Kritiky.cz > Názory a komentáře > Český film 04

Český film 04

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Rok 2004 skon­čil. Odehrálo se vněm plno věcí, plno poli­tic­kých zále­ži­tos­tí, plno pří­rod­ních pohrom, plno kul­tur­ních udá­los­tí, a v kinech pro­běh­lo i plno čes­kých fil­mů. Většinou jejich spo­leč­ným jme­no­va­te­lem je kome­die nebo­li lépe tragi­ko­me­die. V mno­ha pří­pa­dech jde o fil­my o lidech, o jejich pomě­rech, pro­blé­mech, o lás­ce a sexu. V těch míst­nos­tech, kde tak rádi čeká­me na tmu, kde sedí­me ve vypol­stro­va­ných nebo dře­vě­ně skří­pa­jí­cích sedač­kách, jste měli mož­nost vidět např. debut Davida Jařaba VATERLAND. Film, kte­rý je v kon­tex­tu domá­cí kine­ma­to­gra­fie veli­ce oso­bi­tým dílem. Zvláštní atmo­sfé­ra, zvlášt­ní děj – ale to je, tak vše. Plno pří­bě­ho­vých cest je nedo­kon­če­no, tajem­ství se neod­ha­lí, někte­ré smě­ry zůstá­va­jí sle­pé, někte­ré zby­teč­né. Dialogy jsou jen prázd­nou výpl­ní, o kame­ře radě­ji nemluvě, herec­ké výko­ny, kro­mě Rodena, jsou plyt­ké, a mimo lovu na „kostrou­ny“ je film bez tem­pa a akce. Pokud měl být film čes­kou lyn­cho­vi­nou, tak se autor ztra­til sám ve své nevě­do­mos­ti. Ale mož­ná, že ta cel­ko­vá nuda byl záměr, umě­lec­ký úmy­sl, kte­rý člo­věk snad­no nepo­cho­pí… Vaterland – lovec­ký deník je tím fil­mem u kte­ré­ho nevím, zda-li neměl skon­čit v polo­vič­ce, a nebo jest­li mu ješ­tě polo­vič­ka nechy­bí. Dalším roz­pa­či­tým dílem je SPRÁVCE STATKU. Jakýsi rodin­ný film kame­ra­ma­na Martina Duby, jenž před­vá­dí nád­her­ný, sice dob­ře myš­le­ný, fil­mo­vý ama­té­ris­mus. Film se natá­čel na Dubově stat­ku, s jeho rodi­nou, dět­mi, přá­te­li a zví­řát­ky… pří­jem­né, jen proč se to pro­mí­tá v kinech? Snad jako důkaz, že se dá nato­čit film i za málo peněz? Ale to už díky Svěrákově Jízdě snad i víme. V roce 2004 vzni­kl, ale ješ­tě jeden lev­ný, avšak ne laci­ný, kos­mo­po­lit­ní film SILNÝ KAFE island­ské­ho stu­den­ta praž­ské FAMU Börkura Gunnarssona. Jedna z dal­ších kome­di­ích o vzta­zích a o oby­čej­ných věcech, kome­di­ích, u kte­rých se moc neza­smě­je­te. Špatně podi­vu­hod­ná kame­ra, div­ně napsa­né dia­lo­gy, u kte­rých šlo hlav­ně o to říct tu nej­lep­ší hláš­ku. Avšak věřím, že si ten­to film urči­tě našel a najde divá­ky, pře­de­vším z řad Samotářů. Na fil­mu je, ale nej­lep­ší soun­d­track, což je tedy hod­ně málo. CHOKING HAZARD Marka Dobeše jsem naštěs­tí nevi­děl, znám sice jeho krát­ký film Byl jsem mla­dist­vým inte­lek­tu­á­lem, kde uká­zal svůj talent, ale v této zom­bie kome­dii ho nej­spí­še ztra­til. Jediné k čemu je ten­to film dob­rý, že uká­zal ostat­ním fil­ma­řům, že tudy ces­ta neve­de. Jan Hřebejk se nao­pak vyma­nil z retro kome­dií, a nato­čil film o sou­čast­ných pro­blé­mech naší spo­leč­nos­ti a naší exis­ten­ce. A to tak, že jste plát­no moh­li pole­po­vat nálep­ka­mi „Toto je fot­ba­lo­vý rasis­mus,“ „Toto je nehlí­da­ná imi­gra­ce,“ „Toto bez­moc­nost pro­ti kri­mi­na­li­tě“ „Toto soci­ál­ní pro­blém.“ V HOREM PÁDEM se navzá­jem pro­stu­pu­jí tři „tragi­ko­mic­ké“ pří­běhy, v nichž vystu­pu­je herec­ké spek­trum z hře­bej­ko­vých fil­mů, od kte­ré­ho se čeká, jak nás roze­smě­je. Soderberghovo zbar­ve­ní obra­zů, nevtí­ra­vá kame­ra Jana Malíře, Emília Vašáryová… to jsou kla­dy. Film je zrca­dlem doby, tak jak by to mělo být u kaž­dé­ho sou­čast­né­ho umě­ní. Reflektuje pova­hu naše­ho náro­da, je to sní­mek z té pra­vé pří­tom­nos­ti, ale ztrá­cí na kva­li­tě dia­lo­gy pro poba­ve­ní. Dialogy o neto­pý­rech v těs­tíč­ku, o vege­ta­ri­án­ství, zby­teč­ně dlou­hou sto­lo­vou scé­nou, „neče­ka­nou“ kara­te pasá­ží nebo hýba­jí­cí­mi se hra­čič­ka­mi v závě­reč­ných titul­kách, kte­ré zce­la naru­ši­ly onen stři­ho­vý konec, kte­rý jako­by nepa­t­řil do ono­ho fil­mu. Vše bylo vykres­le­no bez pomo­cí slov – v živo­tě se pře­ci také moc nemluví…Srovnávání s Magnolií je zne­u­ctě­ní Andersonova fil­mu, ale jis­té je, že se Hřebejk opro­ti scén­ko­vi­tým Pelíškám či vyslo­ve­ně komerč­ní­mu Pupendu pohnul dál. Horem pádem uka­zu­je spí­še teze, než život­ní osu­dy něko­li­ka lidí, ale je to jeden z mála fil­mu, kte­rý se v minu­lém roce pove­dl. F. A. Brabec se nao­pak sna­žil nato­čit psy­cho­lo­gic­ký thriller, žán­ro­vý film, kte­rý nena­pl­nil žánr. Nelze popřít, že je schop­ný kame­ra­man, ale mys­let si, že prá­vě jeho kame­ra­man­ské schop­nos­ti zachrá­ní film, je veli­ce naiv­ní. Hlavní posta­vy jsou, i přes cha­risma­tic­ké osob­nos­ti, veli­ce plo­ché, nepro­ži­té a fád­ní. Atmosféra je ta tam, fil­mo­vé a režij­ní, sce­náris­tic­ké chy­by na mís­tě. Policejní pře­pa­de­ní, vozíč­kář pozo­ru­jí­cí auta na Nuselském mos­tě, zastře­le­ní psa, odpor­ně nepři­ro­ze­ně zby­teč­ná sexu­ál­ní scé­na atd. atd. Brabec ve svém fil­mu BOLERO zby­teč­ně exhi­bu­je svý­mi kole­jo­vý­mi nájezdy a rádo­by léta­jí­cí kame­rou, snad jako­by šlo o škol­ní cvi­če­ní. Snaha o detek­tiv­ní film se mu nedá ode­přít, ale ty nám snad nikdy nešli, radě­ji by se měl tedy vrá­tit ke své kame­ra­man­ské pro­fe­sy. Teenage kome­die SNOWBOARĎÁCI, jenž se sta­la neče­ka­ným fil­mo­vým hitem, je pří­jem­ným pře­kva­pe­ním roku. Nenáročný odde­cho­vý film, kte­rý spl­nil žánr. Jsou zde zna­tel­né inspi­ra­ce západ­ní­mi sním­ky, zruč­né ruce stři­ha­če a kame­ra­ma­na či dob­ré herec­ké výko­ny, a k dob­ru také hra­je skvě­lý soun­d­track. Film nemá něja­ké psy­cho­lo­gic­ké poslá­ní nebo hlu­bo­ké myš­len­ky, je to pros­tě jen prvo­plá­no­vý film pro nác­ti­le­té pub­li­kum, pro kte­ré toho tady moc nedě­lá­me. Buďme rádi, že tady něco tako­vé­ho vznik­lo. A stej­ně tak buď­me i hrdí na film MISTŘI Marka Najbrta, na toto cit­li­vé pro­nik­nu­tí do fanouš­kov­ské­ho svě­ta. Obrazy ilu­stru­jí onen pocit bez­rad­nos­ti, kous­ky sně­hu na poli a mlha kolem vše pod­tr­há­va­jí. Absurdní situ­a­ce, pří­jem­ný humor, nápa­di­té sno­vé vize, věro­hod­nost postav, a ta těž­ká rea­li­ta. Film Mistři je něco jako Nuda v Brně - sku­teč­né pří­běhy bez sna­hy šoko­vat, jen ilu­stro­vat ten smu­tek v nás. I tak málo nám sta­čí. Komentovat Básníky, KAMEŇÁK, NON PLUS ULTRAS samo­zřej­mě radě­ji nebu­du. Film KRAJINA MÉHO SRDCE, expe­ri­men­tál­ní film Jana Němce jsem bohu­žel ješ­tě nevi­děl, ale věřím tomu, že sto­jí za shléd­nu­tí. Tedy pokud ho kina vůbec zařa­dí do pro­gra­mu. A o fil­mu KRÁL ZLODĚJŮ se záměr­ně nezmi­ňu­ji, jeli­kož nevím zda-li ho brát jako čes­ký.
V roce 2004 vznik­lo také něko­lik zají­ma­vých doku­men­tů, kte­ré nava­zu­jí na jeho dobrou pověst. Ze všech samo­zřej­mě vyční­vá Český sen. Dokumentární film, jenž může být, jak zesměš­ně­ním cham­ti­vých a jed­no­du­chých čes­kých lidí, úto­kem pro­ti prázd­no­tě rekla­my nebo jen pohle­dem do reklam­ní bran­že. Neodnesete z něj odpo­věď na otáz­ku proč, ale je to nad­ča­so­vá zále­ži­tost, kte­rou samo­zřej­mě Češi těž­ko doce­ní či pocho­pí. Je to jed­no z mála děl, na kte­ré může být čes­ká kine­ma­to­gra­fie hrdá. Žijeme v kon­zum­ní době, a ten­to film to jenom doko­na­lým způ­so­bem potvr­dil.

Minuly rok vznik­lo u nás něco kolem 20 fil­mů, což je veli­ce dob­ré čís­lo srovnáme-li ho se slo­ven­skou kine­ma­to­gra­fií, kde vzni­ka­jí tak tři fil­my roč­ně. Ale upřím­ně řeče­no, kolik fil­mů je z těch­to dva­ce­ti výji­meč­ný­mi díly, kolik z nich vypo­ví­dá o době, v kte­ré žije­me, kolik z nich Vás strh­ne a zlo­mí nebo ohro­mí, emo­ci­o­nál­ně či myš­len­ko­vě zasáh­ne? Opravdu, ale oprav­du jen málo. Problémů v čes­ké­ho fil­mu je mno­ho. Chybí v něm expe­ri­ment, nové režij­ní postu­py, kame­ra­man­ské mož­nos­ti, absen­ce zásad­ních odváž­něj­ších témat. Jakoby se fil­my neli­ši­ly od těch prvo­re­pub­li­ko­vých, jeden stej­ný jako dru­hý, žád­ný režij­ní ruko­pis. Chybí sebe­re­flexe, poli­tic­ká anga­žo­va­nost, žánro­vé fil­my, chy­bí odva­ha popsat naší dobu, a člo­věk a jeho exis­tenč­ní otáz­ky v ní. Problém našich fil­mů, že divá­ka nikam nepo­sou­va­jí, skon­čí film a my chlad­ně odchá­zí­me z kina, nedo­tče­ni, nepo­sk­vr­ně­ni, humo­rem uspo­ko­je­ni. Jinde vítě­zí fil­my poli­tic­ky útoč­né, sexu­ál­ně ote­vře­né, fil­my hra­jí­cí si s fil­mo­vým časem nebo mate­ri­á­lem, s kine­ma­to­gra­fic­ký­mi mož­nost­mi… To jen my máme las­ka­vé kome­die (kte­ré jsou pro zahra­nič­ní­ho divá­ka nesro­zu­mi­tel­né), sen­ti­ment, jed­no­du­chá klišé, myš­len­ko­vou prů­měr­nost. U nás je lid­ské tělo tabu, stej­ně jako poli­tic­ký názor… Samozřejmě dal­ším pro­blé­mem je neschop­nost fun­go­vat v evrop­ské kopro­duk­ci a prázd­ná kon­cep­ce eko­no­mic­ké­ho roz­vo­je čes­ké­ho fil­mu a jeho pre­zen­ta­ce na fil­mo­vých trzích… Avšak abych nebyl úpl­ně pesi­mis­tic­ký, na čes­kém fil­mu je skvě­lé, že zví­tě­zil nad Hollywoodem. Ale to je jen malý lesk. Nebo se ve všem ple­tu?


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Slepičí úlet26. července 2005 Slepičí úlet Na slepičí farmě žijí malé roztomilé slepičky, které má každý rád.A všechny slepičky se mají navzájem rády.Každé ráno farmář krmí slepičky a večer jim pouští něco z repertoáru Carla Orffa […] Posted in Filmové recenze
  • JITKA SEDLÁČKOVÁ8. ledna 2015 JITKA SEDLÁČKOVÁ Jitka Sedláčková (nar. 1961 v Praze). Základy herectví získala v době studia na gymnáziu  pod vedením Ivana Vyskočila, následně vystudovala herectví na DAMU (1983). Působila v angažmá v […] Posted in Rozhovory
  • Bratři Sunovi9. ledna 2024 Bratři Sunovi Netflix to teda od začátku roku rozjíždí ve velkém stylu a rozšlapuje konkurenci nekompromisně. Tohle je moc příjemné překvápko, od kterého si myslím nikdo nečekal zázraky. Brothers of […] Posted in Krátké recenze
  • Přes noc třicítkou - 13 Going On 306. února 2005 Přes noc třicítkou - 13 Going On 30 Přes noc třicítkou je velmi povedenou variací na dnes již klasickou komedii Velký s Tomem Hanksem. Spojuje je nejen hlavní zápletka, která spočívá v tom, že se přes noc z čerstvého […] Posted in Filmové recenze
  • Devojacki bunar (2008) 31. prosince 2012 Devojacki bunar (2008) Srbská děvčata vs. masový vrah se sekerou. Pět mladých dívek vyráží autem na dovolenou do malé chatky blízko Panenské studny. Chtějí si volno užít pěkně po svém. Pořádně se na samotě […] Posted in Horory
  • Loki - For All Time. Always. (S01E06)14. července 2021 Loki - For All Time. Always. (S01E06) Lokiho (Tom Hiddleston) a Sylvii (Sophia Di Martino) čeká dostaveníčko s osudem, který navždy změní tok časoprostoru...... To, že bude mít finále Lokiho velkou dohru na budoucnost MCU […] Posted in TV Recenze
  • Naplní Iskari svůj osud?17. srpna 2018 Naplní Iskari svůj osud? Kdysi dávno si osamělý Božský Stařec stvořil dva společníky, Prvního vyrobil z oblohy a duše a pojmenoval ho Namsara. Byl to zlatý hoch, který všude přinášel smích a lásku. Druhá byla […] Posted in Recenze knih
  • PUBG: BATTLEGROUNDS23. ledna 2022 PUBG: BATTLEGROUNDS Dřív novinka která bavila ale dnes, jak bych správně začal tuto recenzi když už jsem dal ten palec dolů. Asi bych se měl obhájit, proč jsem to u takhle známé hry u které mám nahráno přes […] Posted in Recenze her
  • Nerezka20. prosince 2022 Nerezka V každé druhé vesnici se během roku konají srazy motorových vozidel. Jednou veteránů, jednou těch nejrychlejších, pak nákladních aut,.. Ale nejzábavnější bývají srazy vozítek, která si […] Posted in Recenze knih
  • Jak básníci čekají na zázrak - NA ZÁVĚR6. dubna 2016 Jak básníci čekají na zázrak - NA ZÁVĚR Přípravy a samotné natáčení Básníků číslo 6 provázela zvláštní atmosféra. Nikdo z herců ani na okamžik nezaváhal  a přijal „pozvání“ na malý „básnický zázrak“ s povděkem. Nejlépe to […] Posted in Speciály
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,84350 s | počet dotazů: 261 | paměť: 72036 KB. | 01.05.2024 - 12:07:56