#71 - Americký vlkodlak v Londýně (1981)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

V roce 1981 se s vlkodla­ky doslo­va roz­tr­hl pytel. Dva fil­my se pokou­še­ly o zachy­ce­ní pře­mě­ny vlkodla­ka v reál­ném čase. Dle mého se to fil­mu „Americký vlkodlak v Londýně“ poved­lo lépe než fil­mu „Kvílení vlkodla­ků“.

Americký vlkodlak v Londýně

An American Werewolf in London

USA, Velká Británie, 1981, 97 minut

Režie: John Landis

Scénář: John Landis

Hrají:

David Naughton (David Kessler)

Jenny Agutter (Sestra Alex Price)

Griffin Dunne (Jack Goodman)

John Woodvine (Dr. J. S. Hirsch)

Musím říct, že jak mě nenadchlo „Kvílení vlkodla­ků“, tak u „Amerického vlkodla­ka v Londýně“ mám úpl­ně jiné dojmy. Je to mno­ha ohle­dy, ale hlav­ně tím, že mě osob­ně tenhle horor při­jde pros­tě líp nato­če­ný, a to i díky tomu, že má v sobě špet­ku humo­ru, což mě vždy potě­ší. Hlavně ve chví­li, když to není přes míru a mís­ty je to sku­teč­ně vtip­né.

Základní sil­ná strán­ka toho­hle fil­mu je v tom, že má skvě­lé mas­ky a efek­ty. To, o co se „Kvílení vlkodla­ků“ sna­ži­lo, ale v někte­rých momen­tech vyzně­lo nejis­tě, tedy pře­mě­na muže ve vlkodla­ka v jedi­ném zábě­ru ve všech fázích, to „Americký vlkodlak v Londýně“ dotá­hl k doko­na­los­ti. Přeměna ve vlkodla­ka je nato­lik auten­tic­ká, že jí v pod­sta­tě nelze nic vytknout. Je zabí­rá­na z blíz­ka a divák si jen říká, jak to ten­krát před 30 lety moh­li ti lidé zvlád­nout, když ješ­tě pořád­ně nic nevě­dě­li o digi­tál­ních tech­no­lo­gi­ích. Patří jim moje uzná­ní a budu jen rád, když se dneš­ní fil­ma­ři budou řídit tímhle vzo­rem a nato­čí zase něja­ký film, kte­rý bude sta­vět na kla­sic­ké tech­ni­ce a ne na pixe­lech. Trochu se téhle tra­di­ce drží Guillermo del Toro, ale i on hod­ně brou­sí do vod digi­tál­ních.

„Americký vlkodlak v Londýně“ je název, kte­rý v pod­sta­tě vysti­hu­je všech­no. Podobně jako Hadi v leta­dle. Nejde o nic jiné­ho než o to, že se dvo­ji­ce Američanů/baťůžkářů vydá­vá na ang­lic­ký ven­kov a tady se nej­pr­ve setká s podiv­nou chás­kou v jed­né hos­po­dě a pak je napa­de­na vlkodla­kem. Je nám v pod­sta­tě oka­mži­tě pře­destře­no, že je to vlkodlak, pro­to­že bes­tie je zabi­ta, a mís­to ní tam leží mrt­vý člo­věk. Jeden z Američanů zemře, ale toho dru­hé­ho se poda­ří zachrá­nit. Naneštěstí. Byl totiž poškrá­bán, což zna­me­ná jedi­né. Za dal­ší­ho úplň­ku se sám pro­mě­ní v krve­lač­nou a hla­do­vou bes­tii.

Nesledujeme pou­ze horor, ale v pod­sta­tě i milost­ný pří­běh mezi Američanem a tro­chu upja­tou Angličankou. Pravda, upja­tou pou­ze na prv­ní pohled. Přesto nám film před­vá­dí ste­re­o­ty­py. Americký pohled na Velkou Británii, a tak tro­chu taky ang­lic­ký pohled na Spojené stá­ty. Velmi vtip­ná je scé­na, kdy se David sna­ží o to, aby jej poli­cis­ta zatkl, a tak začí­ná nadá­vat na pří­sluš­ní­ky krá­lov­ské rodi­ny a vůbec na význam­né Brity. Ukáže se však, že na kon­zer­va­tiv­ní­ho poli­cis­tu to dojem neu­dě­lá, mís­to, aby zasá­hl, pros­tě Davida nechá být.

„Americký vlkodlak v Londýně“ je vtip­ný film, ale hlav­ně je to dob­rý horor. Některé scé­ny jsou sku­teč­ně výteč­ně nato­če­né. Osobně se mi vel­mi líbi­la scé­na v met­ru, kdy nevi­dí­me, co muže sle­du­je, i když samo­zřej­mě dob­ře víme, že je to David v podo­bě vlkodla­ka, ale kame­ra je tím vlkodla­kem, tak­že jen stí­há­me muže, víme, co má při­jít a těs­ně před tím, než to při­jde, se ocit­ne­me na vrcho­lu eska­lá­to­ru a čeká­me, až vlkodlak koneč­ně při­jde. A on sku­teč­ně při­chá­zí. A my víme, co bude násle­do­vat. Čirá hrůza a děs.

Film se pří­mo nevy­ží­vá v trhá­ní a por­co­vá­ní na kusy, spíš uka­zu­je, jak to skon­čí. Vidíme roz­tr­ha­ná těla, hni­jí­cí mrt­vo­lu Jacka, kte­rý při­šel ze záhro­bí kama­rá­da varo­vat, ale také dal­ší mrt­vé, kte­ré David nako­nec pře­ce jen zabil. Zde jsou mas­ky opět tím, co doka­zu­je, že si film zaslou­ží zařa­ze­ní mezi eli­tu. Důkazem je také Oscar za nej­lep­ší make-up pro Ricka Bakera.

„Americký vlkodlak v Londýně“ je film, kte­rý vás bude bavit a při­ne­se vám přes­ně to, co název sli­bu­je. Poměrně jed­no­du­chý pří­běh, vtip­né momen­ty, ale pře­de­vším dob­rý horor, kte­rý sto­jí za to.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Devízou fil­mu jsou mas­ky. Už jen pro ně je nut­né film vidět, pro­to­že tak skvě­lou pro­mě­nu ve vlkodla­ka hned tak neu­vi­dí­te. Ale film uchvá­tí i svým humo­rem, a i když vám Američané budou mož­ná pro­tiv­ní, mě osob­ně to vyna­hra­di­li Angličané, ti jsou mi sym­pa­tič­těj­ší. Snad kro­mě osa­zen­stva zapad­lé hos­po­dy.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film má poměr­ně jed­no­du­chý děj a v pod­sta­tě ničím nepře­kva­pí. Na dru­hou stra­nu to, s čím pra­cu­je, před­vá­dí v nej­lep­ším mož­ném svět­le.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 20.7.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Americký vlkodlak v Londýně na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře