Alice Nellis je etablovanou českou režisérkou, jejíž oceněné filmy si získaly uznání kritiky i diváků. Vystudovala anglistiku a amerikanistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a následně scenáristiku na FAMU. Je také úspěšnou divadelní režisérkou. Společně s Ivanem Zachariášem režírovala kriminální drama Pustina pro HBO Europe.
FILMOGRAFIE
- 1999 ENE BENE
- 2002 V ÝLET
- 2007 TA JNOSTI
- 2010 MAMAS & PAPAS
- 2011 PERFECT DAYS – I ŽENY MA JÍ SVÉ DNY
- 2013 NEVINNÉ LŽI (televizní seriál)
- 2013 REVIVAL
- 2014 ANDĚLÉ VŠEDNÍHO DNE
- 2015 SEDMERO KRKAVCŮ
- 2016 PUSTINA (minisérie)
- 2016 DOBRÁCI (probíhá natáčení)
Pustina není vaším prvním televizním projektem. Lišilo se nějak natáčení seriálu pro HBO Europe od vašich dosavadních zkušeností?
Moje zkušenosti s televizní tvorbou se týkají spíše oblasti dokumentů, což je zcela jiný žánr a jiný způsob natáčení. Byla jsem velice příjemně překvapena, že oba štáby i technické vybavení bylo stejně dobré, a často i lepší, než jsem zvyklá z filmových projektů.
Pustinu spolurežírujete. Probírali jste s režisérem Ivanem Zachariášem, jakým způsobem uchopit jednotlivé scény a jejich stylovou kontinuitu?
Spolupráce s Ivanem byla jedním z důvodů, proč jsem na celý projekt kývla. Byla jsem zvědavá na jeho styl natáčení. Byla jsem zvědavá na jeho umělecký záměr, který není zatížen specifickými postupy nebo předem daným receptem. O všem jsme dlouze hovořili, než se začalo natáčet. Líbila se mi Ivanova vize, a protože točil první dva díly, prohlédla jsem si denní práce, způsob jakým připravoval záběr atd., abych navázala a zároveň našla, co je mi blízké a co mě baví – nadneseně řečeno. Během natáčení samotného to pak bylo samozřejmě spíše o vzájemné důvěře a porozumění.
Při pohledu na vaši filmografii se zdá, že Pustina je poměrně zásadní posun k jinému žánru. Jak jste k tomuto temně ponurému a místy krutému příběhu přistoupila?
Pustina je temná, ale zároveň i poetická. Je jako dívat se do stinné bystřiny nesoucí svá vlastní tajemství, a tím i skrytou krásu a přitažlivost. Je to příběh plný napětí, ale hlavním pocitem, který si jako divák odnesete, je, myslím si, vděk, že vaše situace není tak složitá, temná a krutá jako toto. Pokud jde o žánr – mám ráda změnu. Myslím, že každý příběh si žádá svůj vlastní způsob vyprávění, svůj vlastní žánr. A uzavřít se a pracovat jen s jedním žánrem bych považovala za nebezpečné. Jako autor i jako člověk.
Co byla první věc, která vás napadla po dočtení scénáře?
Šla jsem se podívat na své spící děti.
Čím je podle vás Pustina výjimečná, čím osloví diváky?
Pro mne Pustina spojuje osobité obrazové vyprávění a silné herecké výkony, jež se co nejlépe snaží se vzájemně doplňovat, aby dostály potřebám scénáře, na čemž to celé stojí. Jsem přesvědčena, že byl od začátku výjimečný. Scénáře čtu nerada, ale tenhle jsem si užívala od začátku do konce. To se mi moc často nestává.
Na kolik se liší natáčení minisérie od natáčení celovečerního filmu?
Minisérie vám dává prostor k detailnějšímu propracování postav, můžete využít jemnější přechody, postupy. V příběhu, který potřebujete odvyprávět ve zhruba sto minutách, víte, že každá postava, každé otevřené dveře, každý pohled (i když je sám o sobě významný) bude s nejvyšší pravděpodobností vystřižen, protože vše musí uhánět vpřed, aby se příběh posouval kupředu. Minisérie vám dává tu výhodu, že když je potřeba, můžete ji pro dramatické účely rozběhnout jako akční film, ale pak tempo opět zvolnit, nechat příběh nadechnout se, nechat postavy žít. Jsem přesvědčena, že to může být jedním z důvodů, proč se minisérie stávají čím dál populárnějším, zcela nezávislým a umělecky široce uznávaným formátem. Pokud jde o samotné natáčení, je logicky delší, než když točíte film, ale my s Ivanem měli obrovské štěstí, že jsme měli k dispozici tak skvělý štáb, který bez nejmenších potíží pracoval po celých šest měsíců. Ke konci si nikdo z nás neuměl představit, že se již nebudeme pravidelně vídat jako tým. Bylo to vyčerpávající, často jsme byli promrzlí, ale byl to zážitek.
Nejnovější komentáře