Halas, Pancíř a Nic víc

Nic vícNic víc
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Dnešní pří­spě­vek nebu­de kla­sic­kou recen­zí, pro­to­že to, co chci recen­zo­vat taky není kla­sic­ký film. Respektive není to kla­sic­ké audi­o­vi­zu­ál­ní dílo, kte­ré si pod pojmem film na prv­ní dobrou před­sta­ví­te. Ale pro­to­že si mys­lím, že má smy­sl čte­ná­řům toho­to webu před­sta­vo­vat i méně zná­má zákou­tí tuzem­ské kine­ma­to­gra­fie, tak i přes to, že se jed­ná již o star­ší sní­mek, poku­sím se níže uvést krát­ké zamyš­le­ní nad jeho obsa­hem i for­mou.

Vít Pancíř je čes­ký ani­má­tor, reži­sér a audi­o­vi­zu­ál­ní tvůr­ce. Kromě ani­ma­ce jeho tvor­bu defi­nu­je zejmé­na vel­ké množ­ství krát­kých expe­ri­men­tál­ní fil­mů, kte­ré spo­ju­je kom­bi­na­ce růz­ných tech­nik, ani­ma­ce a reál­ných zábě­rů a občas i hud­ba sku­pi­ny Psí vojá­ci (pro tuto kape­lu taky rea­li­zo­val něko­lik video­kli­pů). Jeho celo­ve­čer­ním debu­tem bylo v roce 2008 komor­ní expe­ri­men­tál­ní dra­ma Sestra, nato­če­né pod­le romá­nu Jáchyma Topola a dopl­ně­né opět o hud­bu Psích vojá­ků. Snímek, kte­ré­mu se chci dnes věno­vat, je pak jeho návra­tem k celo­ve­čer­ní­mu for­má­tu po dlou­hých čtr­nác­ti letech. Film Nic víc (2022) vzni­kl k 120. výro­čí naro­ze­ní bás­ní­ka Františka Halase, jehož stej­no­jmen­ná báseň byla pro sní­mek lite­rár­ní před­lo­hou.

