Je jedna hodina ráno, ruce se mi třesou, jako kdybych měl absťák, a tvář mám bělejší než poslední verze Michaela Jacksona. Znalci zombie žánru si již jistě oprašují své střelné vybaveníčko, ládují do zásobníků ostré žrádlo a užuž se vidí v Ostravě. Ale to je chyba! Skutečně se neměním v zombie (je-li v ČR vůbec nějaká, zkusil bych to spíše v Praze u Káji Gotta) - takhle mě zřídil film, na který jsem se právě dokoukal a od něhož jsem já bláhový čekal jen standardní postrašení ve stylu „bu-bu-bu“. Ne… předělávka dnes již klasického Úsvitu mrtvých (1978) není žádná srandička a nervově labilní jedinci, jimž se pravidelně zvyšuje tep při nočním vrzání a praskání dřevěného nábytku, by se měli tomuto kousku vyhnout zatraceně velkou oklikou! Jinými slovy – Resident Evil byl jen pohádkou pro děti…
Režisér Zack Snyder patří mezi skalní fanoušky zombie krváků a jeho angažování k projektu nebylo nikterak slepým tahem. Nehledělo se na zkušenosti (Dawn of the Dead je jeho první film) a vsadilo se na talent! Samotný výsledek pak hravě překonává vše, co bylo v tomto žánru nedávno natočeno.
Mysle-li jste si podobně jako já, že 28 dní poté představuje jakousi filmařskou metu, za níž už nelze jít, Úsvit mrtvých vás velmi brzy vyvede z omylu. Snyder nenatočil lecjakou poctu a do zatuchlých vod „živých neživých“ vehnal pořádný vítr, neřkuli přímo uragán. Pryč jsou časy, kdy se zombíci plahočili po zemi jako posránci a kdy jejich přeměna zabrala několik hodin. Snyderovo komando je rychlejší než smrt, útočí ve více „lidech“, a výčet jeho vražedných praktik je velmi rozmanitý (uhryznutá ústa, vybílené břicho, eliminace počtu končetin apod.). A aby se adrenalin v žilách přihlížejících diváků vyšplhal co nejvýše, vše zmíněné je umocněno na třetí skutečností, že kousnutí do jakékoli partie těla znamená pro dotyčného rovnou koncovou stanici (přesněji neodvratnou infekci).
Samotný příběh nenaskýtá nic nového a v praxi se jedná o slepenec několika mnohokrát viděných situací (všude jsou zombie a parta přeživších lidí bojuje o svůj život). To, co ale Úsvit mrtvých značně odlišuje od konkurence, je celkové pojetí, které je na hony vzdálené americké nasládlosti. Snyder volí k divákům nekompromisní přístup a s pomocí Gunnova scénáře kašle na zaběhlá pravidla. I proto se tady nedočkáme žádného pomalejšího úvodu, kde by se nám za poklidných událostí představili ústřední hrdinové. Začátek filmu je zatraceně rychlý, a než se nadějete, už po plátně stékají litry červené tekutiny. Bohužel, tento poměrně neočekávatelný krok s sebou přináší i jedno nezbytné negativum. Po vypjaté čtvrthodině se totiž film výrazně zpomalí a na dobrých pětačtyřicet minut zabředne do studií charakterů ústředních postav (naštěstí tak začne činit střízlivým způsobem – chování zúčastněných je celkem logické).
Přiznám se, že ve chvíli, kdy se hrdinové zabarikádují v supermarketu a začnou se postupně vybarvovat, jsem mírně polevil ze své pozornosti a nejednou se potkal s paní Nudou. Zdání ovšem klame, a jakmile si divák stačí vybudovat vztah k té či oné postavě (sympatické je, že se Snyder pokouší divákům přiblížit všechny hrdiny, přičemž nejednou se mu podaří zbortit zdánlivě oprávněné předsudky), přichází moment zlomu a jde se do hyperkrvavé akce, kde má každá vteřinka hodnotu zlata.
Jelikož jsem Úsvit mrtvých viděl za tzv. ideálních podmínek (v noci a zády k otevřeným dveřím od pokoje), dostalo se mi stoprocentního zážitku. Po celou dobu jsem se lehce bál, občas i několikrát lekl, ale hlavně… v poslední půlhodině jsem samým napětím ani nedýchal. Největší plus filmu tedy tkví v našponovanosti jednotlivých akčních scén – režisér si s osudy hrdinů pohrává jako by nahodile, takže do poslední minuty netušíte, kdo přežije a kdo ne. Maximální nejistota = maximální výsledek.
Podstatný rozdíl oproti konkurenci lze spatřit i v dalších dvou faktorech. Filmu nechybí pořádný konec (pamatujete na 28 dní poté? :/) a taky je na něm znát dobře využitý rozpočet. Zatímco při pozorování Resident Evil jsem se musel zombíkům smát a podivovat se nad nekvalitou jejich latexových masek, zde už jsem držel hubu a vybuchl jen v nejnutnějších případech (a rozhodně ne zásluhou nemrtvých, jako spíše v důsledku několika scénáristických fórků – viz šachy). Podstatně lépe vypadá i samotná akce. Snyder nezapře svůj vztah k filmům Johna Woo a Matrixu, a tak se dočkáme pěti-šesti efektních explozí (zvláště ty, které následují po zásahu plynových bomb, stojí za vícenásobné zhlédnutí) a rovněž několika nezbytných zpomalovaček studujících dopadající nábojnice. Perfektně vypadá i samotná likvidace zombíků pomocí rozjetého auta… zkrátka, je toho více než dost!
Snyder dokázal prakticky nemožné a natočil tu nejmaximálnější poctu zombie hororům. Možná to bude znít troufale a dost neuctivě vzhledem k originálu a dalším snímkům z téže doby, ale tahle zběsilá jízda mě skutečně dostala a v mém osobním žebříčku „zombie movies“ zaujímá zcela s přehledem první místo!
To však ale neznamená, že ještě není co zlepšovat…
Nejnovější komentáře