Kdo ví, kde bych se musel nalézat (či spíše ukrývat), aby mě minul celý ten povyk okolo nového Jamese Bonda. Mohl bych se snažit sebevíc a namáhat mozkové závity až do úmoru, ale bylo by to stejně bezúčelné. 007-ička je totiž nesmrtelná, všudypřítomná a obzvláště nyní nabyl její mediální přetřes maximálních obrátek zásluhou všech (ne)vynucených změn. Ze hry byl vyloučen Pierce Brosnan (který se s tím doteď nesrovnal), na jeho místo nastoupil dlouhou dobu odsuzovaný Daniel Craig (aby ukázkově doložil proměnlivost veřejného mínění) a nedotčena chirurgickým skalpelem nezůstala ani tolik let uctívaná bondovská koncepce. Ne náhodou měli všichni flemingovci velmi krušné spaní… Nejnovější James Bond se vydal touže cestou jako agent Hunt a vykročil vstříc silnému proudu dějin, nedbaje jasně definované formule a dnes již klasického bondovského koření. Oba špióni se zároveň zasloužili o to, že jsme se i loňského roku stali svědky (snad úspěšného) kříšení pozvolna umírajícího řemesla. A vskutku - kdyby se nám agent jejího Veličenstva malinko opozdil a uznal čas předvánoční coby nevhodný pro mýcení „škodné zvěře“, byla by třetí Nemožná mise jediným zástupcem čistokrevné akce, kde se bojuje podle překrouceného mušketýrského hesla. Navzdory této bilanci (vpravdě nebohé pro popcornového fanouška) nám minulý rok leccos naznačil. A ono „leccos“ by se možná slušelo vyťukat za svítícího Caps Locku, neb se zdá, že jsou časy neprůstřelných hrdinů definitivně sečteny. Podobně jako rekvalifikovaný Ethan Hunt, jenž si konečně odpustil notoricky vysmátého frajírka, i James Bond podstoupil nezbytnou úpravu „karosérie“. Výrazně polidštil, ubral ze suverenity a v Casino Royale mu protivníci zatápějí natolik, že je tím spíš odkázán na zásah druhých, nežli na vlastní schopnosti (kór když mu ve výbavě chybí serepetičky „Made by Q“). Nutno dodat – pomyslné cesty obou špiónů se protínají i jinde, a tak nezůstává jen u podobných charakterů a jakéhosi zcivilnění. Nový James Bond se rovněž zříká očekávané vyhrocenosti a průběh akčních scén odpovídá alespoň částečně platným fyzikálním zákonům. Na poměry Flemingovy série – a vůbec na poměry akčního filmu – jest Casino Royale natolik reálné, až je téměř neakční. Campbellova parta uchopila látku za stejný konec jako tvůrci seskupení okolo J. J. Abramse a natočila snímek, který přináší jen jednu pořádnou akční scénu a dál už jen podružný (čímž nemyslím špatný) zbytek. Zatímco v M:I-3 nastal onen vrchol v půli stopáže (dechberoucí útok stíhaček), Casino Royale plýtvá střelivem hned v úvodních minutách (úžasná honička skrz staveniště a skrz konstrukci jeřábu). Aby toho nebylo málo, oba filmy přinášejí i navlas stejnou „třešničku na dortu“ – resuscitaci srdce.
Přestože oba tituly spojuje více, než by se mohlo na první pohled zdát, nejsou si kvalitativně rovny. Zabrouzdáte-li na www.csfd.cz, zjistíte, že je onen rozdíl 6-ti procentní (M:I-3 se pyšní 78%, kdežto nový Bond 84%). Ač se nejedná o nikterak propastný kráter, lze toto číselné vyjádření chápat jako jednoznačný doklad postavení obou snímků. Bond to u diváků vyhrál a Hunt zůstal v těsném závěsu.
Ačkoliv se s hlasem národa obvykle ztotožním a jen výjimečně vybočím, tentokrát si troufám tvrdit (a čistě za sebe), že by měly být výsledky nejenom opačné, ale i mnohem rozdílnější, co se procentuální mezery týče. Důvody se pokusím vylíčit níže.
Není to tak akční
Jak už bylo nakousnuto v nejdelším odstavci recenze, nová bondovka má víc než dobrý začátek a pomalý (skoro až váhající) dojezd. Přestože by logika kázala pravý opak (a zkušenosti jakbysmet), tady je toto netradiční řešení vskutku nepochopitelné a nehospodárné. Přitom všem se nedá říci, že by měl Campbell málo finančních prostředků, nebo že by snad nezvládal ukočírovat adrenalinové sekvence. V tomto směru by bylo vůbec nevhodné obviňovat režiséra a jeho podřízené, podílející se na výsledném vizuálnu rychlejších pasáží. Kdepak. Kdybych měl poukázat na případné viníky, můj prst by zcela jistě probodl scénáristy, kteří to, jednoduše řečeno, přepálili a vyždímali se hned na začátku. Bondův nástup je tak sice grandiózní, každým coulem efektní a přijatelně antifyzikální (i když jde o tolikrát zvěčněnou honičku), ale na druhou stranu až přespříliš „navnaďující“. Když se to tak vezme, žádná z dalších scén, v nichž se vyprazdňují zásobníky, prošlapuje pedál a sestřeluje ciferník, nedosahuje kvalit té úvodní (v rámci nápadů bez diskuse). A to se týká nejenom patálií na ruzyňském letišti, ale i finálního zúčtování v Benátkách a pěstního souboje v potápějícím se domě.
To vše je bezpochyby zapříčiněno i nepříliš vyspádovaným pojivem (leckdy zdlouhavým) a samotným počtem akčních scén. V porovnání s předchozími bondovkami, kde se střílelo co pět minut, působí ta nová poněkud spoře. Všeho všudy zde máme tři jakžtakž nadupané scény, několik výměn zaťatých pěstí (které lze považovat za určitý žánrový standard) a nakonec souboje karetní, které jsou stejně tak akční jako polévková lžíce nořící se do střídmě husté krupicové kaše.
Campbell to s kartami neumí
Jakkoliv je Campbell dobrým režisérem, když jde o akci, scény klábosící a ryze pomalejší nezvládá. Ne nadarmo se říká, že se dobrý tvůrce pozná podle toho, jakpak se vypořádá s oběma položkami. Bohužel, v případě Casino Royale je dobře promazané jen to „nadupané“ a zbytek (ten větší zbytek) vykazuje skřípějící tření.
Karetní souboje, které tvoří cca jednu třetinu filmu a stěžejní pilíř bondovské zápletky, jsou zachyceny poněkud odtažitě. Otevřeně se přiznám, že mě vůbec první pokerové klání vtáhlo do dění stejně tak účinně jako hra rozhodující, kde už jde o všechno – i o bytí a nebytí pozůstalých účastníků. Samozřejmě, stejně tak nemastně neslaně.
Rádoby drama za karetním stolem je přesto mnohem snesitelnější než milostná linie mezi Bondem a přemalovanou účetní Evou Green. Zejména v závěru, kde se každých šedesát vteřin ventiluje porcelán tříštící „Miluji tě“, jsem vnitřně krvácel a málem i vykrvácel. Jak je Craigův Bond naprosto přesvědčivý v roli agenta-bijce (a tato poloha mu skutečně sedne; dokáže si ze sebe udělat srandu), tak je naprosto příšerný coby agent-milovník. Zásluhu na tom má i jeho neutuchající kamenný výraz. Výraz, který mu znemožňuje jakkoliv se věrohodně projevit.
Aby nedošlo k omylu…
Jestliže vás proud textu zavál až sem, nejspíše jste nabyli pocitu, že je nová bondovka doslova tristní. To ale není pravda. Casino Royale naskýtá stejnou porci žánrových klišé jako Mission: Impossible a onen nejzásadnější rozdíl tkví ve zvolené taktice, v míře zhutnění a v poměru akce ke scénám, v nichž se prstem neškádlí spoušť. Zatímco Abrams svou Misi řádně napěchoval a učinil vše pro to, aby byl divák vyšachován, stržen tempem a neměl nárok přemýšlet (notabene se vzpírat nehorázným nesmyslům), Campbellovic rodinka to provedla přesně naopak. Ne až tak atraktivní karetní zápolení a vedlejší romantická linie (prostupující celou druhou polovinou) filmu neprospívá a obnažuje mnoho z toho, co by mělo zůstat opomenuto.
Ve všem zbývajícím se dočkáváme uspokojivého výsledku. Akce je slušná a při současném půstu příjemně osvěží, nový Bond sympatický a nezvyklý feeling ryze prospěšný. O tom není sebemenších pochyb.
Inu?
Nechci svůj ryze subjektivní názor prohlašovat za objektivní. Jednak by to bylo troufalé a druhak bych se tím rozbíhal proti výše zmíněnému veřejnému mínění. Co si budeme nalhávat – 84% není zrovna málo a cosi to vypovídá o přibližné kvalitě snímku. Byť se jedná o výpověď zprůměrovanou, můžeme ji vnímat jako mnohem podstatnější. Takhle - pokud se správně vyznám v grafech na IMDb.com - mám zhruba čtyřprocentní šanci, že vás svou recenzí oslovím.
Nejnovější komentáře