A při jeho stu­diu může­me vyjít již z auto­ro­vy star­ší celo­ve­čer­ní prá­ce. Již Sestra totiž dost dob­ře uka­zu­je, jak Pancíř pra­cu­je s lite­rár­ní před­lo­hou. Původní romá­no­vou před­lo­hu nepře­vá­dí do audi­o­vi­zu­ál­ní­ho jazy­ka doslov­ně – nao­pak se jím pou­ze inspi­ru­je a ve své vari­an­tě posou­vá jeho význam do dal­ší rovi­ny. A neji­nak je tomu i u Nic víc. Na prv­ní pohled by se ten­to sní­mek dal ozna­čit jako: fil­mo­vá adap­ta­ce bás­ně. Už tato jed­no­du­chá „defi­ni­ce“ o třech slo­vech nazna­ču­je, že se urči­tě nebu­de jed­nat o kla­sic­ký dějo­vý film, kte­rý má něja­ké­ho hlav­ní­ho pro­ta­go­nis­tu, tříak­to­vou struk­tu­ru a šťast­ný konec. Toto dílo bych se ani neod­va­žo­val nazý­vat slo­vem fil­mo­vá esej, pro­to­že u ese­je lze oče­ká­vat, že autor bude něco zkou­mat a dobe­re se něja­ké­ho výsled­ku, či mini­mál­ně nastí­ní něja­ké řeše­ní, něja­kou tezi. To Pancíř úpl­ně nedě­lá. Nejpřesnějším výra­zem je, tak dle mého názo­ru, fil­mo­vá báseň. A to zejmé­na pro­to, že stej­ně jako báseň má rýmy, tedy něko­lik shod­ných pís­men, kte­ré se opa­ku­jí na kon­ci ver­šů, tak i Pancíř ve fil­mu něko­li­krát opa­ku­je urči­té (vizu­ál­ní) moti­vy. Drží se zejmé­na roz­pa­da­jí­cích se domů, jako opa­ku­jí­cí se motiv může­me, mys­lím, ozna­čit i pohyb­li­vou kame­ru. Ovšem, s jakým zámě­rem? Jestliže jsem napsal, že film je adap­ta­cí bás­ně, musím toto své tvr­ze­ní rych­le opra­vit. Tento film totiž (stej­ně jako výše zmí­ně­ná Sestra) báseň nea­dap­tu­je, ale spí­še rein­ter­pre­tu­je. Pancíř se nesna­ží Halasovy ver­še ilu­stro­vat na prv­ní pohled cha­o­tic­kou stři­ho­vou sklad­bou. On z nich, pokud jsem jeho dílo „dešif­ro­val“ správ­ně, vychá­zí, inspi­ru­je se nimi a pře­tvá­ří je ve své vlast­ní oso­bi­té dílo. A o čem to tedy je? Myslím, že hlav­ním téma­tem je ces­ta času. Ta je ilu­stro­vá­na jak roz­pa­da­jí­cí­mi se domy, kte­ré jak už jsem zmí­nil jsou čas­tým téma­tem obra­zo­vé čás­ti fil­mu, tak kame­rou, kte­rá je mnoh­dy v pohy­bu. Buď někam jede, jde, letí ane­bo se otá­čí, naklá­ní apod. O ply­nu­tí času, dle mého názo­ru píše i Halas a lze se tak domní­vat, že film si toto téma vzal jako odra­zo­vý můs­tek. Doložit to může i pou­ži­tí zábě­rů ze star­ších fil­mů, ať už z Pancířovy krát­ko­me­tráž­ní a kli­po­vé tvor­by, tak z děl jiných auto­rů. Tuto moji inter­pre­ta­ci také mys­lím pod­po­ru­je fakt, že se ve fil­mu setká­vá­me i s lid­ský­mi bytost­mi, v růz­ných fázích živo­ta. Ovšem, v před­cho­zích větách jsou důle­ži­tá ta slo­víč­ka „moji inter­pre­ta­ci“. Jako kaž­dá správ­ná báseň i Nic víc není jed­no­znač­né a jed­no­du­ché na pocho­pe­ní. Je to jeden z těch fil­mů, kte­ré se vypla­tí vidět více­krát, pro­to­že na prv­ní dobrou nikdy nejste schop­ni odha­lit všech­ny aso­ci­a­ce a sou­vis­los­ti, kte­ré vám dílo nabí­zí. Pravda, někte­ré aso­ci­a­ce obje­ví­te snad­no – zejmé­na ty, kte­ré jsou stři­že­ny rych­le za sebou. Jako pří­klad mohu uvést sérii zábě­rů na popel­ni­ce, kte­rá kon­čí zábě­rem na baby­box – inter­pre­ta­ce je zde jas­ná – autor nám nazna­ču­je, že baby­box je svým způ­so­bem také popel­ni­ce, do kte­ré odklá­dá­me nepo­třeb­né věci – odpad. Proč se ale v baby­bo­xu násled­ně obje­ví dospě­lý muž se sva­tozá­ří už je jed­nou z těch věcí, pro kte­ré je nut­né vidět film více­krát a snad si u něj i dělat poznám­ky, abys­te moh­li roz­klí­čo­vat význam a mož­né inspi­rač­ní zdro­je z Halasova tex­tu.

Jak jsem říkal a jak je asi patr­no z tex­tu výše – Nic víc není jed­no­du­chým fil­mem. Není ani jed­no­du­ché se k němu dostat, pro­to­že jej nelze dohle­dat na žád­ném VOD por­tá­lu a musí­te jej tak vyčí­hat na pří­le­ži­tost­ných pro­jek­cích v kině (já jsem jej obje­vil v pro­gra­mu kina Ponrepo, kte­ré ješ­tě během pod­zi­mu uve­de dvě pásma krát­kých Pancířových fil­mů). Myslím ale, že z tex­tu naho­ře je patr­né, že se jed­ná o výji­meč­ný sní­mek, kte­rý ve vás vzbu­dí nejen zvě­da­vost, ale i tou­hu mu poro­zu­mět, což z něj činí v rám­ci čes­ké­ho fil­mo­vé­ho ryb­níč­ku vel­mi pozo­ru­hod­ný kou­sek. Pokud tedy bude­te mít pří­le­ži­tost jej někde vidět, urči­tě ji nepro­pás­ně­te!

Autor: Jiří Kejkula
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátku
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře