Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Ulice Cloverfield 10 | 10 Cloverfield Lane [75%]

Ulice Cloverfield 10 | 10 Cloverfield Lane [75%]

Ještě před­tím, než se z found-footage  horo­ru stal bolehlav fil­mo­vých fanouš­ků díky neu­stá­lé­mu pří­su­nu níz­ko­ná­kla­do­vých horo­ro­vých ptá­ko­vin, poda­ři­lo se jed­no­mu sním­ku zazá­řit. Řeč je o ori­gi­nál­ním sci-fi thrille­ru Monstrum z roku 2008, kte­rý v pro­duk­ci J.J. Abramse nato­čil Matt Reeves. Tento týden vstu­pu­je do kin jeho dia­me­t­rál­ně odliš­ný násle­dov­ník s podti­tu­lem Ulice Cloverfield 10. Podařilo se i ten­to­krát nato­čit napí­na­vou podí­va­nou?

Michelle (Mary Elizabeth Winstead) prá­vě uči­ni­la vel­ký krok v živo­tě a po hád­ce se svým pří­te­lem se roz­hod­la, že jej opus­tí. Na útě­ku se ovšem při­mo­ta­la k doprav­ní neho­dě, po kte­ré skon­či­la v bez­vě­do­mí. Poté, co se pro­be­re, zjis­tí, že se nachá­zí v pod­zem­ním bun­k­ru, při­pou­ta­ná k lůž­ku a s dla­hou na noze. Její zachrán­ce, Howard (John Goodman) ji sdě­lí, že měla neho­du a on ji zave­dl do bez­pe­čí v době, kdy byl na ame­ric­ké již­ní pobře­ží zahá­jen útok zatím nezná­mých nepřá­tel. Může mu ovšem věřit, když ji drží v úkry­tu nási­lím?
Ulice Cloverfield 10 bene­fi­tu­je pře­de­vším z toho, čím méně o fil­mu víte. Producentovi J.J. Abramsovi se poda­řil dal­ší husar­ský kou­sek a film ozná­mil až rela­tiv­ně nedáv­no, tedy se nestih­lo moc pro­va­lit o čem to vlast­ně je a jak to nava­zu­je na pře­de­šlý díl. A to je vlast­ně to nej­lep­ší na samot­né­mu fil­mu, neboť i jeho pro­pa­ga­ce pří­liš mno­ho nepro­zra­dí. To co na vás čeká v kině tak může napl­no roze­hrát hru mys­te­ri­oz­na, napě­tí a nedů­vě­ři­vos­ti ke vše­mu a všem. Díky tomu film divá­ka táh­ne skr­ze jed­not­li­vé pre­ciz­ně vrstve­né vlny napě­tí a mra­zu v zádech vstříc mož­ná zby­teč­ně doslov­né­mu finá­le, nicmé­ně tu ces­tu tam si zatra­ce­ně uži­je­te.
Herecké trio totiž neza­vá­há ani na moment, John Goodman coby těž­ce čitel­ný zachrán­ce půso­bí skvě­le a celá atmo­sfé­ra nevě­do­mos­ti hlav­ních hrdi­nů se doká­že veli­ce snad­no pře­nést i na divá­ky v sále. Napomáhá tomu totiž sluš­ná kame­ra Jeffa Cuttera, dopl­ně­ná o pre­ciz­ní hudeb­ní dopro­vod Beara McCrearyho, kte­rá v režii Dana Trachtenberga ser­ví­ru­je audi­o­vi­zu­ál­ní lahůd­ku, kte­rá díky skvě­le napsa­ným scé­nám půso­bí na men­ta­li­tu člo­vě­ka lépe, že leckterý prů­měr­ný horor.
Ulice Cloverfield 10 je zkrát­ka nápa­di­tý thriller, kte­rý pokud si chce­te napl­no užít, měli bys­te si o něm číst nejmé­ně, ide­ál­ně vůbec. Proto je ten­to člá­nek spí­še kryp­tic­ký, než obsáh­lej­ší, neboť bych vás nerad při­pra­vil o jeden z těch nápa­di­těj­ších fil­mů posled­ních let, kte­rý přes­to­že nabí­zí úpl­ně něco jiné­ho jako jeho před­chůd­ce, doká­že vás napnout téměř iden­tic­ky. Slušně nato­če­ný, výbor­ně zahra­ný a solid­ně vrstve­ný film kazí ve výsled­ku jen tro­chu zby­teč­ně pře­pá­le­né finá­le, kte­ré tro­chu podrá­ží zbyt­ku fil­mu nohy. I přes­to je ovšem Ulice Cloverfield 10 fil­mem, kte­rý si vaši pozor­nost zaslou­ží. Pokud totiž jsou pocti­vě nato­če­né napí­ná­ky vaší krev­ní sku­pi­nou, s návště­vou kina neo­tá­lej­te ani na moment.

J.J. Abrams si pro­dukč­ně pohlí­dal už dru­hé mys­te­ri­oz­ní díl­ko v téhle sérii, kte­ré doká­že z nevě­do­mos­ti a napě­tí udě­lat svo­ji nej­sil­něj­ší zbraň. Parádní audi­o­vi­zu­ál, skvě­le navrstve­ný scé­nář a sluš­né herec­ké obsa­ze­ní tomu zdat­ně napo­má­ha­jí na ces­tě k jed­no­mu z nej­pří­jem­něj­ších pře­kva­pe­ní posled­ních měsí­ců. Škoda snad jen tro­chu moc doslov­né­ho a pře­pá­le­né­ho závě­ru.

50% Bunkr

25% Nejistá hroz­ba

25% Mezilidské vzta­hy