Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Enderova hra | Enders Game [40%]

Enderova hra | Enders Game [40%]

Koncem říj­na loň­ské­ho roku do kin vlét­la kniž­ní adap­ta­ce sci­fi bes­telle­ru Enderova hra od Orsona Scotta Carda. Její fil­mo­vou podo­bu si na sta­ros­ti vzal Gavin Hood, kte­rý se napo­sled v kinech před­ve­dl s doce­la hod­ně prů­měr­ným X-Men Origins: Wolverine. Bohužel fil­mo­vá Enderova hra nepo­ří­di­la v kinech tak, jak si nej­spí­še stu­di­o­ví hla­vou­ni mys­le­li a tak se bude sna­žit zachrá­nit ale­spoň čer­ná čís­la na trhu s Bluray a DVD, kam i u nás zane­dlou­ho ten­to bloc­kbus­ter při­jde. Jak tedy sní­mek dopa­dl?

Obrovská inva­ze mimo­zem­ské rasy Forimis před lety málem vyhla­di­la lid­skou rasu z povrchu pla­ne­ty Země. Aby tomu armá­da zabrá­ni­la, poté co se jí se štěs­tím poda­ři­lo odvrá­tit ten­to kata­stro­fic­ký scé­nář, zača­la se při­pra­vo­vat na pří­pad­ný návrat těch­to hmy­zá­ků a zača­li tré­no­vat i mla­dé vojen­ské stra­té­gy, kte­ří mají být klí­čem k budou­cím úspě­chům na bojiš­ti. Jedním z nich je Ender Wiggin (Asa Butterfield), kte­ré ho si vybral sám Colonel Graff (Harrison Ford) a kte­rý má být tím nej­lep­ším vojen­ským vůd­cem vůbec. Jak se ale poz­dě­ji uka­zu­je, prak­ti­ky Colonela Graffa a jeho pod­ří­ze­ných nejsou ty z nej­čist­ších a Ender se tak sám stá­vá jen důle­ži­tou figur­kou v jeho vlast­ní hře.
Narovinu, kni­hu jsem neče­tl. Ne že bych měl něco pro­ti její­mu homo­fob­ní­mu auto­ro­vi, nicmé­ně pros­tě se mi ješ­tě nedo­sta­la do rukou a po výsled­ných dojmech z fil­mu si nejsem jis­tý, zda o to mám ješ­tě zájem. Osobně jsem totiž byl už doce­la roz­pa­či­tý při pohle­du na trai­le­ry, kde jsem tak nějak nebyl schop­ný zachy­tit to kouz­lo, o kte­rém všich­ni mlu­vi­li, nemluvě o tom, že mi to gra­fic­ké zpra­co­vá­ní upl­ně nese­dě­lo. I tak jsem však sním­ku dal šan­ci a s co pokud mož­no nej­ví­ce ote­vře­nou mys­lí jej shlé­dl.
Základní pre­mi­su pří­bě­hu a její smys­lu­pl­nost tu rešit nebu­du, to je zále­ži­tos­tí před­lo­hy a když to tak vlast­ně vez­mu, nemám s tím zot­ro­če­ním dětí pro váleč­né úče­ly tak nějak úpl­ně pro­blém. S čím pro­blém ovšem mám je doce­la dost mizer­ný scé­nář, kte­rý jaký­ko­liv pro­gres děje bere jako samo­zřej­mou věc a tak celé vyprá­vě­ní půso­bí tro­chu jako pro­hlí­že­ní lepo­re­la kde vám kaž­dou dru­hou strán­ku jeden obrá­zek chy­bí a občas je mís­to něj nama­lo­ván fix­kou obrá­zek Endera jak se mra­čí, pro­to­že on je ten badass co tady tomu bude vše­mu jed­nou velet. O šíle­né nai­vi­tě a povrch­nos­ti a nelo­gic­kém cho­vá­ní postav nemluvě.
Digitální strán­ka není tak špat­ná, jak se zdá­lo a mís­ty to doce­la sto­jí za to, i když v rám­ci fil­mu jsou digi­tál­ní tri­ky v nej­vět­ší míře vyu­ží­vá­ny tam, kde vyzní­va­jí zby­teč­ně, díky reži­sé­ro­vu sou­stře­dě­ní na ne upl­ně důle­ži­té čás­ti fil­mo­vé akce. Hudební strán­ka, kte­rou si vzal na sta­ros­ti Steven Jablonsky, se tomu sna­ží napo­moct co to jde, nicmé­ně nebyl jsem se schop­ný zba­vit poci­tu, že jsem to někde už sly­šel, nemluvě o pár momen­tech, kte­ré náram­ně při­po­mí­na­ly kom­po­zi­ce Jamese Newtona Howarda. Nakonec jsou však prá­vě hudeb­ní slož­ka a digi­tál­ní tri­ky tím nejmen­ším pro­blé­mem sním­ku.
Enderova hra je pros­tě nuda, a to  ješ­tě k tomu doce­la otrav­ná. Gavin Hood se sna­žil nato­čit na napsat na efek­ty sil­nou podí­va­nou avšak s dět­ský­mi hrdi­ny, kte­rá se nebu­de ved­le kon­ku­ren­ce muset sty­dět, nicmé­ně všech­no co udě­lal, vychá­zí nako­nec jen jako doce­la dost bez­krev­ná sci­fi sláta­ni­na, kte­rá pros­tě nudí. Akce, kte­ré je ve fil­mu cel­kem dost, je navíc bez­o­hled­ně udu­še­na mizer­nou režií a tak vlast­ně hle­dám někte­ré zásad­ní pozi­ti­vum, proč vlast­ně Enderovu hru komu­ko­liv dopo­ru­čit. A bohu­žel ho nene­a­chá­zím. Enderova hra je pod­prů­měr­ný science ficti­on bloc­kbus­ter, kte­rý vám vez­me nece­lé dvě hodi­ny živo­ta ale nao­plát­ku vám toho moc nena­bíd­ne.
Enderova hra s divá­kem a jeho sna­hou udr­žet pozor­nost. Novinka Gavina Hooda je nako­nec bohu­žel jen a jen nud­nou a doce­la špat­ně napsa­nou sci­fi podí­va­nou s dětma za volan­tem, kte­rá nedo­ká­že zaujmout a svo­ji vlast­ní nai­vi­tou a povrch­nos­tí divá­ka otrá­ví doce­la rych­le. Originalita je navíc to, co tady roz­hod­ně nena­jde­te, neboť se tu kopí­ru­je na všech fron­tách jako by se nechu­me­li­lo.

30% Nuda
30% Většina popu­lár­ních sci­fi posled­ních let
40% Průměr

Enderova hra
(Ender’s Game)
Sci-Fi / Dobrodružný / Akční
USA, 2013, 115 min

Režie: Gavin Hood
Předloha: Orson Scott Card (kni­ha)
Scénář: Gavin Hood
Kamera: Donald McAlpine
Hudba: Steve Jablonsky
Hrají: Asa Butterfield, Abigail Breslin, Hailee Steinfeld, Harrison Ford, Ben Kingsley, Viola Davis, Moises Arias, Aramis Knight, Nonso Anozie, Andrea Powell, Han Soto, Tony Mirrcandani, Khylin Rhambo, Suraj Partha

V kinech ČR od: 31.10.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 31.10.2013 Bontonfilm SK
Na DVD v ČR od: 05.03.2014 Bonton