Kritiky.cz > Filmy > Filmové premiéry > Letec - premiéra 10. 2. 2005

Letec - premiéra 10. 2. 2005

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Howard Hughes (Leonardo DiCaprio) je mužem, pro kte­ré­ho není žád­ný sen nedo­sa­ži­tel­ný. Na sklon­ku 20. let 20. sto­le­tí natá­čí fil­mo­vé dra­ma z 1. svě­to­vé vál­ky Pekelní andě­lé (Hell’s Angels), kte­ré se sta­ne legen­dou. Výstřední mili­ar­dář není však pou­ze reži­sé­rem a pro­du­cen­tem fil­mů spou­tá­va­jí­cích fan­ta­zii davů. Za své­ho živo­ta se stá­vá vlast­ní­kem legen­dár­ní fil­mo­vé spo­leč­nos­ti RKO Pictures, ale hlav­ně prů­kop­ní­kem letec­tví. Často s ledo­vým kli­dem balan­cu­je na křeh­ké hra­ni­ci mezi živo­tem a smr­tí. Navíc je Howard Hughes záro­veň mužem, kte­rý doká­že okouz­lit nej­krás­něj­ší ženy svě­ta – holly­wo­od­ské hvězdy Katharine Hepburn (Cate Blanchett) a Avu Gardner (Kate Beckinsale).

Neuvěřitelný život­ní pří­běh legen­dár­ní­ho fil­mo­vé­ho reži­sé­ra a pod­ni­ka­te­le pře­ne­sl na stří­br­né plát­no reži­sér­ský mis­tr Martin Scorsese (Casino, Mafiáni/Goodfellas). Do hlav­ní role obsa­dil feno­me­nál­ní­ho Leonarda DiCapria. Vznikl tak jeden z nej­za­jí­ma­věj­ších a nej­o­če­ká­va­něj­ších fil­mů letoš­ní sezó­ny. Letec je hor­kým favo­ri­tem na Oscara, čemuž odpo­ví­dá pre­mi­é­ra v čes­kých kinech.

Život a doba Howarda Hughese

 

Narodil se na Štědrý den 1905 v texaském Houstonu v Texasu. Jeho otec, Howard Robard Hughes, pod­ni­kal v obo­ru obrá­bě­cích stro­jů. Matka, Allene Gano Hughesová, původ­ně pra­co­va­la v Dallasu jako kadeř­ni­ce. Vinou dět­ské cho­ro­by měl Howard celý život pro­blémy se slu­chem.

Brzy pro­je­vil svůj talent pro mate­ma­ti­ku a mecha­ni­ku. V jede­nác­ti sestro­jil prv­ní hous­ton­ský bez­drá­to­vý vysí­lač. Ve čtr­nác­ti absol­vo­val prv­ní lek­ce v létá­ní. Už jako kluk pro­hlá­sil, že bude nej­lep­ší pilot, nej­lep­ší fil­mař a nej­bo­hat­ší muž na svě­tě. Létáním, fil­my a bla­hoby­tem nepře­stal být posed­lý celý život.

V roce 1922 zemře­la jeho mat­ka. Otec ji násle­do­val o dva roky poz­dě­ji. V osm­nác­ti Hughes zdě­dil mili­o­no­vý maje­tek. V roce 1925 pře­vzal kon­t­ro­lu nad otco­vou spo­leč­nos­tí Hughes Tool. Protože mu ješ­tě neby­lo 21 let, musel u sou­du dosáh­nout zpl­no­let­ně­ní. Svou fil­mo­vou kari­é­ru v Hollywoodu jaz­zo­vé éry ovšem finan­co­val prá­vě ze zis­ků své spo­leč­nos­ti.

Na sklon­ku 20. let během horeč­né prá­ce na sním­ku Pekelní andě­lé (Hell’s Angels) zís­kal pro potře­by natá­če­ní nej­vět­ší sou­kro­mou vojen­skou let­ku na svě­tě. Během natá­če­ní vlast­ních kaska­dér­ských kous­ků měl neho­du a zlo­mil si čelist. V tou­ze po doko­na­los­ti se nako­nec celý film roz­ho­dl pře­to­čit, aby se při­způ­so­bil nej­no­věj­ší­mu výkři­ku fil­mo­vé tech­ni­ky: zvu­ku. Film nako­nec stál na svou dobu rekord­ních 3,8 mili­o­nu dola­rů, což bylo po kra­chu na bur­ze v roce 1929 ohro­mu­jí­cí.

Pekelní andě­lé byli uve­de­ni do kin upro­střed Velké hos­po­dář­ské kri­ze a vzbu­di­li zaslou­že­nou sen­za­ci. Podobně Hughes uspěl s fil­my The Age For Love, Na titul­ní stra­ně (The Front Page), Cock of the Air, Zjizvená tvář (Scarface) a Sky Devils. V roce 1943 pro­du­ko­val a reží­ro­val wes­tern Psanec (The Outlaw), ve kte­rém pro Jane Russell vymys­lel tak odváž­nou pod­prsen­ku, že kvů­li ní musel svést bitvu s cen­zu­rou.

Na sklon­ku 30. a v raných 40. letech se stal holly­wo­od­skou legen­dou. Měl roman­tic­ké vzta­hy s řadou zná­mých hvězd včet­ně Bette Davis, Ginger Rogers a Rity Hayworth. Nejdůležitější z žen jeho živo­ta byly Katharine Hepburn, s níž žil roky, a Ava Gardner, s níž se bouř­li­vě schá­zel a roz­chá­zel celých dva­cet let.

 

Hughes věřil, že letec­tví bude prů­mys­lem budouc­nos­ti. V roce 1932 zalo­žil spo­leč­nost Hughes Aircraft a najal si nej­lep­ší ame­ric­ké inže­ný­ry, aby urych­lil a zefek­tiv­nil své pod­ni­ká­ní. Během 2. svě­to­vé vál­ky chtěl pře­tvo­řit spo­leč­nost Hughes Aircraft v nej­vět­ší­ho doda­va­te­le pro váleč­ný letec­ký prů­my­sl, ale expe­ri­men­tál­ní letou­ny, kte­ré vyvi­nul, nikdy neby­ly tak úspěš­né, jak si přál. Slavné jsou jeho vlast­ní letec­ké akti­vi­ty: v roce 1935 vytvo­řil rych­lost­ní rekord, když v letou­nu vlast­ní kon­struk­ce H-1 letěl rych­los­tí 352 mil za hodi­nu. O rok poz­dě­ji vytvo­řil nový rych­lost­ní rekord, když pře­ko­nal vzdá­le­nost mezi Los Angeles a New Jersey za 9 hodin a 27 minut. Další ze svých legen­dár­ních letů usku­teč­nil v čer­ven­ci 1938, kdy oble­těl svět za 3 dny, 19 hodin a 17 minut. V polo­vi­ně 40. let začal rea­li­zo­vat stav­bu kon­strukč­ně odleh­če­né­ho leta­dla (vyro­be­né­ho pře­de­vším ze dře­va), kte­ré nazval mýtic­kým jmé­nem: Hercules (jeho prv­ní a posled­ní zku­šeb­ní let rea­li­zo­val v roce 1947). V roce 1946 došlo k tragé­dii, kte­rá měla trva­lé násled­ky po zby­tek jeho živo­ta: Hughes při havá­rii zde­mo­lo­val svůj expe­ri­men­tál­ní letoun XF-11, když nara­zil do domu v Beverly Hills.

 

V roce 1944 začal mít psy­chic­ké pro­blémy: něko­li­krát se ner­vo­vě zhrou­til a pro­je­vi­ly se u něj pří­zna­ky pro­hlu­bu­jí­cí se para­no­ie. I ve svých pod­ni­ka­tel­ských akti­vi­tách nará­žel na pro­blémy: v roce 1947 ho obvi­nil z korup­ce Owen Brewster, sená­tor z Výboru pro váleč­né vyšet­řo­vá­ní a blíz­ký pří­tel jeho riva­la v letec­ké spo­leč­nos­ti Pan Am, Juana Trippea. Hughes však pře­šel do pro­ti­ú­to­ku.

V roce 1953 Hughes zalo­žil Howard Hughes Medical Institute, jed­nu z nej­vět­ších nezisko­vých lékař­ských insti­tu­cí v USA. Pochopil, že se blí­ží éra trys­ko­vých leta­del, a pro TWA v roce 1956 zakou­pil celou let­ku Boeingů 707. V roce 1961 pokra­čo­val v expan­zi, když zalo­žil Hughes Space and Communications zabý­va­jí­cí se kon­struk­cí sate­li­tů. V roce 1958 posky­tl své posled­ní veřej­né inter­view (ve zby­lých téměř dvou deká­dách své­ho živo­ta se kon­tak­tům s tis­kem vyhý­bal).

