První díl série Rychle a zběsile byl neoddiskutovatelným úspěchem. Studiu vydělal celosvětově přes 200 milionů dolarů, což bylo při pětinovém rozpočtu chápano jako povel k natočení dalších pokračování. Po třech letech od premiéry původního filmu se tak v kinech objevil díl druhý. Tentokrát s takřka dvojnásobným rozpočtem a již vybudovanými základy fanouškovské základny.
To, co v prvním díle fungovalo, přináší i díl druhý. Stylizace automobilových závodů pro dosažení pocitu rychlosti, rychlá auta, ilegální závody a hezké baby jsou i v pokračování. Druhý díl ovšem ignoruje základní premisu svého předchůdce, který nebyl v první řadě o závodění a kurevsky hlasitých motorech, ale o vztahu dvou automobilových nadšenců, přátel na opačných stranách zákona.
Rychle a zběsile 2 na první pohled připlácává úspěšnou značku na mnohokrát viděnou šablonu akčního krimi filmu, do které přimíchává ozvláštnění v podobě zasazení do světa, jemuž dominují rychlá auta. Již u zařazení do správného žánru ale mohou u tohoto filmu nastat problémy,. Celek je po zhlédnutí možné brát jako akční krimi, ovšem akce a samotného kriminálního vyšetřování. Scénář dává za pravdu spíše těm, co film označují za buddy komedii v duchu Smrtononosné zbrani. Špičkování mezi oběma hlavními hrdiny ovšem nikdy nepřeroste v nic víc než epizodickou věc. kterou film dává, notně uměle, najevo, že počítá i s vývojem mezilidských vztahů.
To, že film nemá svou vlastní identitu, lze označit za jeho největší negativum. Samotný příběh, ve kterém Brian O’Connor (Paul Walker) pomáhá padouchovi přemístit hromadu peněz z bodu A do bodu B a přitom tajně pracuje se svým kamarádem Romanem (Tyrese Gibson) pro celní správu USA, je naplněn klišé a poučkami z příručky průměrného hollywoodského scénáristy. Výtku, kterou jsem už formuloval v recenzi na první díl musím použít i tady. Ploché postavy jsou stále přítomny a divák nemá šanci se s jakoukoliv z nich pořádně ztotožnit a zajímat se o její osud.
Hledání vlastní identity pokračuje i v otázce stylu. Tam si film vypůjčuje postupy z prvního dílu. Během vůbec prvního závodu série použil režisér původního filmu, Rob Cohen, k navození pocitu rychlosti specifických postupů. Zkreslení prostoru a inspirace sci-fi efekty pro nadsvětelnou rychlost dokázalo diváka katapultovat společně s hrdiny do rychlostí prosyceného světa ilegálního závodění. To samé používá i Singleton, ovšem při každé rychlé jízdě. Postup se tak stereotypizuje a když ho vidíte podesáté během první poloviny filmu ztrácí svůj efekt.
Druhý díl si dále vypůjčuje i pohyblivost kamery, kterou ovšem posouvá na zcela novou úroveň. Zatímco první díl ji používal subtilně a kreativně ke komunikaci důležitých informací směrem k divákovi, ve druhém dílu je její použití čistě umělecké. Odpoutání kamery od světa chodců navíc extremizuje v záběrech, kdy kamera létá mezi jednotlivými závodícími automobily a ukazuje divákovi postupně tváře řidičů bez jediného střihu.
V čem ovšem dvojka vyniká a překonává svého předchůdce je špatný scénář. Stylistická stránka chce pohltit diváka do děje a nechat mu čuchnout trochu spáleného benzínu. Ta formální se ovšem drží při zemi a servíruje pevně ukotvené tradiční dialogy, které jsou místy moc vysvětlující, místy nadbytečné a v drtivé většině případů jen velice nudné a sloužící jako vata mezi jednotlivými honičkami. Režisér navíc scénáři pomocnou ruku nepodává, spíš naopak. Tupé konverzace postav v mnoha případech nepodporuje střihem a místo divákova zaujetí mu tak spíše nabízí pocit trapnosti situace.
Druhý díl Rychle a zběsile ovšem i přes řadu nedostatků nabízí atraktivní podívanou. Honičky a závody dokážou přilít do krve trochu adrenalinu a právě díky svojí konvenčnosti dokáže příběh dostatečně zaujmout a přimět ke srovnávání s hromadou podobných filmů. Celkově jde o neduživého sourozence o dost lepší jedničky. Pro fanoušky rychlých motorů jde ovšem znovu o jasnou povinnost.
Photo © 2003 Universal Studios
- Autohled.cz ověří VIN vašeho vozidla - Zkontrolujte si jeho historii, stav tachometru i fotky z inzerce.
Části seriálu: Rychle a zběsile
- Rychle a zběsile - 65%
- Rychle a zběsile 2 - 45%
- Rychle a zběsile: Tokijská jízda - 65%
- Rychlí a zběsilí - 55%
- Rychle a zběsile - Zběsile rychlá auta + nesmírně sexy kočky + strhující honičky = Rychle a zběsile.
- Rychle a zběsile 2 - Paul Walker dva roky po prvním dílu R.Z.
- Rychle a zběsile: Tokijská jízda - Jmenuji se Sean Boswell a jsem děsnej frajer.
- Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw sází především na počítačové triky. Jedná se už v podstatě o sci-fi
- Rychle a zběsile - 65 %
- Rychle a zběsile 2 - 45 %
- Rychlí a zběsilí - 55 %
- Rychle a zběsile 5 - 75 %
- Rychle a zběsile 6 - 50 %
- Rychle a zběsile 7 - 60 %
- Fast & Stupidous 10 – Co takhle vystřelit někoho do vesmíru?
Nejnovější komentáře