Casino Royale - První Flemingův román na stříbrném plátně.

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Kdo ví, kde bych se musel nalé­zat (či spí­še ukrý­vat), aby mě minul celý ten povyk oko­lo nové­ho Jamese Bonda. Mohl bych se sna­žit sebe­víc a namá­hat mozko­vé závi­ty až do úmo­ru, ale bylo by to stej­ně bez­ú­čel­né. 007-ička je totiž nesmr­tel­ná, všu­dypří­tom­ná a obzvláš­tě nyní nabyl její medi­ál­ní pře­třes maxi­mál­ních obrá­tek záslu­hou všech (ne)vynucených změn. Ze hry byl vylou­čen Pierce Brosnan (kte­rý se s tím doteď nesrov­nal), na jeho mís­to nastou­pil dlou­hou dobu odsu­zo­va­ný Daniel Craig (aby ukáz­ko­vě dolo­žil pro­měn­li­vost veřej­né­ho míně­ní) a nedo­tče­na chi­rur­gic­kým skal­pe­lem nezů­sta­la ani tolik let uctí­va­ná bon­dov­ská kon­cep­ce. Ne náho­dou měli všich­ni fle­min­gov­ci vel­mi kruš­né spa­ní… Nejnovější James Bond se vydal tou­že ces­tou jako agent Hunt a vykro­čil vstříc sil­né­mu prou­du dějin, nedba­je jas­ně defi­no­va­né for­mu­le a dnes již kla­sic­ké­ho bon­dov­ské­ho koře­ní. Oba špi­ó­ni se záro­veň zaslou­ži­li o to, že jsme se i loň­ské­ho roku sta­li svěd­ky (snad úspěš­né­ho) kří­še­ní pozvol­na umí­ra­jí­cí­ho řemes­la. A vskut­ku - kdy­by se nám agent její­ho Veličenstva malin­ko opoz­dil a uznal čas před­vá­noč­ní coby nevhod­ný pro mýce­ní „škod­né zvě­ře“, byla by tře­tí Nemožná mise jedi­ným zástup­cem čis­to­krev­né akce, kde se boju­je pod­le pře­krou­ce­né­ho muš­ke­týr­ské­ho hes­la. Navzdory této bilan­ci (vprav­dě nebo­hé pro pop­cor­no­vé­ho fanouš­ka) nám minu­lý rok lec­cos nazna­čil. A ono „lec­cos“ by se mož­ná slu­še­lo vyťu­kat za sví­tí­cí­ho Caps Locku, neb se zdá, že jsou časy neprů­střel­ných hrdi­nů defi­ni­tiv­ně sečte­ny. Podobně jako rekva­li­fi­ko­va­ný Ethan Hunt, jenž si koneč­ně odpus­til noto­ric­ky vysmá­té­ho fra­jír­ka, i James Bond pod­stou­pil nezbyt­nou úpra­vu „karo­sé­rie“. Výrazně polid­štil, ubral ze suve­re­ni­ty a v Casino Royale mu pro­tiv­ní­ci zatá­pě­jí nato­lik, že je tím spíš odká­zán na zásah dru­hých, než­li na vlast­ní schop­nos­ti (kór když mu ve výba­vě chy­bí sere­pe­tič­ky „Made by Q“). Nutno dodat – pomy­sl­né ces­ty obou špi­ó­nů se pro­tí­na­jí i jin­de, a tak nezů­stá­vá jen u podob­ných cha­rak­te­rů a jaké­ho­si zci­vil­ně­ní. Nový James Bond se rov­něž zří­ká oče­ká­va­né vyhro­ce­nos­ti a prů­běh akč­ních scén odpo­ví­dá ale­spoň čás­teč­ně plat­ným fyzi­kál­ním záko­nům. Na pomě­ry Flemingovy série – a vůbec na pomě­ry akč­ní­ho fil­mu – jest Casino Royale nato­lik reál­né, až je téměř neakč­ní. Campbellova par­ta ucho­pi­la lát­ku za stej­ný konec jako tvůr­ci sesku­pe­ní oko­lo J. J. Abramse a nato­či­la sní­mek, kte­rý při­ná­ší jen jed­nu pořád­nou akč­ní scé­nu a dál už jen podruž­ný (čímž nemys­lím špat­ný) zby­tek. Zatímco v M:I-3 nastal onen vrchol v půli sto­pá­že (dechbe­rou­cí útok stí­ha­ček), Casino Royale plýtvá stře­li­vem hned v úvod­ních minu­tách (úžas­ná honič­ka skrz sta­ve­niš­tě a skrz kon­struk­ci jeřá­bu). Aby toho neby­lo málo, oba fil­my při­ná­še­jí i navlas stej­nou „třeš­nič­ku na dor­tu“ – resus­ci­ta­ci srd­ce.

