Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Goon [60%]

Goon

Režie: Michael Dowse
Hudba: Ramachandra Borcar
Scénář: Jay Baruchel, Evan Goldberg
Hrají: Seann William Scott, Alison Pill, Liev Schreiber, Jay Baruchel, Eugene Levy, Marc-André Grondin, David Paetkau, Jonathan Cherry

Komedie / Sportovní  | USA / Kanada, 2011, 92 min
Komedií z pro­stře­dí led­ní­ho hoke­je není moc. Když už se totiž Hollywood zají­má o spor­ty, vět­ši­nou jsou to pří­běhy z pro­stře­dí ame­ric­ké­ho fot­ba­lu nebo base­ballu. Je to cel­kem ško­da, zvláš­tě když je kanadsko-americká NHL pova­žo­vá­na za nej­lep­ší hoke­jo­vou ligu na svě­tě. Naštěstí ale nyní při­chá­zí hned dva pro­jek­ty z toho­to pro­stře­dí. A tak než se Kevin Smith před­ve­de s dvojdíl­nou hoke­jo­vou adap­ta­cí sklad­by Warrena Zevona Hit Somebody, při­chá­zí Seann William Scott v hlav­ní roli sním­ku Goon. Tento pří­běh vyha­zo­va­če Douga, kte­rý se díky svým pěs­tem doká­zal dostat až do pro­fe­si­o­nál­ní­ho ligo­vé­ho hoke­jo­vé­ho týmu je naotčen pod­le pří­bě­hu sku­teč­né­ho hoke­jis­ty Douga Smithe. Dokáže tato zále­ži­tost oslo­vit i u nás, kde je hokej ve vel­ké obli­bě?

Doug Glatt dělá vyha­zo­va­če v míst­ním noč­ním pod­ni­ku. Když někdo dělá pro­blémy, nasa­dí mu jed­nič­ku mezi oči a dotyč­ný jde k zemi. Jeho rodi­ny jeho nad­še­ní pro mlá­ce­ní lidí však pří­liš nechá­pe. Hlavně díky tomu, že všich­ni jsou dok­to­ři. Doug ale pří­liš rozu­mu nepo­bral, a tak dělá to, co mu jde nej­lé­pe. Jednoho dne na hoke­jo­vém zápa­se se však zasta­ne své­ho kama­rá­da a dorá­že­jí­cí­ho hoke­jis­tu, kte­ré­mu se nelí­bi­ly naráž­ky na svo­ji adre­su od zmí­ně­né­ho kama­rá­da, slo­ží nekom­pro­mis­ně na zem. Tohohle si všim­ne tre­nér míst­ní­ho cel­ku a pozve Douga na tré­nink, aby si vyzkou­šel, zda by nechtěl hrát za jeho tým hokej. Nadšen tou­to zprá­vou se dosta­ví dru­hý den na tré­nink. Bohužel pro něj, neu­mí pořád­ně brus­lit a tak mu pohyb po ledě než se nau­čí brus­lit dělá tro­chu pro­blém. Bohužel pro hrá­če oko­lo něj, všech­no vyna­hra­zu­je suro­vos­tí a tak tvr­dou ranou, že posa­dí na prdel i půl­ku týmu.
Goon samo­zřej­mě není žád­ná áčko­vá zále­ži­tost, tak­že zde neče­kej­te hlu­bo­ké psy­cho­lo­gic­ké roz­bo­ry jed­not­li­vých postav a hned něko­lik na sobě nezá­vis­lých osob umí­ra­jí­cích na rako­vi­nu. Nic tako­vé­ho. To jedi­né, co dosta­ne­te, je pří­běh hoke­jis­ty, pro­po­je­ný zápa­sy, bit­ka­mi, alko­ho­lem a suchý­mi hláš­ka­mi. No a co se týče samot­né­ho pří­bě­hu, je zde jen ta základ­ní jed­no­du­chá kost­ra, kte­rá je potře­ba. Goon totiž nepři­ná­ší vůbec, ale vůbec nic nové­ho. Všechno tu totiž už v urči­té for­mě už bylo sto­krát. Jde ale hlav­ně o to, že vše fun­gu­je jak má, bez nejmen­ší­ho zádrhe­lu. Skládání ově­ře­ných moti­vů, témat a nará­žek za sebe zde šla­pe na jed­nič­ku, neboť i sebe­o­kou­ka­něj­ší prv­ky v pro­stře­dí hoke­je pros­tě fun­gu­jí, zejmé­na pro­to, že je nikdo takhle zatím nepo­u­žil.

Jistě, dalo by se říct, že to je pří­liš vel­ká sáz­ka na jis­to­tu, kde o to niko­ho moc neu­ra­zit ale při­tom ani nena­dchnout. To ale není tak úpl­ně prav­da. Seann William Scott v roli tro­chu natvrd­lé­ho bit­ka­ře, kte­rý je v jádru vlast­ně hod­ný sym­paťák chrá­ní­cí vlast­ně jen svůj tým, je v roli pře­svěd­či­vý, hlav­ně díky vypro­fi­lo­vá­ní jeho herec­ké­ho pro­je­vu podob­ný­mi role­mi celou svo­jí kari­é­ru. Oproti tomu Liev Schreiber coby stár­nou­cí legen­da a jeho vzor vyu­ží­vá skvě­le své­ho cha­risma­tu, tak­že jejich vzá­jem­né pošťu­cho­vá­ní smě­řu­jí­cí k závě­reč­né bit­ce jed­no­du­še fun­gu­je. I když tak prů­běh celé­ho fil­mu pro­zra­dí už trai­ler, bavit se bude­te přes­to. To samo­zřej­mě ale jen v pří­pa­dě, že vás hokej zají­má a víte, že s tako­vou tou kože­nou miču­dou bys­te na ledě asi moc nepo­cho­di­li.
Jednoduše řeče­no, Goon je oddycho­vou kome­dií, kte­rá poba­ví bez ohle­du na to, že je před­ví­da­tel­ná, absurd­ní a mís­ty sází na klišé. Jednoduše pro­to, že pros­tě fun­gu­je a baví celou hodi­nu a půl. Pro fanouš­ky hoke­je bych sní­mek ozna­čil za povin­nost. Kde jin­de totiž uvi­dí­te svůj oblí­be­ný sport v zábav­né podí­va­né, napl­ně­né krví, tes­toste­ro­nem a vymlá­ce­ný­mi zuby až k prask­nu­tí. Jednoduše řeče­no nikde. Teď už jen dou­fat, že i Kevin Smith před­ve­de podob­ně vyda­ře­nou jízdu po zmrz­lé plo­še.
 Doug je bit­kař co si nebe­re s nikým ser­vít­ky. Pokud si budeš zahrá­vat s jeho spo­lu­hrá­či, posa­dí tě na prdel. Seann William Scott a Liev Schreiber ve vyda­ře­né spor­tov­ní kome­dii, kte­ré se daří pocti­vě zužit­ko­vat zave­de­né moti­vy a vývoj postav, zatím­co to celé usa­dí do poměr­ně neo­kou­ka­né­ho pro­stře­dí led­ní­ho hoke­je. Díky za to. Goon je fajn oddychov­ka, kte­rá ačko­liv nena­bí­zí hlub­ší úrov­ně pří­bě­hu, baví skvě­le.
Hodnocení: 60%

Podívejte se na hodnocení Goon na Kinoboxu.

50 % Hokej