Já, Willy Wonka, jsem se rozhodl, že pěti dětem umožním návštěvu své čokoládovny. Těchto pět šťastných provedu osobně celou továrnou a ukáži jim všechna tajemství a kouzla výroby. Nechal jsem vytisknout na zlatý papír pět Zlatých kupónů a těchto pět Zlatých kupónů jsem ukryl pod pět docela obyčejných obalů pěti docela obyčejných čokolád. Pět šťastných nálezců těchto pěti Zlatých kupónů bude jedinými smrtelníky, jimž bude dovoleno navštívit moji továrnu a prohlédnout si, jak to nyní uvnitř vypadá!
Karlík Bucket je chlapcem z chudé rodiny. Nikdy nedostával k narozeninám příliš dárků a stejně jako otec se vyrovnal s faktem žití ve stínu čokoládového impéria a bohatých rodin jeho obklopujících. Nedaleká továrna na čokoládu a laskominy je jakýmsi robotickým monstrem, do něhož již přes 15 let nikdo nevešel a také z něj nikdo nevyšel. Na běžících pásech pouze vyjíždějí bedny s lízátky, čokoládovou zmrzlinou, čokoládou, tyčinkami, bonbóny, maršmeláky a kdo ví čeho ještě. Dítěti pozorující armádu lízátek v podobě dudlíků se jen zbíhají sliny, dospělý přemýšlí má-li se nechat do měsíce objednat k zubaři a důchodci jsou v pokušení zkusit, jestli jsou reklamní spoty o pevnosti zubních protéz pravdivé.
A celé toto přeslazené impérium je majetkem Willyho Wonky, jehož vzhled si již nikdo nepamatuje, protože svou rodinu opustil a zabydlel se na dlouhá léta v továrně. Bez hranic vyráběl nové a nové sladkosti dětem, které již neznal a kterých se dnes prakticky bojí či spíše štítí. Avšak i jemu tikají léta, a tak se rozhodne uspořádat soutěž, jejímž úkolem je nalézt dědice Wonkova impéria. Natiskne pět výherních kuponů na prohlídku továrny na čokoládu a ty vloží do pěti čokolád. Ten, kdo bude držet zlatý kupon při vstupu do továrny, je členem soutěže.
Vraťme se ovšem k malému chudému Karlíkovi. Ten dostává kvůli finanční situaci své rodiny čokolády, i přes lásku k ní v podobě továrny za humny, asi tak jednou do roka a to jen malý bonbón k narozeninám. Ovšem toho dne má konečně peníze a koupí si celou čokoládu Willyho Wonky. Byla jednou z posledních v regálech malého obchodu, protože šli čokolády díky možnosti vyhrát na odbyt jako první. Bucket junior je ovšem šťastlivec. Hned v obchodě se na něj navalí několik zákazníků, kteří mu nabízejí celé jmění za kousek třpytící se hmoty. Bucket ví ale své - osud mu nahrál za všechna minulá léta do ruky eso, jenž nesmí pustit, jinak prohraje. Své jediné šance se chopí a vydává se do továrny na čokoládu bájného Willyho Wonky.
Pokud jste milovníky čokolády jako já (a věřte mi, že já jsem v tom doslova strašný prasák a některým slečnám nepochopitelně stále hubený), budete mít sakra velký problém překousnout pohled na nový nádherně kýči přeplácaný Burtonův výtvor. S dvojicí Burton - Depp se setkáváme již poněkolikáté a ještě se s nimi několikrát sejdeme. V listopadu se setkáme totiž s dalším snímkem, tentokrát ovšem pro Burtona i Deppa netradičním. Jedná se totiž o Mrtvou nevěstu Tima Burtona, což je film animovaný . S podivínskou ztřeštěností režiséra se potýká film již nějakou dobu, a tak si krátce shrňme jeho filmografii. Roku 1988 jsme se mohli setkat s Beetlejuice, jež už tehdy nesl stylizační prvky a rukopis Burtonovi vrozené. Roku 1989 natočil opět s Michaelem Keatonem (záporná postava v Beetlejuicu, kdyby jste ho pod tou vrstvou líčidel nepoznali) první (a do dnes - vlastně před nedávnem - snad poslední dobře natočený) díl Batmana. K Batmanovi se sice vrátil o tři roky později, ovšem bohužel odstartoval Schumacherovskou dobu „Zabijte legendu netopýra“, čímž zničil veškerá jeho pokračování (je dosti sporné, jestli on nebo až Schumacher). Mezi dvěma díly Batmana si dal ovšem práci na zvláštním, mírně fantasmagorickém, snímku Střihoruký Edward. Zde se poprvé setkal na jednom place s Johnny Deppem. Snímek byl divácky přijat a líbil se i dětem, kterým depresivní myšlenky naháněl až v pozdějším věku (což platí i pohádce jako je třeba Alenka v říši divů od Disneye, že ano, mami?). Již tehdy pod vrstvou líčidel Deppa mnoho lidí nepoznalo.
Po druhém dílu Batmana se Burton vrhl opět na spolupráci s Deppem a natočil biografický snímek o režiséru Edu Woodovi. Ed Wood je jednou z legendárních postav Hollywoodu známý tím, že točil nízkorozpočtová „béčka“ za krátkou dobu. Ed Wood byl plodným režisérem, který se i přes minimální rozpočet snažil na scéně vytvořit dobrou atmosféru pro herce. Film, ač je černobílý stejně jako Schindlerův seznam, nemá se Spielbergem pranic společné. Ed Wood je film oceněný dvěma Oscary s prvky nadsázkového humoru. Je filmem o nejhorším a zároveň režijním bohem Hollywoodu.
Po Edu Woodovi natočil znovu film bez Deppa - sci-fi komedii Mars útočí! Kdo neviděl, nepochopí. Ospalou dírou si ovšem Johnny Depp získal mnoho fanynek. Burton ho obsadil do role geniálního detektiva pátrajícím po vrahovi utínajícím obětem hlavy. Burton nás opět zavedl do světa ověnčeném magií, studiovou kýčovitostí podobné Terry Gilliamovi a opět k mistrovsky zvládnutým rolím herců jako již zmiňovaný Depp, Christina Ricci nebo mistr vedlejších rolí Christopher Walken.
Remake Planety opic byl ovšem špatným krokem. Film se mi nelíbil a nehodlám Vás jím s prominutím provázet. Podívejte se na starou verzi série filmů, ať vidíte dobré sci-fi a na novou verzi úplně zapomeňte. Hlavní role nové verze Mark Wahlberg ovšem podle prvních preview zazáří v zářijovém hitu Johna Singletona - Čtyři bratři. Velká ryba roku 2003 se stala ale opravdovou klasou. Ewan McGregor v hlavní roli exceloval a Velká ryba byl - se přiznám - jedním z mála snímků, u nichž jsem téměř uronil slzu. Atmosférický nabitý, dějově zvláštně pojatý příběh vypravěče, který na cestě za dobrodružstvím potkával obry, vlkodlaky či siamská dvojčata.
Nyní se podíváme krátce na Roalda Dahla, autora knižní předlohy filmu. Škoda, že se autor tohoto filmu nedožil. Jeho popisy v knize z roku 1964 byly do slova a do písmene předělány na filmová studia (ale se Sin City nemá nic společného:-). Podívejme se na popis hlavní síně, do které je zavedena pětice výherců : Hleděli do kouzelného údolí. Po obou jeho úbočích se táhly zelené louky a po jeho dně se valila mohutná hnědá řeka. Navíc byl uprostřed řeky ohromný vodopád - strmá skála, přes kterou se voda lámala a přepadala v jednolitém proudu, aby se pak dole roztříštila v kypícím, kolotavém víru bublin a pěny. Podél říčních břehů rostly malebné stromy a keře smuteční vrby a olše a vysoké chundele rododenrónů s růžovými, červenými a bledě fialovými květy. Na loukách kvetly tisíce blatouchů. A všechno v tom kouzelném údolí je k jídlu - vyrobené z různých cukrovinek. Porovnejte si tento popis s místností na obrázcích z filmu (či v kině ve filmu samotném). Myslím, že myšlenky Roalda Dahla byly uskutečněny vskutku ve vší úctě. Nutno připomenout, že profil Dahla je na světových databázích vyhledávanějším spisovatelem než sama J.K.Rowlingová (Harry Potter), a to o několik set tisíc návštěv. Je tedy celkem jasné, o jak velikého autora dětských pohádek se jedná.