Přestože oba titu­ly spo­ju­je více, než by se moh­lo na prv­ní pohled zdát, nejsou si kva­li­ta­tiv­ně rov­ny. Zabrouzdáte-li na www.csfd.cz, zjis­tí­te, že je onen roz­díl 6-ti pro­cent­ní (M:I-3 se pyš­ní 78%, kdež­to nový Bond 84%). Ač se nejed­ná o nikterak pro­past­ný krá­ter, lze toto čísel­né vyjá­d­ře­ní chá­pat jako jed­no­znač­ný doklad posta­ve­ní obou sním­ků. Bond to u divá­ků vyhrál a Hunt zůstal v těs­ném závě­su.

Ačkoliv se s hla­sem náro­da obvykle zto­tož­ním a jen výji­meč­ně vybo­čím, ten­to­krát si trou­fám tvr­dit (a čis­tě za sebe), že by měly být výsled­ky neje­nom opač­né, ale i mno­hem roz­díl­něj­ší, co se pro­cen­tu­ál­ní meze­ry týče. Důvody se poku­sím vylí­čit níže.

Není to tak akč­ní

Jak už bylo nakous­nu­to v nejdel­ším odstav­ci recen­ze, nová bon­dov­ka má víc než dob­rý začá­tek a poma­lý (sko­ro až váha­jí­cí) dojezd. Přestože by logi­ka káza­la pra­vý opak (a zku­še­nos­ti jakbys­met), tady je toto netra­dič­ní řeše­ní vskut­ku nepo­cho­pi­tel­né a nehos­po­dár­né. Přitom všem se nedá říci, že by měl Campbell málo finanč­ních pro­střed­ků, nebo že by snad nezvlá­dal uko­čí­ro­vat adre­na­li­no­vé sek­ven­ce. V tom­to smě­ru by bylo vůbec nevhod­né obvi­ňo­vat reži­sé­ra a jeho pod­ří­ze­né, podí­le­jí­cí se na výsled­ném vizu­ál­nu rych­lej­ších pasá­ží. Kdepak. Kdybych měl pou­ká­zat na pří­pad­né viní­ky, můj prst by zce­la jis­tě pro­bo­dl scé­náris­ty, kte­ří to, jed­no­du­še řeče­no, pře­pá­li­li a vyždí­ma­li se hned na začát­ku. Bondův nástup je tak sice gran­di­óz­ní, kaž­dým cou­lem efekt­ní a při­ja­tel­ně anti­fy­zi­kál­ní (i když jde o toli­krát zvěč­ně­nou honič­ku), ale na dru­hou stra­nu až přespří­liš „nav­na­ďu­jí­cí“. Když se to tak vez­me, žád­ná z dal­ších scén, v nichž se vyprazd­ňu­jí zásob­ní­ky, pro­šla­pu­je pedál a sestře­lu­je cifer­ník, nedo­sa­hu­je kva­lit té úvod­ní (v rám­ci nápa­dů bez dis­ku­se). A to se týká neje­nom patá­lií na ruzyň­ském letiš­ti, ale i finál­ní­ho zúčto­vá­ní v Benátkách a pěst­ní­ho sou­bo­je v potá­pě­jí­cím se domě.

To vše je bez­po­chy­by zapří­či­ně­no i nepří­liš vyspá­do­va­ným poji­vem (lec­kdy zdlou­ha­vým) a samot­ným počtem akč­ních scén. V porov­ná­ní s před­cho­zí­mi bon­dov­ka­mi, kde se stří­le­lo co pět minut, půso­bí ta nová poně­kud spo­ře. Všeho všu­dy zde máme tři jakž­takž nadu­pa­né scé­ny, něko­lik výměn zaťa­tých pěs­tí (kte­ré lze pova­žo­vat za urči­tý žán­ro­vý stan­dard) a nako­nec sou­bo­je karet­ní, kte­ré jsou stej­ně tak akč­ní jako polév­ko­vá lží­ce noří­cí se do stříd­mě hus­té kru­pi­co­vé kaše.

Campbell to s kar­ta­mi neu­mí

Jakkoliv je Campbell dob­rým reži­sé­rem, když jde o akci, scé­ny klá­bo­sí­cí a ryze poma­lej­ší nezvlá­dá. Ne nadar­mo se říká, že se dob­rý tvůr­ce pozná pod­le toho, jak­pak se vypo­řá­dá s obě­ma polož­ka­mi. Bohužel, v pří­pa­dě Casino Royale je dob­ře pro­ma­za­né jen to „nadu­pa­né“ a zby­tek (ten vět­ší zby­tek) vyka­zu­je skří­pě­jí­cí tře­ní.

Karetní sou­bo­je, kte­ré tvo­ří cca jed­nu tře­ti­nu fil­mu a stě­žej­ní pilíř bon­dov­ské záplet­ky, jsou zachy­ce­ny poně­kud odta­ži­tě. Otevřeně se při­znám, že mě vůbec prv­ní poke­ro­vé klá­ní vtáh­lo do dění stej­ně tak účin­ně jako hra roz­ho­du­jí­cí, kde už jde o všech­no – i o bytí a neby­tí pozůsta­lých účast­ní­ků. Samozřejmě, stej­ně tak nemast­ně nesla­ně.

Rádoby dra­ma za karet­ním sto­lem je přes­to mno­hem sne­si­tel­něj­ší než milost­ná linie mezi Bondem a pře­ma­lo­va­nou účet­ní Evou Green. Zejména v závě­ru, kde se kaž­dých šede­sát vte­řin ven­ti­lu­je por­ce­lán tříš­tí­cí „Miluji tě“, jsem vnitř­ně krvá­cel a málem i vykr­vá­cel. Jak je Craigův Bond napros­to pře­svěd­či­vý v roli agenta-bijce (a tato polo­ha mu sku­teč­ně sed­ne; doká­že si ze sebe udě­lat sran­du), tak je napros­to pří­šer­ný coby agent-milovník. Zásluhu na tom má i jeho neu­tu­cha­jí­cí kamen­ný výraz. Výraz, kte­rý mu zne­mož­ňu­je jak­ko­liv se věro­hod­ně pro­je­vit.

Aby nedo­šlo k omy­lu…

Jestliže vás proud tex­tu zavál až sem, nej­spí­še jste naby­li poci­tu, že je nová bon­dov­ka doslo­va trist­ní. To ale není prav­da. Casino Royale naský­tá stej­nou por­ci žán­ro­vých klišé jako Mission: Impossible a onen nej­zá­sad­něj­ší roz­díl tkví ve zvo­le­né tak­ti­ce, v míře zhut­ně­ní a v pomě­ru akce ke scé­nám, v nichž se prs­tem neškád­lí spoušť. Zatímco Abrams svou Misi řád­ně napě­cho­val a uči­nil vše pro to, aby byl divák vyša­cho­ván, str­žen tem­pem a neměl nárok pře­mýš­let (nota­be­ne se vzpí­rat neho­ráz­ným nesmys­lům), Campbellovic rodin­ka to pro­ved­la přes­ně nao­pak. Ne až tak atrak­tiv­ní karet­ní zápo­le­ní a ved­lej­ší roman­tic­ká linie (pro­stu­pu­jí­cí celou dru­hou polo­vi­nou) fil­mu nepro­spí­vá a obna­žu­je mno­ho z toho, co by mělo zůstat opo­me­nu­to.

Ve všem zbý­va­jí­cím se dočká­vá­me uspo­ko­ji­vé­ho výsled­ku. Akce je sluš­ná a při sou­čas­ném půstu pří­jem­ně osvě­ží, nový Bond sym­pa­tic­ký a nezvyk­lý fee­ling ryze pro­spěš­ný. O tom není sebe­men­ších pochyb.

Inu?

Nechci svůj ryze sub­jek­tiv­ní názor pro­hla­šo­vat za objek­tiv­ní. Jednak by to bylo trou­fa­lé a dru­hak bych se tím roz­bí­hal pro­ti výše zmí­ně­né­mu veřej­né­mu míně­ní. Co si bude­me nalhá­vat – 84% není zrov­na málo a cosi to vypo­ví­dá o při­bliž­né kva­li­tě sním­ku. Byť se jed­ná o výpo­věď zprů­mě­ro­va­nou, může­me ji vní­mat jako mno­hem pod­stat­něj­ší. Takhle - pokud se správ­ně vyznám v gra­fech na IMDb.com - mám zhru­ba čtyřpro­cent­ní šan­ci, že vás svou recen­zí oslo­vím.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Casino Royale na Kinoboxu.
Autor: Martin Nahlovsky
F1 - Brad Pitt v kokpitu formule 1 ve filmu od režiséra Top Gun: Maverick
23. června 2025F1 - Brad Pitt v kokpitu formule 1 ve filmu od režiséra Top Gun: MaverickSonny Hayes (Brad Pitt), kterému přezdívají „rádoby mistr světa“ FORMULE 1 devadesátých let, byl slibným závodníkem, jemuž kariéru zničila téměř fatální havárie. O třicet let později, kdy se Sonny živí jako nájemný závodník, jej osloví jeho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Oscarový Brutalista vstupuje do kin
10. února 2025Oscarový Brutalista vstupuje do kinV jarní várce filmů, které sice vyšly loni a jsou tak nominované na Oscary za loňský rok, nicméně k nám se kvůli zpoždění dostávají až letos, jeden snímek výrazně vyčnívá. Je to film Brutalista, který už…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mufasa: Lví král -  Midquel Lvího krále od oscarového tvůrce
18. prosince 2024Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrceŠaman Rafiki vypráví legendu o tom, jak se vlády nad Lví říší ujal mladý lev Mufasa, který se stal všemi oblíbeným vládcem. Divákům představuje osiřelého lvíčka Mufasu a přátelského lva jménem Taka, dědice lvího trůnu, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na nože: Brilantní návrat klasické detektivní zápletky
13. května 2024Na nože: Brilantní návrat klasické detektivní zápletkyZámožný a velice úspěšný spisovatel kriminálních příběhů Harlan Thrombey (Christopher Plummer) spáchá ráno po svých 85. narozeninách sebevraždu. Její okolnosti jsou ovšem značně podezřelé a ne každý věří, že to byla skutečně sebevražda. To jen podpoří…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Harrison Ford odmítl hrát v Schindlerově seznamu kvůli postavě Indiany Jonese: Rozhodnutí, které otevřelo cestu Liamu Neesonovi
29. dubna 2024Harrison Ford odmítl hrát v Schindlerově seznamu kvůli postavě Indiany Jonese: Rozhodnutí, které otevřelo cestu Liamu NeesonoviHarrison Ford byl první volbou pro hlavní roli ve filmu Schindlerův seznam (1993), ale odmítl s tím, že někteří lidé by nebyli schopni dohlédnout přes jeho postavu Indiana Jonese na význam filmu. Měsíce předtím, než získal…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Jokerův úsměv: Heath Ledger a jeho ikonická role v Temném rytíři
5. dubna 2024Jokerův úsměv: Heath Ledger a jeho ikonická role v Temném rytířiNež byl Heath Ledger obsazen do role Jokera ve filmu Temný rytíř (2008), veřejně o ni projevili zájem Paul Bettany, Adrien Brody, Steve Carell a Robin Williams. Christopher Nolan však chtěl s Ledgerem spolupracovat již v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Bastard – dánský levoboček poráží Jana Žižku
17. ledna 2024Bastard – dánský levoboček poráží Jana ŽižkuO tom, že dánská kinematografie je TOP, ví Filmfanatic už skoro dekádu. Ne všechny tamní kousky jsem sice stihl zrecenzovat, ale u Bastarda nehodlám udělat tu chybu, že vám ho zatajím. On by na vás stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Maryam d’Abo: Cesta od odmítnutí v „Vyhlídce na vraždu“ k ikoně Bond girl ve „Dechu života
28. prosince 2023Maryam d’Abo: Cesta od odmítnutí v „Vyhlídce na vraždu“ k ikoně Bond girl ve „Dechu životaMaryam d'Abo byla odmítnuta pro roli Polky Ivanovové ve filmu "Vyhlídka na vraždu" (1985), protože vypadala příliš mladě. Získala ji Fiona Fullertonová. Ta nakonec porazila Virginii Heyovou v boji o roli hlavní Bond girl Kary Milovy…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Tři mušketýři: Milady
5. prosince 2023Tři mušketýři: MiladyMladý mušketýr D´Artagnan se opět setkává se svými přáteli, Athosem, Porthosem a Aramisem, a čeká na ně další zajímavý úkol. Ve Francii stále probíhají náboženské nepokoje, které se snaží řešit král Ludvík XIII. s pomocí svých rádců…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špičkový Spielbergův epos: Oskar Schindler - zachránce životů v černobílém dramatu druhé světové války
22. září 2023Špičkový Spielbergův epos: Oskar Schindler - zachránce životů v černobílém dramatu druhé světové válkyJeden z nejúspěšnějších filmů Stevena Spielberga. Krásně zpracované válečné drama z období druhé světové války. Příběh se odehrává v okupovaném Polsku do kterého přijíždí Oskar Schindler, coby neúspěšný obchodník, ale s vizí o bohatství. Oskar Schindler…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře