Britský zpravodajský důstojník má za úkol identifikovat zrádce ve svém středu ze skupiny blízkých kolegů - včetně své vlastní manželky - ve filmu Operace Black Bag, který po svém debutu ve Státech minulý měsíc vstupuje tento víkend do pražských kin. Tento staromódní thriller, který neztrácí ani vteřinu času na plátně, představuje nejlepší film režiséra Stevena Soderbergha za poslední roky.
Ve špionážním filmu z dílny Johna le Carrého Operace Black Bag hraje Michael Fassbender roli důstojníka SIS George Woodhouse, stylizovaného do brýlí s tlustými obroučkami, což je možná připomínka ztvárnění George Smileyho Alecem Guinnessem a Garym Oldmanem v adaptacích Tinker Tailor Soldier Spy. V úvodní scéně filmu je informován nadřízeným Meachamem (Gustaf Skarsgård), že z jejich úřadu unikl přísně tajný a nebezpečný software s kódovým označením Severus - a jeho úkolem je najít viníka.
Meacham dá Woodhouseovi seznam pěti jmen, která by mohla za únikem stát - jedno z nich je jméno jeho manželky a kolegyně z operace Kathryn St. Jean (Cate Blanchett). Další čtyři podezřelí jsou shodou okolností také páry: mladá Clarissa Duboseová (Marisa Abela) a její přítel-manažer Freddie Smalls (Tom Burke) a Georgeův agent James Stoke (Regé-Jean Page) a jeho přítelkyně Zoe Vaughanová (Naomie Harris).
Zdá se, že svět špionů je poněkud incestní: jejich utajení by se s civilisty na Tinderu moc dobře nehrálo, a tak se tito tajní agenti spokojí s románky mezi jednotlivými úřady. Vztahy jsou však pro George dobrou mimopracovní fintou, jak sondovat informace, když oba páry pozve na večeři a drink k sobě a své ženě, přičemž chana masala okoření jakýmsi sérem pravdy.
Zdá se, že George se s hrou na večeři daleko nedostane - i když zvýšené napětí vyústí v to, že Clarissa podstrčí Freddiemu do ruky nůž na steaky -, ale v manželčině odpadkovém koši najde nepoctivý lístek do kina. Je to stopa, kterou bude v průběhu několika následujících dní v Černém pytli vypichovat a rozplétat, protože sleduje Kathryn na tajné schůzce v Bruselu.
Scénář Davida Koeppa se sice téměř výhradně opírá o zápletku, ale právě laserové rozpitvávání ústředních vztahů je to, co dělá z Černého pytle tak poutavou podívanou. Přestože jsou špioni osobně zainteresovaní, nemohou k sobě být zcela upřímní; na otázky typu „kde jsi byl?“ nebo „co jsi dělal?“ dostávají titulní odpověď „černý pytel“ ve špionážním žargonu pro práci, o které nemáte prověrku.
Tím se rozjíždí fascinující souhra, v níž věrnost SIS - a potažmo i zemi - elegantně kontrastuje s oddaností postav svým přátelům a milencům. Operace Black Bag se projevuje pouze tím, že jednu z dalších ústředních postav příběhu, šéfa agentury Arthura Stieglitze (Pierce Brosnan), nechává na okraji zájmu.
Fassbender je v roli Woodhouse, postavy, která zde působí zbavenější lidských emocí než jeho android David v Prometheovi, bez námahy charismatický a nesmírně koukatelný. To se k jeho postavě hodí a v odhalující výměně názorů s Clarissou dává najevo, že je to z velké části jen na oko; pod ledově chladným zevnějškem se skrývá vášeň, která tuto postavu skutečně pohání.
Také zbytek hereckého obsazení pomáhá udržet střídmé vyprávění Černého pytle po celou dobu zajímavé. Burke, který předvedl nezapomenutelný výkon v loňském filmu Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi, na něj zde navazuje lahodným ztvárněním Richarda Burtona, zatímco Abela (Zpátky do černého) si krade show pro sebe jako jediný člen skupiny, který vyloží všechny karty na stůl - což je v tomto světě špionů nebezpečná hra.
Dialogy nabitý příběh Černého pytle se mohl snadno zvrhnout v inscenaci, ale Soderberghovo minimalistické, chladně chladné podání (pod pseudonymem Peter Andrews film také natočil) dokonale odpovídá charakterům postav. Diváci, kteří očekávají výbušnou akci nebo držení za ručičku po celou dobu vyprávění, možná zůstanou chladní, ale fanoušci Johna le Carrého nebo dokonce filmu Slow Horses od Apple TV si zde najdou mnoho zajímavého. Tímto filmem a Přítomností Soderbergh odstartoval rok 2025 a dokazuje, že v kinech je stále dost vynalézavosti.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře