Bourák – Recenze – 20%

BourC3A1krecenzefilmBourC3A1krecenzefilm
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Český film Bourák už od pohle­du spl­ňu­je všech­ny před­po­kla­dy pro to, aby se z něj stal obrov­ský divác­ký hit, kte­rý po více než dvou­mě­síč­ní pau­ze spo­leh­li­vě při­táh­ne lidi zpát­ky do kin. Natočil jej reži­sér Ondřej Trojan (Želary, Toman) pod­le scé­ná­ře Petra Jarchovského, s nímž spo­lu­pra­co­val už na sním­cích Občanský prů­kazPějme píseň doho­la. Do hlav­ní role obsa­dil své­ho bra­t­ra Ivana Trojana, při­čemž ostat­ní role svě­řil dal­ším hvězdám a kva­lit­ním her­cům a hereč­kám, jako jsou Jiří Macháček, Kristýna Boková, Kateřina Winterová, Petra Nesvačilová, Kryštof Hádek či Jaromír Dulava. Celá ta věc má jedi­nou zásad­ní chy­bu – Bourák je totiž straš­li­vě špat­ný a nevy­da­ře­ný film a zce­la bez dis­ku­ze jde o nej­hor­ší Trojanův počin (resp. o nej­hor­ší počin obou Trojanů naráz).

 

Bourák – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

 

 

Přestože Bourák zjev­ně měl být kome­dií, tak není vtip­ný prak­tic­ky vůbec. Často se v něm dokon­ce vysky­tu­jí scé­ny, kte­ré neob­sa­hu­jí jedi­ný vtip a patr­ně ani vtip­né být nemě­ly. Oproti tomu ty pasá­že, kte­ré asi vtip­né být měly, vyzní­va­jí ako­rát tupě, trap­ně a kře­čo­vi­tě. Kromě toho v celém fil­mu není ani jed­na sym­pa­tic­ká posta­va. Děj je zasa­zen do fik­tiv­ní­ho seve­ro­čes­ké­ho měs­ta zva­né­ho Šlukdorf (Šluknov + Varnsdorf), jehož všich­ni oby­va­te­lé (včet­ně hlav­ních hrdi­nů) jsou buď zce­la bez peněz, nebo něko­mu pení­ze dlu­ží, při­čemž jde nej­čas­tě­ji o mafi­á­ny, pro­sti­tut­ky nebo gam­ble­ry závis­lé na hra­cích auto­ma­tech.

Titulní Bourák je pře­zdív­ka hlav­ní­ho hrdi­ny (Ivan Trojan), býva­lé­ho rocknrollového taneč­ní­ka, kte­rý je dodnes posed­lý Elvisem, sta­rý­mi auty a módou ame­ric­kých pade­sá­tých a šede­sá­tých let. Před něja­ký­mi tři­ce­ti lety to byl fra­jer, ale dnes už je spíš k smí­chu, a kro­mě toho je sobec­ký, nezod­po­věd­ný a ego­is­tic­ký. Auta zjev­ně milu­je víc než svou rodi­nu, na kte­rou z vyso­ka kaš­le. Jeho žena Markéta (Kristýna Boková) má stej­né záli­by a k man­že­lo­vi obdiv­ně vzhlí­ží a obha­ju­je ho, přes­to­že ten­to ji před zra­ky celé­ho měs­ta pod­vá­dí. Jejich osm­nác­ti­le­tá dce­ra Kamila (Veronika Marková) pra­cu­je u baru v her­ně, kte­rá pat­ří míst­ní­mu mafi­á­no­vi Bingovi (Jiří Macháček), jenž už dlou­ho zou­fa­le milu­je Markétu a řeší pro­blém, že mu měs­to zaká­za­lo pro­vo­zo­vat výher­ní auto­ma­ty.

Zápletky sto­jí zřej­mě v prv­ní řadě na tom, že Bourák musí pro­zřít a napra­vit se (nicmé­ně se nena­pra­ví, pro­to­že ke své ženě se vrá­tí až poté, co ho milen­ka odkop­ne, načež mu man­žel­ka s rados­tí ihned odpus­tí) a že Bingo musí sehnat i přes zákaz auto­ma­tů pení­ze pro něja­ké význam­něj­ší mafi­á­ny (od čehož se ale nako­nec upus­tí, pro­to­že Bingo se v polo­vi­ně fil­mu zbláz­ní, začne zabí­jet lidi – počí­na­je svou ženou – a usmys­lí si, že je Markétin muž, načež se vydá byd­let k ní domů). Do obou záple­tek pak vstu­pu­je i posta­va Kamily, kte­rá z duše nená­vi­dí řidi­če kami­o­nu Dejvyho (Kryštof Hádek). Když se při­tom Dejvy obje­ví ve dve­řích her­ny, tak po něm nej­pr­ve naštva­ně hodí popel­ník, ale hned v nava­zu­jí­cí scé­ně se s ním stej­ně vyspí (a násled­ně otě­hot­ní).

Bourák – Recenze

 

Bourákovi je špat­ně úpl­ně všech­no a nabí­zí se otáz­ka, jak mohl kdo­ko­li při­pus­tit, aby to v tako­vé­to podo­bě vůbec dotá­hl do kin. Odehrává se ve svě­tě, kte­rý nemá vůbec žád­nou vnitř­ní logi­ku, a sko­ro všech­no se v něm děje napros­to naho­di­le, tak jak to tvůr­cům při­šlo zrov­na pod ruku. Začíná to už pra­chbíd­ně napsa­ným pří­bě­hem, kte­rý evi­dent­ně nemá ujas­ně­ný ani žánr, ani vol­bu a míru sty­li­za­ce a nad­sáz­ky, ani moti­va­ce postav a způ­sob jejich cho­vá­ní a rea­go­vá­ní na kon­krét­ní situ­a­ce, ani dobu, v níž se má děj ode­hrá­vat. Producent a reži­sér Ondřej Trojan chtěl dost mož­ná nato­čit praš­tě­nou kome­dii, kte­rá bude mít šmrnc a styl, ale jeho sním­ku zou­fa­le schá­zí tem­po a jaká­ko­li jis­kra a výsle­dek půso­bí jako umo­lou­sa­né pokra­čo­vá­ní Šakalích letpo tři­ce­ti letech, nato­če­né něja­ký­mi ama­té­ry, co zce­la rezig­no­va­li na jaké­ko­li sce­náris­tic­ké pouč­ky a ale­spoň základ­ní režij­ní stan­dard.

Jednotlivé dějo­vé linie jsou vzá­jem­ně pro­po­je­ny jen vel­mi vág­ně, vyprá­vě­ny jsou mizer­ně a patr­ně měly být zastře­še­ny kon­cer­tem jakési fik­tiv­ní rocknrollové kape­ly v čele s Matějem Ruppertem, kte­rý o nich vyprá­ví a zpí­vá pís­nič­ky (ale vůbec to není kon­zis­tent­ní a půso­bí to spíš jako oby­čej­ná vycpáv­ka, stej­ně jako zby­teč­ně dlou­há taneč­ní vystou­pe­ní plná akro­ba­tic­kých čísel, během nichž byli někte­ří her­ci vidi­tel­ně nahra­ze­ni svý­mi dublé­ry). Americké retro prv­ky pro­sák­ly čás­teč­ně i do rea­li­za­ce fil­mu, tak­že tře­ba scé­ny s jež­dě­ním v autech vzni­ka­ly s vyu­ži­tím zře­tel­né zad­ní pro­jek­ce. U jiných ele­men­tů však není moc poznat, co všech­no byl tvůr­čí záměr a co pou­há řeme­sl­ná neschop­nost – např. scé­na, v níž se má taneč­ni­ce roze­běh­nout a sko­čit do náru­če své­ho part­ne­ra, leč ten ji nechy­tí a ona vle­tí do opo­dál sto­jí­cí­ho naro­ze­ni­no­vé­ho dor­tu, sku­teč­ně vypa­dá, jako by ji nato­či­li něja­cí fil­mař­ští začá­teč­ní­ci.

Bourák – Recenze

 

Film má nece­lé dvě hodi­ny, ale sub­jek­tiv­ně to půso­bí, jako by měl sko­ro tři. Často se v něm vůbec nic nedě­je, jen se tře­ba jez­dí autem, nebo někdo auto opra­vu­je, nebo se tan­čí. Do toho pak vstu­pu­jí scé­ny, u nichž nezbý­vá než krou­tit nevě­říc­ně hla­vou. Jen namát­kou:

  • Proč Bingo dob­ro­vol­ně pře­ne­chá svou her­nu a bar rodin­ce alko­ho­lic­kých gam­ble­rů, kte­ří mu chví­li před­tím v téže her­ně vykrad­li kasu a bru­tál­ně při­tom napad­li Kamilu (kte­rá z toho nevy­vo­dí žád­né důsled­ky, přes­to­že ji tam necha­li ležet krvá­ce­jí­cí v bez­vě­do­mí na pod­la­ze a utek­li)?
  • Proč jsou všich­ni mafi­á­ni ve fil­mu (tři růz­né sku­pin­ky) ozbro­je­ni nanej­výš kuleč­ní­ko­vý­mi tágy a gol­fo­vý­mi hole­mi?
  • Proč se v jed­nu chví­li Bourákovi magic­ky zje­ví oty­lý a sešlý Elvis Presley (sám Ondřej Trojan) a vede s ním pří­šer­ně dlou­hý noč­ní dia­log, v němž oba diva­del­ně dekla­mu­jí o tom, jaké ved­li zpac­ka­né živo­ty?
  • Proč Kamila pro­dá­vá na inter­ne­tu výher­ní auto­ma­ty z Bingovy her­ny, ačko­li nejsou její (ale utr­že­né pení­ze si přes­to nechá)?

Ondřej Trojan i Petr Jarchovský při­tom mají za sebou jak leckte­ré zda­ři­lé fil­my, tak i někte­ré nezda­ři­lé, leč Bourákje napros­to zásad­ním a v kari­é­ře obou pánů neví­da­ným úkro­kem stra­nou do jámy pekel­né. Nic v něm nedá­vá smy­sl, je podiv­ně roz­klí­že­ný mezi soci­ál­ním dra­ma­tem a ztřeš­tě­nou skoro-komedií s gan­gs­ter­ský­mi, gro­tes­ko­vý­mi a magicko-snovými prv­ky, sna­ži­vé her­ce utá­pí v nekon­zis­tent­ní sty­li­za­ci jejich zou­fa­le napsa­ných postav a namís­to humo­ru v něm figu­ru­je jen topor­ná křeč a puber­ťác­ké prů­po­víd­ky typu „auto může být voje­tý, ale hol­ka roz­hod­ně ne“. Totální omyl, kte­rý neměl spat­řit svět­lo svě­ta. Nebo ale­spoň ne v tom­to sta­vu.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bourák na Kinoboxu.
Šok, napětí a innovace: Klíčové filmy roku 1973, které formovaly filmovou historii
19. prosince 2025Šok, napětí a innovace: Klíčové filmy roku 1973, které formovaly filmovou historiiObjevte nejvýznamnější snímky roku 1973, jež ovlivnily generace tvůrců i diváků. Od děsivého hororu "Vymítač ďábla" po realistické špionážní thrillery, tato období přinesla ikonické filmy, které stále fascinují a inspirují. Připravte se na pohled do zákulisí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar: Oheň a popel – epický návrat na Pandoru
17. prosince 2025Avatar: Oheň a popel – epický návrat na PandoruNový velkofilm Avatar: Oheň a popel potvrzuje mistrovský přístup Jamese Camerona k filmové tvorbě, přinášející dechberoucí vizuály a velkolepé akční scény. I přes některé repetitivní momenty a komplikovanější narativní strukturu nabízí film hlubší emocionální rozměr, zejména…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na nože: Probuzení mrtvého muže - Další případ Benoita Blanca
12. prosince 2025Na nože: Probuzení mrtvého muže - Další případ Benoita BlancaSvětoznámý detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig) se vrací na scénu, aby rozlouskl zapeklitý případ, při kterém půjde o život... Když první Na nože v roce 2019 globálně utržilo 312,9 milionu dolarů, bylo tak nějak jasné, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deník shopaholičky: Krize i chaos
12. prosince 2025Deník shopaholičky: Krize i chaosDeník shopaholičky představuje příběh ženy zkroušené osobní krizí, která se snaží znovu najít sama sebe v záplavě slev a životních změn. Film si klade za cíl zachytit ženské dilema mezi láskou, rodinou a touhou po vlastním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Merv - Vánoční psí komedie
11. prosince 2025Merv - Vánoční psí komedieKdyž po jejich rozchodu ztratí jejich milovaný pes Merv (Gus) elán, jsou Anna (Zooey Deschanel) a Russ (Charlie Cox) nuceni pustit se do nejtrapnějšího společného rodičovství na světě. Russ doufá, že Merva rozveselí, když ho vezme…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historie
5. prosince 2025Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historieSlavný filmový herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho oddaný manažer Ron (Adam Sandler) se vydávají na nečekaně spletitou a hlubokou cestu. Oba jsou nuceni konfrontovat se s rozhodnutími, která učinili, se svými vztahy s blízkými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?Od hrůzných událostí prvního dílu uplynul rok. Mike (Josh Hutcherson), bývalý noční hlídač zavřené pizzerie, tehdy s pomocí policistky Vanessy (Elizabeth Lail) zlikvidoval zloducha Williama Aftona (Matthew Lillard), který měnil animatronické loutky ve vraždící monstra. Mike tím zachránil život…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře