Maria Montessori: životopisné drama jako pocta a uznání italské průkopnici nového vzdělávání

Photo © Neue Visionen FilmverleihPhoto © Neue Visionen Filmverleih
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Francouzsko-italské živo­to­pis­né dra­ma fil­mař­ky Léa Todorov s talen­to­va­nou ital­skou hereč­kou Jasmine Trinca v hlav­ní roli pojed­ná­vá o živo­tě a prá­ci výji­meč­né ženy, lékař­ky, uči­tel­ky a prů­kop­ni­ce femi­nis­mu a jiné­ho pří­stu­pu k dětem Marie Montessori, kte­rá vyvi­nu­la svou meto­du zhru­ba před 100 lety v teh­dej­ším muž­ském svě­tě a vydo­by­la si své mís­to jakož­to osob­nost svě­to­vé­ho význa­mu, díky své­mu revo­luč­ní­mu pří­stu­pu ke škol­ství a výu­ce a zejmé­na k dětem samot­ným.

Životopisné dra­ma Maria Montessori je fil­mař­ský debut reži­sér­ky Léa Todorov, kte­rá si zahrá­la jako hereč­ka ve fran­couz­ském dra­ma­tu Bolest (2017), a při­chá­zí do kin 70 let po úmr­tí slav­né lékař­ky a peda­gož­ky v jed­né oso­bě. Léa Todorov je autor­kou scé­ná­ře dra­ma­tu spo­lu s Catherine Paillé, kdy musí­me uznat psy­cho­lo­gic­kou pro­pra­co­va­nost hlav­ních postav, spád děje i sro­zu­mi­tel­nost sním­ku. Co divák oce­ní patr­ně hned na prv­ní pohled, jsou úžas­ně barev­né a pro­pra­co­va­né kos­týmy, kte­ré měla na sta­rost Agnès Noden, a úžas­né líče­ní i dobo­vé úče­sy. Krásy ital­ské­ho ven­ko­va zachy­cu­je svou kame­rou Sébastien Goepfert.

Představitelka hlav­ní role pokro­ko­vé eman­ci­po­va­né pro­fe­sor­ky Marie Montessori je naděj­ná mla­dá ital­ská hereč­ka, scé­nárist­ka, reži­sér­ka i pro­du­cent­ka Jasmine Trinca, a to i přes to, že nikdy nevy­stu­do­va­la herec­tví (vystu­do­va­la vyso­kou ško­lu arche­o­lo­gie a his­to­rie umě­ní), a vzhle­dem k tomu, že je při­ro­ze­ný talent, má na svém kon­tě mno­ho fil­mo­vých rolí, jme­nuj­me zejmé­na Katolická ško­la (2021) a Superhrdinové (2021).

Drama začí­ná pohle­dem na ital­ský ven­kov, kde běha­jí sle­pi­ce a děti si hra­jí v trá­vě, a zde altru­is­tic­ká Maria (Jasmine Trinca) zane­chá­vá své­ho zdra­vot­ně posti­že­né­ho syna v rukou koj­né a chůvy, kte­rá má dal­ší své vlast­ní děti, pro­to­že se o něj jakož­to lékař­ka a věd­ky­ně nemů­že sta­rat sou­čas­ně s výko­nem své­ho nároč­né­ho a ambi­ci­óz­ní­ho povo­lá­ní, aby sama odje­la do Říma věno­vat se své prá­ci a povin­nos­tem při vede­ní výzku­mu výu­ky posti­že­ných dětí. Maria se tedy roz­hod­la pro svou karie­ru, kte­ré dala před­nost před svým synem Mariem. Todorov líčí Marii jako pra­co­vi­tou, hou­žev­na­tou a vytr­va­lou ženu, kte­rá pra­cu­je v ústa­vu jako prv­ní žen­ská lékař­ka v Itálii se svým mužem a kole­gou Giuseppe Montesano (Raffaele Esposito), ale při­tom sama nepo­bí­rá žád­ný plat a její výzkum je při­pi­so­ván její­mu muži. Jak je nám vylí­če­no, zde v ústa­vu se setká­vá s fran­couz­skou kur­ti­zá­nou Lili d´Alengy (Leïla Bekhti), aby si pře­vza­la do péče její dce­ru Tinu, neboť uměl­ky­ně nemá pro­stor ani chuť se o svou vlast­ní posti­že­nou dce­ru sta­rat, neboť má strach o ztrá­tu své dob­ré pověs­ti, kte­rá má evi­dent­ně vyš­ší pri­o­ri­tu než vztah s vlast­ním dítě­tem. V ústa­vu není vol­né mís­to pro dal­ší dítě, pro­to musí Lili čekat a mezi­tím se s Marií blí­že sezna­mu­jí. Lili půso­bí dosti povrch­ně, sebestřed­ně a ego­is­tic­ky, když své dce­ři spí­lá do idi­o­tů a zane­dbá­vá ji, ale Todorov nám uka­zu­je, že za tím­to cho­vá­ním se skrý­vá vel­ká bolest z těž­ké­ho osu­du naro­ze­ní nemoc­né­ho dítě­te. Konečně se jed­no mís­to uvol­ni­lo a my sle­du­je­me, jak pod vede­ním las­ka­vé, vlíd­né a empa­tic­ké Marie se neo­hra­ba­ná a původ­ně nevzdě­la­tel­ná Tina poměr­ně dob­ře učí všem zákla­dům a dělá vel­ké pokro­ky stej­ně jako i ostat­ní děti a poma­lu se učí číst, psát i počí­tat. Marie zdů­raz­ňu­je, že je to pře­de­vším lás­ka, mateř­ská lás­ka, kte­rá děti léčí. Samozřejmě, že Maria sla­vi­la úspě­chy ve spe­ci­ál­ním vzdě­lá­vá­ní dětí, kte­ré v její péči roz­kvet­ly díky její­mu osob­ní­mu pří­stu­pu a meto­dám vyvi­nu­tým před­ní­mi léka­ři, od nichž se Maria inspi­ro­va­la. Nejsou to jen spe­ci­ál­ní výu­ko­vé pomůc­ky, ale i osob­ní pří­stup, kdy Maria na děti mlu­vi­la, udr­žo­va­la oční kon­takt a oslo­vo­va­la je jmé­nem, také je chvá­li­la a pro­je­vo­va­la radost nad jejich pokro­ky, napro­ti jejich vlast­ním rodi­nám, kte­ré s nemoc­ný­mi zachá­ze­li jako s věcí, nemlu­vi­li na ně a nevě­no­va­li jim pozor­nost a zane­dbá­va­li je v pře­svěd­če­ní, že idi­ot zůsta­ne idi­o­tem. Napadá mne, že ten­to pří­stup není vlast­ně nic svě­to­bor­né­ho, ale jed­ná se vlast­ně o nor­mál­ní lid­ský pří­stup, kte­rý již dnes naštěs­tí pře­va­žu­je. Snímek kon­čí ve chví­li, kdy se s empan­ci­po­va­nou Marií její muž Giuseppe Montesano roz­chá­zí a bere si jinou ženu, z čeho se sla­bá Maria zhrou­tí. V titul­cích se dočte­me, že otec při­jal své­ho posti­že­né­ho syna Maria za vlast­ní­ho a Maria ho celých dlou­hých dva­náct let nevi­dě­la až do jeho pat­nác­ti let, kdy si jej vza­la k sobě, ale vydá­va­la jej za své­ho synov­ce, což mi v dneš­ní době při­jde veli­ce zvlášt­ní sty­dět se za své vlast­ní nemoc­né dítě a vydá­vat jej namís­to syna za synov­ce.

Ve sním­ku dále uvi­dí­me her­ce Rafaëlle Sonneville-Caby, Agathe Bonitzer, Sébastien Pouderoux, Pietro Ragusa, Patrizia La Fonte, Renato Sarti, Gianfranco Poddighe, Stefano Abbati, Daniela Macaluso, Roberto Zibetti, Enrico Basile a Giacomo Fadda.

Montessori meto­da je způ­sob výu­ky, při kte­rém je respek­to­vá­na zejmé­na osob­nost dítě­te, a není zalo­že­na na memo­ro­vá­ní žáků.“ jak pra­ví ano­ta­ce.

Snímek není anga­žo­va­ný a kro­mě úspě­chů na poli medi­cí­ny a peda­go­gi­ky slav­né Marie Montessori zachy­cu­je také její sla­bos­ti, kte­rý­mi mohou být odlo­že­ní vlast­ní­ho nemoc­né­ho dítě­te do rukou cizí nevzdě­la­né oso­by na chudém ven­ko­vě, upřed­nost­ně­ní budo­vá­ní karie­ry v Římě před vlast­ním dítě­tem, uta­jo­vá­ní nemoc­né­ho dítě­te jako vel­ké ostu­dy před širo­kou veřej­nos­tí, závis­lost na svém muži, kte­rý se k posti­že­né­mu syno­vi nechtěl hlá­sit, ner­vo­vé zhrou­ce­ní a nako­nec i vydá­vá­ní své­ho syna za synov­ce. Drama líčí Marii jako oby­čej­né­ho člo­vě­ka, kte­rý se záko­ni­tě nevy­hne život­ním chy­bám. Ale pro svou sna­hu a píli dochá­zí Marie ke své­mu zdár­né­mu cíli a sla­ví úspě­chy nejen na poli pro­fes­ním ale i v sou­kro­mém živo­tě navá­zá­ním opě­tov­né­ho vzta­hu se svým synem, kte­rý už ji jako svou mat­ku dáv­no pře­stal znát.

Ve sním­ku mi malič­ko chy­bě­ly úda­je jako je datum a mís­to, kde se děj ode­hrá­vá, kte­ré by pomoh­ly lépe se ori­en­to­vat v his­to­rii pří­bě­hu. Rovněž mohl být sní­mek malič­ko del­ší než pou­hých 100 minut a poskyt­nout tak šir­ším zábě­rem více infor­ma­cí, jak osu­dy Marie dále pokra­čo­va­ly – ne pou­ze v závě­reč­ných titul­cích. I přes to mne sní­mek nadchnul a vel­mi se mi líbil zejmé­na pro svou auten­tič­nost.

Snímek je bar­vi­tým por­trétem ženy, femi­nist­ky, lékař­ky a peda­gož­ky Marie Montessori. Zachycuje ji jako cit­li­vou, moud­rou a upřím­nou ženu, kte­rá se jako kaž­dý člo­věk nevy­hnu­la osu­do­vým chy­bám. Ve sním­ku je něko­li­krát zdů­raz­ně­no, že Maria žila pro své­ho syna a vše děla­la pro něj, jenom pro něj, ale při­tom s ním vůbec neži­la a odlo­ži­la jej koj­né na ven­ko­vě - tedy bylo to její zbož­né přá­ní, kte­rým se sna­ži­la uchlá­cho­lit sama sebe. Todorov nám tedy uka­zu­je, že i zde pla­tí pra­vi­dlo ková­řo­vy koby­ly, kte­rá cho­dí bohu­žel bosa. Snímek nese vel­ké posel­ství, že děti potře­bu­jí lás­ku, aby se roz­ví­je­ly. To pla­ti­lo před 100 lety a pla­tí to i dnes.

 

MARIA MONTESSORI

Žánr: Drama / Životopisný

Země: Francie / Itálie

Rok: 2023

Stopáž:100 min

Režie: Léa Todorov

Scénář: Léa Todorov, Catherine Paillé

Kamera: Sébastien Goepfert

Hrají: Jasmine Trinca, Leïla Bekhti, Raffaele Esposito, Rafaëlle Sonneville-Caby, Agathe Bonitzer, Sébastien Pouderoux, Pietro Ragusa, Patrizia La Fonte, Renato Sarti, Gianfranco Poddighe, Stefano Abbati, Daniela Macaluso, Roberto Zibetti, Enrico Basile, Giacomo Fadda

Produkce: Grégoire Debailly

Casting: Stefania Valestro, Marco Matteo Donat-Cattin

Střih: Esther Lowe

Zvuk: Samuel Aïchoun, Olivier Pelletier

Scénografie: Pascale Consigny

Kostýmy: Agnès Noden

Autor: Jana Šintáková Michalicová
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře