Milenci Eric Draven (Bill Skarsgård) a Shelly Webster (FKA twigs) jsou brutálně zavražděni. Podle staré legendy odnáší duše zemřelých do říše mrtvých vrána. Eric vstává z hrobu a pod ochranou vrány se jako takřka nesmrtelná bytost začíná mstít svým vrahům za sebe i Shelly....
V roce 1994 měla premiéru Vrána, která byla nemile poctěna tím, že během natáčení tragicky zahynula její hlavní hvězda Brandon Lee. Vrána se i díky odkazu Brandona Lee stala v jistých kruzích kulturní záležitostí, kdy to celé nepohřbila ani trojice více či méně tragických volných pokračování. Už několik let se poté v Hollywoodu chystala zcela nová adaptace, pokus o novou adaptaci Vrány ovšem rychle dostál pověstí prokletého projektu. Kolem projektu se vystřídalo několik potencionálních režisérů a za posledních 16 let si hlavní roli mohli zahrát také Bradley Cooper, Mark Wahlberg nebo Jason Momoa. Režijních otěží se nakonec chopil Rupert Sanders zodpovědný za povedenou Sněhurku a lovce, ústřední role Erica Dravena poté Bill Skarsgård. Bylo prakticky jisté, že to nebude mít nová Vrána jednoduché u skalních fanoušků původního filmu, díky natáčení v České Republice poté mají minimálně čeští diváci možnost sledovat během sledování filmu nejednu známou českou hereckou tvář (cameo Jana Budaře musí instantně udělat radost všem) a pár pražských lokací. Je ovšem pokus o novou adaptaci Vrány skutečně tak prokletý?
Původní Vrána je v jistých kruzích kultovní záležitostí. Nejde sice o nějak zásadní snímek, v zásadě jednoduchý příběh o pomstě ovšem režírující Alex Proyas (který se nyní tak trochu neprofesionálně na sociálních sítích snaží sdílet vše, co by mohlo novou adaptaci poškodit) obdaroval výrazným vizuálem, výtečnou atmosférou a šikovnou tvůrčí rukou, i z těchto důvodů je možné pořád původní Vránu nalézat na seznamech nejoblíbenějších komiksových adaptací všech dob. Rupert Sanders poté již u své Sněhurky a lovce nebo hrané adaptace Ghost in the Shell ukázal, že mu audiovizuál nedělá výraznější problém, Bill Skarsgård poté nejednou předvedl, jak moc se dokáže herecky utrhnout ze řetězů. Jak to tedy nejnovější Vrána neměla vyloženě snadné, na házení ručníku do ringu to pořád vypadat nemuselo. Po výsledku se ovšem dost možná začne o prokletí mluvit ještě více.
Vráně z roku 2024 chybí osobitost. Chtě nechtě připomene ty nepovedené pokusy o adaptace komiksů z posledních let jako Hellboy: Královna krve. Při sledování se automaticky vyjeví pocit, že něco výrazně muselo končit na podlaze střižny, protože za pochodu film dává pramalý smysl a ani znalost mytologie skrze původní Vránu tomu neprospěje (Vrána z roku 2024 rozhodně není předělávkou 50:50). Délku má nová adaptace podobnou jako původní adaptace, tempem je ovšem nejnovější adaptace na tom o poznání hůř. A to především v rámci toho, jak je výrazný čas věnován sledování vztahu, kterému chybí uvěřitelná chemie. FKA twigs se rychle projeví jako lepší zpěvačka nežli herečka, Danny Huston v roli již svého třetího komiksového záporáka nemůže působit unaveněji a Bill Skarsgård zase nedostává nějakou velkou příležitost, aby se herecky vyřádil.
Po letech odkladů, změn režisérů i hlavní hvězdy a čím dál tím menší pravděpodobnosti, že na novou Vránu někdy dojde se dostaví finální produkt, který působí dojmem, že někdo prostě strašně moc chtěl udělat novou Vránu.... a tak jí realizoval. Sanders tentokrát drží vizuál na uzdě a nová Vrána nakonec působí jako taková ta komiksová adaptace, která vznikala někdy na přelomu 20. a 21. století. Výsledek tak ve finále spíše akorát přispěje k debatám o tom, zda těch komiksových adaptací skutečně není až příliš, nejnovější Vrána totiž patří k těm velmi zaměnitelným. Není přitom ovšem tak špatná, aby se jí dalo vysmívat jako třeba Morbiovi a Madam Web a tím se její existence v paměti přiživovala díky várce různých memes. Film tak alespoň většinu času není nechtěně vtipný, bez takových pár momentů se přesto film zcela neobešel.
Hudba Volkera Bertelmanna zvládne nejednou příjemně potěšit a dělá docela hodně u scén, které by šlo jinak označit prakticky za mrtvolné. Jedna výrazná akční scéna, kde se nešetří brutalitou (a nechybí v ní Jan Budař!) je vlastně docela fajn, kdy se i poprvé nějak výrazně projeví střih. Skarsgård toho sice nemá tolik co hrát, přesto do finální role zvládá nějak pasovat. S postavou Dravena je to těžší, protože flashbacky z jeho dětství jsou do jisté míry zaplněné mlhou (stříhat se prostě muselo ve velkém), narativ jako by chvílemi až nutil diváky soucítit s úmrtím postav, které na plátně nesetrvají ani 2 minuty a nedozvěděli jsme se o nich prakticky nic. Stejně tak nefunguje mystické pozadí hlavního záporáka (finále nemůže bez původní verze scénáře nikomu dávat smysl!), výrazná stylizace ústřední postavy vlastně též ničemu dvakrát neprospívá. Bill Skarsgård jako Eric Draven možná pořád vypadá lépe nežli Jared Leto v roli Jokera v Sebevražedném oddílu, to samo ovšem pořád příliš neznamená. Jak je původní filmová Vrána vnímaná především jako gotická romance, na něco takového nejnovější verze přes všechnu snahu nedosahuje ani z rychlíku. Věrní fandové původní Vrány budou mít spousty ostrých nábojů a Proyas díky ním ještě bude mít příležitost si přihřát polívčičku.
Čeští diváci tak skutečně mohou pomalu očekávat, zda se někde nevyskytne Martin Hub nebo Jan Budař, zda Skarsgård nenavštíví Rudolfinum nebo Národní divadlo, tohle menší bingo ovšem nejspíš bude stačit málokomu. Scénář káže něco o poselství silné lásky, která ve filmu není, protože mrtvolnější chemii nežli u Skarsgårda a FKA twigs by šlo snad hledat už jen v aktuální společné domácnosti Felixe Slováčka a Dagmar Patrasové. Chybí ta skutečná osudovost, kterou zvládla dodat původní adaptace Vrány, chybí pocit, že je skutečně něco velikého v sázce, chybí pocit, že někdo novou Vránu realizoval kvůli lásce k zdrojovému materiálu. Nejnovější Vrána je tak předělávka, která musí vzniknout, protože je komiksová předloha pořád v nejednom kruhu populární a protože jsou do velké míry originální nápady v Hollywoodu mrtvé. Bill Skarsgård by si jistě nějakou nosnou franšízu do budoucna zasloužil, zrovna Vrána ovšem zdánlivě moc potenciálu do budoucna neskrývá. Těžko říct, zda se na další pokus adaptovat Vránu bude čekat dalších 30 let, kvality nejnovější Vrány ovšem nejspíš jen přiživí úvahy o tom, zda to celé není skutečně tak trochu prokleté.
Rupert Sanders si nevybral chvilku na nejsilnější vizuál (i když chvílemi ten starý dobrý Sanders zdánlivě vykoukne), Bill Skarsgård nenarazil na nejsilnější scénář a pochybnosti o tom, zda byl dobrý nápad se do nové Vrány pouštět, nejnovější film zcela jistě rozsekne. Zcela očividně jde o film, který se musel dočkat nějakých výraznějších dotáček a na podlaze střižny muselo skončit spousty materiálu. Je to pořád 2. nejlepší adaptace komiksové Vrány. Háček je v tom snad každému jasný.....
Verdikt: 40%
Části seriálu: Vrána
- Vrána (2024)
- Vrána (The Crow) (1994)
- Vrána: Město andělů
Nejnovější komentáře