Don Corleone a osudy jeho rodiny v knižní podobě. Mafiánská klasika od Maria Puza, kterou byste měli znát.
Kniha pojednává o mafiánském klanu Corleonových, kteří, ač původem ze Sicílie, zapustili hluboké kořeny v New Yorku. Hlavou rodiny je starší a zkušený mafián Vittorio (Vito) Corleone, přezdívaný padrino, neboli kmotr, a uctivě oslovovaný Don Corleone. Svého času začínal od nuly jako chudý přistěhovalec a ke všemu se propracoval vlastním úsilím či s pomocí několika podobně smýšlejících a konajících přátel. Slíbil si, že jeho rodina nikdy nebude pociťovat materiální nedostatek, a to se mu daří plnit.
Mezi jinými rodinami (famigliemi) se těší pověsti rozvážného a moudrého člověka, spolehlivého obchodního partnera a nebezpečného protivníka. Celá struktura italského newyorkského podsvětí stojí na principu rovnováhy sil. Avšak časy se mění a na scéně se postupně objevují noví, mladí a ctižádostiví „podnikatelé“, jež neuznávají nepsaná pravidla staré gardy.
Donu je nabídnuta spolupráce v novém, rapidně se rozvíjejícím, odvětví obchodu s drogami. Jenomže ten má pevné zásady, drogy jsou špína a smrt. Jeho finanční toky proudí z herního průmyslu, o takové novoty nestojí. Horké hlavy se rozhodnou odstranit těžkopádného Dona, avšak starý pán má tuhý kořínek a drze provedený atentát přežije. Je ovšem těžce zraněn, a není schopen nadále řídit rodinný podnik.
Jeho starší syn Santino se ukáže jako zbrklý a neopatrný hazardér, prostřední Fredy je zase nerozhodný a poněkud zbabělý, a tak padne tíha vedení klanu na ramena nejmladšího syna Michaela. Ironií osudu od začátku nechtěl mít s rodinným podnikem nic společného. Jako jediný svého času narukoval do armády, což jeho rodina nedokázala pochopit, vrátil se jako vážený veterán a ctihodný občan, jenž se rozhodl vzít si za ženu Američanku, a nikoli Italku, jak je v rodině tradicí. Mladý a moderně smýšlející muž se vlivem situace začne měnit, aby nakonec zjistil, že se stává tím, kým nikdy nechtěl být.
Kniha je zajímavá především velmi realistickým znázorněním prostředí italské mafie. Žádné tajnosti, schovávání se v temných rozích, zvednuté límce plášťů a do čela naražené klobouky. Jsou to obyčejní lidé, kteří žijí jiným způsobem než většina z nás. Nevnímáte, že jde o zločince, ale naopak chápete jejich motivaci, dokonce s mnoha postavami sympatizujete. Mrzí vás, když se někdo odebere na věčnost. Vzápětí si ale kladete otázku, proč vlastně? Kolik cizích osudů má na svědomí taková osoba? Proč ji litovat? Protože díky autorovi jí můžete nahlédnout do nitra. Odpustit možná ne, ale pochopit důvody konání - často ano.
Kmotr Maria Puza zaslouženě patří mezi klasiku, která se stala pojmem. Musíte uznat, že ovlivnila všeobecné vnímání mafie. Ať už na nás mluví jako inspirace některých filmů, knih či třeba her. Výrazy jako Don, cosa nostra, famiglia, consigliere, padrino aj. zná většina z nás a troufám si tvrdit, že se o to významně zasloužil právě Kmotr.
Puzo se na úspěch svého díla snažil navázat dalšími romány z mafiánského prostředí - Sicilián, Omerta, Poslední kmotr, nicméně to se mu nepodařilo.
Knihu jednoznačně doporučuji a jen doufám, že i vás, čtenáře, zaujme stejně jako mne.
Mario Puzo (KMOTR)
Z anglického originálu The Godfather vydaného nakladatelstvím Heinemann v Londýně roku 1969, přeložil Tomáš Korbař.
Vydala Euromedia Group k.s. Knižní klub v Praze v roce 2003.
Počet stran 392
Mario Puzo (1920 - 1999) se narodil v Hell´s Kitchen v chudé West Side na Manhattanu. Když Spojené státy vstoupily do druhé světové války, narukoval. Po návratu z fronty studoval nejprve sociologii a s příchodem na Kolumbijskou univerzitu svůj záběr rozšířil o literaturu. Po mnoha letech v diplomatických službách se začal věnovat psaní. Jeho první dva romány Temná aréna z roku 1955 a Šťastný poutník, který vyšel o deset let později, přijala kritika vlídně, ale autor jimi slávu ani peníze nezískal.
Po třech letech práce na další knize Kmotr se Puzo v červenci 1968 ocitl před nutností dílo dopsat dostal se totiž do finanční nouze. Když román nakonec vyšel a doslova přes noc se stal bestsellerem, získal si takový obdiv, že všichni, kteří ho četli, odmítali uvěřit, že autor neměl s mafií nic společného.
Nejnovější komentáře