Horst Fuchs (* 24. dubna 1946 ve Frankfurtu nad Mohanem; † 11. července 2023 ve Vídni) se proslavil jako prodejce a moderátor rakouských teleshoppingových pořadů. Díky svému extrovertnímu vystupování se v Německu a východní Evropě v roce 2000 stal personifikovaný „pan teleshopping“ také popkulturním fenoménem, včetně vlastního fanklubu.
Život a dílo
Horst Fuchs se původně vyučil karosářem a na konci 60. let 20. století objevil svůj talent pro prodej na pouličních trzích v okolí Frankfurtu. Jeho prodejní kariéra začala počátkem 70. let s produkty pro péči o automobily. Později založil vlastní prodejní společnost a od té doby sám školil propagátory pro předvádění v obchodních domech a na veletrzích. Až do poloviny 80. let se se svými prodejními show dostal i do dalších západoevropských zemí. Když se v roce 1984 přestěhoval do Rakouska, navázal kontakt se svým „mentorem“ Wernerem Schleinzerem z firmy WS a od té doby se stále více angažoval ve východní Evropě; jeho hlavním polem působnosti bylo bývalé Československo. Po pádu železné opony měl stále častěji na starosti školení zahraničních prodejců pro přímý prodej, který nadále probíhal především na veletrzích.
V roce 1993 založil spolu se Schleinzerem a reklamním tvůrcem Michelem Kroellem Carrerem německojazyčný teleshopping, který se od té doby stal jeho hlavním oborem činnosti. Od roku 2000 se Horst Fuchs objevoval také v přímém přenosu v německé odnoži televizního kanálu QVC. V roce 2001 se WS poprvé vydala do asijského regionu s indickými televizními prodejními pořady pro HSN a od té doby se tam Fuchs věnuje školení prodeje. Jako kreativní ředitel WS převzal také výběr a design stále rostoucího počtu infomercialů, pro které pak vypracoval bývalého moderátora talk show Rickyho Harrise na spolumoderátora - ten slouží jako divácká náhražka a nápověda pro výmluvného odborníka na produkty. Zatímco Fuchsův hesenský přízvuk zůstává v němčině jasně rozpoznatelný, herec Zdeněk Junák mu propůjčuje svůj český dabingový hlas.
Přítomnost Horsta Fuchse v televizi někdy dosahovala až 15 hodin denně, což mu pomohlo dosáhnout velké popularity, a to i daleko před mezinárodními giganty v oboru. Svou roli v tom sehrál i jeho charakteristický jevištní šatník s barevnými brýlemi, velkými náušnicemi a mnoha řetízky a prsteny. V německé tradici mají tyto nápadné zlaté šperky demonstrovat úspěch obchodníka, zatímco Fuchs považuje své extravagantní oblečení za nezbytnou rekvizitu profesionality a důvěryhodnosti. Přestože se otevřeně považuje za herce, všechny výrobky si předem osobně a podrobně prohlíží. Na rozdíl od amerických nadutých metod pak s radostí provádí přehnané extrémní testy jako odborník na výrobky: Například přejel konkurenční letadla parním válcem, desaponoval cihly nebo zapálil čerstvě vyleštěnou kapotu, vždy s cílem vytvořit pro diváka „senzaci“.
Počínaje péčí o automobily - tuto kategorii výrobků také důsledně propagoval pro WS Teleshop - zahrnovaly Fuchsovy prezentace později především zboží pro domácnost a kuchyni, včetně parní žehlicí stanice Pressurette, oboustranné pánve Doubletta a různých typů mixérů a odšťavňovačů. Od 90. let 20. století Fuchs úspěšně prodával patentovaný kráječ zeleniny Alfreda Börnera v licenci pod názvem Original German V-Slicer, naposledy společně s Josefem „Pepi“ Rösslerem. Při společných předváděcích akcích Fuchs opakovaně přenechával roli odborníka Rösslerovi - oba se těší blízkému, dlouholetému soukromému přátelství. Fuchs si také mimo reklamní pořady pěstoval svou image s velkou dávkou sebeironie, včetně vlastních fanouškovských článků. Následně převzaly parodie slovem i obrazem také „pana megapodvodníka z Home Shoppingu“ jako prototyp teleshoppingového prodejce.
V roce 2007 se prodej WS Teleshopu propadl o 40 % oproti předchozímu roku. Masivní úbytek zákazníků byl způsoben především silnou konkurencí internetových prodejců, jako jsou Amazon a eBay. Dne 9. července 2007 musela společnost nakonec podat návrh na konkurzní řízení s odvoláním na předlužení ve výši 4,5 milionu eur. Vývoj produktů a výroba filmů později pokračovaly pod názvem WS Invention, zatímco společnost MediaShop GmbH zůstala posledním rakouským distributorem teleshoppingu. Infomercialy s Horstem Fuchsem - jedním z jeho „nejvýraznějších moderátorů“ - zůstaly v programu, protože jím uváděné výrobky patřily i nadále k nejprodávanějším v oboru. Horst Fuchs ukončil svou aktivní kariéru před kamerou v roce 2010.
Zdroj: Wikipedie
Nejnovější komentáře