“Je to lidský a v mnoha ohledech velmi moderní příběh,” říká Alan Rickman o romantickém dramatu Králova zahradnice, které je jeho druhým režijním počinem po filmu Zimní host. “Scénář Alison Deegan mi přistál v e-mailu nečekaně. Jak jsem ho četl, zapůsobila na mě její hluboká znalost tématu, osvěžující práce s jazykem a velmi osobní pojetí hry mezi muži a ženami.”
“Poslali jsme to Alanovi, aby zvážil, zda by nechtěl hrát roli Andrého Le Notre. Řekl, že tím si není jistý, ale že by to chtěl režírovat. Alison viděla a obdivovala jeho Zimního hosta, takže začali spolupracovat,” dodává producentka Gail Egan.
“Potom se k nám připojil ještě scenárista Jeremy Brock, ale s ním jsem hovořil především o struktuře. Dialog zůstal z největší části dílem Alison,” říká Alan Rickman.
Králova zahradnice je příběhem o vzniku Lasturového hájku (Bosquet des Rocailles ), jedinečného prvku zahrad versailleského paláce. André Le Notre, v té době už slavný a uznávaný architekt, je pověřen vytvořením tanečního sálu pod širým nebem. Aby získal svěží a neotřelý pohled na věc, obrátí se na Sabine De Barra, tvůrkyni zahrad, která dosud nikdy nebyla u dvora. “I když jejich vidění krásy se zpočátku zdá protikladné, začíná se rodit skutečné setkání dvou myslí,” poznamenává Alan Rickman. “Příběh je přístupný jakémukoli divákovi, ať už o době krále Ludvíka XIV. ví hodně nebo vůbec nic. Něco z toho se skutečně stalo a něco nikoli. Díváme se na historii svou vlastní optikou.”
Producentka Gail Egan zdůrazňuje: “Uvědomili jsme si, že na světě je jen několi málo hereček, které by mohly ztvárnit roli Sabine. Na prvním místě našeho seznamu byla Kate Winslet. Alan jí poslal scénář, ona si ho přečetla a řekla ano.”
“Pracovala jsem s Alanem jako devatenáctiletá na filmu Rozum a cit,” vzpomíná Kate Winslet. “Od té doby jsme zůstali ve spojení. Věděla jsem, že naše společné kamarádky Emma Thompson a Phyllida Law si Alana nemohly vynachválit, když je režíroval ve filmu Zimní host, a tak mě tento projekt samozřejmě lákal. Králova zahradnice je dojímavý milostný příběh zasazený v nádherných kulisách. Líbila se mi jeho jednoduchost, a na postavě Sabine bylo něco skutečně nového a svěžího – její téměř bohémský duch v oné poněkud upjaté době. Vždycky mě přitahují postavy, které se trochu vymykají svému okolí a které hrají podle vlastních pravidel. Sabine mi nabídla tohle všechno a ještě víc.”
“Nemohl bych točit Královu zahradnici bez někoho, komu důvěřuji tak jako Kate. Je fenomenální v každém smyslu slova,” říká Alan Rickman.
Začalo hledání herce, který ztvární roli jejího protějšku. “Matthias Schoenaerts na mě udělal dojem ve filmu Na dřeň,” vzpomíná si Rickman. “Když poprvé padlo jeho jméno, řekl jsem si, že to je vynikající nápad.”
“Bylo mi ctí získat roli ve filmu, který tak upřímně prozkoumává lidské emoce,” poznamenává Schoenaerts.
Gail Egan požádala Alana Rickmana, aby se ujal role krále Ludvíka XIV. Nakonec souhlasil, prý proto, že “když hrajete Ludvíka XIV., nemusíte se moc hýbat a ve tváři máte ten samý výraz, jako když něco režírujete.”
Mezi představiteli vedlejších rolí vyniká zejména Američan Stanley Tucci v roli králova bratra, vévody Filipa. “Stanley je můj velmi dobrý přítel a už jsme spolu v minulosti pracovali. Myslím, že pro něj bylo náročné ztvárnit formální dialogy v anglickém filmu se samými britskými herci, ale nebylo to na něm znát,” vysvětluje Alan Rickman.
Nejnovější komentáře