rp Mistr plak t.jpg filename UTF 8Mistr plakC3A1t.jpg
(zatím nehodnoceno)
Loading...
Mistr http://www.csfd.cz/film/295340-mistr/ http://www.imdb.com/title/tt1560747/
Alternativní názvy: The Master
Nevhodný mládeži do 15 let V kinech ČR od: 10.01.2013 Aerofilms V kinech SR od: 10.01.2013 Continental
Drama / Psychologický USA, 2012, 144 min Režie: Paul Thomas Anderson Scénář: Paul Thomas Anderson Hudba: Jonny Greenwood Hrají: Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix, Amy Adams, Laura Dern, Lena Endre, Martin Dew, Madisen Beaty, Mike Howard, Fiona Dourif, Joshua Close, Katie Boland, Rami Malek, Kevin J. O’Connor, Patty McCormack, Christopher Evan Welch, Melora Walters, David Warshofsky
Paul Thomas Anderson je ukázkovým příkladem režiséra, který ať už točí co chce, vždycky je z toho událost, minimálně pro filmové fajnšmekry. Přeci jen u tvůrce, který má na kontě snímky jako Hříšné noci, Opilí láskou, Magnolii nebo Až na krev, se není moc čemu divit. Hned začátkem roku se do českých kin dostala jeho novinka Mistr, která navíc díky pozitivním ohlasům posbírala hned tři nominace na dnešní udílení cen akademie, všechny tři v hereckých kategoriích. S menším zpožděním tedy přišel čas se na snímek podívat z blízka.
Začátek 50. let v Americe, voják Freddie Quell se po návratu s fronty snaží začlenit zpět do normálního života. Své psychické problémy se snaží řešit s pomocí vlastnoručně míchaných kombinací alkoholu. Takovéto řešení s sebou ale přináší další problémy a ukáže se pouze jen jako dočasné. Netrvá však dlouho a jeden z takovýchto problémů díky alkoholu jej vžene přímo do náruče Lancastera Dodda. Ten se svými stoupenci praktikuje poněkud nezvyklý způsob života a Freddie se téměř okamžitě stává součástí kultu právě kolem osoby Dodda. Lancaster věří, že jeho způsoby dokáží Freddieho napravit a proto z jeho nápravy udělá své osobní poslání.
Mistr naprosto dostává své auře artové pecky, která se na jeho adresu snáší za zahraničí. Ano, Paul Thomas Anderson natočil další snímek, který ve vás bude ještě nějakou dobu rezonovat, než jej úplně strávíte při některé z dalších projekcí. Mistr je totiž přesně tím typem snímku, který nežádá od diváka přímo zapojení a dekódování jednotlivých prvků narativu, místo toho spíše nabízí cestu, po které se vydat, kterou se nechat strhnout a prožít si ji až do samotného konce.
Anderson totiž tentokráte upouští od snahy vodit diváka za ručičku, doslova vás hodí po hlavě do života a mysli hlavního hrdiny a je jen a jen na vás, jestli budete plavat, nebo spíše jestli si snímek užijete nebo odejdete z projekce. Hlavní je na tom, co od snímku očekáváte. Pokud jste dostatečně naivní na to, abyste dvě a čtvrt hodiny obětovali snímku s naději, že se bude jednat o klasický příběh, možná byste měli své peníze raději nechat v kapse a poohlédnout se jinde. To co totiž dostanete je rozkrývání kultu osobnosti na pozadí studie mysli narušeného člověka. K tomu všemu navíc Anderson přistupuje se sympatickou formou kdy relativně běžnou formu vyprávění konfrontuje a rozvíjí silně osobní psychologickou studií, kterou zároveň nechává zpětně napadnout prvky ustálené klasickým narativem.
Ani to však není tím hlavním, proč se do Mistra pustit. Tím je samotný scénář prodávaný na plátně nepřekvapivě výbornými hereckými výkony. Oba představitelé hlavních rolí dokazují proč jim patří takový herecký kredit jakým oplývají. Anderson jejich prostřednictvím diváka doslova dráždí každým dialogem, každou větou, každým slovem. Občas může až nastat moment, kdy se divák dostane tak hluboko do analýzy mysli hlavního hrdiny, že se sám ocitne pod drobnohledem velitele kultu v podání Philipa Seymoura Hoffmana. A není to zrovna konfrontace, kterou byste si dopřáli dobrovolně.
Anderson i tentokrát přišel se snímkem, na který se jen tak nezapomene. Ne proto, že by se jednalo o kdovíjak velký snímek. Spíše díky tomu, že se jedná čistý filmový zážitek, který na jedné straně konvence využívá ve svůj prospěch, na straně druhé však operuje na jejich hranicích a nutí diváka padat dál králičí norou přímo po stopách hlavního hrdiny. Rozhodně ne záležitost pro každého. Škoda jen poněkud delší stopáže a slabšího hudebního doprovodu.
Anderson a jeho Mistr, aneb ukázka toho, že i v dnešní době se na některé filmaře dá jednoduše spolehnout, pokud hledáte filmařský zážitek, který vás pohltí. V některých ohledech možná příliš roztažené a v některých detailech nedotažené, nicméně herecky neskutečné, atmosférou podmanivé a zároveň dráždivě chytlavé. Mistr je osobitý snímek který si jde svojí cestou a je jen na vás, jak se zachováte. Buď podlehnete mistrovi, nebo si budete hledat jiného.
31. ledna 2025 Den of Thieves 2: Pantera 5.5/10. Christian Gudegast se vrací se sequelem Den of Thieves. Jednička byla příjemným zjevením a nejlepší film Gerarda Butlera od Ctihodného Občana, takže na dvojku jsem se velmi […] Posted in Krátké recenze
5. března 2021 Evoluce – Město přeživších - z dnešní civilizace do džungle Jerome a Lucinda měli akorát čas na to, aby doběhli na poslední výzvu do Los Angeles. Jerome ji popoháněl, ale přesto, že popichoval Lucindu, sám měl co dělat, aby to doběhl. Lucinda na […] Posted in Audioknihy
4. srpna 2020 House II: The Second Story (1987) Vzácný artefakt vám propůjčí nesmrtelnost, ale taky přitahuje průsery jako magnet…Jesse se společně se svou přítelkyní po mnoha letech vrací do rodného domu, který byl jako batole […] Posted in Horory
14. března 2021 Cherr (2021) Nečekaná pecka, která mi vyrazila dech!Cherry je těžkotonážní, nepříjemný, znepokojivý, psychologicky hutný s několika silnými scénami což rozhodně není pro slabé povahy. Cherry je v žánru […] Posted in Krátké recenze
27. dubna 2019 Jsme v pohodě - Paul Rudnick Jsme v pohodě je asi nejvíc teplá hra, kterou jsem kdy na divadelních prknech viděl. Režisér Braňo Holíček dokázal Rudnickův text dovést takřka k dokonalosti, takže na silný divácký […] Posted in Divadelní recenze
6. června 2005 Daleko do nebe Manželství Cathy a Franka vypadá ideálně. Úspěšný manžel, pohledná a pečlivá manželka. Dcera a syn, pohodlný rodinný domek se zahradou. Dvě auta. Zkrátka spokojená rodinka 50. […] Posted in Filmové recenze
7. prosince 2020 #92 - Konkurs (1999) Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 […] Posted in 101 nejlepších hororů
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře