Některé věci – jak se zdá - nikdy nepochopím. Ať už jde o kauzu Uwe Boll, nebo o Stevena Seagala, kterému se zcela zjevně nechce do důchodu. A nejenom to. Netrápí mě tak jen zavalitý bouchač s neodmyslitelným copánkem, ale třebas i Agátka Hanychová živící se coby „přední česká herečka“ (už to tak bude, pánové a dámy) a žánrové zařazení některých „těžce zábavných“ titulů (chtěl bych vidět dobráka, který se alespoň jednou zasmál u „komedie“ Můj nový revolver). Můj podiv nemíjí ani nepochopitelně hustý humbuk okolo série Resident Evil. Kde se vzal, tu se vzal – aniž by byl v podstatě zasloužený. Jednička byla slabá jako podomácky ubalené cígo bez tabáku, dvojka obdobně a tvůrci si ne a ne sbalit svá nářadíčka. Pravidelně malý rozpočet, logicky slabší triky, chcípácky se ploužící zombies a jedna herečka, která chtěla být herečkou, akční ikonou, ženou vamp a přitom na to coby násilím splácaný mišmaš Terminátorky, Vyvoleného a Bladea neměla. Všechno tak nějak průměrné, leč úspěch veliký, zisky uspokojivé a čtyřka takřka v připojovacím pruhu.Jsem hnusný, já vím. Ještě že se mohu vymluvit na nemoc a na notorickou averzi vůči všemu, v čem hrají proklatě tvrdý holky.
Uff.
No a o čem to je? [Ať nezdržujem.]
Můžete hádat hned třikrát. Všechno se točí okolo Alice, která je strašně cool. Alice má motorku, umí se udržet v sedle a jezdí od města k městu. Všude je písek, všude jsou zombies. Alice nemá tyto zombies ráda, překvapivě ani lidi, kteří ji chtějí (jen tak pro zábavu) zabít. Ještě že je hlavní hrdinka cool. Kdyby nebyla, onen luxus by si nemohla dovolit. Přežívat ve zpustošeném světě sama, nespoléhat se na výpomoc druhých – to by přece zavánělo sebevraždou. Ne tak jako v případě Alice. Ta je totiž cool a zombíci si na ni nepřijdou. A když už se o to pokusí, tak je hlavní hrdinka náležitě zpracuje. Kopancem, kuchancem, průstřelem… Ono je to vlastně jedno. Vždyť Alice je cool.
A kdo je cool, tomu se nic nestane.
Však se zeptejte Bruce Willise.
Dobrá, celá story je malinko zamotanější a snímek se zprvu rozjíždí na třech odlišných jevištích, ale uznejte sami – zajímá vás to vůbec? Chtěl bych vidět podivína, kterého by přilákal do kina právě příběh.
Už jsem se tak vykecával snad tisíckrát, ale bohužel - musím znovu. Resident Evil je přesně tím filmem, který byl natočen předně pro peníze a až pak pro diváky. V rámci série se možná dočkáváme dinousařího kroku vpřed, avšak v rámci žánru nikoliv. Což o to, že se nám Anderson nastřílel těmi správnými prášky (po opravdu dlouhé době) a zplodil cosi, co nevyžaduje v žíle nadměrnou dávku alkoholu - jen bláhový optimista by očekával revoluci a dech beroucí ohňostroj neotřelých nápadů. Zánik na to nemá. Ve filmu se střílí, sem tam něco bouchne a hlavní hrdinka je - pokud jste doteď pročítali recenzi se zavřenýma očima - zatraceně cool. Toť výčet celého bohatství. Neutuchající akce sice mýtí jakýkoli náznak rozvleklé nudy, ale v podstatě je natolik šedivá a příručková, že si druhého dne vybavíte tak maximálně dvanáct prostřelených lebek, pískem zaváté Las Vegas a hlavní hrdinku, která je… no však vy víte. Kreativita tvůrců byla poškádlena miniaturním pírkem čerstvě vylíhnutého kuřete. Snímek tedy nenabízí příliš objevných taškařic. Ba co víc – spočítali byste je na běžném kuličkovém počítadle, s nímž bylo třikrát mrštěno o betonovou podlahu. Přesto neklejme a buďme rádi za jakýkoliv závan čehosi svěžího. Nálet hladových vran je celkem do pohody (Hitchcock by mě radost), stejně tak belmondovská scéna „Ne, protože jsem ještě nedokouřil svou poslední cigaretu“ a finální zúčtování, včetně tolik podstatné pointy (podstatné z hlediska pokračování, které nás jistě nemine). Dál už ale nic. Zombies zůstali někde na rozhraní tisíciletí – jsou možná stále hnusní, ale trocha těch vylepšováků by jim bezpochyby neuškodila.
Nejsem hloupý a moc dobře vím, jak se věci mají. Venku je zima, naše vláda stojí za hovno (ne, tentokrát jsem si to nemohl odpustit) a Resident Evil cílí na kohokoli, jen ne na kritiky, filmové šťouraly a náročné diváky. Paradoxně jej neocení ani ti, kteří se dostali do vážnějšího styku s úspěšnou počítačovou předlohou (filmová série metá salta na hodně vzdáleném hřišti). Co se obsahu týče, Zánik vyobrazuje jen pouhou lžíci vody z celého oceánu a nezapře se coby úzká (nepatrně se viklající) lávka mezi tím, co bylo, a mezi tím, co bude jistojistě následovat (mega-cool čtyřka buší na dveře). Celé se to tváří velkolepě, nicméně pozor – nažloutlá, vizuálně konzumní obálka dokonale klame. Trojka představuje příkladný „malý-velký film“, který je v rámci „rádoby áčkové tvorby“ až příliš často degradován nízkým rozpočtem (viz finální monstrum) a nepříliš rozlehlým pláckem na hraní (tři-čtyři scenérie a tím to hasne). Veterán Mulcahy se sice snaží, na stará kolena čaruje a přisuzuje snímku mladistvé otáčky, ale ani on nevdechuje dění potřebnou dávku života. Kýžená oáza emocí (alespoň těch základních) zůstala i protentokrát zanesena písečnou dunou. Drobně to zamrzí. Přestože nám tvůrci nabízejí látku s požadovaným složením (zástupy zombies, vymírající hrdinové, obětující se hrdinové, plačící hrdinové… - to vše v sexy balení), jen máloco v nás vyvolá potřebný soucit.
Nicméně – jak se říká – kdo je připraven, není překvapen. A já nebyl. Třetí díl Resident Evil naplnil má minimální očekávání až po horní rysku, a i když nemůžu říci, že bych se na tu tolikrát avizovanou čtyřku těšil, nevnímejte výsledných padesát procent nijak zle. Víc dát nemůžu (ponížil bych již tak poníženou Já, legendu), míň také ne. Jestliže máte na stěně plakát Milly Jovovich a noc co noc se modlíte, ať vás náhoda svede dohromady, připočtěte si k oné pajdě dvacku navrch.
Že jsem to já…
Nejnovější komentáře