Nespoutaný Django - O FILMU

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Cesta Nespoutaného Djanga na fil­mo­vá plát­na zača­la už před více než dese­ti lety, když sce­náris­tu a reži­sé­ra Quentina Tarantina popr­vé napa­dl hlav­ní hrdi­na toho­to sním­ku, Django. „Původním nápa­dem byla posta­va otro­ka, kte­rý se sta­ne lov­cem lidí a poté se pus­tí do boje s dozor­ci na plan­tá­žích,“ vzpo­mí­ná Tarantino. „Začal jsem psát a Django se mi zhmot­nil pod ruka­ma. Na začát­ku to byl pros­tý oby­čej­ný otrok. Ale jak jsem pokra­čo­val ve psa­ní, odha­lo­val se mi stá­le důklad­ně­ji.“

Ačkoliv se Nespoutaný Django ode­hrá­vá na Jihu, zjis­til Tarantino, že by jeho pří­bě­hu nej­lé­pe vyho­vo­va­la podo­ba wes­ter­nu. „Vždycky jsem chtěl nato­čit wes­tern. Mám rád nej­růz­něj­ší wes­ter­ny, ale nej­ra­dě­ji jsem vždyc­ky měl spaghet­ti wes­ter­ny. Říkal jsem si, že pokud něja­ký nato­čím, bude se ode­hrá­vat ve svě­tě Sergia Corbucciho,“ říká Tarantino.

Pro Tarantina wes­ter­ny před­sta­vu­jí pozo­ru­hod­ná díla o dob­ru a zlu. Zjistil, že struk­tu­ra a záběr toho žán­ru ide­ál­ně vyho­vu­jí pří­bě­hu o sna­ze jed­no­ho muže dostat se na plan­táž, aby tam zachrá­nil svou ženu. „Může to být děsi­věj­ší než ve sku­teč­nos­ti. Může to být surre­ál­něj­ší. Může to více pobu­řo­vat,“ vysvět­lu­je Tarantino. „Nelze si před­sta­vit bolest a utr­pe­ní, kte­ré v téhle zemi lidé pro­ží­va­li, což je pro poje­tí spaghet­ti wes­ter­nu ide­ál­ní. Realitu je v pří­pa­dě toho­to pří­bě­hu potře­ba načrt­nout na tak vel­ké plát­no, jaké máte k dis­po­zi­ci.“

Producent Reginald Hudlin sou­hla­sí, že vol­ba toho­to žán­ru byla neče­ka­ná, ale odpo­ví­da­jí­cí. „Nejednoznačné morál­ní vyzně­ní, tem­ná zákou­tí, morál­ní kom­plex­nost fil­mu Pro hrst dola­rů a Corbucciho fil­mů, to vše mělo na Quentinův vypra­věč­ský styl vel­ký vliv. Quentinova odda­nost žán­ru měla za násle­dek nápad spo­je­ní fil­mu o otro­cích se spaghet­ti wes­ter­nem, což má za násle­dek vznik fil­mu, jaký jsme dosud nevi­dě­li.“

Krátce po pre­mi­é­ře Hanebných pan­char­tů se Tarantino pus­til do usi­lov­né prá­ce na scé­ná­ři Nespoutaného Djanga. Christoph Waltz, kte­rý za Pancharty zís­kal Oscara, byl vět­ší čás­ti tvůr­čí­ho pro­ce­su pří­to­men. „Četl jsem scé­nář prů­běž­ně, jak vzni­kal,“ vzpo­mí­ná Waltz, kte­rý před­sta­vu­je dok­to­ra Kinga Schultze. „Víceméně se pře­de mnou rodil. Šel jsem ke Quentinovi domů a on mě posa­dil ke sto­lu a poklá­dal pře­de mne jed­nu strán­ku za dru­hou a sle­do­val moje reak­ce během čte­ní. Byl to úžas­ný ritu­ál. Udělalo na mě vel­ký dojem, že mi dovo­lil podí­let se neje­nom na zro­du své­ho scé­ná­ře, ale dokon­ce na jeho vymýš­le­ní.“

Jako věr­ný fanou­šek spaghet­ti wes­ter­nů byl Waltz z pro­po­je­ní scé­ná­ře s tím­to žánrem nad­še­ný. „Zlatým věkem spaghet­ti wes­ter­nů byla doba, kdy jsem se jako kluk začal o fil­my zají­mat, konec šede­sá­tých let a pak začá­tek sedm­de­sá­tých a poz­děj­ší roky.“

Jméno „Django“ je fanouškům spaghet­ti wes­ter­nů pově­do­mé: popr­vé si tuto posta­vu zahrál Franco Nero v roce 1966 ve fil­mu Django. Nero se k tvůr­čí­mu týmu Nespoutaného Djanga při­po­jil a zahrál si v něm drob­né cameo. „Pro nás v Rakousku bylo jmé­no Django legen­dou,“ popi­su­je Waltz. „Ne nut­ně Franco Nero, ale sku­teč­ně Django. V kaž­dém spaghet­ti wes­ter­nu, kte­rý měl pre­mi­é­ru, dokon­ce i v těch obskur­něj­ších, se v němec­kých titul­cích obje­vi­lo jmé­no Django, i když ve fil­mu ve sku­teč­nos­ti žád­ný Django nebyl. Prostě tam to jmé­no dali, pro­to­že se jed­na­lo o jmé­no, kte­ré bylo pro nás syno­ny­mem celé­ho toho­to žán­ru. Pokud se ve fil­mu obje­vil Django, vědě­li jste, že se jed­ná o spaghet­ti wes­tern.“

Užívám si mož­nos­ti vyu­žít jmé­na Django se vším, co zna­me­ná pro spaghet­ti wes­ter­ny,“ svě­řu­je se Tarantino. „Současně tu exis­tu­je čty­ři­ce­ti­díl­ná série s Djangem nijak nesou­vi­se­jí­cích špat­ných pokra­čo­vá­ní, kte­rá má v ději­nách spaghet­ti wes­ter­nů své spe­ci­fic­ké mís­to. Jsem hrdý na to, že jsme moh­li nato­čit dal­ší s Djangem nijak nesou­vi­se­jí­cí špat­né pokra­čo­vá­ní.“

Skutečnost je oprav­du tako­vá, že film Django byl tak popu­lár­ní, že si jeho název dal­ší fil­my půj­čo­va­ly jako mar­ke­tingo­vou pomůc­ku. Nápaditější názvy fil­mů zahr­nu­jí tře­ba Django, zabi­ják, Django msti­tel, Viva! Django či Djangova bala­da.

Tarantino svůj scé­nář dokon­čil 26. dub­na 2011 a začal ho šířit mezi svý­mi přá­te­li a kole­gy. Jak se blí­žil „den vydá­ní“, zača­li se pro­du­cen­ti při­pra­vo­vat na natá­če­ní. „Jakmile zaslech­ne­te, že se z Quentinova domu ozý­vá zvuk psa­cí­ho stro­je, máte pár měsí­ců času a může­te začít svo­lá­vat všech­ny hlav­ní hrá­če. Zavoláte vedou­cí­mu kaska­dé­rů Jeffovi Dashnawovi, zvu­ka­ři Markovi Ulanovi a kosty­mé­r­ce Hebě Thorisdottir. Všechny je obvo­lá­te a řek­ne­te jim, že se to blí­ží. Snažíte se, aby měli všich­ni čas, pro­to­že jsme rodi­na, nato­či­li jsme spo­lu spous­tu fil­mů a baví nás vzá­jem­ná spo­lu­prá­ce,“ říká pro­du­cent­ka Pilar Savone.

Reakce na scé­nář byly ohro­mu­jí­cí. Například Hudlin obdi­vo­val oje­di­ně­lé a upřím­né poje­tí otro­kář­ské spo­leč­nos­ti v letech před občan­skou vál­kou. „Musíme pama­to­vat nejen na to nej­lep­ší, čeho jsme schop­ni, ale také na to nej­hor­ší,“ míní Hudlin. „A to nej­lep­ší nebu­de­me schop­ni doce­nit, pokud neu­vi­dí­me a nebu­de­me osla­vo­vat hrdin­ství těch, kte­ří spat­ři­li zlo a doká­za­li se mu posta­vit. Ačkoliv se jed­ná o fik­tiv­ní posta­vy, před­sta­vu­jí stov­ky, ne-li více, sku­teč­ných mužů a žen. Černých, bílých, kte­ří se zlu posta­vi­li a řek­li „už dost“.“

            Když byl hoto­vý scé­nář, pus­til se Tarantino do hle­dá­ní těch pra­vých her­ců. Jamie Foxx, drži­tel Oscara za sní­mek Ray, zís­kal roli Djanga. „Sešli jsme se a byl pros­tě neu­vě­ři­tel­ný,“ vzpo­mí­ná Tarantino. „Chápal pří­běh, jeho kon­text i his­to­ric­ký význam celé­ho fil­mu. Chápal ho sto­pro­cent­ně. Je to skvě­lý herec a pro tuhle posta­vu se doko­na­le hodí, ale má v sobě něco z kov­bo­jů. Když jsem se s ním sešel, před­sta­vo­val jsem si, že kdy­by v šede­sá­tých letech obsa­zo­va­li do tele­viz­ních wes­ter­no­vých seri­á­lů v hlav­ních rolích čer­no­chy, byl by mezi nimi. Vypadá na koni i v kos­tý­mu kov­bo­je výteč­ně.“

Foxxe oslo­vil scé­nář svým upřím­ným poje­tím nemi­lo­srd­nos­ti otroc­tví. „Byl to ten nej­ú­žas­něj­ší scé­nář, jaký jsem v živo­tě četl,“ říká Foxx. „Přemítal jsem, kdo má dneska odva­hu a zna­los­ti na to, aby tako­vé téma pojal takhle věro­hod­ně. Připadalo mi, že jeho styl vyprá­vě­ní – tak prav­di­vý a upřím­ný – vám vyrve duši z těla. Právě tím to celé bylo tak zají­ma­vé.“

Foxx podo­tý­ká, že vzá­jem­ná odda­nost Djanga a Broomhildy nabí­zí divá­kům osob­ní a intim­ní pohled na obě posta­vy. „Tehdy bylo man­žel­ství zapo­vě­ze­né. Mohli vás za to zabít. Manželství bylo teh­dy nuce­né – kopu­la­ce byla nuce­ná – aby se nej­sil­něj­ší muž spo­jil s nej­sil­něj­ší ženou a měli sil­né potom­ky. Nikdo nechtěl, aby se čer­no­ši ženi­li a vdá­va­li. Takže to, že Django byl žena­tý, pro mne bylo veli­ce důle­ži­té. Jde o milost­ný pří­běh. A prá­vě to ho pohá­ní. Nesnaží se zru­šit otroc­tví. Nesnaží se o nic jiné­ho než nalézt svou vyvo­le­nou – což je něco jako hle­dat jehlu ve svě­tě plném sto­hů slá­my. Byla to nebez­peč­ná doba a občas máme pocit, že nás drží v zaje­tí i bez oko­vů, takří­ka­jíc.“

Kerry Washington, kte­rá se uja­la role Broomhildy, také vychá­zí z pou­ta mezi Broomhildou a Djangem. „Ze vše­ho nej­ví­ce mě na tom­to fil­mu láka­la myš­len­ka, že v době, kdy vět­ši­na svě­ta pova­žo­va­la za správ­nou domněn­ku, že lidé afric­ké­ho půvo­du nejsou lid­mi, se může ode­hrá­vat milost­ný pří­běh mezi dvě­ma oso­ba­mi, kte­ré se bez­mezně milu­jí v době, kdy jim to neby­lo dovo­le­no, pro­to­že neby­li pova­žo­vá­ni za lid­ské bytos­ti. Byli pova­žo­vá­ni za maje­tek. Tihle dva díky síle své lás­ky obje­ví způ­sob, jak být spo­lu a jak svůj man­žel­ský sva­zek napl­nit i v tako­vé situ­a­ci. Je to zkrát­ka veli­ce inten­ziv­ní pří­běh.“

Washington si také povšimla spo­je­ní mezi Nespoutaným Djangem a zbyt­kem Tarantinova díla. „Nebojí se násil­nos­tí, tem­no­ty ani tem­ných zákou­tí lid­ské duše,“ míní. „Myslím, že k vylí­če­ní pří­bě­hu z toho­to obdo­bí něko­ho tako­vé­ho potře­bu­je­te. Protože je to v zása­dě milost­ný pří­běh, potře­bu­je­te také něko­ho, kdo věří v dob­ro lidí a v lás­ku a krá­su i tvá­ří v tvář tomu vše­mu zlu a tem­no­tě a cham­ti­vos­ti. Myslím, že je úžas­né, že doká­že pojmout obě tyto polo­hy.“

            „Láska, záchra­na, pro­mě­na: to je cílem. To je pouť, kte­rou Quentin pro JamiehoKerry v tom­to fil­mu napsal,“ sou­hla­sí pro­du­cent­ka Stacey Sher.

Samuel L. Jackson, kte­rý hrál v Tarantinových fil­mech Pulp FictionJackie Brownová, vysvět­lu­je, že se o Nespoutaného Djanga zají­mal ze dvou důvo­dů. „Jde o část našich dějin, kte­rá bývá obvykle zleh­čo­vá­na nebo při­bar­vo­vá­na, což tenhle film nedě­lá,“ říká Jackson. „Vždycky je skvě­lé najít v Quentinových pří­bě­zích posta­vu, kte­rá mě doká­že pohl­tit,“ dodá­vá.

Natáčení zača­la 28. lis­to­pa­du 2011 na mís­tech, zná­mých fanouškům wes­ter­nu: na ran­či Melody v Santa Claritě v Kalifornii. Kdysi pat­řil Geneovi Autrymu a obje­vil se v bez­počtu wes­ter­nů, mimo jiné napří­klad ve fil­mech Přepadení, V pra­vé poled­ne nebo Gunsmoke.

Foxx a Waltz tré­no­va­li čty­ři měsí­ce před zahá­je­ním natá­če­ní s vedou­cím kaska­dé­rů Jeffem Dashnawem a cho­va­te­lem koní Rustym Hendricksonem, aby se na natá­če­ní při­pra­vi­li. „Docela si to uží­vám,“ říká Waltz o svém vzta­hu ke své­mu fil­mo­vé­mu koni. „Vysvětlili mi věci, kte­ré pře­sa­hu­jí rámec pou­hé­ho jež­dě­ní. Opravdu se mi moc líbí sku­teč­nost, že když udě­lám, co je tře­ba, kůň to pocho­pí. A pokud mě kůň nechá­pe, je veli­ce prav­dě­po­dob­né, že jsem mu to zkrát­ka nesdě­lil dosta­teč­ně sro­zu­mi­tel­ně.“

Srozumitelná komu­ni­ka­ce a týd­ny pří­prav byly tře­ba po pře­su­nu natá­če­ní na Big Sky Ranch v Simi Valley v Kalifornii, kde se natá­če­la sek­ven­ce, v níž Spencer Barnett dává dohro­ma­dy lidi za úče­lem vylou­pe­ní Schultzova vozu. Vzhledem k doved­nos­tem, kte­ré byly pro tako­vou nároč­nou sek­ven­ci tře­ba, si Dashnaw povo­lal ty nej­zdat­něj­ší jezd­ce, jaké sehnal, což mělo za násle­dek vytvo­ře­ní sku­pi­ny těch nej­na­da­něj­ších sou­čas­ných fil­mo­vých kaska­dé­rů, pokrý­va­jí­cí něko­lik gene­ra­cí. „Jejich nača­so­vá­ní bylo bez­chyb­né,“ vzpo­mí­ná Dashnaw. „Měli jsme tu deva­te­nác­ti­le­té mla­dí­ky i pět­a­pa­de­sá­ti­le­té vete­rá­ny. Prostě se to tak nějak zprů­mě­ro­va­lo. Bylo to veli­ce uspo­ko­ji­vé, pro­to­že se jed­na­lo o tři gene­ra­ce kaska­dé­rů, od vnu­ků přes syny až po otce, všich­ni tu byli pří­tomni.“

Myslím, že jsme v té scé­ně v jed­nu chví­li měli asi pět­a­tři­cet koní,“ sou­dí Hendrickson. „A pak jsme udr­žo­va­li stá­lé jádro asi dva­ce­ti koní, kte­ré se ve fil­mu obje­vu­jí náhod­ně v růz­ných kom­bi­na­cích. Na někte­ré koně při­pad­nou i tři růz­ní her­ci.“

Po natá­če­ní v Melody Ranch a Big Sky se štáb pře­su­nul asi o 350 kilo­me­t­rů na sever do Lone Pine neda­le­ko Údolí smr­ti. První setká­ní Djanga se Schultzem se natá­če­lo v ponurých lesích Independence, sever­ně od Lone Pine.

James RussoJames Remar, kte­ří se obje­vi­li ve fil­mu Cotton Club z roku 1983, si vychut­na­li krát­ké zno­vushle­dá­ní při natá­če­ní úvod­ní scé­ny Nespoutaného Djanga. „Byla to zába­va. Skvěle jsme si to uži­li. Teplota v Lone Pine byla hlu­bo­ko pod nulou. Byli jsme ve výš­ce něco kolem tří tisíc met­rů. Vítr kolem nás kví­lel. Jednalo se o dlou­hé noč­ní natá­če­ní a já měl tu čest trá­vit ho poté, co mě zastře­lí, leže­ním na pro­mrz­lé zemi,“ vzpo­mí­ná Remar.

V Lone Pine bylo dost chlad­no na to, aby Tarantino docí­lil atmo­sfé­ry, kte­rou poža­do­val. „Bylo to pro Quentina veli­ce důle­ži­té, pro­to­že věří v kouz­lo efek­tů, vytvo­ře­ných bez pomo­ci počí­ta­čů. A v dopad toho­to kouz­la na divá­ka. Takže jsme se vyda­li na mís­to, kde jsme natá­če­li úvod­ní scé­ny fil­mu, a měli jsme tam asi­s­ten­ta pro­duk­ce, kte­rý kon­t­ro­lo­val, zda vám jde pára od úst, zda je dosta­teč­ně chlad­no a vlh­ko na to, aby byl vidět váš dech,“ vzpo­mí­ná Stacey Sher.

Poté se ale všich­ni vyda­li do Wyomingu,“ pozna­me­ná­vá Remar. „Slyšel jsem, že tam­ní zima se s Lone Pine vůbec neda­la srov­ná­vat.“

Vzhledem k absen­ci sně­hu v Kalifornii se štáb rych­le pře­su­nul do Jacksonu ve Wyomingu, kde se natá­če­ly zim­ní scé­ny fil­mu. Výtvarník Michael Riva vysvět­lo­val, proč byla absen­ce sně­hu nako­nec pří­nos­ná: „Museli jsme veš­ke­ré kuli­sy roz­mon­to­vat, nalo­žit na náklad­ní auta a odvézt je do Wyomingu. A bylo to úžas­né. Našli jsme tam spous­ty loka­cí, kte­ré byly ohro­mu­jí­cí, mlž­né řeky, kop­ce se spousta­mi sně­hu a rezer­va­ce s losy. Celý film zís­kal mno­hem ote­vře­něj­ší atmo­sfé­ru a začal půso­bit oprav­du vel­ko­le­pě.“

Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson, Don Johnson, Walt Goggins, Dana Gourrier, Nichole GaliciaLaura Cayouette se ke štá­bu Nespoutaného Djanga při­po­ji­li teh­dy, když se natá­če­ní pře­su­nu­lo do tep­lej­ších kon­čin, tedy kon­krét­ně do New Orleans v Louisianě.

Waltz si dobu strá­ve­nou v New Orleans uží­val. „Pocházím z hor. Bažiny a sub­tro­pic­ké oblas­ti jsou fas­ci­nu­jí­cí, nejen co se týče kra­ji­ny a rost­lin, ale také zví­řat, kte­ré tam žijí, jako jsou žel­vy, ali­gá­to­ři nebo hadi.“

Plantáž Evergreen, his­to­ric­ká loka­ce zhru­ba hodi­nu ces­ty z měs­ta, poslou­ži­la ve fil­mu jako síd­lo rodi­ny Bennettů, zastou­pe­né Donem Johnsonem.

Asi si umí­te před­sta­vit, že to byl pozo­ru­hod­ný záži­tek – Django ve svém oble­ku a dok­tor Schultz na voze s obrov­ským zubem se zla­tou plom­bou, kte­rý se kýve sem a tam. Prostě ospa­lá plan­táž v Tennessee,“ popi­su­je Johnson scé­ny, natá­če­né v Evergreen.

