Srdcem celého příběhu Královy zahradnice je výjimečný svět zahrad a zahradnictví, které v té době představovalo velmi významné odvětví. Zahradníci byli respektovaní odborníci.
Alan Rickamn upozorňuje: “V zahradách té doby se vůbec neobjevovaly květiny. Vše byla architektura. A všechno se dělalo ve velkém měřítku.” Zahrady zámku ve Versailles se pro krále Ludvíka XIV. Staly posedlostí. “Měl takovou moc, že mohl přestěhovat celý dvůr z Louvru, vybudovat palác ve Versailles a okolo něj nejúžasnější zahrady na světě, to všechno na místě, kde dřív byly bažiny.”
“Také byl problém se zavlažováním, slavné fontány mohly ve skutečnosti fungovat jen čas od času. Když král procházel zahradami, čekali tam lidé, kteří pomocí praporků dávali znamení, že Ludvík už jde, aby se fontány postupně spouštěly v místech, kudy měl projít. Král se ovšem mohl domnívat, že vodotrysky fungují stále.”
Jedinečným prvkem v zahradách je Lasturový háj (Bosquet des Rocailles), který se vymyká z přísné formálnosti celých zahrad. Představuje malý kousek chaosu. Ve Versailles se nachází dodnes. Kate Winslet ho navštívila: “Bylo úplně magické stát uprostřed Lasturového hájku úplně sama. V naší replice při natáčení jsem se cítila podobně.”
Tým filmových zahradníků ovšem neustále zápasil s anglickým deštivým počasím. “Když pršelo, naše zahrada se neustále proměňovala v bahenní lázeň: bláto v kapsách, ve vlasech, na botách,” říká Gail Egan.
Hlavní představitelka se ovšem nijak nebála ušpinit, seznamovala se s prací zahradníků, aby se své postavě více přiblížila, a zablácená byla neustále. “Každý večer jsem ze sebe musela oškrabovat bahno,” směje se Kate Winslet.
Zahrada je ve filmu kulisou pozvolna rozkvétajícímu příběhu lásky mezi dvěma zahradními architekty, Sabine a Le Notrem. “Jde o setkání myslí a duší, které v sobě navzájem probouzejí tvořivost,” říká Kate Winslet.
“Sabine má zcela odlišné vnímání přírody, zahradnictví i designu než Le Notre. On uvažuje matematicky, v geometrickým pojmech. Vše je propočítané. Ale když do jeho života vstoupí tato žena, začne vidět věci jinak. Pomáhá mu znovu objevovat sebe samého,” říká Matthias Schoenaerts.
O režisérovi Schoenaerts poznamenává: “Alan má obrovský smysl pro detail a je citlivý k lidem.” Kate Winslet dodává: “Vždy přesně ví, co chce. Dokáže dát věcem strukturu, na jejíž bázi si pak můžete dát svobodu ve spontánních momentech.”
“Měli jsme svobodu vytvořit si svůj vlastní svět,” říká Ivana Primorac.
Sám Alan Rickman se za natáčením ohlíží jako za obdobím “spolupráce, kamarádství, vzájemné úcty, nacházením věcí, o kterých jste neměli ani tušení, které vás překvapily, a momentů emocionální síly, ze kterých mi doslova spadla čelist.”
20. dubna 2015 Králova zahradnice – Móda u dvora Jedna z místností, které se na plátně nikdy neobjevily, byla ta, v níž se skladovaly kostýmy a paruky. “Nejde jen o to, že ty kostýmy a paruku byly obrovské,” říká Joan Bergin. “Stejně […] Posted in Speciály
19. dubna 2015 Králova zahradnice – Versailles v Anglii Vzhledem k tomu, že Králova zahradnice je příběhem zdánlivě nemožného zahradního projektu, bylo možná celkem v pořádku, že jedním z nejtěžších úkolů pro filmaře najít nejvhodnější lokace […] Posted in Speciály
18. dubna 2015 Králova zahradnice – Historie versus příběh Největší odchylkou filmu od historických reálií je fiktivní postava Sabine. “Právě ta ale dává filmu jeho sílu,” říká Gail Egan. “Když si Kate Winslet přečetla scénář, řekla, že to je […] Posted in Speciály
17. dubna 2015 Králova zahradnice – O natáčení “Je to lidský a v mnoha ohledech velmi moderní příběh,” říká Alan Rickman o romantickém dramatu Králova zahradnice, které je jeho druhým režijním počinem po filmu Zimní host. “Scénář […] Posted in Speciály
16. dubna 2015 Králova zahradnice Píše se rok 1682. Sabine De Barra (Kate Winslet), umanutá a talentovaná tvůrkyně zahrad, pracuje na francouzském venkově. Jednoho dne přijde neočekávané pozvání: Sabine se má dostavit ke […] Posted in Speciály
19. července 2020 Nákaza vás donutí mýt si častěji ruce Úspěchem filmu může být kromě jeho estetické, zábavní nebo relaxační funkce také vyvolání paranoidního chování v důsledku jeho sledování. To se stalo například v případě Čelistí Stevena […] Posted in Retro filmové recenze
Nejnovější komentáře