Vítejte v post-apokalyptickém světě. Světě, který si lidstvo (jak jinak) zničilo samo svými zbraněmi. Pár lidí přežilo a přežila i některé města. A z těch se za těch uplynulých cca 1000 let stali predátoři. Smrtelnými stroji (mimo zbraní) se tak stala právě města, která jsou nyní mobilní. důvodem je jejich přežití a neutuchající hlad po surovinách.
Londýn je největší a nejdravější. Ale to není ani tak důležité. Mezi jeho smetánkou žije Thaddeus Valentine (Hugo Weaving), inženýr, který má s městem trochu jiné plány než starosta. Do Londýna se díky jeho činnosti dostane i Hester Shaw (Hera Hilmar) mající s panem Valentinem nevyřízené účty. A chce si je vyřídit hned zkraje. Ale to by nebyl nějaký pošuk, aby jí to nepodělal. Zde je to Tom Natsworthy (Robert Sheehan). Místní archeolog, chovající k Valentinovi hlubokou úctu, jej zachrání a Hester překazí plány.
Věci ale rychle naberou jiný směr a Tom s Hester se ocitají na stejné straně a jejich cílem nebude nic menšího, než zastavit Londýn, který se pod vedením Valentina chystá udělat něco nemyslitelného.
Cestu těchto dvou, kdo a co se jim postaví do cesty, to máte už brzy možnost shlédnout v kině.
Nejprve si projdeme pár základních věcí. Je nutno říct, že film vznikl dle knižní předlohy Philipa Reevese. Konkrétně tedy čtyř knih, které tvoří sérii zvanou Kroniky Hladových Měst. Já tuto recenzi píšu s ohledem na to, že jsem předlohy nečetl. Ale okamžitě můžu prozradit, že knihy budou rozhodně lepší než film.
Na filmu chtěl pracovat osobně Peter Jackson, ale kvůli práci na Hobitovi usedl na producentské křeslo a tak nějak všem jenom kecal do práce. Režii přenechal svému příteli a kolegovi Christianovi Riversovi, který má na kontě v podstatě jen pár dokumentů. Na Smrtelných Strojích se podílelo celkem dost lidí, kteří pracovali na Hobitovi, což je na jednu stranu dobře, ale občas je viditelný rukopis na škodu.
Každého diváka hned na začátku musí uchvátit monumentální vizuál. Není to ale o celkové kvalitě, která je na vysoké úrovni. Jde spíš o to, v jakých perspektivách se tu pohybujeme. Města jsou obrovská a tvůrcům dalo zabrat ztvárnění perspektivy a pocitu, jak malý je okolní svět. Celou výpravu doprovází steampunkový nádech, který už má dávno spoustu fanoušků a vizuálnímu zpracování pomáhá svými drobnostmi. A v tom tkví další kouzlo vizuální stránky filmu. I veliké scény musely být vytvořeny s ohledem na detaily (přírody, samotných měst, oblečení). A pánové a dámy z grafického studia se zde předvedli.
Zvukově je na tom film také velice dobře. Většinu scén doplňují zvuky samotných strojů a o hlavní část zvuku, tedy soundtrack, se postaral Junkie XL. Ten dokazuje své kvality, které už dříve předvedl v takových peckách jako Deadpool, Amazing Spiderman 2, 300-Vzestup Říše nebo Divergence.
Další povedenou věcí na filmu je jeho obsazení. Kromě Hugo Weavinga a Stephena Langa (ale toho beztak nepoznáte) zde hraje spousta (ne)herců, nebo herců méně známých a spíše seriálových. A to včetně hlavních postav. Všichni hrají své role velice dobře. Škoda jen, že role jsou striktně vymezené a nedávají moc možností ukázat více charakterových rysů samotných herců a hereček. K hercům tedy žádné výtky.
Vlastně jen taková zajímavost a moje řečnická otázka....Kde štáb vyhrabal tu JiHAE? Postava zajímavá, zahraná solidně, herečka zvláštní, hlavně je ale zpěvačka a skladatelka. Působí tak trochu jako blesk z čistého nebe, však si jí najděte na Google 😉
Poslední signifikantní věcí filmu je samotné zasazení příběhu. Je to steampunk, ale není to alternativní historie, i když to tak působí. Je to post-apo, ale ne tak úplně nukleární. Tady je předloha konečně trochu jiná oproti klasických standardům. Díky tomuto zvláštnímu propojení obojího má divák konečně zase chuť objevit něco nového. A ve filmu se dočkáme několikero odhalení, jak to se světem vlastně je, a jak lidstvo skončilo v pojízdných obřích městech.
Doplněno o trochu humorných scén to tvoří zajímavý mix, který bude cílit na mladší diváky, případně rodinné návštěvy kinosálů. Jestli se však dočkáme pokračování, to je ve hvězdách.
A proč je pokračování ve hvězdách? Schválně jsem nejprve shrnul klady filmu, a nyní se trochu porochňáme v tom, co se nepovedlo.
První a hlavní chybou (a dalo se to čekat) a knižní předloha. Ta je, co jsem našel na webu, zajímavě zpracovaná. Ale už jenom fakt, že Kroniky jsou 4, znamená, že scénáristky měly těžkou práci. Bohužel z toho vzešlo obligátně něco, co je děravé jako ementál. Spousta scén ani nedává smysl, některé na sebe navazují dost mechanicky, až nuceně. Příběhově je tak film okleštěn na emoční minimum, aby divák pochopil kdo je kdo, a zbytek štábu aby pak mohl točit svoje hračky.
Zmínil jsem zvláštní a zajímavé zasazení. Ano to je vskutku unikátní a divák má chuť objevovat informace o tom, co se stalo. Ale „artefaktů“ z dávné doby se krom několika vtipných narážek a ukázek Mimoňů o moc více film neukáže. A to je hrozná škoda. Příležitostí k tomu, ukázat starý svět je tu několik. dokonce bychom tu měli i jednoho vypravěče dob minulých (ale to by byl spoiler). Film tak těká ze strany na stranu a nedokáže podat divákovi ucelený obraz tak, aby měl zájem se do těchto reálií vrátit. Příběh pak doplňuje spousta nelogických věcí, ať už technického rázu (jako poslední scéna je fakt jako nápor), tak i co se postav týče.
Dialogy tady působí jen jako vata, která nikoho zajímat nebude. Jak jsem řekl, zahrané je to solidně, ale prostě z toho máte ten divadelní dojem, kdy víte, že je to hrané a nic tu není uvěřitelné. Tady to chtělo dát volnou ruku hercům, ale chápu, že to bylo částečně z obav, jak by to pak dopadlo. Navíc tyto silně skriptované části působí jen jako berlička, nebo oslí můstek k tomu, co se bude dít následně. Scény jsou tak prapodivně slepené a film nepůsobí jednotných dojmem.
Pomalu se blížím k závěru, tak zmíním ještě drobnosti.
Na velikém plátně působí bojové scény dost chaoticky, což se naštěstí netýkalo panoramat a záběrů měst. Hudba byla dobrá a nosné téma zní takřka celý film, jen mi chybělo pár drobností, které by dokreslily niternější pocity, temnější atmosféru, nebo nějaké ty překvapivější tóny, které Junkie XL umí. Prostě asi měl také dost svázané ruce při své tvorbě.
Jo a ještě jedna taková řečnická otázka. V celém filmu (který je genderově vyvážený, jak jinak v dnešní době) jsou muži vyobrazení buď jako magoři s touhou po moci, nebo jako totální hňupové, co nejraději drží hubu a krok, a nebo jako přisluhovači. Přisluhovači žen. Žen silných, chytrých, vynalézavých, nebojácných.....že by to byla shoda náhod (scénář psaly dvě ženy)????
Na závěr samotné hodnocení. Opět zde máme případ promrhaného potenciálu. Nezáživný děj, málo „lóru“, nelogičnosti, drobné technické a herecké nedostatky. To vše má za následek, že z filmu je opět popcornová zábava, která neurazí, ale příliš nenadchne. Film stál prý nějakých 100 milionů dolarů, což je hodně ale naštěstí ne tolik jako spousta jiných velikých AAA propadáků. Takže pokud pokračování (na které se Peter Jackson tak těší) nevznikne, tak to asi nikoho zajímat nebude.
Smrtelné Stroje rozhodně nejsou natočené špatně, ale je to prostě někde nad průměrem, takže já dávám 6o%.
Nejnovější komentáře