John „Scottie“ Ferguson (James Stewart) vystudoval práva, ale tuto profesi vyměnil za fyzicky mnohem náročnější práci policejního detektiva. Poté, co má za sebou nepříjemný zážitek a jeden z jeho kolegů zahyne při pádu z vysoké budovy, začne se u Scottieho projevovat akrofobie, kvůli níž nemůže dále sloužit u policie. Protože se jedná o „finančně nezávislého člověka“, může se během předčasné penze zotavovat. Galvin Elster (Tom Helmore), bohatý loďař a jeho stará známost ze studijních let, se sestkává se Scottiem a žádá jej, aby hlídal jeho krásnou ženu Madeleine (Kim Novak). Obává se, že začíná trpět jakousi duševní chorobou a snad dokonce i uvažuje o sebevraždě. Neustále trpí představami, že ji pronásleduje jeden z jejích mrtvých předků. Scottie o tom všem pochybuje, ale když pozná krásnou Madeleine, souhlasí. Když se Scottiemu podaří zabránit jejímu pokusu o sebevraždu, zamiluje se do ní...
Alfred Hitchcock právem bývá označován za jednoho z největších filmařů všech dob. Jeho mistrovská práce s napětím a bouráním očekávaného, přelomové filmařské postupy, neskutečně schopné a očividné režijní vedení a vrcholová umělecká hodnota jeho filmů udělala z Hitchcocka dodnes jedním z největších filmařů historie a i přes fakt, že jeho život nebyl bez poskvrnky (viz celá kauza ohledně vztahu s herečkou Tippi Hedren), přesah a obrovské kvality Hitchcockových filmů to prostě a jednoduše nesmaže. Většině jeho filmů se poté nedá nadávat jiným způsobem než „ mistrovská díla!“, které inspirovala mnoho talentovaných filmařů a většina z nich se dodnes umísťuje na seznamech nejlepších filmů všech dob. Je přitom jednoduše náročné vybrat Hitchcockův nejlepší film- Provaz, Okno do dvora, Na sever Severozápadní linkou nebo Psycho jsou mistrovskými díly a zbytek Hitchcockových filmů na tom není o moc hůř. Osobně mám ovšem favorita v jednom Hitchcockově filmu, který v jeho kariéře shledávám jako nejlepší- Vertigo!
Vertigo je v mých očích nejlepší Hitchcockův film z několika důvodů- Přijde mi filmařsky nejuhlazenější a nejvyspělejší. Je nejvíce unikátní a nejvíce pamětihodný. Hitchcockova hra s napětím je v rámci Vertiga posunuta ještě o úroveň výš a veškeré postupné budování tempa v rámci Vertiga funguje neskutečně. Vertigo je dost možná nejkomplexnější Vertigův film, který pojednává o posedlosti, je skutečně vychytán do nejmenších detailů a je dost možná i Hitchcockovým filmem nejnáročnějším. V kompletní podobě je Vertigo nicméně jednoduše mistrovské dílo, jenž je jedním z mála filmů, které k dokonalosti jakoby snad skutečně nechybělo nic. I když by se při debatě do morku kostí možná přece jen pár aspektů našlo.
Adaptace románu D’entre les morts dvojice Pierrea Boileaua a Thomase Narcejaca si diváka získá už úvodními hypnotickými titulky, které doprovází mistrovský soundtrack Bernarda Hermanna. Hitchcockův častý skladatel vždy při kooperaci s Hitchcockem dokázal naprosto vystihnout mrazivou atmosféru příběhů krále thrillerů a celé to tak už tak mistrovsky nastavenou atmosféru prodává ještě přímějším způsobem. A úvodní titulky jsou jednoduše dokonalost sama, které jsou předehrou mistrovského díla, které diváka čeká.
Papírový scénář dvojice Aleca Coppela a Samuela L. Taylora Hitchcock přeměnil ve vrcholnou audiovizuální hru, která se může pochlubit geniální obrazovou kompozicí, výbornými kamerovými hrátky (vůbec poprvé se zde použil Dolly Zoom, které je též znám jako Hitchcock shot nebo Vertigo shot), výbornými hereckými výkony a především tou očividnou silnou režijní rukou za kamerou. Kombinací toho všeho vzniká jednoduše jeden úžasný filmový balíček, jehož kvalitám se následně málokterý film dokázal byť jen přiblížit.
Už úvodní expozicí do děje se filmu podaří osvětlit trauma hlavního hrdiny, vystavět jeho charakter a pak už to jenom chce chvíli čekat na roztočení všech dějových motorů. U Vertiga je ale obzvláště důležité vnímat veškeré jednotlivé detaily, které genialitu téhle vrcholné práce krále thrillerů posouvají ještě o kus dál. A pak je tu ta navíc ta neskutečná výborná gradace v samotném finále. Jedno z nejmrazivějších, ale především nejlepších filmových finále všech dob. A právě v závěru divákovi musí dojít jediné- Tady prostě vzniklo něco jedinečného.
Dolly Zoom- Jeden z nejpůsobivějších praktických filmových efektů všech dob. Právě Vertigo se může pochlubit prvenstvím a jako vůbec první film v historii tenhle efekt představilo. K filmů v němž jeho hlavní hrdina trpí závratěmi (a tento fakt v ději pochopitelně sehrává zásadní úlohu) se tenhle efekt jednoduše hodí, stal se ovšem tak efektivním a působivým, že se pochopitelně stal používaný i v jiných produkcích a došlo tak na něj i v Spielbergových Čelistech, Scorseseho Mafiánech nebo původním animovaném Lvím královi. Jde jednoduše o úžasný efekt , překvapivě ovšem za ní ale nestojí hlavní kameraman Robert Burks. Strůjcem je totiž Irmin Roberts, který u natáčení Vertiga plnil pozici kameramana druhého štábu. Což jednoduše dokazuje to, že by se „ podřadní pracovníci“ neměli podceňovat a i oni můžou přijít s velkými nápady a postupně se tím vypracovat. Takový Kevin Feige by ostatně mohl vyprávět.
Hitchcock u Vertiga dokazuje své mistrovské vedení herců- Výborný James Stewart, vynikající Kim Novak nebo též parádní Barbara Bel Geddes. Vertigo svým způsobem bere ze všech Hitchcockových filmů největší důraz na postavy a tím pádem se od samotných hereckých výkonů více očekává. O to více je ale potěšující, že i v tomhle ohledu nemá Hitchcockova labutí píseň chybu.
Vertigo je totiž po všech stránkách jednoduše dokonalým dílem- Vizuálně půvabné, vypravěčsky silné a osobité a herecky neskutečně přesvědčivé. To vše s výborným soundtrackem, nečekanými dějovými obraty a vrcholnou ukázkou toho co dělalo Alfreda Hitchcocka králem napětí. Všichni automaticky nemusí sdílet názor, že jde o nejlepší Hitchovo dílo...... ale zároveň se musí uznat, že jde o jeden z jeho nejvymazlenějších filmů. Což už vzhledem k jeho počtu vynikajících snímků jednoduše něco znamená.......
Trailer:
Verdikt: 5 z 5
Photo © Paramount Pictures
Nejnovější komentáře