V roce 1966 pro­dal své akcie TWA za 546 mili­o­nů dola­rů a pře­stě­ho­val se do Las Vegas, kde poz­dě­ji v 60. a 70. letech sku­po­val casi­na, hote­ly a pozem­ky. Hughes byl v roce 1973 uve­den do letec­ké Síně slá­vy, ale v té době byl už tak nemoc­ný, že se obřa­du nemohl zúčast­nit. Zemřel v dub­nu 1976 během letu z mexic­ké­ho Acapulca. Jeho maje­tek byl odha­do­ván na 360 mili­o­nů. Výstřední mili­o­nář žil tak uza­vře­ný život, že ohle­dá­vač mrt­vol mu radě­ji sňal otis­ky prs­tů, aby se ujis­til, že mrt­vým je sku­teč­ně on.

 

O FILMU

 

Howard Hughes – jed­na z nej­po­zo­ru­hod­něj­ších postav 20. sto­le­tí – se sta­la inspi­ra­cí pro str­hu­jí­cí fil­mo­vý pří­běh. Vizionář, kte­rý držel prst na tepu své doby a doká­zal ji před­stih­nout, pohád­ko­vě boha­tý výstřed­ní podi­vín, vliv­ný nová­tor, dra­vý prů­my­sl­ník, osl­ňu­jí­cí fil­mo­vý pro­du­cent, muž milu­jí­cí rizi­ko i doko­na­lost – to všech­no shr­nu­je dal­ší a mož­ná nej­pří­znač­něj­ší Hughesova čin­nost: celo­ži­vot­ní a v důsled­cích osu­do­vý zájem o letec­tví.

Režisér Martin Scorsese ve svém nej­no­věj­ším fil­mu nazva­ném lako­nic­ky Letec líčí nej­či­no­ro­děj­ší a nej­bar­vi­těj­ší obdo­bí živo­ta Howarda Hughese: obdo­bí od polo­vi­ny 20. do kon­ce 40. let, kte­ré Hughes zasvě­til svým dvě­ma život­ním váš­ním: prů­kop­nic­kým pro­jek­tům v letec­tví a kine­ma­to­gra­fii. Toto obdo­bí Hughesova živo­ta cha­rak­te­ri­zu­jí smě­lé vyná­le­zy, bouř­li­vé milost­né afé­ry s nej­krás­něj­ší­mi holly­wo­od­ský­mi hvězda­mi a divo­ké bitvy, kte­ré sve­dl jako pod­ni­ka­tel. Právě v tom­to obdo­bí se Hughesovy vyso­ké ambi­ce popr­vé váž­ně střet­ly s rea­li­tou, prá­vě v této době popr­vé pocí­til, že za slá­vu, štěs­tí a doko­na­lost se pla­tí. Aby Martin Scorsese zno­vu stvo­řil svět vizi­o­ná­ře fas­ci­no­va­né­ho budouc­nos­tí a nový­mi tech­no­lo­gi­e­mi, spo­jil nej­mo­der­něj­ší digi­tál­ní tech­no­lo­gii s kla­sic­ký­mi fil­mo­vý­mi tech­ni­ka­mi 20.-40. let. Období, kdy Howard Hughes zasá­hl do fil­mo­vé his­to­rie, je totiž záro­veň obdo­bím, kdy její­mi zákla­dy otřásly dvě tech­nic­ké revo­lu­ce – nástup zvu­ku a bar­vy. A váš­ni­vý sní­lek i tvr­dý prak­tik Hughes byl vždyc­ky u toho.

Letecké dra­ma Pekelní andě­lé (Hell’s Angels, 1930) a wes­tern Psanec (The Outlaw, 1944), kte­ré reží­ro­val, či kome­die Na titul­ní stra­ně (The Front Page, r. Lewis Milestone, 1931) a gan­gs­ter­ka Zjizvená tvář (Scarface, r. Howard Hawks, 1932), kte­ré pro­du­ko­val, se do holly­wo­od­ské his­to­rie zapsa­ly stej­ně nesma­za­tel­ně, jako jeho pod­ni­ka­tel­ské akti­vi­ty do tvá­ře moder­ní­ho ame­ric­ké­ho prů­mys­lu i popu­lár­ní kul­tu­ry.

 

U zro­du pro­jek­tu stá­la leti­tá fas­ci­na­ce Leonarda DiCapria osob­nos­tí Howarda Hughese. Už víc než deset let – od doby, kdy popr­vé četl jeho živo­to­pis - ho ovšem zají­mal niko­li Hughes jako výstřed­ní, para­no­id­ní mili­o­nář skrý­va­jí­cí se před svě­tem, jak si ho Amerika zafi­xo­va­la z dru­hé polo­vi­ny jeho pohnu­té­ho živo­ta, ale Hughes v plné život­ní síle a tvůr­čím roz­le­tu. DiCaprio věděl, že není prv­ním, kdo o fil­mu o Hughesovi uva­žu­je. Přesto však doká­zal pro­sa­dit svou, když o své kon­cep­ci pře­svěd­čil pro­du­cen­ta Michaela Manna (jinak i zná­mé­ho reži­sé­ra – např. Poslední Mohykán/The Last of the Mohicans, Nebezpečný souboj/Heat, Collateral).

Mann požá­dal o spo­lu­prá­ci sce­náris­tu Johna Logana (Stroj času/The Time Machine, Poslední samuraj/The Last Samurai, Gladiátor/Gladiator).

Logan posta­vu Howarda Hughese psal pří­mo na tělo Leonardu DiCapriovi. Přitom pod­ni­kl vel­mi zevrub­ný sběr mate­ri­á­lu, během nějž se detail­ně sezná­mil s kni­ha­mi, vzpo­mín­ka­mi a archiv­ní­mi mate­ri­á­ly o Hughesově živo­tě, kte­ré mohl srov­ná­vat s mýtem vznik­lým kolem jeho osob­nos­ti a díla. Howard Hughes se před ním zno­vu zro­dil jako živou­cí lid­ská bytost plná nadě­je, ener­gie a svě­žes­ti. Nelítostný pod­ni­ka­tel pro­slu­lý z doby, kdy letec­ké spo­leč­nos­ti TWA a Pan Am ved­ly zni­ču­jí­cí bitvy, se začal spo­jo­vat se sníl­kem, kte­rý - stej­ně nelí­tost­ně – rea­li­zo­val své sny na pře­lo­mu němé a zvu­ko­vé éry a roman­tic­ky dobý­val srd­ce nej­krás­něj­ších žen svě­ta.

Pozornost nako­nec tvůr­ci sou­stře­di­li na to obdo­bí Hughesova živo­ta, kte­ré z jed­né stra­ny ohra­ni­ču­je natá­če­ní Pekelných andě­lů na sklon­ku 20. let a z dru­hé jeho pod­ni­ka­tel­ské výbo­je sou­stře­dě­né na pro­mě­nu TWA v jed­nu z nej­vět­ších letec­kých spo­leč­nos­tí svě­ta.

 

O NATÁČENÍ:

 

Dalším klí­čo­vým kro­kem v rea­li­za­ci Letce se stal oka­mžik, kdy Mannův pro­du­cent­ský kole­ga Graham King do pro­jek­tu zain­te­re­so­val reži­sé­ra Martina Scorseseho. Dobře totiž věděl, že Scorsese je - jako váš­ni­vý zna­lec fil­mo­vé his­to­rie a jejích natá­če­cích a vypra­věč­ských tech­nik - ide­ál­ním pro­tějš­kem muže, kte­rý se měl stát hlav­ním hrdi­nou fil­mu. Také pro auto­ra Taxikáře (Taxi Driver), Zuřícího býka (Raging Bull), Věku nevin­nos­ti (The Age of Innocence), Mafiánů (GoodFellas) a Gangů New Yorku (Gang of New York) je pří­znač­ná odva­ha pouš­tět se do nová­tor­ských, ris­kant­ních pro­jek­tů. Na svou dobu revo­luč­ní zvlášt­ní efek­ty, kte­ré Hughes vyu­žil při natá­če­ní Pekelných andě­lů, jsou dnes nedíl­nou sou­čás­tí kine­ma­to­gra­fic­ké­ho dědic­tví. Letec Scorsesemu nabí­dl mož­nost, jak se vrá­tit k pre­ciz­ní, sta­ro­svět­ské ruč­ní prá­ci, a záro­veň vyu­žít nej­mo­der­něj­ších CGI efek­tů vychá­ze­jí­cích vstříc poža­dav­kům dneš­ních divá­ků.

Hughes pro Scorseseho pro­po­ju­je prů­kop­nic­ké­ho ducha 19. sto­le­tí se dvě­ma obo­ry cha­rak­te­ris­tic­ký­mi pro sto­le­tí 20.: kine­ma­to­gra­fi s letec­tvím. Do his­to­rie toho prv­ní­ho se prá­vem vepsal díky Pekelným andě­lům a Zjizvené tvá­ři, do his­to­rie toho dru­hé­ho díky své­mu zájmu o nový design a rych­lost­ní rekor­dy. Hughes je nedíl­ně spjat s feno­mé­nem podí­va­né, jeho sto­ry je však pod­le reži­sé­ra záro­veň pří­bě­hem cham­ti­vos­ti, korup­ce a nako­nec šílen­ství. Důležitým pro posti­že­ní Hughesovy boha­té, kom­pli­ko­va­né osob­nos­ti se stal i vztah mezi „oby­čej­nou“ posed­los­tí vizi­o­ná­ře a vzrůs­ta­jí­cí­mi psy­chic­ký­mi pro­blémy, kte­ré se pode­psa­ly na dru­hé, lid­sky tragič­těj­ší polo­vi­ně jeho živo­ta.

 

Postava Howarda Hughese – tak, jak ji nako­nec vidí­me ve fil­mu – je výsled­kem spo­leč­né prá­ce sce­náris­ty Logana s reži­sé­rem Scorsesem, kte­rý dbal pře­de­vším o vizu­ál­ní ztvár­ně­ní, a s Leonardem DiCapriem, jehož tvůr­čí, autor­ský podíl se týkal pře­de­vším dia­lo­gů. Protože všech­ny tři fas­ci­no­va­la prá­ce s rea­lis­tic­ký­mi detai­ly, zro­dil se Hughes jako sou­čas­ný hrdi­na, kte­rý svou nejed­no­znač­nos­tí stej­ně dob­ře vyja­dřu­je svou éru jako začá­tek 21. sto­le­tí. Navíc kon­ve­nu­je – aniž by ztra­til něco ze své uni­ka­vos­ti a tajem­nos­ti - s hrdi­ny, kte­ré na fil­mo­vém plát­ně stvo­ři­li jak Scorsese, tak DiCaprio.

Hvězda Tita­nicu se během prá­ce na posta­vě inspi­ro­va­la nejen vlast­ní kom­plex­ní před­sta­vou o hrdi­no­vi, ale i stu­di­em dobo­vých mate­ri­á­lů, fil­mo­vých zázna­mů a zvu­ko­vých nahrá­vek. Problémem při­tom byla sku­teč­nost, že Hughes, kte­rý byl pro­slu­lý vel­mi odta­ži­tým vzta­hem k médi­ím i k celé­mu „ven­kov­ní­mu“ svě­tu, ani v „nej­ve­řej­něj­ší“ éře své­ho živo­ta před kame­ra­mi a mik­ro­fo­ny neskrý­val svůj odstup. Dostat se pod jeho mas­ku bylo jed­ním z nej­dů­le­ži­těj­ších úko­lů, kte­ré musel DiCaprio řešit.

 

V pří­pa­dě his­to­ric­ké­ho fil­mu váza­né­ho na dvě tak atrak­tiv­ní pro­stře­dí, jako je letec­ký prů­my­sl a film, se sta­la jed­nou z nej­dů­le­ži­těj­ších otá­zek při natá­če­ní vizu­ál­ní podo­ba vyprá­vě­ní. Jedinečnou inspi­ra­cí se pro Martina Scorseseho a jeho tým sta­ly fil­my 20.-40. let a dobo­vá móda (zde měla nej­vět­ší slo­vo reži­sé­ro­va oblí­be­ná spo­lu­pra­cov­ni­ce, výtvar­ni­ce kos­tý­mů Sandy Powell, kte­rá zís­ka­la Oscara za Zamilovaného Shakespeara/Shakespeare in Love a byla na něj nomi­no­vá­na za fil­my Daleko do nebe /Far From Heaven a Sylvia).

I v tom­to pří­pa­dě Scorsese – jako už mno­ho­krát před­tím – spo­lé­hal také na výtvar­ní­ka Danteho Ferretiho (drži­te­le šes­ti osca­ro­vých nomi­na­cí, kte­rý se podí­lel na fil­mech Piera Paola Pasoliniho a Federica Felliniho a na svém kon­tě má mj. Scorseseho fil­my Věk nevin­nos­ti, Casino, Kundun – život dalaj­lá­my, Počítání mrtvých a Gangy New Yorku). Smysl pro jem­né detai­ly i roz­mách­lé vel­ko­ry­sé kon­cep­ce se díky Ferretiho talen­tu a schop­nos­tem spo­ji­ly v jedi­neč­ný celek. Jeho mis­trov­ským dílem se stal nejen návrh Hughesova oblí­be­né­ho bytu na Muirfield Road, dnes už mýtic­ké­ho vcho­du do Graumanova Čínského diva­dla, kde se odbý­va­la pre­mi­é­ra Pekelných andě­lů, ale i zno­vustvo­ře­ní legen­dár­ní­ho noč­ní­ho pod­ni­ku Cocoanut Grove stup­ňu­jí­cí­ho teh­dy mód­ní „marockou“ exo­ti­ku pro­střed­nic­tvím ele­gant­ní­ho pal­mo­vé­ho háj­ku (kte­rý prý původ­ně na počát­ku 20. let dob­ře poslou­žil při natá­če­ní roman­tic­ké­ho hitu Šejk/The Sheik Rudolpha Valentina). Vedle toho však fil­ma­ři vyu­ži­li i auten­tic­kých loka­cí, např. dodnes docho­va­né­ho holly­wo­od­ské­ho síd­la Avy Gardner na Franklin Avenue. Skutečné luxus­ní inte­ri­é­ry legen­dár­ní­ho pla­vi­dla Queen Mary si zase zahrá­ly ve scé­ně večír­ku pořá­da­né­ho po pre­mi­é­ře Pekelných andě­lů.

Pro Scorseseho a jeho oblí­be­né­ho kame­ra­ma­na Roberta Richardsona (mj. Oscar za dra­ma JFK Olivera Stonea) před­sta­vo­va­lo spo­je­ní kla­sic­kých metod natá­če­ní (pře­de­vším původ­ních tri­ko­vých tech­nik, kte­ré pou­ží­val sám Hughes) a digi­tál­ní tech­no­lo­gie výzvu, jak zvo­nu oži­vit dáv­no ztra­ce­ný svět v jeho dvou růz­ných podo­bách: vel­ko­le­pé, roz­mách­lé akci (jakou byla např. scé­na zří­ce­ní letou­nu XF-11) i intim­ních detai­lech (jaký­mi může být tře­ba setká­ní Howarda a Katharine).

I super­vi­sor zvlášt­ních efek­tů Rob Legato se sou­stře­dil na to, aby pro reži­sé­ro­vy poža­dav­ky našel odpo­ví­da­jí­cí tech­nic­ká řeše­ní. Se svým týmem zno­vustvo­řil tři Hughesova revo­luč­ní leta­dla – rych­lost­ní letoun H-1, expe­ri­men­tál­ní prů­zkum­ný stroj XF- 11 a kluzák Helcules. Zvláště u scén vyu­ží­va­jí­cích zvlášt­ní efek­ty Scorsese dbal o to, aby si zacho­va­ly cito­vý náboj pro­střed­nic­tvím zor­né­ho úhlu pohle­du hrdi­nů.

Zvláštní emo­ci­o­nál­ní hla­di­nu doda­la vyprá­vě­ní digi­tál­ně evo­ko­va­ná barev­ná pale­ta upo­mí­na­jí­cí na kva­li­ty dnes už legen­dár­ní­ho fil­mo­vé­ho mate­ri­á­lu – Technicoloru (ve 20. letech dvou­pá­so­vý, ve 40. tří­pá­so­vý).

Přestože kon­t­ro­lu nad nato­če­ným mate­ri­á­lem měl už tra­dič­ně sám Scorsese se svou leti­tou stři­hač­kou Thelmou Schoonmaker (mj. Oscar za Scorseseho Zuřícího býka/Raging Bull), defi­ni­tiv­ní podo­bu Letec zís­kal až v rukou počí­ta­čo­vých tri­ka­řů. Ti pomoh­li vyprá­vě­ní barev­ně roz­čle­nit na tři čás­ti – obdo­bí zahr­nu­jí­cí éru od 20. let do roku 1938, upo­mí­na­jí­cí na tóno­vá­ní teh­dej­ších fil­mů, dobu upo­mí­na­jí­cí na tra­dič­ní vzhled holly­wo­od­ských fil­mů 40. let a éru vra­ce­jí­cí divá­ky k prá­ci s bar­vou obvyklou v roce 2004.

Důležitou roli ve fil­mu ovšem hrá­la – jak je u Scorseseho obvyk­lé – i hud­ba. Tu původ­ní slo­žil zku­še­ný Howard Shore, dobo­vou atmo­sfé­ru však v Letci pomá­ha­jí budo­vat i dobo­vé son­gy 20.-40. let, inter­pre­to­va­né ovšem sou­čas­ný­mi hudeb­ní­ky a zpě­vá­ky.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Ivana Korolová jako Líza Simpsonová – páté video30. března 2017 Ivana Korolová jako Líza Simpsonová – páté video Páté video s Ivanou Korolovou jako Lízou Simpsonovou. Prvních šest dílů uvidíte ve Žlutém maratonu (v sobotu) 1.dubna ve 20.00 na Prima COOL! Posted in Videa
  • David Duchovny6. února 2016 David Duchovny David William Duchovny se narodil 7. srpna 1960 v New Yorku. Je prostředním ze tří dětí Margaret, skotské učitelky a Amrama, spisovatele židovského původu. Když mu bylo 11, rodiče se […] Posted in Profily osob
  • Chvála23. září 2011 Chvála Nejsladší ze všech zvuků je chvála. (Xenofon) Chvále je vidět ve vašich očích, když se díváte na své blízké. Chvála je cítit ve vašem dotyku, když objímáte. Chvále je slyšet ve vašem […] Posted in Domácí rady
  • Den nezávislosti: Nový útok22. dubna 2016 Den nezávislosti: Nový útok Screeny z nejnovějšího traileru na Den nezávislosti: Nový útok. Celý trailer najdete na našem webu TrailerCesky.net. Posted in Trailery
  • Brian Banks13. března 2024 Brian Banks Velmi dobré Drámo dle skutečných událostí, kde 16 letý afroamerický mladík s nadějnou kariérou v americkém fotbalu je křivě odsouzen z únosu a znásilnění a dostane 6 let natvrdo,dalších […] Posted in Krátké recenze
  • Prci, Prci, Prcičky 427. července 2006 Prci, Prci, Prcičky 4 Takže musím říct, že předešlé kousky mě fakt nadchly, tak sem se na tenhle fakt těšil. Ve filmu už nevystupují původní hrdinové, jako byl Styffler, Jimm, Ozzy, ad. ale v novém díle […] Posted in Filmové recenze
  • Deník mimoňky - Příběhy NESCHOPNÝ psí chůvy20. května 2017 Deník mimoňky - Příběhy NESCHOPNÝ psí chůvy Oblíbená mimoňka Nikki Maxwellová se vrací již po desáté a přináší další várku příběhu ze svého života, trapasů i šílených nápadů. Ve snaze pomoct svému idolovi Brandonovi se rozhodne […] Posted in Recenze knih
  • One Shot – střílečka na jeden zátah29. dubna 2022 One Shot – střílečka na jeden zátah Možná bych to nenazval přímo renesancí, ale žánr akčních stříleček skutečně prochází minimálně obrozením. Vše začal v r. 2015 John Wick, který se dočkal už 3 dílů a Filmfanatic by z tohoto […] Posted in Filmové recenze
  • 300: Vzestup říše | 300: Rise of an Empire [80%] 6. března 2014 300: Vzestup říše | 300: Rise of an Empire [80%] Jsou filmy na které se bezmezně těšíte a hodláte je navštívit při nejbližší možné příležitosti v kině. Pak jsou filmy, které vás zaujmou a dáte jim šanci buď v kině nebo později, jak […] Posted in Filmové recenze
  • Zkrat | Haywire [70%] 8. července 2012 Zkrat | Haywire [70%] Zkrat http://www.csfd.cz/film/272122-zkrat/ http://www.imdb.com/title/tt1506999/ Alternativní názvy: Haywire, Skrat Nevhodný mládeži do 15 let V kinech ČR od: 08.03.2012 H.C.E. V […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,22309 s | počet dotazů: 264 | paměť: 72219 KB. | 03.05.2024 - 05:55:35