Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Most špiónů | Bridge of Spies [85%]

Most špiónů | Bridge of Spies [85%]

Steven Spielberg pat­ří beze spo­ru mezi nej­vět­ší jmé­na Hollywoodu. Jsou to už však téměř tři roky od té doby, co byl jeho posled­ní sní­mek v čes­kých a slo­ven­ských kinech. Na živo­to­pis­ný film o nej­slav­něj­ším ame­ric­kém pre­zi­den­to­vi se roz­ho­dl nicmé­ně navá­zat dal­ším poli­tic­ky ladě­ným fil­mem, ten­to­krá­te pří­mo z pro­stře­dí stu­de­né vál­ky mezi USA a Sovětským sva­zem na počát­ku šede­sá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí. Jak si sto­jí tohle poli­tic­ké dra­ma na moti­vy sku­teč­ných udá­los­tí?

Elitní advo­kát pres­tiž­ní pojiš­ťov­ny James B. Donovan (Tom Hanks) dostá­vá neleh­ký úkol. Americká vlá­da v rám­ci poli­tic­ké­ho pře­ta­ho­vá­ní se se Sovětským sva­zem chce uká­zat, že i zahra­nič­ní špi­on dosta­ne v rám­ci ame­ric­ké jurisdik­ce spra­ved­li­vý soud. A tak je Donovanovi pře­dán pří­pad nedáv­no zatče­né­ho sovět­ské­ho špi­o­na Rudolfa Abela (Mark Rylance), kte­ré­mu hro­zí elek­tric­ké křes­lo. James, kte­rý ovšem věří v práv­ní sys­tém, se s tímhle nehod­lá smí­řit a hod­lá Abela brá­nit tak, jako by to byl ame­ric­ký občan. To se ovšem nelí­bí patri­o­tům...
Most špi­ó­nů je cel­kem zvlášt­ní film a dovo­lím si tvr­dit, že s jis­to­tou nesed­ne kaž­dé­mu. Osobně jsem totiž od toho­to sním­ku čekal něco úpl­ně jiné­ho, než jsem nako­nec dostal. Možná za to moh­ly řeme­sl­ně a herec­ky parád­ní posled­ní Spielbergovy fil­my, kte­ré ovšem mini­mál­ně mě cel­kem nudi­ly. Tak nějak jsem čekal, že i téměř dvě a půl hodi­ny dlou­hý film bude spa­dat do této kate­go­rie, ovšem opak je prav­dou.  Most špi­ó­nů je totiž i na svo­ji téma­ti­ku a dél­ku pře­kva­pi­vě sviž­ný, zábav­ný a beze­spo­ru zají­ma­vý film, kte­rý si bude­te chtít dát zno­vu. To, co totiž pro mě v mno­hých fil­mech podob­né­ho raže­ní nefun­go­va­lo, tady do sebe parád­ně zapa­dá a kro­mě suro­vé­ho obra­zu doby sní­mek zvlá­dá divá­kům pře­dat také mno­ho dal­ší­ho, což pře­ná­ší sní­mek z řeme­sl­ně parád­ní­ho poli­tic­ké­ho fil­mu někam dále.
Film pri­már­ně těží ze své­ho vel­mi sluš­né­ho scé­ná­ře. Ten reflek­tu­je nejen dobo­vé pro­blémy a veřej­né míně­ní lidí na obou stra­nách bari­ká­dy, stí­há také věro­hod­ně podat svě­dec­tví oby­čej­ných lidí a pře­de­vším pod­tr­hu­je nahnu­tou poli­ti­ku doby. To vše aniž by pře­stal ve své dél­ce býti napí­na­vým. Navíc v mno­ha momen­tech při­dá­vá pří­jem­nou por­ci ele­gant­ní­ho humo­ru, kte­rý ani na moment nepů­so­bí nuce­ně nebo nemíst­ně.
Důvodem, proč tomu tak je, je herec­ké obsa­ze­ní. V rám­ci fil­mu se mih­ne hned něko­lik zná­mých tvá­ří, kte­ré drží herec­kou úro­veň sním­ku vyso­ko, nicmé­ně i tak hlav­ní dvo­ji­ce v podá­ní Tom HanksMark Rylance zvlá­dá všech­ny jed­no­znač­ně pře­vy­šo­vat. Hanks si svo­ji roli vylo­že­ně uží­vá, což je vidět v kaž­dém zábě­ru, a před­vá­dí tak jeden z nej­lep­ších výko­nů své kari­é­ry. Naproti tomu pro Rylance se jed­ná o dal­ší parád­ní fil­mo­vý výkon, kte­rý by mu mohl vyslou­žit lep­ší fil­mo­vé role, než tomu bylo napří­klad u letoš­ní­ho prů­švi­hu Gunman: Muž na odstřel. Potěší také něko­lik men­ších rolí, pře­de­vším malá rolič­ka pro Alana Aldu. Hlavní ovšem je, že se scé­nář, na kte­rém se podí­le­li také EthanJoel Coenovi, poved­lo pře­ta­vit ve veli­ce zají­ma­vou podí­va­nou, kte­rá nadchne i ty, kte­ří po podob­ném fil­mu mnoh­dy ani nemrk­nou.
Důležitou roli v tom hra­je audi­o­vi­zu­ál­ní zpra­co­vá­ní, kte­ré vám mnoh­dy samo o sobě vykouz­lí úsměv na tvá­ři. Spielberg spo­lu s kame­ra­ma­nem Januszem Kamińskim před­vá­dě­jí vizu­ál­ně mra­zi­vý obraz teh­dej­ší doby, kde prim hra­je napros­to parád­ní střih. Spielberg ten­to­krát tro­chu více popus­til uzdu fan­ta­zii a nabí­zí mnoh­dy krás­né kon­tras­ty mezi ide­o­lo­gi­e­mi a pro­pa­gan­dou, jin­dy nápa­di­tě pou­ka­zu­je na absur­di­tu někte­rých prv­ků doby. Avšak ani na moment nesklouzá­vá k nuce­nos­ti nebo prázd­no­tě. To vše je pod­po­ře­no nápa­di­tým a více než pří­jem­ným hudeb­ním dopro­vo­dem Thomase Newmana, kte­rý, byť skr­ze jed­no­du­ché kom­po­zi­ce, doká­že vykouz­lit výraz­ně pod­ma­ni­vou hud­bou.
Celkově je tedy tahle novin­ka Stevena Spielberga veli­ce pří­jem­ným pře­kva­pe­ním. Namísto uta­ha­né poli­tic­ké stu­die situ­a­ce pří­mo v prů­bě­hu stu­de­né vál­ky nabí­zí Most špi­ó­nů dojem­ný lid­ský pří­běh z nepří­vě­ti­vé doby, kte­rý má pře­sah dale­ko za hra­ni­ce jed­no­ho člo­vě­ka nebo země. Vytříbená audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka, parád­ní herec­ké výko­ny a nápa­di­tý scé­nář zaru­ču­jí, že se ani na moment nebu­de­te ve spo­leč­nos­ti toho­to sním­ku nudit. V rám­ci nabíd­ky čes­kých a slo­ven­ských kin se tak para­dox­ně toto dra­ma stá­vá jed­nou z nej­lep­ších voleb a jed­ním z vůbec nej­lep­ších fil­mů, kte­ré se dosta­ly letos do kin.
Steven Spielberg se vra­cí a ve vel­kém sty­lu. Na roz­díl od řeme­sl­ně a herec­ky parád­ně zvlád­nu­tým fil­mům v jeho režii z posled­ní doby, ten­to­krát při­dá­vá i napí­na­vý a zábav­ný scé­nář, kte­rý vás na dvě a půl hodi­ny vtáh­ne a nepus­tí. Podmanivý Hanks a Rylance, osl­ni­vý střih a dojem­ný hudeb­ní dopro­vod. Tohle dra­ma ze stu­de­né vál­ky se díky tomu stá­vá kle­no­tem, kte­rý si bude­te chtít pus­tit zno­vu.

35% Studená vál­ka
25% Politika a pro­pa­gan­da
40% Obyčejní lidé v rukou spo­leč­nos­ti

Most špi­ó­nů
(Bridge of Spies, Most špi­o­nov)
Drama / Thriller / Historický
USA, 2015, 141 min

Režie: Steven Spielberg
Scénář: Ethan Coen, Joel Coen, Matt Charman
Kamera: Janusz Kamiński
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Tom Hanks, Mark Rylance, Amy Ryan, Alan Alda, Austin Stowell, Domenick Lombardozzi, Sebastian Koch, Michael Gaston, Peter McRobbie, Stephen Kunken, Eve Hewson, Billy Magnussen, Victoria Leigh, Ashlie Atkinson, Marko Caka, Scott Shepherd, Doris McCarthy, Nolan Lyons, Greg Nutcher, Joachim Paul Assböck, Burghart Klaußner, Nadja Boby
Produkce: Steven Spielberg
Střih: Michael Kahn

Česko V kinech od: 03.12.2015 CinemArt