Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Já, Frenkenstein | I, Frankenstein [35%]

Já, Frenkenstein | I, Frankenstein [35%]

Dnes už se adap­tu­je téměř coko­liv, pře­de­vším pak komiksy, kte­ré se pro Hollywood sta­ly tou nej­vět­ší doj­nou v posled­ních letech. Jedním z tako­vých pro­jek­tů je i sní­mek Já, Frankenstein, zalo­že­ný na komik­su Kevina Greviouxe, kte­rý se po něko­li­ka letech v pro­duk­ci dostal kon­cem led­na i do čes­kých kin a zane­dlou­ho oži­je zno­vu na DVD a Bluray. Stojí ale tahle ta tem­ná fan­ta­sy za váš čas?
Adam (Aaron Eckhart) pře­žil své­ho tvůr­ce. Před něko­li­ka sto­le­tí­mi jej vytvo­řil Dr. Frankenstein, když se však roz­ho­dl své stvo­ře­ní zni­čit, zapla­til za to živo­tem. Adam se po něko­li­ka sto­le­tích v ústra­ní vra­cí zpět do spo­leč­nos­ti, neboť hod­lá ulo­vit démon­ské­ho prin­ce Naberia (Bill Nighy), kte­rý vysí­lá své jed­not­ky aby Adama pola­pi­li. Skrze něho chce totiž stvo­řit armá­du vlast­ní jed­no­tek aby skon­co­val vál­ku s gar­go­y­ly jed­nou pro­vždy. Frankensteinovo stvo­ře­ní se tak oci­tá chtě nechtě ve sto­le­tí trva­jí­cí vál­ce mezi démo­ny a gar­go­y­ly, kte­rou on a jeho tajem­ství mohou navždy zvrá­tit pro jed­nu ze stran. Boj o pře­ži­tí prá­vě začí­ná...
Inu, již z detail­ní­ho popi­su děje vyplý­vá, že to nebu­de žád­ná hit­pa­rá­da co se týče smys­lu­pl­nos­ti a nápa­di­tos­ti. Ano, trans­for­mo­vat jed­nu z nej­zná­měj­ších lite­rár­ních postav do akč­ní­ho super­hr­di­ny je doce­la odváž­ný a doce­la zají­ma­vý krok, nicmé­ně to by se tvůr­ci pro fil­mo­vé zpra­co­vá­ni nesmě­li vydat ces­tou pra­chspros­té­ho kopí­ro­vá­ní série Underworld. Ta sama totiž doká­za­la, že samot­ný kon­cept zavá­ní vyčpě­los­tí již po prv­ním díle a laci­ně vyhlí­že­jí­cí digi­tál­ní efek­ty to zkrát­ka neza­chrá­ní.
Já, Frankenstein je tak doce­la nešťast­ným pro­jek­tem. Sympaťáci Aaron EckhartBilly Nighy tu bohu­žel pře­hrá­va­jí, čímž se sami srá­ží na úro­veň až otrav­ných her­ců jako je tře­ba Jai Courtney a ve výsled­ku tak ani herec­ké výko­ny nemo­hou zachrá­nit jinak ubí­je­jí­cí nudu, kte­rá ori­gi­na­li­tu (tedy kro­mě základ­ní­ho kon­cep­tu) nevi­dě­la ani z okna rych­í­ku. To co totiž film nabí­zí, je skrz na skrz prů­měr­né až pod­prů­měr­né hloupé béč­ko, kte­ré se sna­ží svézt na vlně zájmu o tem­né a efekt­ní vel­ko­le­pé podí­va­né, nicmé­ně nemá k tomu k dis­po­zi­ci ani solid­ní atmo­sfé­ru, ani solid­ní režii a konec­kon­ců ani solid­ní scé­nář, kte­rý by nějak upou­tal za hra­ni­ce nut­né­ho zla mezi mrz­ký­mi digi­tál­ní­mi orgi­e­mi.
Jediné co nako­nec zaslou­ží ale­spoň tro­chu pochva­lu je doce­la solid­ní hudeb­ní kom­pi­la­ce, kte­rá sní­mek dopro­vá­zí, a to ať již hudeb­ní tak orchest­rál­ní, tak ale­spoň čás­ti cho­re­o­gra­fie kte­ré doce­la pří­jem­ně vyu­ží­vá bojo­vé umě­ní Kali. Není však vyu­ží­vá­no v tak hoj­né míře, aby to fun­go­va­lo jako argu­ment, proč sním­ku dát šan­ci. Hodina a půl času se dá totiž strá­vit dale­ko kon­struk­tiv­ně­ji než u toho­to sním­ku.
Nakonec tak to, co vypa­da­lo jako doce­la zábav­né a nesku­teč­ně pře­pá­le­né video­béč­ko, kon­čí jako nud­ná neo­ri­gi­nál­ní křeč, kte­rá nabí­zí sku­teč­ně málo důvo­dů, proč se jí věno­vat. Herecké obsa­ze­ní je buď vylo­že­ně otrav­né nebo nudí svým do extré­mu zahna­ným pře­hrá­vá­ním, režie je špat­ná a neza­jí­ma­vá a digi­tál­ní tri­ky půso­bí ješ­tě o úro­veň hůře, než půso­bi­ly z trai­le­rů. Já, Frankenstein je tak vel­mi nepří­jem­ným pře­šla­pem kte­rý se zkrát­ka nevy­ve­dl ani v jed­nom ohle­du. A to je zatra­ce­ná ško­da pro­to­že s tro­chou píle a řeme­sl­né­ho umu z toho moh­lo být faj­no­vé béč­ko, kte­ré mělo poten­ci­ál bavit i v dal­ších dílech. Nic tako­vé­ho však díky vizit­ce jed­nič­ky neče­kej­te, i když se s tím tvůr­ci dušo­va­li a tak tro­chu s tím počí­ta­li...

Jedna z nej­víc iko­nic­kých lite­rár­ních postav se vra­cí coby ulti­mát­ní bad ass super­hr­di­na nako­pat zad­ky gar­go­y­lům a démo­nům aby zachrá­nil lid­ské poko­le­ní. To co zní jako doce­la nápa­di­té béč­ko však díky neu­mě­tel­ství na všech stra­nách kon­čí jako těž­ce neo­ri­gi­nál­ní a odpu­di­vě vyhlí­že­jí­cí kopír­ka, kte­ré nechy­bí kla­sic­ké nedu­hy fil­mů podob­né­ho raže­ní. Špatné režie, scé­nář a pře­hrá­va­jí­cí herec­ký ansám­bl jsou jen špič­ka ledov­ce u toho­hle nefun­gu­jí­cí­ho akč­ní­ho výpla­chu.

50% Underworld kopie
10% Přehrávající herec­ký ansám­bl
10% Fragmenty kaž­dé­ho akč­ní­ho fan­ta­sy posled­ních let