vzkvé­tat, což neu­nik­ne pozor­nos­ti míst­ní­ho pochyb­né­ho pod­ni­ka­te­le i poli­cej­ních slo­žek.

Snímek sází hlav­ně na výtvar­nou dobo­vou sty­li­za­ci, uvol­ně­nou atmo­sfé­ru a tref­ný humor dopl­ně­ný o spous­tu nará­žek a odka­zů. Celý sní­mek se tak opí­rá o kla­sic­kou brit­skou atmo­sfé­ru kte­rá jen dokres­lu­je tref­nost čer­né­ho humo­ru kte­rým je film pro­tkán skrz na skrz. Překvapivě i někte­ré over the top momen­ty, jako je hon­ba za bare­lem nebo pada­jí­cí opi­lec ze scho­dů, fun­gu­jí v nasto­le­ném kon­cep­tu výbor­ně a nejsou na ško­du. Co potě­ší ješ­tě více, je účast zná­mých brit­ských tvá­ří, i ve ved­lej­ších rolích, jako jsou napří­klad Bill Bailey nebo Christopher Lee.

V koneč­ném důsled­ku je tak sní­mek Burke & Hare pře­kva­pi­vě uvol­ně­nou čer­nou kome­dií, kte­rá ač je inspi­ro­vá­na sku­teč­ným pří­bě­hem vražd ve jmé­nu vědy, je pro divá­ka zábav­ným sním­kem, kte­rý potě­ší jak sty­li­za­cí tak humo­rem. Serkis s Peggem fun­gu­jí vel­mi pře­svěd­či­vě a pokud divák bude brát film s mír­nou rezer­vou a je pozi­tiv­ní na brit­ský humor, bavit se bude vel­mi dob­ře.

Koktejl :
30 % Britský humor
25 % Mrtvoly