Asi žádná jiná hra ve mně v poslední době nevyvolala tolik emocí, jako právě tahle. A to prosím nikoliv nějak emočně vypjatým příběhem, ale svojí mechanikou. Pojďme si to ale odvyprávět pěkně od začátku.
Náš příběh začíná ve chvíli, kdy vám Bobby, dlouholetý kamarád pochybného charakteru, nabídne práci, při níž vám slíbí, že se nic nemůže pokazit. Kolik vězňů by vám asi řeklo podobnou historku?! Jak asi tušíte, šťastný konec tenhle job nemá a vy tak přijdete o práci.
To by možná nebylo až tak zábavné, proto se do hry připlete ještě mafie, které díky Bobbymu dlužíte hodně moc peněz. Dostanete ale na výběr. Buď jí budete dluh splácet, anebo dopadnete jako váš kamarád, kterého velmi zákeřnou a dost překvapivou lstí pomůžete sprovodit ze světa. Mimochodem, hned vám tak hra ukáže, že o překvapení tu nebude nouze.
Tak začíná na první pohled jednoduchý příběh, u kterého nám tvůrci slibují ohromnou svobodu našich rozhodnutí a několik možných konců, které jsou závislé na našem postupu hrou. Dokázali však splnit svoje sliby?
Abych se vrátil k začátku svého psaní. Ihned na počátku vám hra doporučí, abyste si při svém prvním hraní hru co nejvíce užili a tolik nad ní nepřemýšleli. Inu, tak jsem poslechl a jal se zkoumat každý kout a zjišťovat, co vlastně mohu a co ne. Jenže jsem tak trochu zapomněl na všechno ostatní, a tak mě velmi překvapila obrazovka s nápisem, jen mi oznamoval, že moje rodina je nešťastná a hra končí. Cože?!
Tím se dostávám k tomu, co všechno, kromě zkoumání života městečka, musíte vlastně dělat.
Jak jsem už zmínil, dlužíte mafii peníze a ona je po vás chce zpátky. A to každý den a stále víc a víc. K vydělání potřebné částky vám samozřejmě slouží práce, které je dost. Jako první si vyzkoušíte smažení burgrů, přičemž vám docela překvapivě šéf nabídne, že pokud zákazníkům do jídla plivnete, dostanete něco navíc. Už tady máte samozřejmě možnost se rozhodnout a tak trochu se předestírají možnosti, které budete následně ve hře řešit. Kromě klasické práce ale taky dostanete jednorázové úkoly od svých spoluobčanů, kterých je od začátku dostatek a o výběr tu není nouze.
Mít standardní práci je fajn, jenomže je za ní málo peněz. Takže se vám nabízí druhá šance, a to rovnou od člověka, který dohlíží na vaše platby a dokonce neustále hlídá před vaším domem. Ten vám každý den nabízí tzv. špinavou práci, což znamená buď vraždu, anebo doručení tajuplného balíčku. Za tu dostanete mnohem více peněz, čímž máte čas na další aktivity. A že se vám bude hodit každá vteřina, to zjistíte velmi záhy.
Konečně se tedy pobavme o tom, jaké že to emoce jsem pociťoval. Bylo to zoufalství.
Kromě vydělávání peněz totiž máte další 4 povinnosti. Udržovat pořádek v domě, udržet rodinu nehladovou, šťastnou a zdravou. K tomu máte na obrazovce 4 ukazatele, které se velmi rychle ztenčují a je na vás, jak se s tím vypořádáte. Cíl je však jediný. Pokud jen jeden z ukazatelů klesne na nulu, je konec a vy začínáte od poslední uložené pozice (autosave je naštěstí velmi častým jevem). A na to vše máte proklatě málo času. Tahle povinnost mi byla osudnou při prvním hraní, kdy jsem se dočkal ve čtvrt hodině asi 5 náhlých konců kvůli neštěstí rodiny. To mi dodalo do žil tolik adrenalinu, až jsem se rozhodl začít od začátku a úplně jinak.
A já vám nyní řeknu svůj postup, abyste jednoduše pochopili, jak to celé funguje.
První den mého nového života. Pomáhám uklidit, cosi posekám na zahradě a jdu poprvé ven. Oslovuje mě zástupce mafiánů a říká, že chce každý den peníze a nabízí mi i služby pro něj. Hra mě okamžitě ale upozorňuje na další zásadní součást hry, jíž je Karma. Budu-li totiž zabíjet, okrádat a mlátit ostatní, podepíše se to nejen pozitivně v mé peněžence, ale taky dost negativně na rodinném štěstí. A taky na náladě místních obyvatel a počasí. Odbudu si moji první pracovní příležitost v burgrárně, zjistím, jak prodávat nepoužitelné zboží a postupně se seznamuji s tím, co vše musím pro rodinu zajistit, viz výše.
Hned třetí den se rozhodnu využít nájemné vraždy a zjistit, co se vlastně stane. Trochu se mi snížila Karma, ale jinak nic zásadního. Udělám tedy ještě tři špatné skutky a zdánlivě nic. Jen večer se mě snaží okrást zloděj, což nevím, jestli je důsledek mých činů, anebo náhodný děj, který se mi může stát kdykoliv, ale to samozřejmě lze zjistit při opakovaném hraní.
Další den začíná pravé dilema. Syn je nemocný a potřebuje prášky. Jdu je tedy koupit, avšak už mi nezbydou žádné další peníze na jídlo. Moje ukazatele jsou všechny na půlce a já se musím celkem rychle rozhodovat. Buď půjdu plnit úkoly okolo stojících lidí a udělám je šťastnějšími, ale zase budu mít málo peněz na jídlo a málo času pro svoji rodinu. Mohu jít udělat zase nějaký zločin a sníží mi to Karmu, ale budu mít víc času na ženu a dítě a taky mohu pořídit jídlo a další podpůrné prostředky v lékárně, které pomohou okamžitě snížit potřebu hladu, zvýšit štěstí, anebo potřebu lékařské péče.
Ale je tu samozřejmě víc variant, kdy to mohu všechno nakombinovat, což jsem taky udělal. Tedy nasbíral jsem nějaké materiály, prodal je a za utržené peníze nakoupil kvalitní jídlo. Mimochodem, kvalita jídla je taky důležitá, neboť když budete rodině dávat nalezené zbytky jídla zvenku, nebudou mít sice hlad, ale zase se sníží jejich zdraví. Pak jsem v rychlosti splnil pár úkolů pro místní a vyplatil mafiány. A to byla akorát čas na pohádku. Já vám to ještě neřekl? Každý večer byste měli být doma mezi sedmou a osmou, protože vaše dítě vyžaduje, abyste ho uspali. Jinak vám samozřejmě hrozí velmi rázný pokles rodinného štěstí.
Zkrátka a dobře, je tady pořád co dělat a nikdy v jednom dni nestihnete všechno, co byste chtěli. Neustále se musíte snažit a kombinovat svoje činy. Budete denně zabíjet a plnit mafiánské úkoly? Budete bohatí, ale zato taky skončíte často ve vězení, což nepřidá rodinnému štěstí, ani vašemu času, ani náladě obyvatel. Musíte pak tedy vynakládat hodně úsilí k tomu, abyste vše dohnali na lepší úroveň. Jste na všechny hodný a máte běžnou práci? Skvěle, sousedé jsou na vás milí, mají pro vás možná lepší odměny, na druhé straně ale zase nemáte čas, musíte pracovat i v noci, opět klesá štěstí a zase přichází stres s tím, zda zvládnete druhý den všechno stihnout.
Jak už jste asi pochopili, tím nejhorším nepřítelem je pro vás čas a vzhledem k jeho rychlému hernímu toku nesmíte nad věcmi moc přemýšlet. Prostě dělejte, co v tu chvíli považujete za nejlepší řešení a nechte se překvapit tím, co přinesou další minuty. Každé rozhodnutí totiž opravdu ovlivňuje další hraní, přičemž mnohokrát se vám stane, že se to projeví až o pár dnů později jako mně, kdy jsem spolupracoval s mafií tak dlouho, až jsem uklízel krev na záchodech.
Každopádně je tu nějaký RPG systém, který vaši postavu vylepšuje. Za utržené body tak můžete získat méně ubraného štěstí za práci v noci, větší sílu, více zdraví, anebo více peněz za špinavou práci. Není toho mnoho, ale věřte, že některé z těchto vylepšení vám na vaší cestě pomohou více než dost.
Ještě před závěrečným hodnocením vyzdvihnu grafickou část, kdy vám hra asi nejvíce připomene Minecraft. Na internetu jsem zahlédl, že se to mnoha lidem nelíbilo, ale co se mně týká, tak je to naprosto v pohodě a ničím mě to nerušilo. Ba naopak, mně je grafika v podobných hrách úplně jedno, protože tady jde především o příběh a svobodu vašeho konání.
Shrnuto – Můžete rybařit, smažit burgery, mýt auta či plnit úkoly pro známé. Nebo můžete zabíjet a přenášet balíčky tajemného obsahu. Můžete jídlo kupovat, nacházet na ulici, ale můžete ho taky darovat. Můžete pracovat pár hodin nebo celý den, můžete lidem pomáhat, nebo být na ně drzý...zkrátka, můžete téměř cokoliv. Věřte ale, že většina vašich rozhodnutí znamená, že v něčem budete vynikat, jinde ale budete mít dost potíže. Hra vás nikdy nenechá v klidu, a tak budete mát stále co dělat, ať už v dobrém či zlém. Jen je škoda, že díky neustálému časovému presu nemůžete do detailu zkoumat svá rozhodnutí do detailu a mnohdy prostě uděláte v tu danou chvíli nejvýhodnější věc, byť vám to někde ubere část staminy.
V konečném důsledku se jedná o celkem slušné, napínavé a místy i rozčilovací RPG, kde skutečně autoři splnili to, co slíbili. Míra svobody je dostatečně veliká a vzhledem k několika možným koncům svádí k opakovanému hraní, což osobně doporučuji a samotného mě zajímá co se stane, když se pustím od samotného začátku do role nájemného zabijáka, anebo naopak, svatého člověka. Negativy jsou určitě časový pres a místy jednotvárné úkony, kdy strávíte několik desítek minut v kuse děláním dokola těch samých věcí, jen abyste zachránili jeden či dva ukazatele a hra tak náhle neskončila. Míra svobody vašich odpovědí by taky mohla být větší, často se jedná jen o tupé odklikání konverzace a taktéž by bylo fajn, kdyby se například vraždy musely odehrávat na osamoceném místě, neboť v aktuální podobě je to tak, že je to úplně jedno. Okolí nijak nereaguje, samozřejmě až na šerifa, pokud vás vidí.
Za svoji aktuální cenu si ale zaslouží pár procent navíc a rozhodně moje doporučení. Žádný takový titul aktuálně v nabídce není.
Hodnocení – 85%
- Vývojář - Broken Bear Games
- Vydavatel – No More Robots
Foto: Broken Bear Games & No More Robots
Nejnovější komentáře