Konečně se dostáváme k ostatnímu štábu filmu. Johnny Deppa Vám snad jistě nemusím představovat. Tento herec různých tváří Vám zahraje prostě cokoli kdekoli. Oblečením podobné detektivy, avšak odlišné charaktery ve Z Pekla a Ospalé díře, dokáže zahrát snad jenom on. Nebýt Jacka Sparrowa v Pirátech z Karibiku, kterou si kostýmem a vystupováním vymyslel sám, nemá film takový úspěch. Nedávno exceloval v oscarovém snímku o J.M.Barriem - autorovi Petera Pana - Hledání země Nezemě. Co si ovšem budeme povídat, po Střihorukém Edwardu je Willy Wonka zatím snad nejbizardnější postavou v Deppově filmografii. A snad se mi to nechce říkat, protože se nerad opakuji, ale Depp to zvládl na jedničku - jako vždy. Nyní natáčí s Jerry Bruckheimerem pokračování Pirátů z Karibiku.
Karlíka Bucketa si zahrál Freddie Highmore, který se již s Deppem setkal ve Hledání země Nezemě. Zde hrál syna Kate Winslet, díky kterému J.M.Barrie a jeho sourozencům napsal Petera Pana. Freddie Highmore je dětskou hvězdou s talentem, ovšem nemá příliš „American smile“ - podle mého. Nikdo neví, co se v dospělosti z téhle dětské hvězdičky vyklube. „Budeme tě sledovat, mladý Highmore...“
Pro ostatní dětské herce byl film většinou první zkušeností. Naštěstí ale předvedli dobrý výkon a Burtonovi krátké skeče tlumočili s opravdovou noblesou.
Scény filmy nebudu komentovat, dokonalost sama. Nevím, jak se jim podařilo vytvořit příjemný kýč, ale povedlo se. Ale asi na hodně dlouho opustím sladké. Lidé postihnutí cukrovkou - na tenhle film nechoďte - zabije Vás to!
Za jmenování stojí ještě kamera Philippe Rousselota, který má na svém objektivu nálepku Constantinea, Planety Opic, Velké ryby, Lid vs. Larry Flynt (režie Forman), Mary Reilly a spousty dalších filmů sahající až do 80.let. Jeho kamera je velice decentní a přitom efektní. Dalšího budu jmenovat Dannyho Elfmana - dvorního skladatele Tima Burtona. Elfman je šílenec k pohledání a přísahal bych, že - ač má na kontě Chicago, Spider-many, Muže v černém a všechny Burtonovi filmy - takhle se ještě nevyblbl. Je to vidět již na traileru, který je hudbou tak úžasně „ujetej“, že jsem si ho po vypuštění do éteru přehrával dobré tři hodiny.
Mimochodem - všimněte si ve filmu Christophera Lee:-)
Karlík a továrna na čokoládu je prozatím Burtonovým posledním kouskem do sbírky. Možná se ptáte, zda-li není po tolika zkušenostech s Burton - Depp jejich další snímek nezajímavý. ROZHODNĚ NE! Od Umpa-Lumpů přes Miky Telekuka a Veruku Saltini po dědečka Pepu je film maximální zábavou navíc jištěnou třešní v podobě Johnnyho Deppa, jehož Jacka Sparrowa z Pirátů z Karibiku by jste těžko mohli hledat ve Willy Wonkovi. Bohužel u nás v kinech film předabovali, tudíž si raději počkejte na DVD. Johnny Depp je v originále nepřekonatelný (potvrzuji).
Photo © Warner Bros.
Nejnovější komentáře