Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Baby Driver [70%]

Baby Driver [70%]

Edgar Wright pat­ří mezi ado­ro­va­né tvůr­ce, kte­ří si i s ros­tou­cí fil­mo­gra­fií zvlá­da­jí držet svůj výraz­ný režij­ní styl. Nyní však dosta­ne jeho tvor­ba tvr­dou zkouš­ku, neboť po odcho­du od Ant-Mana se Wright vrhl na ame­ric­kou kri­mi­nál­ku Baby Driver, kte­rá se ve čtvr­tek dosta­la i do čes­kých kin. S sebou při­ná­ší veli­ce spo­ko­je­né zahra­nič­ní ohla­sy, kde dokon­ce dlou­hou dobu drže­la sto­pro­cent­ní skó­re v pomě­ru pozi­tiv­ních recen­zí na ser­ve­ru Rotten Tomatoes. Nyní se však může­me pře­svěd­čit o kva­li­tách fil­mu i my.

Baby (Ansel Elgort) pla­tí za jed­no­ho z nej­lep­ších řid­čů pra­cu­jí­cích pro pod­svě­tí v Atlantě. Díky své mal­dic­ké neroz­váž­nos­ti se zadlu­žil u Doktora (Kevin Spacey), člo­vě­ka kte­rý orga­ni­zu­je ty nej­vět­ší lou­pe­že širo­ko dale­ko. Jenže Babyho dluh už bude zane­dlou­ho spla­cen a tak si začí­ná plá­no­vat budouc­nost se ser­vír­kou Deborou (Lily James) z neda­le­ké­ho bis­tra. Skvělého řidi­če jako on se ovšem Doktor bude zba­vo­vat jen vel­mi nerad a udě­lá vše v jeho silách, aby si Babyho udr­žel...

Samotný nápad fil­mu je vlast­ně úpl­ně super. A kdo jiný by se podob­né­ho kon­cep­tu měl cho­pit, jako Edgar Wright, kte­rý napří­klad svým zpra­co­vá­ním komik­su Scott Pilgrim pro­ti zbyt­ku svě­ta uká­zal, že hra­je audi­o­vi­zu­ál­ně tro­chu jinou ligu. Idea čis­to­krev­né kri­mi­nál­ky říz­nu­té muzi­ká­lem v jeho podá­ní tak zně­la víc než láka­vě. A v trai­le­ru půso­bi­la nesku­teč­ně efek­tiv­ně... Jenže samot­ný film má dvě hodi­ny. A s tím při­chá­zí prv­ní pro­blém.
Koncept Baby Drivera totiž v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je i v jeho celo­ve­čer­ním podá­ní, kdy pří­běh ote­ví­rá s jed­nou z nej­e­fek­tiv­něj­ších scén útě­ku z ban­ky, kte­rý byl kdy nato­čen. Dynamika akce, půso­bi­vá kame­ra a díky pro­po­je­ní s hudeb­ní­mi moti­vy až dá se říci hyp­no­tic­ká akč­ní sek­ven­ce dává pří­slib něče­ho uni­kát­ní­ho hned za hori­zon­tem, co Edgar Wright skrý­vá pro zby­tek fil­mu. Jenže to je prá­vě to. Stejně jako Jon Bernthal se tenhle náboj vzá­pě­tí z fil­mu vytra­tí a to co zby­de, je sice pořád hod­ně fajn, nicmé­ně ani z dale­ka tako­vé, jako na začát­ku. Wright jako­by vystří­lel vět­ši­nu dob­ré muni­ce pro tenhle nápad v úvo­du a film pak nepo­cho­pi­tel­ně natá­hl, čímž efekt zbyt­ku půso­bi­vých scén znač­ně zre­du­ko­val.
Film totiž zvlá­dá hned v něko­li­ka momen­tech vytáh­nout hned něko­lik zají­ma­vých momen­tů, u kte­rých se bude­te bavit, přes­to se ono stří­dá­ní poma­lé kri­mi­nál­ky a efek­tiv­ních honi­ček za zvu­ku hudeb­ních kla­sik doce­la rych­le okou­ká a film jako­by v dru­hé půli začal tak tro­chu tápat, jak tuhle celou sran­du uko­čí­ro­vat. Jistě, hud­ba je pořád fajn, akce taky, nicmé­ně to vše i přes­to tak nějak nudí a úpl­ně neba­ví. Bez celé­ho toho prv­ku s hudeb­ně dik­to­va­nou akcí je totiž Baby Driver nesmír­ně tuc­to­vá zába­va, kte­rá se tak tro­chu ztrá­cí sama v sobě. Ano, sto­jí za to vidět už jen z prin­ci­pu, nicmé­ně v rám­ci tvor­by Edgara Wrighta se jed­ná o asi zatím nej­slab­ší člá­nek.
Baby Driver je tak konec kon­ců cel­kem zají­ma­vý film, na kte­rý se urči­tě opla­tí vyra­zit do kina už jen kvů­li tomu audi­o­vi­zu­ál­ní­mu zážit­ku. Přesto se v jádru této kri­mi­nál­ky skrý­vá oby­čej­ný, ničím extra výraz­ný sní­mek, kte­rý kro­mě ori­gi­nál­ní­ho poje­tí nemá vlast­ně moc co nabíd­nout. Rozhodně pak nemá co nabíd­nout závěr, kdy film tak tro­chu běhá od jed­né věci k dru­hé jak spla­še­ný zajíc, kte­ré­mu mys­li­vec prá­vě za uši­ma stře­lil bro­kov­ni­cí. Navíc je film mož­ná tak o půl hodi­ny del­ší, než by vlast­ně musel být. Revoluci zkrát­ka neče­kej­te, spí­še jen solid­ní fil­ma­ři­nu a herec­ké před­sta­vi­te­le v orgi­nál­ně zpra­co­va­né tuc­to­vé kri­mi­nál­ce.  .

Zajímavě poja­tá, byť nesmír­ně nata­ho­va­ná a v dru­hé půli už tro­chu neza­jí­ma­vá tuc­to­vá kri­mi­nál­ka, ve kte­ré je sice poten­ci­ál, díru do svě­ta s ní ale Edgar Wright neu­dě­lal. Jako pokus dob­ré ale revo­lu­ce se neko­ná.
50% Hudební kle­no­ty
25% Skvělá akce
25% Nezáživná tuc­to­vá kri­mi­nál­ka

Baby Driver
Akční / Krimi / Komedie / Thriller
Velká Británie / USA, 2017, 112 min

Režie: Edgar Wright
Scénář: Edgar Wright
Kamera: Bill Pope
Hudba: Steven Price
Hrají: Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Hamm, Eiza González, Jamie Foxx, Jon Bernthal, Sky Ferreira, Viviana Chavez, Flea, Wilbur Fitzgerald, Elizabeth Davidovich, Lanny Joon, Hudson Meek, Jeff Chase, Paul Williams
Producenti: Nira Park, Eric Fellner, Tim Bevan
Střih: Paul Machliss, Jonathan Amos
Scénografie: Marcus Rowland