Bourák – Recenze – 20%

BourC3A1krecenzefilmBourC3A1krecenzefilm
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Český film Bourák už od pohle­du spl­ňu­je všech­ny před­po­kla­dy pro to, aby se z něj stal obrov­ský divác­ký hit, kte­rý po více než dvou­mě­síč­ní pau­ze spo­leh­li­vě při­táh­ne lidi zpát­ky do kin. Natočil jej reži­sér Ondřej Trojan (Želary, Toman) pod­le scé­ná­ře Petra Jarchovského, s nímž spo­lu­pra­co­val už na sním­cích Občanský prů­kaz a Pějme píseň doho­la. Do hlav­ní role obsa­dil své­ho bra­t­ra Ivana Trojana, při­čemž ostat­ní role svě­řil dal­ším hvězdám a kva­lit­ním her­cům a hereč­kám, jako jsou Jiří Macháček, Kristýna Boková, Kateřina Winterová, Petra Nesvačilová, Kryštof Hádek či Jaromír Dulava. Celá ta věc má jedi­nou zásad­ní chy­bu – Bourák je totiž straš­li­vě špat­ný a nevy­da­ře­ný film a zce­la bez dis­ku­ze jde o nej­hor­ší Trojanův počin (resp. o nej­hor­ší počin obou Trojanů naráz).

 

Bourák – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

 

 

Přestože Bourák zjev­ně měl být kome­dií, tak není vtip­ný prak­tic­ky vůbec. Často se v něm dokon­ce vysky­tu­jí scé­ny, kte­ré neob­sa­hu­jí jedi­ný vtip a patr­ně ani vtip­né být nemě­ly. Oproti tomu ty pasá­že, kte­ré asi vtip­né být měly, vyzní­va­jí ako­rát tupě, trap­ně a kře­čo­vi­tě. Kromě toho v celém fil­mu není ani jed­na sym­pa­tic­ká posta­va. Děj je zasa­zen do fik­tiv­ní­ho seve­ro­čes­ké­ho měs­ta zva­né­ho Šlukdorf (Šluknov + Varnsdorf), jehož všich­ni oby­va­te­lé (včet­ně hlav­ních hrdi­nů) jsou buď zce­la bez peněz, nebo něko­mu pení­ze dlu­ží, při­čemž jde nej­čas­tě­ji o mafi­á­ny, pro­sti­tut­ky nebo gam­ble­ry závis­lé na hra­cích auto­ma­tech.

Titulní Bourák je pře­zdív­ka hlav­ní­ho hrdi­ny (Ivan Trojan), býva­lé­ho rocknrollového taneč­ní­ka, kte­rý je dodnes posed­lý Elvisem, sta­rý­mi auty a módou ame­ric­kých pade­sá­tých a šede­sá­tých let. Před něja­ký­mi tři­ce­ti lety to byl fra­jer, ale dnes už je spíš k smí­chu, a kro­mě toho je sobec­ký, nezod­po­věd­ný a ego­is­tic­ký. Auta zjev­ně milu­je víc než svou rodi­nu, na kte­rou z vyso­ka kaš­le. Jeho žena Markéta (Kristýna Boková) má stej­né záli­by a k man­že­lo­vi obdiv­ně vzhlí­ží a obha­ju­je ho, přes­to­že ten­to ji před zra­ky celé­ho měs­ta pod­vá­dí. Jejich osm­nác­ti­le­tá dce­ra Kamila (Veronika Marková) pra­cu­je u baru v her­ně, kte­rá pat­ří míst­ní­mu mafi­á­no­vi Bingovi (Jiří Macháček), jenž už dlou­ho zou­fa­le milu­je Markétu a řeší pro­blém, že mu měs­to zaká­za­lo pro­vo­zo­vat výher­ní auto­ma­ty.

Zápletky sto­jí zřej­mě v prv­ní řadě na tom, že Bourák musí pro­zřít a napra­vit se (nicmé­ně se nena­pra­ví, pro­to­že ke své ženě se vrá­tí až poté, co ho milen­ka odkop­ne, načež mu man­žel­ka s rados­tí ihned odpus­tí) a že Bingo musí sehnat i přes zákaz auto­ma­tů pení­ze pro něja­ké význam­něj­ší mafi­á­ny (od čehož se ale nako­nec upus­tí, pro­to­že Bingo se v polo­vi­ně fil­mu zbláz­ní, začne zabí­jet lidi – počí­na­je svou ženou – a usmys­lí si, že je Markétin muž, načež se vydá byd­let k ní domů). Do obou záple­tek pak vstu­pu­je i posta­va Kamily, kte­rá z duše nená­vi­dí řidi­če kami­o­nu Dejvyho (Kryštof Hádek). Když se při­tom Dejvy obje­ví ve dve­řích her­ny, tak po něm nej­pr­ve naštva­ně hodí popel­ník, ale hned v nava­zu­jí­cí scé­ně se s ním stej­ně vyspí (a násled­ně otě­hot­ní).

Bourák – Recenze

 

Bourákovi je špat­ně úpl­ně všech­no a nabí­zí se otáz­ka, jak mohl kdo­ko­li při­pus­tit, aby to v tako­vé­to podo­bě vůbec dotá­hl do kin. Odehrává se ve svě­tě, kte­rý nemá vůbec žád­nou vnitř­ní logi­ku, a sko­ro všech­no se v něm děje napros­to naho­di­le, tak jak to tvůr­cům při­šlo zrov­na pod ruku. Začíná to už pra­chbíd­ně napsa­ným pří­bě­hem, kte­rý evi­dent­ně nemá ujas­ně­ný ani žánr, ani vol­bu a míru sty­li­za­ce a nad­sáz­ky, ani moti­va­ce postav a způ­sob jejich cho­vá­ní a rea­go­vá­ní na kon­krét­ní situ­a­ce, ani dobu, v níž se má děj ode­hrá­vat. Producent a reži­sér Ondřej Trojan chtěl dost mož­ná nato­čit praš­tě­nou kome­dii, kte­rá bude mít šmrnc a styl, ale jeho sním­ku zou­fa­le schá­zí tem­po a jaká­ko­li jis­kra a výsle­dek půso­bí jako umo­lou­sa­né pokra­čo­vá­ní Šakalích letpo tři­ce­ti letech, nato­če­né něja­ký­mi ama­té­ry, co zce­la rezig­no­va­li na jaké­ko­li sce­náris­tic­ké pouč­ky a ale­spoň základ­ní režij­ní stan­dard.

Jednotlivé dějo­vé linie jsou vzá­jem­ně pro­po­je­ny jen vel­mi vág­ně, vyprá­vě­ny jsou mizer­ně a patr­ně měly být zastře­še­ny kon­cer­tem jakési fik­tiv­ní rocknrollové kape­ly v čele s Matějem Ruppertem, kte­rý o nich vyprá­ví a zpí­vá pís­nič­ky (ale vůbec to není kon­zis­tent­ní a půso­bí to spíš jako oby­čej­ná vycpáv­ka, stej­ně jako zby­teč­ně dlou­há taneč­ní vystou­pe­ní plná akro­ba­tic­kých čísel, během nichž byli někte­ří her­ci vidi­tel­ně nahra­ze­ni svý­mi dublé­ry). Americké retro prv­ky pro­sák­ly čás­teč­ně i do rea­li­za­ce fil­mu, tak­že tře­ba scé­ny s jež­dě­ním v autech vzni­ka­ly s vyu­ži­tím zře­tel­né zad­ní pro­jek­ce. U jiných ele­men­tů však není moc poznat, co všech­no byl tvůr­čí záměr a co pou­há řeme­sl­ná neschop­nost – např. scé­na, v níž se má taneč­ni­ce roze­běh­nout a sko­čit do náru­če své­ho part­ne­ra, leč ten ji nechy­tí a ona vle­tí do opo­dál sto­jí­cí­ho naro­ze­ni­no­vé­ho dor­tu, sku­teč­ně vypa­dá, jako by ji nato­či­li něja­cí fil­mař­ští začá­teč­ní­ci.