Johnson byl pro herec­ký tým víta­ným pří­růst­kem. Foxx, kte­rý ztvár­nil roli Tubbse ve fil­mu Michaela Manna Miami Vice, si uží­val mož­nos­ti spo­lu­pra­co­vat s her­cem, kte­rý původ­ně ztvár­nil roli Crocketa. „Bylo to jako zahléd­nout něco magic­ké­ho, napří­klad jed­no­rož­ce. Stojí před vámi Don Johnson,“ hlou­bá Foxx. „Byl skvě­lou vol­bou. Odvedl úžas­nou prá­ci, žád­ná z našich postav není v mno­ha ohle­dech kdo­ví­jak sym­pa­tic­ká, pro­to­že tako­vé být nema­jí.“

            „Don je Jižan a to bylo pro Quentina oprav­du důle­ži­té,“ říká Sher. „Znají se celé roky. Bylo to skvě­lé, pro­to­že jsme ho měli k dis­po­zi­ci v něko­li­ka dlou­hých ter­mí­nech. Odjel a zase se vrá­til. Vždycky jsme byli nad­še­ni, když se k nám vrá­til.“

S Johnsonovým bílým oble­kem ostře kon­tras­tu­je jed­na z odváž­něj­ších kosty­mér­ských voleb v tom­to fil­mu – Djangův mod­rý kos­tým. „Jamie byl z toho mod­ré­ho oble­ku nad­še­ný,“ říká kosty­mér­ka Sharen Davis. Na prv­ní zkouš­ce jsme se sna­ži­li pra­co­vat na jeho prv­ním kos­tý­mu – na kos­tý­mu hrdi­ny, ale on se zají­mal jen o ten mod­rý. Byl ve své roli. Přemýšlel jako Django a byl u vytr­že­ní z toho, že popr­vé v živo­tě dosta­ne nové šaty. Vážně, sko­ro ho nechtěl svlék­nout. Prostě ho zbož­ňo­val.“

Ubytovny otro­ků, kte­ré jsou v Nespoutaném Djangovi k vidě­ní, byly také sou­čás­tí Evergreenu. „Tahle mís­ta nelze navští­vit, aniž bys­te tam neu­ro­ni­li slzu a něco nevní­ma­li,“ říká Foxx o natá­če­ní na plan­tá­ži. „Vzal jsem tam své dce­ry, kte­rým je osm­náct a tři a půl, a nechal jsem je, ať si to tam pro­hléd­nou. Řekl jsem jim, že odsud pochá­ze­jí. Přesně tam jsme muse­li natá­čet, abychom se do pří­bě­hu sku­teč­ně doká­za­li napl­no pono­řit.“

Po Djangově sou­bo­ji s bra­t­ry Brittleovými se natá­če­ní pře­su­nu­lo do loka­cí pro natá­če­ní scén z Candylandu, odkud byl výhled na pole cuk­ro­vé třti­ny plan­tá­že Evergreen. „Vybrali jsme si roz­lehlou a rovi­na­tou oblast. Velice pros­tou, jed­no­du­chou, kte­rá nepů­so­bí ani tro­chu hro­zi­vě,“ říká Riva. „Myslím, že se nám toho poda­ři­lo docí­lit. A veš­ke­ré zlo se pak ode­hrá­va­lo uvnitř.“

Interiéry Candylandu se natá­če­ly v ate­li­é­rech Second Line Studio v New Orleans. „Naprosto jas­ně jsem vní­mal Leovu posta­vu jako ďáb­la, tak­že jsem ho chtěl obklo­pit co nej­vět­ším množ­stvím čer­ve­né,“ popi­su­je Riva návrh inte­ri­é­rů. „V pří­pa­dě Djanga a Schultze se mi zdá­lo, že jsou to kla­sič­tí hrdi­no­vé wes­ter­nu, před­sta­vo­va­ní nahněd­lou a zemi­tou bar­vou. Snažil jsem se tyhle bar­vy zacho­vat v rám­ci kaž­dých kulis. Na kon­ci fil­mu atmo­sfé­ra potem­ní, při­bý­vá čer­ve­né, vše je váž­něj­ší. Není to pří­liš kom­pli­ko­va­né, ale pomoh­lo mi to oddě­lit od sebe dva svě­ty, kte­ré se tu stře­tá­va­jí.“

Michael Riva během natá­če­ní sním­ku Nespoutaný Django zemřel. „Cítím se sku­teč­ně poctě­na tím, že jsem s Michaelem Rivou moh­la kaž­dý den spo­lu­pra­co­vat a poznat ho. Byl to kou­zel­ný, roz­pus­ti­lý, tvůr­čí, geni­ál­ní a milu­jí­cí člo­věk a umě­lec,“ vzpo­mí­ná Sher.

Candyland je srd­cem nevlíd­né­ho, dys­funkč­ní­ho a moc­né­ho pod­ni­ku, kte­rý vede Calvin Candie. „Jednou z věcí, kte­rý­mi je Jih zají­ma­vý, je to, že když tam vzkvé­ta­lo otroc­tví, jed­na­lo se o ekvi­va­lent dneš­ních vel­kých kor­po­ra­cí,“ míní Tarantino. „Tehdy také exis­to­va­ly vel­ké kor­po­ra­ce, ale byly rodin­né.“

Leonard DiCaprio si rolí Calvina Candieho, maji­te­le Candylandu, zahrál své­ho prv­ní­ho sku­teč­né­ho padou­cha. „Je své prá­ci odda­ný a bere ji váž­ně a mys­lím, že to lidem uni­ká, pro­to­že je veli­ce tichý a skrom­ný a stra­ní se spo­leč­nos­ti. Je to člo­věk, kte­rý se jako mla­dík učil od Roberta DeNira ve fil­mu Dospívání po ame­ricku. Je to člo­věk, kte­ré­mu hlu­bo­ce zále­ží na lidech, s nimiž spo­lu­pra­cu­je, a vklá­dá do prá­ce svou inte­li­gen­ci a svou odda­nost a tou­hu dostat se co nej­blí­že k prav­dě,“ říká Sher o DiCapriovi.

Dal mi vědět, že ho tenhle pro­jekt zají­má,“ hovo­ří o DiCapriovi Tarantino. „Snažil jsem se ve scé­ná­ři tuhle posta­vu pří­liš nespe­ci­fi­ko­vat a sna­žil jsem se mu ji pří­liš nevy­svět­lo­vat, aby si ji mohl kaž­dý vylo­žit po svém. Ale říkal jsem si, že by se na ni asi hodil star­ší herec. A pak si scé­nář pře­če­tl Leo a líbil se mu a tak jsme se sešli a zača­li o tom dis­ku­to­vat.“

DiCaprio na něj udě­lal dojem a Tarantinův kon­cept této posta­vy se změ­nil. „Prostě jsem si začal před­sta­vo­vat, jak snad­né by bylo pře­tvo­řit tuhle posta­vu do podo­by Caliguly, mla­dé­ho císa­ře,“ popi­su­je Tarantino. „Otec otce jeho otce zalo­žil pod­nik, obcho­du­jí­cí s bavl­nou, a otec jeho otce v něm pokra­čo­val a začal vydě­lá­vat a jeho otec na něm začal vydě­lá­vat ješ­tě více. On je teď čtvr­tým Candiem v řadě a neba­ví ho to. Bavlna ho neza­jí­má: pro­to se zají­má o bojov­ní­ky. Ale jde o  uráž­li­vé­ho prin­ce. Je jako Ludvík 14. ve Versailles. Takže jsem si chtěl oprav­du pohrát s před­sta­vou Ludvíka 14. na Jihu USA. Candyland je zce­la uza­vře­ná komu­ni­ta, kte­rá měří asi sto kilo­me­t­rů na dél­ku. To je krá­lov­ství. Má moc krá­le – může lidi nechat popra­vit nebo si dělat, co se mu zachce.“

Jednou z nej­zá­keř­něj­ších vlast­nos­tí téhle posta­vy je to, že má jis­tý šarm a nemys­lí si, že dělá něco špat­né­ho,“ říká Remar o Candieho uva­žo­vá­ní. „Je to člo­věk, kte­rý má pří­liš mno­ho peněz, pří­liš vel­kou moc, pří­liš mno­ho času, a je scho­pen řídit lid­ské osu­dy. Je to Caligula. Je dost poma­te­ný, ale všech­no si je scho­pen odů­vod­nit. Divákům se nebu­de líbit. Ale budou ho respek­to­vat. Sleduji ho a fas­ci­nu­je mě. Je veli­ce peč­li­vý. Vynakládá vel­ké úsi­lí na nejmen­ší drob­nos­ti.“

Walt Goggins, kte­rý ztvár­nil Billyho Crashe, popi­su­je slo­ži­tost hie­rar­chie Candylandu: „Je sou­čás­tí sys­té­mu, kte­rý udr­žu­je plan­táž při živo­tě, pro­to­že Billy Crash si žije cel­kem dob­ře. Billy Crash a Stephen chá­pou, že musí­me celou tu maši­né­rii udr­žo­vat v cho­du, pro­to­že za to máme sluš­né pení­ze a roz­hod­ně v Candylandu pří­liš nestrá­dá­me.“

Stephen Samuela L. Jacksona má s Candiem dost mož­ná nej­kom­pli­ko­va­něj­ší vztah vůbec. „Jakmile jsme v Los Angeles zača­li zkou­šet, pocho­pil jsem, kam ho chci smě­ro­vat, kým je a jaký chci, aby byl,“ vysvět­lu­je Jackson posta­vu Stephena. „Mezi Leem a mnou je zají­ma­vý vztah, kte­rý veli­ce dob­ře fun­gu­je v porov­ná­ní s Djangovým vzta­hem k dok­to­ro­vi Schultzovi. Jejich vztah je tím naším téměř zastí­něn.“

            „Pracoval jsem už pro jeho otce a prav­dě­po­dob­ně jsem s ním v dět­ství strá­vil hod­ně času a svým způ­so­bem ho vycho­vá­val. Jsem pro něj sko­ro jako jeho mrt­vý otec,“ říká Jackson. „V sou­kro­mí máme jiný vztah než na veřej­nos­ti. Leo svou posta­vu vysta­věl úžas­ným způ­so­bem a když jsme o samo­tě, stá­vá se z něj dítě, o kte­ré jsem kdy­si pečo­val a kte­ré jsem učil a poví­dal si s ním, a jsem na něj přís­něj­ší, co se týče vní­má­ní rea­li­ty toho, co se kolem něj děje.“

Jackson spo­lu­pra­co­val s mas­ké­ry Allanem AponemJakem Garberem na návr­hu Stephenova věko­vi­té­ho vze­zře­ní. „Naštěstí měl s námi Quentin trpě­li­vost a počkal, dokud se nám to nepo­da­ři­lo doko­na­le vyla­dit,“ chvá­lí si Jackson. „Dělali jsme asi sedm nebo osm zku­šeb­ních ver­zí, než jsme se dopra­co­va­li k aktu­ál­ní podo­bě.“

Ačkoliv WaltzCayouetteTarantinem už v minu­los­ti spo­lu­pra­co­va­li, jejich vztah k němu nesne­sl srov­ná­ní se vzta­hem, kte­rý mezi sebou mají Tarantino s Jacksonem. „Vztah Quentina se Samem jim musí­te závi­dět, pro­to­že ti dva se váž­ně doko­na­le zna­jí,“ vtip­ku­je Foxx. „Těším se na to, že si tako­vý vztah s Quentinem vybu­du­ji. Dokonale se zna­jí, pomá­ha­jí si, spo­leč­ně pře­mýš­le­jí. Napadly je výteč­né věci, kte­ré mys­lím ani neby­ly ve scé­ná­ři, ale vše­mu výraz­ně pro­spě­ly. Samuel Jackson je sku­teč­ný gigant.“

Snímek Nespoutaný Django Samuelovi L. Jacksonovi také umož­nil zno­vu spo­lu­pra­co­vat s Kerry Washington, kte­rá si s ním zahrá­la ve fil­mech Mother and ChildDům na špat­né adre­se. „Vždycky mě těší, když může­me spo­leč­ně s Kerry na něčem pra­co­vat. Má veli­ce milou, jem­nou a pří­vě­ti­vou pova­hu, kte­rá je pro­stou­pe­na křeh­kos­tí a zakrý­vá sílu, kte­rou má ve svém nit­ru. Moc rád s ní komu­ni­ku­ji. Pokaždé, když se na něčem spo­leč­ně podí­lí­me, vznik­ne něco výji­meč­né­ho,“ sou­dí Jackson.

„Byla tím, na kom nám zále­že­lo ze všech nej­ví­ce,“ dodá­vá Foxx. „Pokud si pro­mlu­ví­te s QuentinemLeem nebo s kým­ko­liv jiným, zjis­tí­te, že jsme se chtě­li jsme ujis­tit, že má vše, co potře­bu­je, pro­to­že si muse­la pro­jít uči­ně­ným peklem. A sle­do­vat ji v tom pekle kaž­dý den, to bylo oprav­du nároč­né.“

Druhá řeč, kte­rou je Broomhilda schop­na hovo­řit, byla pro Washington zají­ma­vým zpes­t­ře­ním. „Učit se něm­či­nu mi hod­ně pomoh­lo,“ vzpo­mí­ná. „Když mi tahle role byla nabíd­nu­ta, byla jsem hrů­zou bez sebe, pro­to­že jsem chá­pa­la, jak nároč­ná po cito­vé strán­ce pro mě bude. Nevěděla jsem, jak se do toho pus­tit. Bála jsem se o sebe, pro­to­že jsem cíti­la, jak drs­ný její svět je. Kurzy něm­či­ny a její uče­ní mi pomoh­ly se do Broomhildy pono­řit způ­so­by, kte­ré ale­spoň zpo­čát­ku neby­ly pří­liš emo­ci­o­nál­ně vyčer­pá­va­jí­cí. Práce na těch­to jejích slož­kách mi pomoh­la při­stou­pit k ní, aniž bych měla dojem, že mě smu­tek, kte­rý ji pro­stu­pu­je, zce­la zahl­tí.“

Laura Cayouette před­sta­vu­je Laru Lee, Candieho sest­ru. „Myslím, že jejím úko­lem v Candylandu a ve fil­mu jako tako­vém je vnést do jeho nesku­teč­ně bru­tál­ní­ho svě­ta tro­chu něž­nos­ti,“ míní Cayouette. „V šir­ším smys­lu mys­lím před­sta­vu­je sta­rý Jih. Myslím, že ztě­les­ňu­je to, za co muži odchá­ze­li bojo­vat do vál­ky, a absur­di­tu a krá­su toho, co obná­ší cho­dit oblé­ka­ná tak jako ona a s tako­vý­mi úče­sy.“

            „Když se s ní setká­vá­me popr­vé, půso­bí tak tro­chu jako Blanche Duboisová. Ale je pře­svěd­či­vá. Při dal­ší pro­mě­ně půso­bí jako krá­lov­na Alžběta. Má čelen­ku a je oble­če­na v krá­lov­ských bar­vách. Šaty pro ni prav­dě­po­dob­ně ztě­les­ňu­jí její celý život. Není už vda­ná, je paní domác­nos­ti. Je z boha­té rodi­ny, tak­že se neu­stá­le sty­li­zu­je,“ říká kosty­mér­ka Sharen Davis.

Dennis Christopher, kte­rý před­sta­vu­je Moguyho, zjis­til, že mu natá­če­ní poskyt­lo neče­ka­nou mož­nost sezná­mit se s rea­li­ta­mi otro­kář­ství. „Otrokářství neby­lo jen drob­nou epi­zod­kou v ději­nách. Vybudovalo nám tuto zemi a kru­tost, kte­rou ztě­les­ňu­je, je něčím, s čím se musí­me vyrov­nat. Než jsem se do toho­hle fil­mu pus­til, stu­do­val jsem spous­ty mate­ri­á­lů, a jed­nou z věcí, kte­ré jsem si z nich odne­sl, bylo to, jak málo jsem se o tom všem dozvě­děl ve ško­le. A nikdy nemů­že­te poznat nesku­teč­né zlo, kte­ré­ho je člo­věk scho­pen, pokud o něm nebu­de­te hovo­řit, pokud neza­há­jí­te roz­ho­vor, pokud ho nezná­zor­ní­te.“

James Remar se na natá­če­ní vrá­til v roli Butche Pooche, Candieho těles­né­ho stráž­ce. „Nejsem Jižan, jsem veli­ce pro­fe­si­o­nál­ní těles­ný stráž­ce, kte­rý se do dění v Candylandu pří­liš neza­po­ju­je. Mám jedi­ný úkol a tím je chrá­nit Calvina Candieho,“ říká Remar.

Poslední ces­ta štá­bu ved­la zpět do oko­lí Los Angeles, kde 24. čer­ven­ce 2012 natá­če­ní skon­či­lo. „Bylo to ohrom­né dob­ro­druž­ství,“ míní Washington. „Jeden týden jsme ve Wyomingu, potom dal­ší v Louisianě a pak zase v Los Angeles. Cestujeme sem tam, stej­ně jako hlav­ní hrdi­na putu­je po celých Spojených stá­tech, aby našel svou ženu. Myslím, že dob­ro­druž­ství natá­če­ní toho­to fil­mu a dob­ro­druž­ství, na kte­ré se vydá­vá Django, jsou vel­ko­le­pý­mi pou­tě­mi ve jmé­nu lás­ky, což je pod­le mého názo­ru napros­to úžas­né.“

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Cínový vojáček: Chaotický thriller s promarněnými hvězdami
9. května 2025Cínový vojáček: Chaotický thriller s promarněnými hvězdamiBývalý sektář se infiltruje do střetu mezi FBI a nebezpečnou sektou složenou z bývalých členů armády ve filmu Cínový vojáček, který byl tento víkend bez okolků vypuštěn na Prime Video. Navzdory zajímavé premise a skvělému hereckému…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cameron Diaz a Jamie Foxx se vracejí do rodinného akčního filmu společnosti Netflix „Návrat do akce“
5. února 2025Cameron Diaz a Jamie Foxx se vracejí do rodinného akčního filmu společnosti Netflix „Návrat do akce“Dvojici bývalých tajných agentů se ve filmu Návrat do akce, který nyní celosvětově vysílá Netflix, vytrhne trn z paty rodinný život na předměstí. První film po více než deseti letech od hlavní herečky Cameron Diaz je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Promarněný potenciál: Lara Croft v roli dobrodružného béčka
18. května 2024Promarněný potenciál: Lara Croft v roli dobrodružného béčkaLara (Alicia Vikander) se snaží uživit co to jde. Byť je dědičkou obchodního impéria, aby se k penězům dostala, musela by oficiálně uznat, že její otec Richard (Dominic West) je mrtvý. Před sedmi lety se totiž…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Grindhouse: Auto zabiják
28. března 2024Grindhouse: Auto zabijákKurt Russell si rád hraje s pěknými děvčaty. Nikoliv však v posteli nýbrž na prašných cestách a ze všeho nejraději je za pomocí svého auta, posílá na onen svět… Tři mladá děvčata vyráží na dámskou jízdu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Collateral: Příběh noční jízdy s vrahem ve městě andělů
15. ledna 2024Collateral: Příběh noční jízdy s vrahem ve městě andělů[caption id="" align="alignright" width="200"] Photo © 2004 DreamWorks Pictures[/caption] Collateral nemá složitý děj, zapeklitou zápletku ani neodhalené tajemství. Tak proč se celá naše redakce chce na tento film dříve nebo později vydat? Zkusme se na něj…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kill Bill: Návrat hvězd a nečekané oživení kariér
9. ledna 2024Kill Bill: Návrat hvězd a nečekané oživení kariérQuentin Tarantino se vždy vyznačoval schopností znovuobjevovat herecké talenty, a jeho projekt, Kill Bill, není výjimkou. Už v první části filmu bylo zjevné, že režisér dává velký důraz na herecké obsazení. Využil kombinaci amerických a asijských…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Oni naklonovali Tyrona - vynikající bizarní film od Netflixu
28. července 2023Oni naklonovali Tyrona - vynikající bizarní film od NetflixuBěhem stejného víkendu, kdy v kinech řádí fenomén Barbenheimer, se na platformě Netflix objevil nenápadný film Oni naklonovali Tyrona s Jamiem Foxxem a Johnem Boyegou v hlavních rolích, a je veliká škoda, že byl snímek ikonickou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Všechny cesty vedou do hrobu
26. května 2023Všechny cesty vedou do hrobuMillion ways to die in the West by mohlo mít podtitul Million ways to kill humour. Počáteční barevné scenérie z divokého západu ve vás navnadí atmosféru dobrých westernů, aby Vás po chvíli začali trápit svou hloupostí…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Miami Vice
14. září 2022Miami VicePodle legendárního seriálu Miami Vice, který se slavil velké úspěchy v osmdesátých letech minulého století vznikl v roce 2006 film. Ten ovšem na rozdíl od své předlohy není odlehčený humorem a ani samotné Miami není znázorněné…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Tomb Raider - Recenze - 70 %
26. srpna 2022Tomb Raider - Recenze - 70 %Mladá naivní slečna Lara Croft (Alicia Vikander) se snaží postavit v 21 letech na vlastní nohy. Chce si zařídit život podle sebe a nespoléhat na rodinné dědictví, protože by to znamenalo nutnost uznání otcovi smrti. Ten…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře