Špatná budoucnost nikoho neděsí! A to je špatné, velice špatné. S tím se musí něco udělat. Jestli to nezajímá běžné lidi, pak musí nastoupit robotická dívka Athena se svou utkvělou představou zachránit svět s pomocí lidských hrdinů. Zalíbí se jí chlapec Frank Walker, nadšený vynálezce s mimořádnou touhou dokázat, že jeho vynálezy mají perspektivu. Ten neváhá Athenu následovat do budoucnosti, ale všechno se nějak zvrtne a cosi se pokazí. Každopádně Frank se musí vrátit do přítomnosti a nadále žije jakou osamělý podivín v domě plném přístrojů a zabezpečovacích zařízení. Z malého kluka vyroste dospělý muž, který už nemá zájem nikde pomáhat a za něco bojovat. Dokáže ho přesvědčit až Casey Newtonová, ve které vidí Athena dalšího potencionálního hrdinu a spasitele lidstva. Tahle mladá dívka je nejen chytrá jako několik naučných slovníků dohromady, ale dokáže si v každé situaci poradit a je také dostatečně bojovně naladěná. Není to žádná třasořitka a dokáže zmlátit i dotěrného prodavače v krámku podivného vetešnictví. To tak, aby jí připravil o kouzelný odznáček. Dotěra jeden robotickej, dostane pár za uši! Prostě záchrana lidstva je na spadnutí a zbývá jen šikovně se dopravit do Země zítřka. Kouzelný odznáček však nestačí a zákonitě musí dojít na cestování raketou. Protože startovací rampa na mysu Canaveral na Floridě už má nejlepší léta za sebou, startuje se z Eiffelovy věže v Paříži. Záchrana budoucnosti je prostě brnkačka a využít se musí všechno.
Nevím, jakou závratnou myšlenku chtěl scénárista a režisér Brad Bird filmem sdělit, ale já jsem vnímala především chaos kombinovaný s utajeným poselstvím, které mi stále unikalo. I když zdánlivá moudra a ponaučení trousí hrdinové každou chvíli. Osvěta na prvním místě!
Brad Bird je známý několika animovanými filmy, které jsou označené jako rodinné (Ratatoulle, Úžasňákovi, Železný obr), ale tentokrát není jasné, komu je film vlastně určen. Výtvarník Scott Chambliss sice vytvořil futuristické město s létajícími vlaky a poschoďovými bazény, ale je to jen kulisa, ve které se jen velmi krátce odehraje několik scén příběhu. A to je škoda! Výtvarná složka byla potlačena rozvíjením nesmyslných dialogů a vyvářením iluze o důležitosti záchrany lidstva. Současně se o Zemi zítřka neřekne nic podstatného ani konkrétního. Jsou to jen fráze a hra na hrdiny, kteří bojují a neví vlastně proč a proti komu.
Když vařil pejsek s kočičkou dort v pohádce od Josefa Čapka, byla to legrace i poučné zároveň. Brad Bird natočil film, který vypadá, jako by mu pejsek a kočičkou pomáhali. Když se spojí dětská hrdinka, chytrá dívka, oblíbený herec, vyspělá technologie a velkolepá myšlenka, pak to ještě není záruka dobrého filmu. Základním problémem je scénář, který zbytečně rozvíjí dialogy a postrádá propojení jednotlivých událostí. Co se týká hereckých výkonů, pak je třeba ocenit obě ženské hrdinky, které jsou nositelkami emocí i akčních scén. Pětadvacetiletá americká herečka Britt Robertson hraje postavu Casey se zaujetím a energii, které George Clooney v roli starého Franka nemůže stačit a působí evidentně nejistě. V roli robotické Atheny se výrazně prosadila třináctiletá anglická herečka Raffey Cassidy.
Trochu zamotaný a nelogický příběh se tváří jako velkofilm pro celou rodinu. Ale rodiče musí jít do kina s dětmi, kterým už bylo dvanáct let. Možná by tahle podmínka nemusela padnout, kdyby neměla Athena tak dětsky naivní obličej, který se dokáže změnit v krutý a nenávistný. A Casey dokáže být zase pěkně hysterická a agresivní. A to všechno v zájmu záchrany lidstva a šťastné budoucnosti uschované v poli zlatavého obilí. Jako úplný beránek z toho vychází Frank, který v chlapeckém věku i v dospělosti působí jako dobrák od kosti.
Nejnovější komentáře