Bourák – Recenze

 

Film má nece­lé dvě hodi­ny, ale sub­jek­tiv­ně to půso­bí, jako by měl sko­ro tři. Často se v něm vůbec nic nedě­je, jen se tře­ba jez­dí autem, nebo někdo auto opra­vu­je, nebo se tan­čí. Do toho pak vstu­pu­jí scé­ny, u nichž nezbý­vá než krou­tit nevě­říc­ně hla­vou. Jen namát­kou:

  • Proč Bingo dob­ro­vol­ně pře­ne­chá svou her­nu a bar rodin­ce alko­ho­lic­kých gam­ble­rů, kte­ří mu chví­li před­tím v téže her­ně vykrad­li kasu a bru­tál­ně při­tom napad­li Kamilu (kte­rá z toho nevy­vo­dí žád­né důsled­ky, přes­to­že ji tam necha­li ležet krvá­ce­jí­cí v bez­vě­do­mí na pod­la­ze a utek­li)?
  • Proč jsou všich­ni mafi­á­ni ve fil­mu (tři růz­né sku­pin­ky) ozbro­je­ni nanej­výš kuleč­ní­ko­vý­mi tágy a gol­fo­vý­mi hole­mi?
  • Proč se v jed­nu chví­li Bourákovi magic­ky zje­ví oty­lý a sešlý Elvis Presley (sám Ondřej Trojan) a vede s ním pří­šer­ně dlou­hý noč­ní dia­log, v němž oba diva­del­ně dekla­mu­jí o tom, jaké ved­li zpac­ka­né živo­ty?
  • Proč Kamila pro­dá­vá na inter­ne­tu výher­ní auto­ma­ty z Bingovy her­ny, ačko­li nejsou její (ale utr­že­né pení­ze si přes­to nechá)?

Ondřej Trojan i Petr Jarchovský při­tom mají za sebou jak leckte­ré zda­ři­lé fil­my, tak i někte­ré nezda­ři­lé, leč Bourákje napros­to zásad­ním a v kari­é­ře obou pánů neví­da­ným úkro­kem stra­nou do jámy pekel­né. Nic v něm nedá­vá smy­sl, je podiv­ně roz­klí­že­ný mezi soci­ál­ním dra­ma­tem a ztřeš­tě­nou skoro-komedií s gan­gs­ter­ský­mi, gro­tes­ko­vý­mi a magicko-snovými prv­ky, sna­ži­vé her­ce utá­pí v nekon­zis­tent­ní sty­li­za­ci jejich zou­fa­le napsa­ných postav a namís­to humo­ru v něm figu­ru­je jen topor­ná křeč a puber­ťác­ké prů­po­víd­ky typu „auto může být voje­tý, ale hol­ka roz­hod­ně ne“. Totální omyl, kte­rý neměl spat­řit svět­lo svě­ta. Nebo ale­spoň ne v tom­to sta­vu.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bourák na Kinoboxu.
Rok 1952: Klasiky, jeviště a nové filmové standardy přelomu éry televizní a zvukové revoluce
6. října 2025Rok 1952: Klasiky, jeviště a nové filmové standardy přelomu éry televizní a zvukové revoluceV roce 1952 vzniklo v Hollywoodu i celosvětově řada ikonických filmů, které formovaly rozvoj kinematografie. Od nezapomenutelného muzikálu „Zpívání v dešti“ přes hluboké filozofické téma ve filmu „Sněhy Kilimandžára“ až po japonské historické drama „Muži, kteří…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jane Goodall - životní příběh
5. října 2025Jane Goodall - životní příběhDne 1. října ve věku 91 let odešla ikona světové vědy i ochrany přírody Jane Goodall, která se nejvíce proslavila svým naprosto unikátním výzkumem šimpanzů v Gombe Stream National Park v Tanzanii, kterému prakticky zasvětila celičký…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Uzel zla - Nový český horor
4. října 2025Uzel zla - Nový český hororVeronika (Sabina Rojková) a Mirek (Janek Gregor) něčím potřebují oživit svůj vztah, a protože Veronika je milovnicí hororů, vyrazí spolu na organizovaný zájezd po stopách mysteriózních vražd. Cílem výletu je oblast Slavkovského lesa, přezdívaná „uzel zla“,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostí
4. října 2025Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostíVe filmu natočeném podle skutečných událostí se snaží z hořícího kalifornského města uniknout řidič Kevin McKay (Matthew McConaughey) s autobusem plným dětí... Režisér Paul Greengrass začínal v rodné Velké Británii jako režisér filmů Teorie lítání či…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře