Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Sweeney [75%]

Akční / Krimi / Drama
Velká Británie, 2012, 107 min

Režie: Nick Love
Hudba: Lorne Balfe
Scénář: Nick Love, John Hodge
Hrají: Ray Winstone, Ben Drew, Damian Lewis, Hayley Atwell, Allen Leech, Steven Mackintosh, Alan Ford, Steven Waddington, Paul Anderson, Allan Corduner

The Sweeney je poměr­ně úspěš­ný brit­ský kri­mi­nál­ní seri­ál ze sedm­de­sá­tých let, kte­rý se před revo­lu­cí podí­val i k nám pod názvem Inspektor Regan. Příběhy z pro­stře­dí spe­ci­ál­ní jed­not­ky pro odha­lo­vá­ní a pre­ven­ci ozbro­je­ných lou­pe­ží a jiných činů se roz­hod­li v Británii oži­vit a při­vést opět k živo­tu v novém bale­ní, kte­ré by se hodi­lo do moder­ní doby. Jak tedy dopa­dl dal­ší old­scho­o­lo­vý seri­ál, kte­rý se podí­val na stříbr­ná plát­na kin?

Inspektor Jack Regan je spo­lu se svým kole­gou, kon­stáblem Georgem Carterem, čle­nem spe­ci­ál­ní­ho detek­tiv­ní­ho koman­da Sweeney pod kří­d­ly spe­ci­a­li­zo­va­né­ho oddě­le­ní lon­dýn­ské poli­cie pro boj a pre­ven­ci kri­mi­nál­ních akti­vit, pře­de­vším ozbro­je­ných pře­pa­de­ní a lou­pe­ží, The Flying Squad. Při jed­nom ze zása­hů ve skla­diš­ti, kde sku­pi­na ozbro­je­ných lupi­čů prá­vě pro­vá­dí lou­pež zla­tých cihel, s poda­ří koman­du zne­škod­nit a pochy­tat všech­ny pacha­te­le. Regan vyu­ži­je pří­le­ži­tos­ti a ze zaba­ve­né­ho zla­ta vypla­tí své­ho infor­má­to­ra, kte­rý mu na oplát­ku poví o prav­dě­po­dob­ném dal­ším cíli. Do cen­t­rá­ly Sweeney je nasa­ze­na vnitř­ní vyšet­řo­va­cí sku­pi­na, kte­rá byla pově­ře­na pře­zkou­má­ním metod vyu­ží­va­ných týmem k dopa­de­ní pacha­te­lů. Vedoucí vyšet­řo­vá­ní Lewis má ale nejen pro­fes­ní moti­va­ci proč dostat Regana. Chce jej zdis­kre­di­to­vat kvů­li tomu, že mu Regan spí s jeho man­žel­kou. Ovšem i přes tra­ble uvnitř jed­not­ky, zlo­čin nikdy nespí...

Když se řek­ne pře­dě­láv­ka akč­ní­ho tele­viz­ní­ho seri­á­lu, člo­věk by tak nějak čekal něja­kou napůl sviž­nou podí­va­nou, jakou dopu­je do toho­to žán­ru rok co rok musku­la­tu­ra Jasona Statha­ma. Opak je ale prav­dou, chlap­ci a děv­ča­ta ze Sweeney na žád­né­ho půl ply­nu neje­dou a hned v prv­ních minu­tách vás strhnou do vizu­ál­ně skvě­le vypa­da­jí­cí akč­ní jízdy, kte­rá vypa­dá, jako­by její roz­po­čet byl mini­mál­ně dva­krát tako­vý. Žádné dlou­hé kecy a jde se rov­nou na věc. Takhle se totiž dámy a páno­vé dělá řemes­lo, kte­ré sice kdo­ví­ja­kou ori­gi­na­li­tou neza­vá­ní, nicmé­ně baví přes­ně tak, jak by film podob­né ráže bavit měl.
Nejsem spe­ci­a­lis­ta ani jsem nikdy nesle­do­val původ­ní seri­ál, nicmé­ně to je vlast­ně cel­kem jed­no. Spíše vás totiž zaujme, jak reží­ru­jí­cí Nick Love vyu­ží­vá do pun­tí­ku snad veš­ke­ré akč­ní prv­ky, a to ať již vizu­ál­ní nebo hudeb­ní, kte­ré se v posled­ních letech osvěd­či­ly. Co to tedy zna­me­ná v reá­lu? Že Sweeney není ani za mák ori­gi­nál­ní a při­ná­ší asi tolik inven­ce jako sága o třpy­ti­vých upí­rech. Narozdíl od ní ale při­ná­ší pocitvé řemes­lo, kte­ré neskrý­vá svo­ji sna­hu dobýt divá­ko­vo srd­ce skr­ze kon­venč­ní prv­ky, avšak s veš­ke­rou grá­cií a nad­hle­dem, jaký je u tako­vé­ho­to pří­stu­pu potře­ba.

The Sweeney tak cel­kem pří­jem­ně pře­kva­pil. To na čem se v minu­lé sérii mode­rá­to­ři Top Gear z malé čás­ti podí­le­li totiž dopadlo jako jed­na z nej­lep­ších kri­mi­ná­lek z ost­ro­vů za posled­ní dobu. Nebude vám vadit, že to na vás zkou­ší posté těmi samý­mi ber­lič­ka­mi, rádi její­mu kouz­lu pod­leh­ne­te a uži­je­te si ji. Nick Love ser­ví­ru­je mimo Británii mož­ná až neprá­vem upo­za­dě­nou poli­cej­ní zále­ži­tost, kte­rá doka­zu­je, že i za málo peněz se dá poří­dit vcel­ku sluš­ná muzi­ka.

Speciální lon­dýn­ská poli­cej­ní jed­not­ka a recyk­la­ce vše­ho mož­né­ho za posled­ních něko­lik let. The Sweeney je šíle­ně neo­ri­gi­nál­ní poli­cej­ní akcí, kte­rá však doká­že poba­vit, nabí­zí sluš­nou atmo­sfé­ru a spád. Ne že by to bylo kdo­ví­ja­ký zázrak, nicmé­ně v dneš­ní kon­ku­ren­ci i tohle stojí za to oce­nit. V rám­ci letoš­ní­ho roku jed­na z nej­sviž­něj­ších oddycho­vek.

Podívejte se na hodnocení The Sweeney na Kinoboxu.

Hodnocení: 75%
30% Atmosféra