Tron je americký film z roku 1982 od Walt Disney Pictures, který zásadně ovlivnil vizuální efekty ve filmu. Díky použití superpočítače Cray-1 představoval první film s rozsáhlými počítačově animovanými pasážemi. Většina děje se odehrává v digitálním světě, kde jsou postavy a prostředí generováno počítačem.
Historie a technické inovace
Tron byl natočen v roce 1982 ve studiích Disney pod režijním vedením Stevena Lisbergera. Hlavní role ztvárnili Jeff Bridges, Bruce Boxleitner a David Warner. Film znamenal průlom v používání počítačové grafiky ve filmu, kdy počítačem animované scény tvořily podstatnou část vyprávění. Tento krok posunul hranice vizuálních efektů a otevřel cestu dalším filmům využívajícím digitální technologie.
Obsah a dějové linie
Hlavní postava, Kevin Flynn (Jeff Bridges), je talentovaný softwarový inženýr, který pracuje pro společnost ENCOM. Po ukradení jeho herního kódu kolegou Dillingerm (David Warner) se Flynn snaží získat důkazy o jeho zločinu. Při pokusu proniknout do systému je digitalizován do digitálního světa, kde se setkává s programy i s hlavními protivníky, například s MCP – umělou inteligencí ovládající systém.
Ve světě uvnitř počítače Flynn potkává program Tron, který má za úkol hlídat systém. Spolu s ním plánuje sesadit MCP a obnovit pořádek. Cestou se setkávají s různými programy, které buď podporují jejich cíle, nebo jsou nuceny bojovat o přežití v gladiátorských duelech. Klíčové je jejich odhodlání změnit digitální svět a vrátit se zpět do reálného světa.
Význam a dopad filmu
Tron je považován za průkopnický film v oblasti počítačové grafiky a filmového průmyslu. Jeho inovativní vizuální efekty inspirovaly další generace filmařů a techniků. Film také ukazuje potenciál digitálních technologií v umění a zábavě, čímž ovlivnil nejen filmovou tvorbu, ale i vývoj počítačové animace a vizuálních efektů.
Vznik filmu Tron: od nápadu k legendě
Příběh vzniku filmu Tron začíná v roce 1976, kdy Steven Lisberger poprvé spatřil videohry a počítačovou grafiku. Inspirace pohádkou Alenka v říši divů a technikami počítačové animace vedly ke vzniku ikonického filmu. Projekt prošel mnoha etapami financování a vývoje, než se stal legendou sci-fi žánru.
Začátky a inspirace
Inspirace pro Tron se objevila v roce 1976, když Steven Lisberger, animátor s vlastním studiem, poprvé viděl ukázkový film od firmy MAGI a videohru Pong. Fascinace videohry a počítačovou grafikou ho vedla k myšlence natočit film, který by tyto technologie spojil na plátně. Koncept byl také inspirován pohádkou Alenka v říši divů.
Lisberger již vytvořil ranou verzi postavy Trona v 30sekundové animaci, kterou propagoval na rádiových stanicích. Postava zářila žlutě, ale později byla změněna na modrou. Tron původně vypadal jako vousatý cylonský setník s explodujícími disky, což odráželo tehdejší disco a neonové trendy.
Vývoj a financování projektu
V sedmdesátých letech Lisberger a jeho partner Donald Kushner založili studio a začali pracovat na konceptu Tron, financovaném z předběžných zisků z animovaného speciálu Animalympics. Projekt přitáhl pozornost vědce Alana Kaye, který přesvědčil Lisbergera, aby místo ruční animace použil počítačovou grafiku.
Scénář napsala Bonnie MacBird s přispěním Lisbergera, přičemž hlavní postavu Flynna zamýšlela jako komediální roli pro Robina Williamse. Film byl původně koncipován jako kombinace animace a hraných sekvencí, financovaný od několika společností, včetně Warner Bros. a Disney.
Výzvy a konečné kroky
Projekt se potýkal s odmítáním ze strany velkých studií, ale nakonec získal podporu od Walt Disney Productions, která se rozhodla financovat zkušební verze filmu. I přes počáteční nedůvěru se studio nakonec rozhodlo pro spolupráci, přičemž na animaci byly najaty externí firmy, například Wang Film Productions, a film byl postupně dokončen.
Technologický průlom ve filmu Tron
Film Tron představuje průkopnické využití počítačové grafiky a speciálních efektů. Vznikl s inovativními technikami a spoluprací předních designérů a studií. Tento milník v kinematografii změnil přístup k vizuálnímu zpracování filmů.
