Prince of Persia 3D představuje zásadní zlom v slavné sérii, která na počátku své existence definovala žánr plošinovek. Jako první díl této legendární ságy převedený do 3D přinesl nejen nové možnosti, ale i značné výzvy a kompromisy, které rozdělují hráčskou komunitu i kritiku. V následující recenzi se podíváme, jak se této ambiciózní misi podařilo naplnit očekávání a kde naopak zakopla.
Úvod
Prince of Persia 3D vyšel na přelomu tisíciletí jako první třírozměrná kapitola slavné série, která začala revoluční plošinovkou z roku 1989. Vývoj trval přes dva roky a hra byla uvedena na PC v roce 1999 a o rok později i na konzoli Dreamcast pod názvem Prince of Persia: Arabian Nights. Tvůrci z Mindscape a Avalanche Software se pokusili navázat na kouzlo předchozích titulů, přičemž série se pod vedením tvůrce Jordana Mechnera chystala na velký restart, který přišel až s následujícími díly.
Přestože se Mechner přímo na vývoji příliš nepodílel, jeho vize a scénář položily základy příběhu, který se opět točí kolem prince bojujícího za svou princeznu a snažícího se překonat nebezpečné pastičky a nepřátele v tajemných perských palácích. Tento titul je zároveň posledním dílem původní trilogie, který zkusil přinést nové prvky a přechod do 3D technologie, což nebylo bez komplikací.
Hratelnost
Prince of Persia 3D klade důraz na kombinaci akce, průzkumu a řešení hádanek ve stylu dobrodružné plošinovky. Hráč ovládá prince, který se pohybuje pevně nastavenou kamerou z třetí osoby, přičemž může v klidu zkoumat okolí pomocí ručního ovládání kamery. Prince prochází patnácti rozmanitými a často náročnými úrovněmi, v nichž musí zvládat skákání, šplhání, plížení i plavání, a to za přítomnosti různých pastí a logických úloh. Tyto prvky jsou odkazem na původní hratelnost série, která kladla důraz na kombinaci rychlých reflexů a rozumného přemýšlení.
Bojový systém prošel v tomto díle výraznou proměnou. Princ zde disponuje několika typy zbraní – mečem, kopím, holí, lukem a dvojitými čepelemi – což výrazně rozšiřuje možnosti soubojů. Boj je dynamický, rychlý a zobrazený z bočního pohledu, který připomíná klasické bojové hry, což dodává soubojům na intenzitě a atraktivitě. Ovládání meče je překvapivě jednoduché, ale zároveň nabízí dostatek komplexnosti, aby byly souboje zábavné a propracované. Zároveň lze využívat prvky prostředí k plížení či eliminaci nepřátel, což přidává na variabilitě boje.
Grafika a zvuk
Zatímco přechod do 3D přinesl nové možnosti vizuálního zpracování, technická stránka hry je jedním z nejslabších článků celého titulu. Grafika sice nabízí řadu detailů a atmosféru středověké Persie s nádechem fantazie, ale její provedení působí zastarale a rozpačitě už v době vydání. Textury jsou často rozmazané a nevyvážené, animace postav jsou hranaté a neplynulé, což narušuje celkový dojem a snižuje pocit ponoření do světa hry.
Zvuková složka je v nejlepším případě průměrná. Hudba i efekty útočí spíše na pozadí a nemají výraznější emocionální dopad, což je škoda vzhledem k potenciálu perského prostředí plného exotiky a tajemna. Zvukové stopy se nevyznačují výraznou atmosférou nebo zapamatovatelností, což mohl být další prvek, který by podpořil herní zážitek a vtáhl hráče do děje.
Příběh
Příběh Prince of Persia 3D je poměrně tradiční a nevybočuje z klasických vzorců žánru. Hlavní hrdina je princ, který je hluboce zamilovaný do princezny, avšak jejich štěstí ohrožuje zlý nápadník Assan, jenž chce princeznu provdat za svého znetvořeného syna. Princ je proto zajat a odsouzen k jisté smrti, což je výchozím bodem pro jeho boj o přežití a záchranu své lásky.
I když příběh nepřináší výrazné inovace ani překvapivé zvraty, v kontextu hry a jejího žánru funguje zcela uspokojivě. Jeho kýčovitost a předvídatelnost nejsou na škodu, protože hlavním tahákem je přece akce a hratelnost. Navíc přítomnost Jordan Mechnera jako spoluautora zajišťuje určitou kontinuitu a soudržnost s předchozími díly, které měly příběh vždy pevně spjatý s herními mechanismy.
Technické zpracování
Z technického hlediska byl Prince of Persia 3D ambiciózním projektem, který však doplatil na dlouhý vývoj a omezené možnosti tehdejších technologií. Hra je postavena na NetImmerse enginu, který umožnil práci s 3D prostředím, ale optimalizace nebyla zcela dotažena. Výsledkem jsou nároky na hardware, které jsou poměrně vysoké vzhledem k vizuální kvalitě hry – například hra trhá i na tehdejších výkonných grafických kartách jako TNT2 Ultra a vyžaduje minimálně 64 MB RAM pro plynulý chod.
Tyto technické nedostatky spolu s nevyváženými animacemi a občasnými bugy způsobily, že hra působí nedodělaným dojmem, což ovlivnilo její celkové přijetí. I přes několik inovativních řešení a zajímavých herních prvků technická stránka nedokázala plně využít potenciál série, a tak se Prince of Persia 3D stal spíše průměrným titulem v porovnání s očekáváním fanoušků a kvalitami předchozích dílů.
👍 Kladné body
- Inovativní a dynamický bojový systém s variabilitou zbraní a propracovanými souboji tváří v tvář.
- Klasická hratelnost série rozšířená o nové pohyby a možnosti průzkumu v 3D prostředí.
- Atmosférické prostředí inspirované středověkou Persií s fantazijními prvky, které doplňuje poutavý příběh a charaktery.
👎 Záporné body
- Zastaralá a nevyvážená grafika s neplynulými animacemi, která nedokáže naplnit potenciál 3D zpracování.
- Vysoké hardwarové nároky a technické problémy způsobující trhání a občasné bugy.
- Poměrně nudné a zdlouhavé hledání zbraní v úvodu, které může odradit nové hráče.
Závěrečné hodnocení
Prince of Persia 3D je ambiciózní titul, který musel čelit nelehkému úkolu přenést legendární 2D plošinovku do nového rozměru. I když se mu podařilo přinést několik zajímavých a zábavných prvků, především v oblasti boje a hratelnosti, technické nedostatky a rozporuplná grafika jej výrazně omezily. Pro fanoušky série a milovníky akčních adventur může být zajímavým kouskem historie, ovšem dnes působí spíše jako nedokončený mezikrok před skutečným restartem, který přišel o několik let později. S ohledem na všechny aspekty hodnotím hru na 72 %, což odráží její potenciál i nedostatky.
Autor: http://img507.imageshack.us/img507/5192/princeofpersia3daf7.png, Fair use, Odkaz
Části seriálu: Prince of Persia
- Prince of Persia (1989) – Původní král filmových plošinovek, který položil základy žánru
- Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame – návrat legendy s temnějším nádechem
- Prince of Persia 3D: Odvážný krok do třetí dimenze s rozporuplným výsledkem





















(4,91 z 5)