Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Dan Wlodarczyk – režie, spoluautor scénáře

Dan Wlodarczyk – režie, spoluautor scénáře

Wlodarczyk
Wlodarczyk
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Režisér a scé­náris­ta Dan Wlodarczyk je absol­ven­tem Katedry doku­men­tár­ní tvor­by FAMU. Je auto­rem kolem dva­ce­ti doku­men­tár­ních fil­mů, ve kte­rých se zají­mal zejmé­na o feno­mén sub­kul­tur a alter­na­tiv­ní­ho život­ní­ho sty­lu (např. „Anarchie od A k A a zase zpět“ o anar­chis­tech, squat­te­rech a spre­je­rech, „Bulldog Boys“ o skinhe­a­dech, „Život v řádu“ o feno­mé­nu řehol­nic­tví, „Tráva“ o pro­ble­ma­ti­ce uži­va­te­lů měk­kých drog), a tře­ba také o jedin­cích v opo­zi­ci vůči sys­té­mu (např. „Poslední jíz­da krá­le Dunaje“ o pro­ti­ko­mu­nis­tic­kých pře­va­dě­čích). V hra­né tvor­bě debu­to­val celo­ve­čer­ním fil­mem Indián a sestřič­ka (oce­ně­ným na fes­ti­va­lu pol­ských kri­ti­ků v Lagówě a na fes­ti­va­lu v Chotěbuzi). V hra­né tele­viz­ní tvor­bě pra­co­val jako reži­sér např. na seri­á­lech Kriminálka Anděl, Soukromé pas­ti, Případy prv­ní­ho oddě­le­ní a mno­ha dal­ších.

Čím vás inspi­ro­val román Jiřího Hájíčka, že jste si ho vybral jako námět své­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu?

O vlta­ví­nech jsem pře­mýš­lel jako o lát­ce pro fil­mo­vý pří­běh už dlou­ho. Nabízejí se samy: je v nich tajem­ství, je v nich dob­ro­druž­ství, jejich hle­dá­ní a kopá­ní je na pome­zí legál­nos­ti a nele­gál­nos­ti, to, co zla­to­ko­po­vé děla­jí, je tak tro­chu zaká­za­né a záro­veň ne. A o zla­to­ko­pech vlta­ví­nů se už z pod­sta­ty věci neví nic. Vlastně jsem se divil, že o vlta­ví­nech ješ­tě žád­ný film nevzni­kl. A pak jsem, po pře­čte­ní Selskýho baro­ka, nara­zil na dal­ší Jirkovu kníž­ku, román o vlta­ví­nech, a tam to už všech­no zpra­co­va­né bylo. Nebylo nad čím pře­mýš­let a Jirkovi rov­nou zavo­lal.

 Příběh kni­hy je zasa­ze­ný do doby před při­bliž­ně dese­ti lety, jak slo­ži­té ho bylo časo­vě posu­nout do sou­čas­nos­ti?

Román se ode­hrá­vá v rozpě­tí dese­ti let na kon­ci osm­de­sá­tých let a v deva­de­sá­tých letech a hrdi­na v něm se mění ze stu­den­ta ve vyho­ře­lý­ho chla­pa. Ožení se, rozvede, něko­li­krát změ­ní zaměst­ná­ní. Kniha je spíš lyric­ká bala­da, kte­rá s leh­kos­tí pře­ska­ku­je celé život­ní eta­py. My jsme potře­bo­va­li komor­něj­ší dra­ma­tic­ký pří­běh, tak­že ta prá­ce byla v desti­la­ci děje. Jinak téma vlta­ví­nů a zla­to­ko­pec­tví je nad­ča­so­vé, reá­lie se zas tak moc nezmě­ni­ly, vlta­ví­ny se pořád kopou ruč­ně v lese a v uta­je­ní, žád­ný digi­tál­ní soft­ware vám v pře­ha­zo­vá­ní pís­ku nepo­mů­že, tak­že trans­po­zi­ce do sou­čas­nos­ti zas tako­vý pro­blém nebyl.

 Je to pod­le vás víc pří­běh o odvě­ké ata­vis­tic­ké muž­ské „zla­to­ko­pec­ké“ posed­los­ti, nebo o přá­tel­ství?

Je to pří­běh o přá­tel­ství, o vzta­ho­vém tro­ju­hel­ní­ku, o vlta­ví­nech a o tajem­ství. O zla­to­ko­pec­ké horeč­ce je Jirkova kníž­ka, my jsme vytáh­li spíš ten motiv svo­bo­dy a vol­nos­ti. Být na svém bez šéfa, kte­rý mě buze­ru­je co a jak. O tom mys­lím dost vše­o­bec­ném poci­tu, nebo chcete-li tou­ze, unik­nout těm čím dál těs­něj­ším cha­padlům pra­vi­del, pří­ka­zů a záka­zů, kte­rý­mi jsme tady v Evropě seš­ně­ro­vá­ni. Zlatokop je opak byro­kra­ta.

Jaká úska­lí číha­jí na reži­sé­ra při tvor­bě pří­bě­hu na pome­zí dob­ro­druž­né­ho dra­ma­tu a soci­ál­ní­ho pří­bě­hu?

Já už jsem před něja­ký­mi dese­ti lety nara­zil na ter­mín eas­tern. Sociální dra­ma z východ­ní Evropy s prv­ky dob­ro­druž­né­ho pří­bě­hu. Nebo dob­ro­druž­né soci­ál­ní dra­ma z východ­ní Evropy. Důležitý je ale pří­běh samot­ný a téma, žánr je sekun­dár­ní, odvo­ze­ný z pří­bě­hu. V tomhle pří­pa­dě si lát­ka říká o for­mu, ne obrá­ce­ně.

Mužský svět v tom­to sním­ku je vyvá­žen pohle­dem obou part­ne­rek hlav­ních hrdi­nů. Měla v tom úhlu pohle­du vět­ší slo­vo i spo­lusce­nárist­ka Hana Wlodarczyková?

Hanka se mnou psa­la scé­nář od počát­ku spo­leč­ně, nicmé­ně tvůr­cem postav je Jirka Hájíček, a zrov­na žen­ské posta­vy, i Jarmilu i Karolínu, pro potře­by fil­mu doob­lík­nul hlav­ně Petr Jarchovský.

Jak slo­ži­té bylo najít vhod­né loka­li­ty na natá­če­ní? Je obec­ně zná­mo, že ile­gál­ní hle­da­či vlta­ví­nů jsou ve vel­ké neob­li­bě maji­te­lů a správ­ců lesů, pro­to­že svou čin­nos­tí ničí koře­ny stro­mů, a ohro­žu­jí tím i celé eko­sys­témy.

Naleziště vlta­ví­nů jsou obec­ně zná­má, něko­lik dese­ti­le­tí navště­vo­va­ná, a taky vět­ši­nou už vytě­že­ná. Jsou to sta­rý jámy a tune­ly, kde se toho už moc nena­jde, ale terén zůstal. Jako v prázd­ných vytě­že­ných lomech. Dneska se tam už spíš paběr­ku­je. My jsme potře­bo­va­li terén k natá­če­ní, ne hle­dat dra­ho­ka­my, tak­že nás zají­ma­ly prá­vě tyhle proflák­nu­tý loka­li­ty. A natá­če­ní niko­mu neva­dí: po fil­ma­řích zůsta­ne na mís­tě maxi­mál­ně něja­ký zapo­me­nu­tý kelí­mek nebo flaš­ka od vody. Filmařina je prá­ce jako kaž­dá jiná a mys­lím, že maji­te­lům je dost jed­no, jest­li u nich točí­me film o vlta­ví­nech nebo tře­ba pohád­ku: zají­má je prak­tic­ká strán­ka věci – jak dlou­ho tam bude­me, jaké potře­bu­je­me pří­stu­po­vé ces­ty, kolik a kudy při­je­de aut, jest­li potře­bu­je­me něja­kou úpra­vu teré­nu.

Co se týče eko­sys­té­mů: ano, pro sou­kro­mé maji­te­le lesů a polí to je pro­blém, ty díry jim ničí jejich maje­tek. Kdybych vlast­nil les nebo zahra­du, asi bych nechtěl, aby mi někdo pod­vr­tal stro­my něja­ký­mi šach­ta­mi. Ale v porov­ná­ní s dál­ni­cí nebo hek­ta­ry a kilo­me­t­ry čtve­reč­ní­mi beto­no­vých skla­dišť na okra­jích měst je to napros­té nic, a také jsem nikdy nesly­šel, že by se něja­ký eko­log vůči vlta­vi­ná­řům nějak ozý­val. Vždyť taky co: vyko­pe­te malou díru v zemi, ta po něko­li­ka měsí­cích ero­zí zase sama zanik­ne. Žádný beton, žád­ná che­mie, žád­né naru­še­ní pří­rod­ní rov­no­váhy. Když ty díry zali­je voda, tak je tam ako­rát víc komá­rů, žab a čol­ků.

Fenomén kopá­čů vlta­ví­nů čas od času oži­ví kri­mi­nál­ní zpra­vo­daj­ství, když se při hle­dá­ní někdo zra­ní nebo dokon­ce zemře či má kon­flikt s poli­cií. Vy ale dává­te tomu­to jevu nový roz­měr…

S tím kri­mi­nál­ním aspek­tem bych to tak dra­ma­tic­ky nevi­děl. Za posled­ních pade­sát let, pokud vím, to zasy­pa­lo snad dva lidi. Samozřejmě nevím, kolik tam pod zemí hni­je klu­ků samo­tá­řů, kte­rý to zasy­pa­lo, aniž by o nich někdo věděl, ale tipu­ju, že sta­tis­tic­ky je to pořád bez­peč­něj­ší povo­lá­ní než tře­ba pro­fe­si­o­nál­ní řidič. Ta pseudo-kriminální dra­ma­tič­nost je dána pros­tou tajem­nos­tí řemes­la zla­to­ko­pec­tví: chla­pík , co ho chyt­li s krum­pá­čem a pyt­lí­kem polod­ra­ho­ka­mů, je pro zpra­vo­daj­ství zábav­něj­ší figu­ra než ospa­lý kami­oňák, co pře­hlíd­nul znač­ku. A pro nás konec­kon­ců taky, pro­to jsme nato­či­li film o zla­to­ko­pech, ne o kami­oňá­cích.

Myslím že pro kopá­ní vlta­ví­nů a jejich polo-legálnost je typic­ká situ­a­ce z jed­no­ho nejme­no­va­né­ho nale­ziš­tě: dlou­hé roky to tam míst­ní poli­caj­ti peč­li­vě a přís­ně hlí­da­li, po nocích chy­ta­li kopá­če, dáva­li jim poku­ty, zaba­vo­va­li nářa­dí i kame­ny. Až při­je­la praž­ská fir­ma s povo­le­ním k těž­bě, pozem­ky kou­pi­li, les srov­na­li se zemí a celé úze­mí vytě­ži­li prů­mys­lo­vě pomo­cí rypa­del a bagrů. A pak zase odje­li. A poli­caj­ti si při­pa­da­li jako debi­lo­vé: celé ty roky honi­li a tresta­li klu­ky ze sou­sed­ství, aby na tom zbo­hat­nul inves­tor z Prahy. Vlastně ty vlta­ví­ny hlí­da­li pro něj.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Zloději zelených koní


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Prey (2022) 13. května 2023 Prey (2022) Indiánská léčitelka a nezkušená lovkyně se musí postavit mimozemskému Predátorovi v souboji na život a na smrt…Děj filmu se odehrává roku 1719 na Velkých pláních, kde žije […] Posted in Horory
  • 5 minut ve tmě (2001) 28. listopadu 2011 5 minut ve tmě (2001) Kratoučký amatérský snímek, který dostal řadu ocenění. Jedná se o kratičký film založený na pravdivých událostech, který natočil Karel Coma a objevil se na internetové televizi iDnes […] Posted in Horory
  • Stephen King - Puls7. července 2020 Stephen King - Puls Máte doma mobil? Blbá otázka, co? Nicméně si pamatuji, že někdy na přelomu milénia to byla docela frekventovaná věta v rozličných rozhovorech. Máš mobil? Prozvoníš mě?Člověk je mezitím o […] Posted in Recenze knih
  • Solaris [DVD tip]5. dubna 2004 Solaris [DVD tip] Doktor Kelvin je psycholog, který nedávno ovdověl a snaží se sám v sobě najít odpovědi na otázky související s odchodem jeho manželky. Je však náhle vyrušen vzkazem na videozáznamu od […] Posted in Filmové recenze
  • Aenigma (1987) 22. listopadu 2011 Aenigma (1987) Ponížit svou spolužačku se nevyplácí, nikdy totiž nevíte, jak se vám pomstí! Vše začalo vymyšleným randem, které mělo pobavit zbytek spolužaček. Narafičili pro Kathy schůzku s učitelem […] Posted in Horory
  • Dünyayi Kurtaran Adam18. dubna 2016 Dünyayi Kurtaran Adam Novou rubriku filmů ze země největších kopírantů v historii filmu startuji nejkultovnějším snímkem, který kdy v Turecku vznikl - samotnými Turkish Star Wars!!!Dünyayi Kurtaran Adam, film z […] Posted in Kritický Klub
  • Jack Nicholson o transformaci do zla ve filmu Skrytá identita: Probudilo to to nejlepší v Martym22. dubna 2024 Jack Nicholson o transformaci do zla ve filmu Skrytá identita: Probudilo to to nejlepší v Martym Jack Nicholson o spolupráci s Martinem Scorsesem ve filmu Skrytá identita (2006): "Chtěli jsme vytvořit opravdu zlého muže, v podstatě padoucha, který byl dost okázalý a někoho, koho jste […] Posted in Zajímavosti
  • Venom 2: Carnage přichází (2021)16. října 2021 Venom 2: Carnage přichází (2021) Venom 2 je takový zklamání, že se pocitově cítím pomalu na 2 hvězdy, avšak to by bylo neobjektivní, takže neutrální 3 s hořkou chuťí v ústech a vykřičníkem pro příště.Venom 1 byl příjemným […] Posted in Krátké recenze
  • Interview with Dominik Kahun (Germany) | #IIHFWorlds 202131. května 2021 Interview with Dominik Kahun (Germany) | #IIHFWorlds 2021 Posted in Videa
  • Dark Was the Night (2014) 16. září 2017 Dark Was the Night (2014) Co nebo kdo se ukrývá v okolních lesích u městečka Maiden Woods a má na svědomí zmizení několika hospodářských/domácích zvířat a lidí? Na to musím co nejrychleji přijít šerif […] Posted in Horory

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,72010 s | počet dotazů: 257 | paměť: 72274 KB. | 02.05.2024 - 01:26:17