Výroba a vizuální efekty
V roce 1981 se Disney rozhodl natočit Tron kompletně na 65mm Super Panavision, přičemž některé scény byly natočeny ve VistaVision či anamorfních 35mm a Super 35. Tento přístup umožnil vytvořit výrazně detailní a futuristický vzhled filmu. Tři významní designéři, včetně francouzského komiksového kreslíře Jean Girauda (Mœbius), se podíleli na návrhu scénografie a postav. Syd Mead navrhl většinu vozidel, zatímco Peter Lloyd se věnoval prostředí a kulisám.
Počítačová animace a její výzvy
Tron byl jedním z prvních filmů, který rozsáhle využíval počítačovou animaci, ačkoliv šlo pouze o 15-20 minut z celkového času filmu. K tvorbě animačních sekvencí Disney spolupracoval s několika předními firmami, jako jsou MAGI či Digital Effects. Technologie té doby umožnila vytvářet složité digitální efekty pomocí malých počítačů s omezenou pamětí, což výrazně ztěžovalo výrobu a vyžadovalo složitý postup „backlit animation“ a kombinování různých technik.
Postprodukce a zvukové efekty
Většina vizuálních efektů byla vytvořena tradičními technikami, například „backlit animation“, kdy scény z počítačového světa byly natáčeny na černém pozadí a následně přeneseny na speciální filmové negativy. Zvukový design měl na starosti Frank Serafine, který všechny efekty vytvářel pomocí syntezátorů. Film obsahoval také ukryté easter eggy, například postavičku Pac-Mana nebo obrys Mickey Mouse.
Reálné scény a figurky
Scény s laboratořemi a technologiemi byly natočeny v Národní laboratoři Lawrence Livermore. Barevné schéma filmu se měnilo během produkce – původně měly být „dobré“ programy žluté a „zlé“ modré, avšak nakonec se zvolilo modré pro dobro a červené pro zlo. Film byl také bohatý na odkazy na populární arkádové hry a obsahoval velikonoční vajíčka, například odkazy na Pac-Mana či Space Invaders.
Uvedení filmu bylo urychleno kvůli konkurenčním titulům a film se stal významným milníkem ve vývoji počítačové grafiky ve filmu, přestože využíval omezené technologie té doby.
Zdroje
1.
Wikipedia (anglická verze):
https://en.wikipedia.org/wiki/Tron_(film)
Hlavní článek o filmu Tron (1982) – obsahuje podrobnosti o výrobě, hereckém obsazení, použitých technologiích, animaci a historickém významu filmu.
2.
Wikipedia (česká verze):
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tron
Základní shrnutí filmu Tron, děje, obsazení a významu filmu v českém jazyce.
3.
The Making of Tron – Production Notes (Disney Archives)
https://d23.com/
Oficiální archivní zdroj studia Walt Disney, obsahuje informace o natáčení, použitých kamerových formátech a výrobním týmu.
4.
MAGI Synthavision – Historical Computer Graphics Archive
http://accad.osu.edu/~waynec/history/lesson10.html
Podrobnosti o technologii počítačové animace použité ve filmu Tron, konkrétně od společnosti MAGI.
5.
The Art of Tron – Interviews with Moebius and Syd Mead (Starlog Magazine, 1982)
Rozhovory s návrháři vizuálního stylu filmu (Jean Giraud – Moebius, Syd Mead) o jejich přístupu k designu světa Tronu.
6.
Digital Effects Inc. Retrospective (CGSociety)
https://www.cgsociety.org/
Popis technologií a metod použitých ve filmech s ranou CGI animací, včetně Tronu.
7.
Serafine, Frank. “Designing the Sound of Tron.” Cinefex Magazine, Issue 10 (1982).
Rozhovor o zvukovém designu filmu a použití syntezátorů v tvorbě efektů.
8.
Alan Kay – Reflections on Early Digital Cinema (Stanford University Lecture, 2004)
Vzpomínky na spolupráci se Stevenem Lisbergerem a vliv raných počítačových technologií na vznik filmu.
9.
Bonnie MacBird – Tron: The Original Screenplay and Development Notes (MacBird Productions, 2010)
Původní scénář a poznámky ke konceptu filmu, včetně původních návrhů postav a vlivu videohry Pong.
10.
Computer Graphics World – “Tron’s Legacy of Innovation” (August 2002 issue)
Analytický článek shrnující technologické inovace a historický dopad filmu na vývoj CGI.
Části seriálu: Tron
- Film Tron (1982): Průlom v počítačové grafice
- Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
- Tron: Legacy: krásný, hlučný a prázdný svět Trona