Barry Allen se vrací v čase a mění realitu ve špagety ve filmu The Flash, který tento víkend začíná v Praze a kinech po celém světě. Únava z multivesmíru je sice opravdová a tenhle snímek šlape na paty podobně laděnému Spider-Manovi: Across the Spider-Verse, ale Flash je i tak skvěle vypadající (zejména v IMAXu), dobře zpracované a do značné míry uspokojivé komiksové dobrodružství na většině front.
Flash je dokonce nečekaně hluboký a dokonce duchovní, zabývá se tématy ztráty a smutku a smíření se s osudem. Ve světě, kde komiksoví superhrdinové mohou cestovat časem a multivesmíry, však neví, jak vyřešit všechny otázky, které nastoluje, a není zdaleka tak uspokojivý jako nejnovější film Spider-Verse... a vlastně argumentuje opačným morálním hlediskem.
Podivná rozhodnutí jsou opakujícím se tématem ve filmu Flash, který začíná scénou s napůl doktorovými novorozenci, kteří se řítí k zemi, když se mrakodrap, v němž se nacházeli, hroutí. Barry Allen (Erza Miller) je všechny v superzpomaleném pohybu zachrání, než dopadnou na zem, samozřejmě... pokud ovšem cestou stihne trefit do automatu na nápoje ve vzduchu.
Ale zatímco černá komedie by si s takovou scénou možná poradila, v tomto velkorozpočtovém blockbusteru působí nezodpovědně, když jsou tito kojenci ohrožováni střepy skla, ocelovými nosníky a letlampami, a dokonce nacpáni do mikrovlnné trouby. Nikdy to není znepokojivé - všechna nemluvňata jsou kreslené CGI kreace a o jejich osudu není nikdy pochyb - ale připadá mi nesprávné z těchto záběrů vyvozovat jakoukoli zábavnou hodnotu.
Když Barry nezachraňuje situaci po boku Batmana (Ben Affleck) a Wonder Woman (Gal Gadot), pracuje na osvobození svého otce Henryho (Ron Livingston) z vězení; táta byl před patnácti lety neprávem odsouzen za vraždu své ženy a Barryho matky. Přes veškerou fanouškovskou službu, kterou Flash dělá tím, že přivádí zpět herce z předchozích DC adaptací, je poněkud zarážející vidět Billyho Crudupa, který hrál Henryho Allena v Lize spravedlnosti, přeobsazeného do této menší role.
Barry, frustrovaný z posledního neúspěchu v otcově případu a stále se vyrovnávající se ztrátou matky, se vydá na běh - a běží tak rychle, že zjistí, že dokáže vrátit čas. „Naše jizvy nás dělají tím, kým jsme,“ řekne mu Affleckův Bruce Wayne a varuje ho, aby si nezahrával s časem a prostorem. Jenže zahrávání si s časem a prostorem je přesně to, co Barry dělá.
Výsledkem je, že se Barry ocitne v jiné dimenzi, která zahrnuje mladšího Barryho (rovněž ho hraje Miller), staršího Bruce Waynea (Michael Keaton, který se vrací do své ikonické role z filmů Tima Burtona), a dokonce i Supermanovu sestřenici Supergirl (Sasha Calle). Ale nejhorší ze všeho je: Eric Stoltz nebyl nikdy přeobsazen do Návratu do budoucnosti v tomto vesmíru. A generál Zod z Muže z oceli (Michael Shannon) se chystá vyhodit tento svět do povětří, aniž by ho Superman mohl zastavit.
Keatonův Batman není hrané cameo, ale druhá hlavní role Flashe po Millerově Barriesovi. A když pomineme nostalgii, je skvělý v roli sešlého veterána, který po vyčištění ulic Gothamu nenašel příliš útěchy, ale objeví svůj oheň, který znovu zažehne šance vrátit se do akce. Ať už se ve Flashovi objevují jakékoliv jiné chyby, šanci vidět Keatona, jak se ještě jednou s něhou a citem zhostí této role, nelze odolat.
Většina těchto chyb vyvstane na povrch během vrcholné konfrontace se Zodem, kdy film spojuje téma přijetí. Ale jak se Barry vyrovnává se ztrátou matky, začíná přijímat i věci, které by možná opravdu přijímat neměl.
The Flash není ve svém multivesmírném dění tak lehkovážný jako Doctor Strange a Multivesmír šílenství a bere své nadpozemské dění vážně. Vyvrcholení filmu je však na komiksový film nezvykle temné a je předurčeno k tomu, že spoustu fanoušků zaškrtí, i když je zajímavější než obvyklé věci.
Příběh sice pravděpodobně rozdělí diváky, zvláště když přichází po filmu Across the Spider-Verse, ale Flash je režisérem Andym Muschiettim dobře poskládaný a stejně jako Shazam: Vztek bohů vypadá skvěle. Na rozdíl od mnoha blockbusterů z poslední doby se z velké části odehrává za denního světla v reálných lokacích a vizuální přehlednost se cení.
Flash je dostatečně dobrý superhrdinský film a po sestřihu Ligy spravedlnosti Zacka Snydera jeden z lepších filmů DCEU. Keatonova přítomnost z něj ale dělá něco, co byste si opravdu neměli nechat ujít.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře