Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze – 80%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
V brit­ském dra­ma­tu Pardon, neza­stih­li jsme vás se jeho reži­sér (zapři­sáh­lý levi­čák a hlav­ní před­sta­vi­tel brit­ské­ho soci­ál­ní­ho rea­lis­mu) Ken Loach spo­lu se svým dvor­ním sce­náris­tou (a býva­lým huma­ni­tár­ním akti­vis­tou) Paulem Lavertym roz­hod­li věno­vat aktu­ál­ní­mu pal­či­vé­mu spo­le­čen­ské­mu téma­tu, jemuž dopo­sud pří­liš fil­mů zasvě­ce­no neby­lo – pre­ka­ri­zo­va­ným zaměst­ná­ním. Nestabilním pra­cov­ním pomě­rům, posti­hu­jí­cím zaměst­nan­ce na roz­díl od kla­sic­kých pra­cov­ních úvaz­ků řadou nejis­tot (včet­ně nepla­ce­né­ho pojiš­tě­ní, klouza­vé­ho výděl­ku, žád­né mateř­ské ani jiné dovo­le­né a nepev­né pra­cov­ní doby).
 
Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze
Zdroj fotek: filmeurope.cz

Současně padlo roz­hod­nu­tí pojmout sní­mek po for­mál­ní a vypra­věč­ské strán­ce vel­mi podob­ně jako jejich před­cho­zí film Já, Daniel Blake, s nímž vyhrá­li na fes­ti­va­lu v Cannes v roce 2016 Zlatou pal­mu. Cílem zřej­mě bylo poku­sit se navá­zat na jeho úspěch s podob­ně kri­tic­kým a ape­la­tiv­ním pří­bě­hem o oby­čej­ných lidech, jejichž život­ní mizé­rii pro­hlu­bu­je mar­ná sna­ha pro­ra­zit ve špat­ně nasta­ve­ném sys­té­mu, kte­rý jejich pro­blémy ako­rát stup­ňu­je. Ve sním­ku Já, Daniel Blake byl tím­to sys­té­mem byro­kra­tic­ký mecha­nis­mus soci­ál­ních úřa­dů, v dra­ma­tu Pardon, neza­stih­li jsme vás se stá­va­jí ter­čem kri­ti­ky pro změ­nu doho­dy o pra­cov­ních čin­nos­tech a zaměst­ná­vá­ní osob samo­stat­ně výdě­leč­ně čin­ných.
V čele dění je ten­to­krát rodi­na se dvě­ma dět­mi (dospí­va­jí­cí syn a mlad­ší hol­čič­ka), při­čemž mat­ka je soci­ál­ní pra­cov­ni­ce (a dojíž­dí kaž­dý den auto­bu­sem za nespoč­tem svých kli­en­tů, povět­ši­nou zma­te­ných sta­rých lidí a nemo­hou­cích inva­li­dů, kte­ří se o sebe nedo­ká­ží sami posta­rat), zatím­co otec dělal dopo­sud všech­no mož­né a nyní se sna­ží uspět jako kurýr v licen­co­va­né doru­čo­va­cí služ­bě. Těší se na to, že ve fir­mě bude svým vlast­ním pánem a koneč­ně vyře­ší mno­hé dlu­hy a nepří­z­ni­vou rodin­nou finanč­ní situ­a­ci, ale ve sku­teč­nos­ti se v té fir­mě sta­ne nao­pak jejím otro­kem – když si chce vzít vol­no, musí za to pla­tit vyso­ké poku­ty, musí mít na doru­čo­vá­ní vlast­ní dodáv­ku a je po něm vyža­do­vá­no plně­ní nabi­té­ho doru­čo­va­cí­ho plá­nu, v němž se pří­liš nepa­ma­to­va­lo na čas urče­ný pro vymě­šo­vá­ní.
Ken Loach a Paul Laverty tudíž opa­ku­jí osvěd­če­né sché­ma, kdy divá­kům před­sta­ví sna­ži­vou, dob­rác­kou a féro­vou pro­le­tář­skou rodi­nu, kte­rá musí sná­šet vše­li­ja­ká pří­ko­ří, kaž­dý den dře téměř do zemdle­ní a napros­té­ho vysí­le­ní a nic moc z toho nemá, při­čemž za viní­ka jsou v tom­to pří­pa­dě ozna­čo­vá­ni jejich zaměst­na­va­te­lé, kte­ří je nutí pra­co­vat šest dní v týd­nu po dva­náct hodin den­ně (plus nepla­ce­né přesča­sy), téměř je nene­cha­jí trá­vit čas se zbyt­kem rodi­ny a prak­tic­ky je v hon­bě za co nej­vět­ší efek­ti­vi­tou spros­tě vyko­řisťu­jí a nutí pra­co­vat za útrp­ných pod­mí­nek.
Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze

Film tím­to způ­so­bem reflek­tu­je to, jak je v dneš­ní době nároč­né sehnat prá­ci a že leckte­rá zaměst­ná­ní si doo­prav­dy dik­tu­jí nelid­ské náro­ky – při­čemž sní­mek slou­ží jako jejich obža­lo­ba. Činí tak ale pro­střed­nic­tvím cito­vě mani­pu­la­tiv­ní­ho pří­bě­hu o rodi­ně, kte­ré se dějí od začát­ku do kon­ce samé špat­nos­ti a kom­pli­ka­ce, za něž čas­to mohou i jejich špat­ná roz­hod­nu­tí a vzá­jem­né dis­funkč­ní vzta­hy a pří­pad­ně i nepří­zeň osu­du, tedy niko­li zaměst­na­va­te­lé. Na ty ale sní­mek stej­ně sva­lu­je veš­ke­rou vinu, pro­to­že hrdi­nům ako­rát vytvá­ře­jí pra­cov­ní pod­mín­ky, za nichž je těž­ší ty kom­pli­ka­ce řešit, okrá­da­jí je o čas urče­ný pro rodi­nu, kvů­li čemuž se jejich dětem nedo­stá­vá dosta­teč­né­ho množ­ství pozor­nos­ti, a zapla­vu­jí je stre­sem, kvů­li němuž jsou kaž­dým dnem vyčer­pa­něj­ší a una­ve­něj­ší, a pro­to čas­tě­ji děla­jí chy­by a ztrá­ce­jí schop­nost raci­o­nál­ně uva­žo­vat.
Oproti fil­mu Já, Daniel Blake, v němž si jeho tvůr­ci vysta­či­li s kon­fron­ta­cí postav se zkost­na­tě­lým a absurd­ně nesro­zu­mi­tel­ným úřed­nic­kým apa­rá­tem (a z toho vyplý­va­lo jejich utr­pe­ní), jsou tudíž ve sním­ku Pardon, neza­stih­li jsme vás do toho­to utr­pe­ní zahr­nu­ty i osob­ní pro­blémy hrdi­nů uvnitř rodi­ny (ukáz­ko­vě nevděč­ný syn cho­dí za ško­lu a sprej­u­je po zdech, rodi­če se kvů­li tomu háda­jí, dcer­ka se z toho v noci počůrá­vá), kte­ré s jejich zaměst­ná­ní­mi sou­vi­se­jí pou­ze z hle­dis­ka aspek­tů výše zmí­ně­ných (plus to, že si kvů­li tomu muse­jí brát v prá­ci neče­ka­ně vol­no, což je znač­ně pro­ble­ma­tic­ké a sto­jí je to vel­ké pení­ze).
Mírná mani­pu­la­ce nicmé­ně i ten­to­krát tvůr­cům pro­chá­zí díky tomu, jak při­ro­ze­ně film vysta­vě­li, jak věro­hod­ně napsa­li veš­ke­ré posta­vy i jejich dia­lo­gy a jaké her­ce do sním­ku obsa­di­li. Kris Hitchen i Debbie Honeywood v rolích otce a mat­ky oba exce­lu­jí a půso­bí maxi­mál­ně věro­hod­ně jak ve scé­nách, v nichž se po nich chce vyhro­ce­něj­ší výkon, tak v pasá­žích, v nichž mají být nao­pak umír­ně­ní a pasiv­ně při­jí­ma­jí­cí rány osu­du. Děj skvě­le gra­du­je a jeho tíži­vý závěr poměr­ně dlou­ho účin­ně dozní­vá. Navíc, stej­ně jako v pří­pa­dě dra­ma­tu Já, Daniel Blake, pro­vo­ka­tiv­ně a empa­tic­ky upo­zor­ňu­je na uni­ver­zál­ní spo­le­čen­ský pro­blém, nad nímž je důle­ži­té se zamýš­let, přes­to­že to málo­kdo dělá.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Pardon, neza­stih­li jsme vás na Kinoboxu.
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře